| Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man tester rør på en AVO rørtester eller for den sags skyld på en hvilken som helst anden tester af en vis kvalitet, så kan man, som ét af rørenes egenskaber typisk aflæse A/R - S/R - C.H/R - C/R - og alle disse indstillinger vidner om modstanden mellem forskellige elektroder i røret - så langt - så godt. Jeg er også klar over, at en høj modstand her er at foretrække. Mit spørgsmål - og min tvivl desangående, går på hvormeget man kan tolerere for et rør må siges at være uegnet.
For det meste viser rørene en modstand, som "ligger og roder" nede omkring de 25Mohm, men en gang imellem udviser testeren en måling som nærmer sig 10 - 5 - 2 - og endda 1 Mohm -
Hvornår skal man afvise røret og hvornår skal man sige ok. Er der situationer, hvor dette er ligegyldigt - og er der forskel på, hvor højt man skal gå op i det, alt efter om det er småsignalrør eller udgangsrør (pentoder mv.)??
Kan nogle af de totale guruer komme med lidt indspark omkring dette - og på ægte pædagogisk vis forklare dette, så selv jeg forstår det. Jeg har prøvet at læse mig frem til det på div. steder på netter, men føler mig egentlig ikke rigtigt klogere.
på forhånd tak!
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et godt spørgsmål Freddy, men jeg plejer at kassere dem hvis de bare kommer i nærheden af <10 Mohm...oftest er der intet at se og så er det jo godt.
Nå det kan være jeg bør nuancere det lidt. Mht. Cathode /Heater insulation er der ofte problemer...her skelner jeg imellen om røret benyttes i opstilling med aut bias eller fixed bias..dvs udgangsrør hvor katoden er ført til stel direkte eller via en modstand på få ohm er det ikke noget problem.
Er det derimod rør i modstands koblet biasering (aut bias) er det ikke godt og kan give støj samt rykke på arbejdspunktet. Gælder for både udgangs-rør og små rør.
Mht andre afledninger i røret især G1 gir jeg ikke kredit...det er simpelthen for farligt.
Jeg ved ikke om det var pædagodisk nok...jeg er jo kun Elektronik-tekniker.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæ-hæ - som om dét ikke var nok!
Allerede i dén Forklaring - Tube - er jeg sat af . Du må dybere ned i den pædagogiske pose - hvis jeg da overhovedet er inden for pædagogisk rækkevidde vedr. dette.
Hvad er faren - hvad kan der ske?
Det omkring G1 - "det er simpelthen for farligt - kunne du uddybe dette?
Ved godt, at jeg sætter dig på en lidt utaknemmelig opgave her - da fagfolk(ligemænd) har let ved at forklare den slags ting til hinanden, hvorimod dette kan være en prøvelse at forklare én som mig - som en art "wannabe tech"
venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så til søs...jo ser du...hvis vi nu antager at gløde-spændingen er 6.3V Ifh til stel og katoden er forbundet til stel direkte eller via en lille målemodstand som det er tilfældet i forstærkere med fixed bias...så er spændings-forskellen melle katode og glødetråd meget lille og fejl i isoleringen af mindre betydning.
Taler vi derimod om auto-bias som er katoden løftet x antal volt over stel via en katodemodstand så er der stor spændings-forskel og fejl i isoleringen mellen katode og glødetråd får så betydning. Støj og og forskydning af arbejds-punktet i retning af for høj anode-strøm.
Mht til faren ved G1 er at G1 er meget let at påvirke da indgangs impedansen altid er flere hundreder Kohm eller enda i Mohm området så afledning af G1 til andre elektroder vil straks give røret et andet arbejdspunkt end det tiltænkte. Forvrængning og støj samt unødig slid
Alt dette gælder såvel for udgangs-rør som små-rør.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det Tube - det var godt gået og jeg tror endda, at der fes lidt ind under hjelmen her!
Men hvorfor vælger du så at se bort fra rør, som udviser interelektrode modstande på <10Mohm?
hvorfor ikke 5Mohm??
hvorfor er det lige, at man (du) vælger at trække en streg i sandet ved denne værdi? - ikke, at jeg ikke synes, at det virker plausibelt.
Håber ikke, at jeg trækker dig rundt i manegen vedr. dette spørgsmål? (jeg kan næsten se dine øjne fare til himmels!)
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm...lad mig se...det er sådan at hvis de er over 10Mohm så prøver jeg om det går og under...så ryger de ud. Og hvorfor det kan jeg høre dig spørge...jo det er noget med erfaring...dvs når jeg har forsøgt med rør som er under ca 10Mohm er det som regel gået galt. Dog ikke sådan at de ikke virker, men når jeg kontrollerer hvordan de fungerer i et apparat (måle-mæssigt) har jeg ikke været tilfreds.
mvh
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok- Tak for det - jeg magter nok ikke en dybere mening her, men jeg vil prøve at holde mig til dine anvisninger og fornemmelse - og holde mig over 10MOhm i den nævnte disciplin - på alle rør - så går det vel ikke helt galt.
Tak
Freddy
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|