| Sendt: 11 August 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg står og skal have nye højttalere, samt forstærker. Som det ser ud nu, så har jeg 12000kr at gøre godt med, til effektforstærker og
højttalere, alternativet 12000kr til højttalere nu og så forstærkere senere.
Som det ser ud nu, har jeg kigget en del på følgende
B&W CM7, brugt
B&W CM5, ny
Vienna arcoustics Hoydn, brugt
Dynaudio Excite 12, ny
Dynaudio BM6, brugt
Jeg har detsværre kun hørt CM1 og CM7, af de ovennævnte højttalere, men CM1 bliver nok for lille til mig, derfor bliver det CM5.
Mit værelset er detsværre kun 9 kvm, og jeg tror ikke jeg kommer til at bo i noget der er meget større end det, de næste 4 år, så jeg skal bruge
noget som lyder godt i den størrelse rum. Jeg høre for det meste House og melodiesk trance(Tiestos stil) i fornuftigt niveau, ikke før højt men
heller ikke lavt.
Jeg har læst meget godt om Hoydn og Excite 12, men jeg er lidt bange for at deres kun 5-6" bas/mellemtone bliver lige lille nok. Vil jeg komme til
at mangle bund hvis jeg vælger en af de to?
BM6 og CM5 har begge 6,5" og burde derfor lige have den smule mere kraft i end de andre to, jeg har kun læst godt om BM6, men det har været
under bedømmelse som studiemonitor, hvor man ligger mere vægt på ærligheden af lyden, end selve lyden. CM5 har jeg ikke hørt noget om
overhovedt, ingen af de HFKer jeg har været i endtil nu har ikke haft den på demo, dog får en af dem, den hjem på fredag eller tirsdag.
Den sidste CM7 fik jeg da hørt under mit sidste besøg i HFK. Og må sige at jeg syntes den spiller helt fantastisk, og jeg er i sæt vild med
mellemtonen og diskanten. Da jeg hørte Come home med Above and Beyond syntes jeg at der var en rigtig tydelig og klar mellemtone og top, og
bunden var præcis, hurtig og rimeligt dyb, dog ikke overdrevet på nogen måde. Netop fordi jeg ikke syntes at CM7 har en alt for kraftig bund i
forhold til så mange andre 3-vejs højttalere er jeg ikke så bange for at bunden kommer til at overtage lyden på mit værelse, men hvad siger i?
Jeg er lidt bange for at jeg mister noget af den fede mellemtone fra CM7eren ved at vælge CM5. Men hvad siger i andre? Er der nogen der har
hørt CM5eren eller har nogen erfaringer med den?
Som sagt er budgettet på ca 12000kr til både højttalere og effektforstærker, jeg har forforstærker.
Hvad vil en god forstærker kombination være til de ovennævnte højttalere? det gør ikke noget at i overskrider de 12000kr en smugle, men vi
skal helst ikke meget over.
En anden mulighed er at købe nye CM7ere og så vente med forstærkeren til senere. Er der nogen ulemper ved at købe brugt frem for nyt? altså
ud over at der nok ikke er garenti på?
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|