| Forfatter |
|
kazze27 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2009 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 394
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey hvilken Hz skal man spille på vis en subwoofer skal lyde stram og præcis ?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fatter minus af det spørgsmål (???)
Der er nogle begreber som vist bliver blandet godt rundt. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det spørgsmå kan man ikke svare på!
Hvor mange km. i timeen skal en bil køre før den ligger bedst på vejen?
Du kan hverken dele køreglæde eller musik glade - følelser og nydelse - op i Hz eller km/t.
LYT! ... men ikke kun til bas, alt det andet skal også være der. Lyt til musik ikke Hz!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis der findes "stram" bas... så det vist lig med ingen bas, bastoner er lave "= langsomme frekvenser"
det der får en bas til at lyde stram/hurtig er det der kommer over..!? altså resten af systemets evne til at gengive helt op over det hørbare område. man kan faktisk komme afsted med at få konstrueret en højttaler der lyder lidt korpulent i bassen, og ved at give diskanten et par ekstra db, kan det lyde som om den er blevet strammet op i bassen.
forstil dig en lilletromme, når du slår på den lyder der et knald, hvorimod hvis du lægger en klud ovenpå og slår lyder det ikke så stramt...? selv om du slår ligeså hårdt "det kan du sammenligne med at du lige har fjernet diskanten"
stram bas er en kombination af hele systemet.
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
kazze27 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay men vis nu man instilled til 50 Hz vil subwoofern da spille dyb eller ? :)
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
????? er du igang med at indstille en aktiv subwoofer.....
hvis ja..!? så er den knap hvor du kan stille den til eks. 50 Hz, en indikation af hvor højt den skal spille op i frekvens, her skal du sikre dig at dine side højttaler er store nok til at spille bas ned til 50 Hz.
hvis du køre et normat surround system, så er omkring 80 Hz oftest at anbefale..
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
kazze27 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
det Logitech Z5500 jeg har :)
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kender det ikke, men var lige inde og google lidt..! side højttalerne er så små, at den nok skal helt op mellem 80-110 Hz...
men som janils ganske rigtigt skrev, prøv lidt forskellige, og tag det DU syntes lyder bedst. __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
hvis der findes "stram" bas... så det vist lig med ingen bas, bastoner er lave "= langsomme frekvenser"
det der får en bas til at lyde stram/hurtig er det der kommer over..!? altså resten af systemets evne til at gengive helt op over det hørbare område. man kan faktisk komme afsted med at få konstrueret en højttaler der lyder lidt korpulent i bassen, og ved at give diskanten et par ekstra db, kan det lyde som om den er blevet strammet op i bassen.
forstil dig en lilletromme, når du slår på den lyder der et knald, hvorimod hvis du lægger en klud ovenpå og slår lyder det ikke så stramt...? selv om du slår ligeså hårdt "det kan du sammenligne med at du lige har fjernet diskanten"
stram bas er en kombination af hele systemet.
|
|
|
Det vil jeg nu ikke give dig ret i. Ser man isoleret på bassen, vil jeg mene at dens evne til at gengive transienter, er det vigtigste for at den lyder "stram". Der er mange højttalere, specielt bassrefleks, hvor impuls/stepresponsen er langsom og resonant til fordel for en dybere bas. Det er også derfor mange hævder at lukket systemer har den bedste bas. Det er fordi at de har et langt bedre transientsvar end de typisk dårligt afstemte bassrefleks kabinetter. Et bassreflekskabinet kan godt afstemmes så det har et flot og hurtigt stepsvar (sjældenhed), det kan blive næsten lige så godt som et lukket dog med den gevinst, at det gør det ved et langt mindre membranudslag, som betyder meget for forvrængningen, specielt i 2 og 2½ Vejs systemer.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu et refleks system at betragte som lukket til du rammer tuningsfrekvensen. og hvis man benytter en enhed med et ordentligt magnet system, og tuner det rigtigt, er det fuldt ud lige så godt som et lukket system, hvor man jo falder med 3 db. under resonans frekvensen.
enhedernes evne til impuls/transient er et spørsmål om at benytte en enhed med korrekt BL i forhold til konstruktionen.
som du ganske rigtigt skriver, så findes mange fejl konstruktioner i basrefleks beregninger, hvor man får et peak i bunden, ligeledes findes der fejl i lukket systemer med eks. for lavt Q med enorme membran udsving..
men at systemet lyder stramt, kommer fra helheden "også længere oppe i frekvenserne" __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
nu et refleks system at betragte som lukket til du rammer tuningsfrekvensen Der tager du fejl!. og hvis man benytter en enhed med et ordentligt magnet system, og tuner det rigtigt, er det fuldt ud lige så godt som et lukket system, hvor man jo falder med 3 db. under resonans frekvensen. Jeg siger ikke at der er noget som er bedre end andet, jeg påpeger styrke/svagheder ved begge systemer, ingen af dem kan det hele!
enhedernes evne til impuls/transient er et spørsmål om at benytte en enhed med korrekt BL i forhold til konstruktionen. Det må du gerne uddybe 
som du ganske rigtigt skriver, så findes mange fejl konstruktioner i basrefleks beregninger, hvor man får et peak i bunden, ligeledes findes der fejl i lukket systemer med eks. for lavt Q med enorme membran udsving..
men at systemet lyder stramt, kommer fra helheden "også længere oppe i frekvenserne" Det vil jeg tillade mig stadig at være uenig i! Det kan man også se på målinger af step/impulsrespons at det ikke passer! Hvad der måles som hurtig bas, er også hvad jeg oplever som hurtig bas og det har intet at gøre med hvordan resten af systemet opfører sig.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
nu et refleks system at betragte som lukket til du rammer tuningsfrekvensen. og hvis man benytter en enhed med et ordentligt magnet system, og tuner det rigtigt, er det fuldt ud lige så godt som et lukket system, hvor man jo falder med 3 db. under resonans frekvensen.
enhedernes evne til impuls/transient er et spørsmål om at benytte en enhed med korrekt BL i forhold til konstruktionen.
men at systemet lyder stramt, kommer fra helheden "også længere oppe i frekvenserne"
|
|
|
Det er jeg enig med dig i. Det passer på de oplevelser mit system har givet. Sidst har jeg skiftet fra 8 ohm udtaget til 4 ohm udtaget på min rørslæde. Den trækker mellemtone diskant fra 500Hz opefter. den totale lyd blev pudsigt nok strammet noget op. Jeg tror på at de overtoner der er i stortromme/basguitar betyder meget mere for lydbilledet end som så.
Overtonerne giver instrumentet karakter og kommer disse helt på forkant vil det totale lydbillede virke "tørt". Hvis du kunne ændre stejlheden (transient egenskaberne trinløst) så får du også trukket en "morfar" agtig lyd ud af systemet. Analogien med kluden over lilletrommen er god!
Hvis bashøjttaleren har et godt stift ophæng og kraftig magnet, vil det være forstærkeren der bestemmer hvor godt den ekstra luftmasse i porten startes og stoppes. Så naturligvis kan åben vs lukket system bringes til at lyde fremragende!! __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
kazze27 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
er Åben kabinet ikke bedst til musik som Hip hop/RnB eller tager jeg fejl ?:)?
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med stram bas menes der vel bas uden bulder ?
Min erfaring siger at det bedste sted at dele er mellem 50 og 80 hz (min. 18 db/oktav) og kan de andre højttalere følge med der er meget vundet.
Jeg synes også at for lav delefrekvens normalt gør at man skruer for højt op i niveau og derfor nemt får bulderbas
|
| Til top |
|
| |
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kazze27 skrev:
hey hvilken Hz skal man spille på vis en subwoofer skal lyde stram og præcis ?  |
|
|
Delefrekvensen afhænger meget af de højtalere der er hovedhøjtalerne og hvor godt og stram deres bas er. Er du fuldt tilfred med dine hovedhøjaleres måde at spille bas på skal du dele så langt nede, at subben ikke spiller sammen med dine hovedhøjtalere. I praksis kan det tests ved at høre sub og hovedhøjtalere hver for sig. Jeg har valgt at dele ved 15 hz for ikke at 'fourene' minehovedhøjtaleres sublime bas, kun tilføje noget dybde som de desværre ikke når. Blandes de samme fx ved at dele ved 40 Hz er resultatet ikke rart. Der er selvfølgelig nogen der vil fremføre at der ikke er mange toner ved 15 Hz, men så skal man lige huske at delingen jo ikke er lodret med gradvis.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Old_school skrev:
kazze27 skrev:
hey hvilken Hz skal man spille på vis en subwoofer skal lyde stram og præcis ?  |
|
|
Delefrekvensen afhænger meget af de højtalere der er hovedhøjtalerne og hvor godt og stram deres bas er. Er du fuldt tilfred med dine hovedhøjaleres måde at spille bas på skal du dele så langt nede, at subben ikke spiller sammen med dine hovedhøjtalere. I praksis kan det tests ved at høre sub og hovedhøjtalere hver for sig. Jeg har valgt at dele ved 15 hz for ikke at 'fourene' minehovedhøjtaleres sublime bas, kun tilføje noget dybde som de desværre ikke når. Blandes de samme fx ved at dele ved 40 Hz er resultatet ikke rart. Der er selvfølgelig nogen der vil fremføre at der ikke er mange toner ved 15 Hz, men så skal man lige huske at delingen jo ikke er lodret med gradvis.
|
|
|
Hvilke højttalere spiller du på siden du deler helt nede ved 15 HZ !
Trådstarter spiller også på et Logitech højttalersystem hvor fronterne er på størrelse med en dåsecola, derfor vil det være en idé at dele relativt højt oppe for at tage noget af "stresset" fra dem. I mine øjne virker 100 HZ fornuftig. men igen, prøv dig frem... __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Old_school skrev:
kazze27 skrev:
|
|
Delefrekvensen afhænger meget af de højtalere der er hovedhøjtalerne og hvor godt og stram deres bas er. Er du fuldt tilfred med dine hovedhøjaleres måde at spille bas på skal du dele så langt nede, at subben ikke spiller sammen med dine hovedhøjtalere. I praksis kan det tests ved at høre sub og hovedhøjtalere hver for sig. Jeg har valgt at dele ved 15 hz for ikke at 'fourene' minehovedhøjtaleres sublime bas, kun tilføje noget dybde som de desværre ikke når. Blandes de samme fx ved at dele ved 40 Hz er resultatet ikke rart. Der er selvfølgelig nogen der vil fremføre at der ikke er mange toner ved 15 Hz, men så skal man lige huske at delingen jo ikke er lodret med gradvis. |
|
|
15 hz  Hvorfor har du egentlig subwoofere på ? Kan du ikke lige nævne lidt musik og film med niveau fra 15 hz og ned
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
I glemmer det aller mest væsentlige for stram bas, og det er rummets akustik og subwooferens placering.
Prøv at stil din subwoofer midt på gulvet med en delefrekvens på 80 Hz. Kravl rundt langs siderne af værelset og lyt efter hvor lyden er bedst. Der hvor det er, skal subwooferen stå. Rummmet skal også være veldæmpet - dvs. godt med møbler, gardiner og tæpper.
Hvis ikke disse forhold er i orden, kan du dreje nok så meget på frekvensknappen, men du vil ikke opnå det du ønsker.
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er fuldstændig enig i, at rummet indflydelsen på lyden, specielt bassen, har enorm indlydelsen på om bassen opleves stram.
Dertil mener jeg også, at stramheden/punchen, kommer via et langt større frekvensspectre end blot subben. Uden gode fronter til at matche sin sub vil man ikke opleve stram bas.
Jeg tror i grunden der er mange faktorer som spiller ind, men rummets beskaffenhed er simpelthen så overskyggende et problem ved bas, at man ikke kan overse det i sit system.
Fandt det her via google: homerecording studio:
http://homerecording.com/bbs/showthread.php?threadid=77116&a mp;highlight=frequency+chart
Den her viser frekvenserne for forskellige instrumenter:
http://www.psbspeakers.com/audio-topics/The-Frequencies-of-M usic
Derudaf kan vi vel konkludere at korrekt bas gengivelse langt fra findes i subben, men består af hele systemet og dets opsætning. __________________
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine højtalere går ned til 40 HZ subben spiller fra 40 til 20 HZ med "long throw" som det kaldes i manualen, altså bassen er indstillet til at gi' sig max. Den ligger bunden i musikken uden at "spille med" højtalerne. Sub til HIFI ska' efter min mening være et supplement. Når der tales om stram bas i en sub, så må det være som I andre osse nævnte at den ikke står og buldrer hele tiden, men giver dybde der hvor højtalerne ikke kan følge med.
|
| Til top |
|
| |