| Forfatter |
|
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom tiden hvor mine 12" basser skal have nye kantophæng, jeg har fået en tid hos basrep.dk, er der nogle der har erfaringer med dem og er der noget jeg skal være opmærksom på ved netop de basenheder ?
Da jeg jo aligevel har basenhederne ude, så vil jeg skifte de gamle kondensator ud med nye bedre type, er der nogle der har erfaringer med dette på disse Snell højtaler ?
Nogle der ved hvordan man afmonter frontstoffet på mellem/diskant modulet, for det er vel eneste vej til delfilteret ? __________________ Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
lassencad Udelukket fra forum

Banned for life!!!
Bruger siden: 19 December 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 330
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
KØB NYE HOS SNELL. CARSTEN
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
lassencad skrev:
KØB NYE HOS SNELL. CARSTEN
|
|
|
Hvorfor ? har du dårlig erfarin med rep ?, tror iøvrigt at de 12" RCF L12P48 enheder er udgået for flere år siden. __________________ Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 681
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
At skifte eller reparere basserne er intet problem, jeg har gode erfaringer med bas rep, men nye enheder kan vel også gøre det.
Til gengæld vil jeg stærkt fraråde skift af kondensatorer og det af følgende grunde. Den ene er, at du, for at komme ind til filteret, nærmest skal "brække" højttaleren fra hinanden og den anden grund, der ligesom overflødiggør "brækkeriet" er, at det højst sandsynligt vil forringe gengivelsen. Alle Snell højttalere er "tunet" på den måde, at komponenterne er udmålt til lige netop den diskant og ml. tone der sidder i, så skifter du en kondensator, vil den formentlig ikke "passe", uanset, hvor god den iøvrigt måtte være. Endnu en grund kunne være, at man har temmelig svært ved at sælge en Snell, hvis man har "modificeret" den
venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
Bruger siden: 18 Marts 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil give Bent helt ret.
Et modificeret hifi komponent taber sin værdi væsentligt ved videresalg, og da Snell har justeret højttaleren til brug med de komponenter der sidder i netop din højttaler, vil du efter alt sandsynlighed opnå dårligere lyd selv med dyrere komponenter.
Husk nu at få dine enheder renoveret med skumophæng og ikke gummi...(!) __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige huske på det skal være skum ophæng som det er original, men mon ikke basrep ved alt om dett.. Hvad angår skift af kondensator og evt. modstande, så har jeg en måler der kan måle kondensator og modstandenes værdi så jeg kan jo ramme den nøjagtige værdi igen. De komponenter der er anvendt i Snellerne er jo af en billig type og man høre jo at der er stor forskæl på lydkvalliteten på de billige komponenter og så fks. Duelund modstande, jensen kondensator o.l. Det ville jo være fedt hvis en sådan opgradering ville få endnu mere ud af snellerne. Som efter min mening er noget af det bedste jeg har hørt. Det betyder ikke noget for mig at værdien ved salg bliver forringet, kunne ikke forstille mig de nogensinde skal sælges
__________________ Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren
Basfilteret sidder jo i baskabinettet ! Så hvis du har taget basserne ud, kan du jo se filteret, hvis du fjerner noget af dæmpe materialet....Jeg ville nu heller ikke "røre" ved komponenterne i de filtre..
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der !
jeg vil heller ikke råde dig til at skifte kondensatorene ud selv om di er af en renger kvalitet, du kan komme ud for at enhedren kommer til at over labe hinanden så der kommer et pik der vor de deler, nogle ( jensen / Dulund ) er langt mere åben udstrækt i begge enner af skalaen og så går det galt, jeg har set dele fildtret i en A3i det er et rodet omgang at se på, en man kan forbrdre til det bedere er Snell E2
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
| nogle ( jensen / Dulund ) er langt mere åben udstrækt i begge enner af skalaen og så går det galt |
|
|
Komponenterne har en værdi i Farad/Henry, selvom der er stor forskel på kondensatorers lyd skal man gå efter de oprindelige
værdier. MEN jeg er helt enig med andre: lad for Snells skyld være med at skifte kondensatorer. Sørg meget hellere
for at få lavet basenhederne godt!
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Hej Søren Andersen, det jo kun helt op til dig, om du vil eksperimenterer med delfiltret i dine AIII'  Men lige en ting du måske bør overveje inden du går i gang, fotografer/-tegn delfiltrene, mærk de gamle komponenter og gem dem, så kan du altid reetablere filtrene igen  og ingen fordømmelser fra mig, da jeg selv har de samme tanker om gamle delfiltre  og tager den økonomiske bet med i oplevelsen, om det er nødvendigt  Dette delfilter er et AIII Dette delfilter tror jeg er et AIIIi, som der er pillet lidt i (de sorte kondensatorer og kablerne).  Kan du evt. vise os nogle billeder af dine Snell AIIIi's delfiltre m.m.
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 681
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvad angår filteret til bassen, så tror jeg ikke, at det er domineret af kondensatorer. Hvad angår Jensen kondensatorer og andre lignende, så er mine erfaringer, at det forringer gengivelsen på Snell højttalere, har været der og blev klogere.
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay det lyder jo som om jeg skal pille fingerne væk fra filterne  så det gør jeg så.. Ja jeg glæder mig til basserne er lavet, det bliver som en ny højtaler igen, næsten som juleaften
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
nhj4 skrev:
| nogle ( jensen / Dulund ) er langt mere åben udstrækt i begge enner af skalaen og så går det galt
|
|
|
Komponenterne har en værdi i Farad/Henry, selvom der er stor forskel på kondensatorers lyd skal man gå efter de oprindelige værdier.bilige kondensarore er ikke så udstrækte i hele tone området som gode fine kondensator, den arfaring har jeg gjordt mig, så det der med at de er af samme værdig gæller ikke MEN jeg er helt enig med andre: lad for Snells skyld være med at skifte kondensatorer. Sørg meget hellere for at få lavet basenhederne godt! |
|
|
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren
Der hvor du kan lave en forbedring på A3i, er ved at sætte islagsmøtrikker i, så du kan spænde basenhederne ordentligt fast med nogle unbracobolte. Husk at få basserne monteret så de er helt tætte.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej guldtuborg! Jeg har ikke set andet end filteret i basdelen, ved ikke hvordan man skiller toppen ad.. Tror det er et 12db filter der sidder en stor spole på 3,78mH længer nede og samlet 253mf kondensator. Tror at den ene bas har været skiftet, men ved det ikke, hvis den har var den monteret så det ikke kunne ses.  nu er jeg ikke ekspert men hvad er formålet med at gøre enheden så tung ? det ser jo helt vild ud..
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Basenheden til højre, ser ikke original ud. At gøre membranen tung, er for at få den til at spille dyb bas i et forholdsvis lille kabinet.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Hej guldtuborg!
Jeg har ikke set andet end filteret i basdelen, ved ikke hvordan man skiller toppen ad..
Tror det er et 12db filter der sidder en stor spole på 3,78mH længer nede og samlet 253mf kondensator.
Tror at den ene bas har været skiftet, men ved det ikke, hvis den har var den monteret så det ikke kunne ses.

nu er jeg ikke ekspert men hvad er formålet med at gøre enheden så tung ? det ser jo helt vild ud..
|
|
|
Har set/-hørt/-læst i tidernes morgen (som man siger), at på A2 blev der brugt noget dæmpnings materiale på selve membranen, som akustisk tilpasning, Det må være det man kan se her, om der er aldersforskel kan jeg ikke svare på, men vi kan da håbe på, at der er andre som vil hjælpe!... __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
lassencad Udelukket fra forum

Banned for life!!!
Bruger siden: 19 December 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 330
|
| Sendt: 31 August 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kun dette at ophæng osv bliver trætte med årene derfor køb helt nye hos snell jeg har lige gjort det i type A2. Og jo snell har det hele selv om mange tror det modsatte. Selv har jeg købt subs direkte fra snell. M. V. CARSTEN
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
lassencad skrev:
Kun dette at ophæng osv bliver trætte med årene derfor køb helt nye hos snell jeg har lige gjort det i type A2. Og jo snell har det hele selv om mange tror det modsatte. Selv har jeg købt subs direkte fra snell. M. V. CARSTEN
|
|
|
Carsten, hvis jeg reparer mine nuværende enheder så beholder de vel de oprindelige dataer, det går jeg da ud fra, men hvis jeg køber nye hos Snell så er jeg vel på herrens mark når delfilteret er konstrueret til hver enkelt højtaler og parret i stereo systemer eller tager jeg fejl ? __________________ Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 01 September 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan roligt købe to nye fra Snell, du skal lige opgive de serie nummer der står bag på højttalerne så har de data over disse gemt i deres systen så får du lige det der passer til dine højttaler
|
| Til top |
|
| |