| Forfatter |
|
SimonVJ Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 29 Februar 2004 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ohøj alle i gale projectorfolk derude!!
Jeg vil lige dele en tanke jeg længe har gået og filosoferet over med jer: Hvad slider mest på en projectorpære? At den bliver startet op en tre-fire gange på en dag sammen med projectoren bliver tændt/slukket eller at man lader projectoren/pæren stå tændt en hel dag?
Der er jo et gammelt mundheld der siger at der er størst risiko for en alm. lyspære springer når man slukker/tænder for den. Mon dette kan overføres til projectorpære?
Nogen tanker??
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sprocket Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2003
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er to ting som slider på den, for det første er det brændetiden og for det andet så er det når man starter den op. Alle lamper har en forventet brændetid og på et tidspunkt så bliver den simpelthen slidt op, dels pga af den ekstreme varme der er i en halogenpære og så pga den mekaniske påvirkning ved at pæren skiftevis bliver varm og kold. Og en ting mere som kan kvæle en pære er når man starter op, startstrømmen kan som du selv nævner belaste pæren så meget at den sprænger. Men jeg tvivler på at fabrikanterne af projektore ikke har taget højde for den slags ting, et simplet soft-startkredsløb for strømforsyningen klare det problem. Så det med at den sprænger ala en alm 230V pære tror jeg ikke at der er stor risiko for.
Jeg vil derfor mene at det er varmen og den forventet brændetid der sætter begrænsningen for hvad pæren kan holde til. Så der burde ikke efter min mening ske noget ved at slukke og tænde den flere gange om dagen. __________________ Vilje er styrke
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant indlæg. Umiddelbart kan jeg pga. af manglende kompetence ikke komentere på andet end at det af og til sker at projektorpæren sprænger (og når den gør det lyder der et højt brag - i ekstreme tilfælde bliver fronten af projektoren revet af). __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thue K skrev:
| Interessant indlæg. Umiddelbart kan jeg pga. af manglende kompetence ikke komentere på andet end at det af og til sker at projektorpæren sprænger (og når den gør det lyder der et højt brag - i ekstreme tilfælde bliver fronten af projektoren revet af). |
|
|
Er der nogen herinde, der rent faktisk har oplevet det ? Det lyder som om LCD paneler, eller hvad der nu sidder derinde, ryger sig en tur...
Panasonic omtaler risikoen i dokumentationen til AE500, men først efter 1800 timer med lampen på "HIGH"
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Brian C. Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
På mit arbejde har jeg oplevet at pæren sprang i en Ask Impression 970.
Den havde vel kørt omkring 100 timer på det tidspunkt.
Det gav faktisk et pænt skrald, og hele maskinen var fyldt med glassplinter fra pæren samt et reflektorspejl der også gik i stykker.
Men efter en grundig rensning samt udskiftning af pære og reflektor, virkede maskinen igen, og har kørt ca 500 timer siden.
Brian __________________ CRT projektor info på www.vision.esenet.dk
|
| Til top |
|
| |
Rathgen Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel noget garantien dækker, vis det altså er inde for garanti-perioden...
|
| Til top |
|
| |
angrii Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
har hørt en pære der sprang... Sad fem mennesker der alle var sindsygt ivrige for at komme ud af værelset i en fart- det lød som en mindre eksplosion. Troede bestemt ikke det var pæren.
Et lille fif: Jeg plejer at blæse pæren og linsen(der hvor pæren skinner igennem indeni i projektoren og altså ikke den udvendige linse) igennem med trykluft der er renset for støv, olie og fedt. for at undgå at de små glas stykker og støv fra pæren sætter sig indvendigt i proj.
|
| Til top |
|
| |
Zinne Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Moebius Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
angrii skrev:
|
Et lille fif: Jeg plejer at blæse pæren og linsen(der hvor pæren skinner igennem indeni i projektoren og altså ikke den udvendige linse) igennem med trykluft der er renset for støv, olie og fedt. for at undgå at de små glas stykker og støv fra pæren sætter sig indvendigt i proj.
|
|
|
Det ville jeg passe på med! Du kan være så uheldig at du blæser støv over på lcd panelerne, og så har du for alvor et problem. Desuden er der tale om præcisions elektronik/optik i en projektor hvilket ikke altid harmonerer specielt godt med trykluft!
Sprocket skrev:
|
Alle lamper har en forventet brændetid og på et tidspunkt så bliver den simpelthen slidt op, dels pga af den ekstreme varme der er i en halogenpære og så pga den mekaniske påvirkning ved at pæren skiftevis bliver varm og kold.
|
|
|
Det er yderst sjældent at projektorer kører med halogenpærer da lysudbyttet såvel som farvekonformiteten ikke er speciel god. Langt de fleste projektorer kører derfor med rasende dyre gasarter der er bedre egnet (kan ikke lige huske hvilken slags der er tale om i en UHP pære).
Morten
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener der typisk er tale om kviksølvslamper. Dermed skal man passe lidt på hvis den eksploderer.
Karsten
|
| Til top |
|
| |