Sendt: 04 September 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej...det er ikke mit fund, men Jesper.s fund...da jeg så Jesper's indlæg med disse højtalere slog det mig straks at dem måtte jeg se at få min klamme hånd lagt på. Jeg tog chancen og skrev til Jesper og nu står de her (TAK)... Jeg har hørt masser af højtalere i kraft af mit job genenm 10år som Free Lance tekniker for en masse HiFi butikker her i midt-jylland. De højtalere jeg blev mest betaget af var ofte Elektrostater, men der findes ikke pålidelige Elektrostater så dem ville jeg ikke have. Det er et mareridt at reparere Quad ESL63...og dyrt.
Jeg VIL ikke have buller-bas og sloppy lyd, men disse her har stram og præcis bas nøjagtig som Elektrostater, men de går meget dybere...det er faktisk kun program-materialet som bestemmer her. Moderne højtalere spiller osse dyb bas , men mangler finesse og artikulering og sådan har det været i mange år. Det er svært at forstå at så primitive højtalere som disse er så betagende, men det er måske pga deres enkelhed de er så gode. Enheder der passer sammen i følsomhed uden korrektion og med 6 db filtre...ja der går ikke meget til spilde her. Min Luxman SQ38 trækker dem med særdeles overbevisende styrke (30W).
Basen varetages af en Jensen 12" med Alnico magnet og pap membran...virker ret stram i ophæng og spider, men går allivel dybt.
Mellemtonen er simpelthen ikke til at stå for...blød og lækker og alligevel transient villig...varetages af en Philips enhed med Whizzar.
Diskanten varetages af 4 Peerless papir diskanter...dem har jeg altid godt kunnet lide for deres bløde luftige diskant, men de har normalt dårlig spredning...måden de er anbragt på og det at der 4 af dem løser tilsyneladende dette lille problem så selvom det ikke er ikke 'god latin', så vidste dem der lavde højtalen bedre for spredningen er perfekt.
Idag har Solvin og undertegnede sat nyt frontstof på dem og jeg skal nok vise billeder af dem når de er helt færdige. Filter-caps er self også skifet og det er kun Jensen der dur.
Læs om dem her
http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=124686&hig hlight=Rectilinear+III+Highboys mvh
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|