Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 23:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Mit højtaler fund (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 September 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Nej...det er ikke mit fund, men Jesper.s fund...da jeg så Jesper's indlæg med disse højtalere slog det mig straks at dem måtte jeg se at få min klamme hånd lagt på. Jeg tog chancen og skrev  til Jesper og nu står de her (TAK)... Jeg har hørt masser af højtalere i kraft af mit job genenm 10år som Free Lance tekniker for en masse HiFi butikker her i midt-jylland. De højtalere jeg blev mest betaget af var ofte Elektrostater, men der findes ikke pålidelige Elektrostater så dem ville jeg ikke have. Det er et mareridt at reparere Quad ESL63...og dyrt.

Jeg VIL ikke have buller-bas og sloppy lyd, men disse her har stram og præcis bas nøjagtig som Elektrostater, men de går meget dybere...det er faktisk kun program-materialet som bestemmer her. Moderne højtalere  spiller osse dyb bas , men mangler finesse og artikulering og sådan har det været i mange år. Det er svært at forstå at så primitive højtalere som disse er så betagende, men det er måske pga deres enkelhed de er så gode. Enheder der passer sammen i følsomhed uden korrektion og med 6 db filtre...ja der går  ikke meget til spilde her. Min Luxman SQ38 trækker dem med særdeles overbevisende styrke (30W).

Basen varetages af en Jensen 12" med Alnico magnet og pap membran...virker ret stram i ophæng og spider, men går allivel dybt.

Mellemtonen er simpelthen ikke til at stå for...blød og lækker og alligevel transient villig...varetages af en Philips enhed med Whizzar.

Diskanten varetages af 4 Peerless papir diskanter...dem har jeg altid godt kunnet lide for deres bløde luftige diskant, men de har normalt dårlig spredning...måden de er anbragt på og det at der 4 af dem løser tilsyneladende dette lille problem så selvom det ikke er ikke 'god latin', så vidste dem der lavde højtalen bedre for spredningen er perfekt.

Idag har Solvin og undertegnede sat nyt frontstof på dem og jeg skal nok vise billeder af dem når de er helt færdige. Filter-caps er self også skifet og det er kun Jensen der dur.

Læs om dem her

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=124686&hig hlight=Rectilinear+III+Highboys
mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 September 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

det var da skønt at høre Tube - så behøver jeg ikke være bange for at du løber med mine revox bx 4100 længere :-)

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Nej...hvis de ikke bliver stjålet fra mig eller på anden måde forsvinder så har jeg fundet højtaleren for 'livet'

mvh

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 September 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Jeg må hellere skrive et indlæg for bedre at kunne følge deres skæbne. Mellemtonen er forøvrigt en Philips AD 5061

Er det ikke mod din vilje at lave mods på vintage udstyr?

Hilsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Jo, men hellere det end enhedene går til pga fejl i dele filteret...jeg har jo egentlig ikke moddet...er det ikke når man laver noget om.

mvh

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 September 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Højtaleren for livet. Hmm det bliver dyrt

Hilsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Ooops...jeg skulle vist have ventet med at rose dem

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes