Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 12:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Placering af kompakthøjttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 September 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg har lige erhvervet mig Denons nye midi-anlæg (F-107) receiver og cd-afspiller i Hifiklubben. Jeg valgte nogle Dali Lektor 2 højttalere til.

Mit spørgsmål er: Hvordan skal jeg placere højttalerne i min stue for at få den bedst mulige lyd?

Jeg har stillet det samme spørgsmål i Hifiklubben, men da det jo er et spørgsmål der kræver lidt forklaring har de stakkels ansatte ikke kunnet hjælpe mig 100 %.

Derfor giver jeg lige lidt mere information her samt fortæller om mine overvejelser og så håber jeg der er en venlig sjæl, der vil give mig et svar.

Anlægget og højttalerne står i min spisestue, hvor altså spisebordet står midt i rummet. Det er naturligvis også her vi opholder os mest når vi bruger rummet, selvom det også ville være rart med god lyd ude i kanterne. Størelsen på rummet er 5.40m x 4.30 med skrå hjørner, i en vinkel på 45 grader. Det skal tilføjes at det potentielle rum, lyden kan udfylde bliver udvidet med fem meter hvis dørenene står åbne.

Lige nu har jeg stillet højttalerne midt på bagvæggen, klods op ad væggen med lidt under en meters afstand til hinanden (90 cm). De er placeret i en meters højde fra gulvet - de står på en reol, der er fastmonteret på væggen. Jeg overvejer stærkt om jeg skal forsøge mig med at hænge dem ud i hjørnerne i stedet. Da det er kompakthøjttalere har jeg ladet mig fortælle at det kunne være en god ide. Da hjørnerne i min stue er i en vinkel på 45 grader vil lyden fra højttalerne komme til at krydse hinanden et sted ude i rummet. Vil det være en god ide at forsøge at hænge dem op eller hvordan skal jeg stille/hænge dem?

Mange hilsner,

Kasper.

Til top Vis Kami's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kami

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 September 2009 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Hvor gerne jeg end vil hjælpe, så tror jeg, at du selv kommer til at eksperimentere dig lidt frem - prøv at lave nogle improviserede opstillinger, med højtalerne placeret på stole el. lign., så du kan få en ide om lyden i forskellige positioner.

Generelt giver hjørneplacering en fremhævet bas - desuden reflekteres lyden fra højtalerne på forskellig måde, alt efter rumplacering.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 September 2009 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Jep. Du bliver nødt til at prøve dig frem. For de fleste mennesker er højttalerplacering et kompromis mellem hvor de lyder bedst, og hvor det er praktisk at have dem til at stå/hænge.

Umiddelbart vil jeg foreslå dig at prøve at få lidt mere afstand mellem dem. 90 cm er ikke meget.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres svar!

Jeg har nu hængt høttalerne op i hjørnerne i en højde af 179 cm. Det lyder faktisk rigitgt godt sådan, men måske de skulle lidt lænegre ned. Jeg eksperimenterer lidt med det.

Kasper.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 13 September 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Kami skrev:

Mange tak for jeres svar!

Jeg har nu hængt høttalerne op i hjørnerne i en højde af 179 cm. Det lyder faktisk rigitgt godt sådan, men måske de skulle lidt lænegre ned. Jeg eksperimenterer lidt med det.

Kasper.

Det skulle så vidt muligt gerne være i ørehøjde ift. din lytteposition.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 September 2009 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Ja, højden lyder lidt overdrevet, medmindre du foretrækker stående lytning .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

telum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 September 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Tjae, men han kan vel vinkle dem lidt ned hvis den placering hjælper på basgengivelsen?
Til top Vis telum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af telum

Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg må nok erkende at den lidt høje placering blev valgt af æstetiske grunde, men jeg synes egentlig heller ikke de lyder så tosset i den position.

Men jeg må nu indrømme at jeg leger med tanken om i det mindste at høre hvordan de ville lyde i en bedre position for siddende lytning.

Endnu engang tak for jers kommentarer!

Kasper

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes