Forfatter |
|
TC25 Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Jeg er igang med at sammensætte et setup nr 2, og her syntes jeg det kunne være interessant at lave et vintagesetup.
Jeg skal have fundet en forstærker der skal spille sammen med mine Dynaco Scandyna A25.
Lydmæssigt, skal forstærkeren have en varm og meget behagelig/naturlig klang, så den aldrig bliver ubehagelig at lytte til. mellemtoneområdet og stemmegengivelsen er klart det vigtigste. Stemmer og instrumenter skal lyde bløde og "analoge".øverste mellemtone og nedre diskant skal altså være meget letflydende/behagelig Der må selvfølgelig gerne være en grad af "hul" igennem, så tingene ikke bare mudre sammen. Ligeledes er jeg også ret vild med et godt perspektiv, specielt syntes jeg det er fedt når der er en god højde på sangerne.
jeg har selv tænkt på Musical fidelity A1 og sugden A48, A48MKIII, men har aldrig hørt dem og aner ikke om de kan trække mine Dynaco A25 (følsomhed 88 og 4ohm). jeg ved heller ikke hvad modellerne må koste ?
Jeg er ligeglad om det er rør eller transistor, sålænge forstærkeren passer til mit lydideal.
Håber i kan hjælpe 
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
luxman l100 eller l58a eller l68a måske Sansui au 999 men så skal den være gennemrenoveret
Sudgen er en slap bamse og ikke værd at lytte til - de ting du måske vil opleve som opfyldende dine kravspecifikationer vil meget hurtigt vise sig at være generel forplumring
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
TC25 Forum Bruger

|
Sendt: 15 September 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b: Lyder interessant med luxman jeg sad og læste lidt om modellerne igår aftes.
Jeg frygtede netop at sudgen ville være for slap og uinspirerende og mudret i lyden.
jeg har også tænkt lidt på Dynaco SCA35, ST35, ST70,men kender ikke noget til modellerne. Er der nogle der ved hvilken model der passer bedst til mit lydideal, og som kan trække Dynaco Scandyna A25 ?
|
Til top |
|
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jamen SCA35 og ST70 trækker højtalerne fint. Der er dog noget mere saft og kraft i ST 70
MA A1 eren spiller fint. Den har dog nogle varmeproblemer der på længere sigt ødelægger
indmaden. Jeg mener selv at Dynaco banker Sansui godt og grundigt. Lux er også et bud.
Recieverne 1040-1050 spiller varmt og behageligt. Ellers er der den nyere Cambridge A300. Den
er meget musikalsk og levende at lytte til og så er den billig.
Hilsen
Hilsen __________________ Jesper
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Accuphase P-260, men så skal du også have en forforstærker.
Den har alle de kvaliteter du går efter, og hvis kvalitet er vigtigere en kvantitet kan den også spille ren klasse A. Dog kun med 30 watt.
|
Til top |
|
|
TC25 Forum Bruger

|
Sendt: 15 September 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper Olsen: Hvad er forskellen på ST35 og SCA35 ? og hvilken en har den bedste lyd ? Jeg syntes at have læst at ST35 skulle have en bedre mellemtone gengivelse end ST70 og være en smule mere lyttevenlig. Har du hørt de to i sammenligning ? Hvad må de forskellige modeller koste ?
1040 og 1050, er det Luxman ?
Kjeldesen: Accuphase lyder også rigtigt interresant, har hørt at de skulle have en meget behagelig/naturlig lyd hvilket prisleje ligger en P-260 i ?
|
Til top |
|
|
TMFH Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC25 skrev:
jesper Olsen: Hvad er forskellen på ST35 og SCA35 ? og hvilken en har den bedste lyd ? Jeg syntes at have læst at ST35
skulle have en bedre mellemtone gengivelse end ST70 og være en smule mere lyttevenlig. Har du hørt de to i sammenligning ?
Hvad må de forskellige modeller koste ?
Kjeldesen: Accuphase lyder også rigtigt interresant, har hørt at de skulle have en meget behagelig/naturlig lyd hvilket
prisleje ligger en P-260 i ? |
|
|
Jeg kan som også r-l-b anbefale dig Luxman L100 og deres receiverserie R1040, R1050, R1070, R1120.
Receiverne er billigere at komme i nærheden af og spiller virkelig godt. __________________ Mvh.
Thomas
...det 'rør' på sig...
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musical fidelity A1 er en glimrende forstærker, 20 watt i ren klasse a, det er skønt. Det var min første forstærker, og den
spillede virkelig godt, og trak højtalere den slet ikke burde kunne
Skøn og luftig varm lyd. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
... Jeg mener selv at Dynaco banker Sansui godt og grundigt ... |
|
|
Der er vist lagt op til en duel her! Jeg møder op (eller lægger hus til) med en Sansui AU-9500, som ikke bare kan trække A-25 så fineren blafrer og gummiophænget slår revner, men som også kan få rørene i sådan en hjemmesamlet Dynaco rørfætter til at klirre af bar forskrækkelse :-). PQR PS: TC25, du er velkommen til at kigge forbi og høre A-25 på diverse SS- og rørforstærkere.
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
TC25 Forum Bruger

|
Sendt: 15 September 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
TMFH: Er der en af de listede Luxman modeller, hvor man kan sige den ene er bedre end de andre, hvis naturlighed, varme, rigtig god stemmegengivelse og forholdsvis god transperens/hul igennem er de vigtigste kriterier ?
LouBP: hvor meget må man give for en A1 ? tror du den lydmæssigt kan konkurrere med de andre forslag ?
Glemte at sige at jeg lytter mest til Jazz og vokal musik. rock hører jeg dog også ofte. klassisk lytter jeg aldrig til.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC25 skrev:
Kjeldesen: Accuphase lyder også rigtigt interresant, har hørt at de skulle have en meget behagelig/naturlig lyd hvilket prisleje ligger en P-260 i ?
|
|
|
Jeg købte en i 1990/91 til 4500 kroner og solgte den igen nogle år senere for 4000 kroner. Men, de er ret sjældne selvom de ikke var specielt dyre (kostede 9-10.000 kroner i hifiklubben i 80'erne).
Ift. til det Luxman jeg har ejet og hørt, er Accuphase meget mere levende i lyden, men aldrig hård. Så jeg vil karakterisere denne Accuphase som blød på den spændende måde, og det luxmann jeg har hørt som blød på den kedelige måde.
En andet rigtig fed retro effekt er Denon POA Z3000 som er nemmere at få fat på, men den er ikke blød men ret kontant, tangerende til det hårde. Den har tilgengæld udseendet med sig.
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC25 skrev:
Hej !
Jeg er igang med at sammensætte et setup nr 2, og her syntes jeg det kunne være interessant at lave et vintagesetup.
Jeg skal have fundet en forstærker der skal spille sammen med mine Dynaco Scandyna A25.
Lydmæssigt, skal forstærkeren have en varm og meget behagelig/naturlig klang, så den aldrig bliver ubehagelig at lytte til. mellemtoneområdet og stemmegengivelsen er klart det vigtigste. Stemmer og instrumenter skal lyde bløde og "analoge".øverste mellemtone og nedre diskant skal altså være meget letflydende/behagelig Der må selvfølgelig gerne være en grad af "hul" igennem, så tingene ikke bare mudre sammen. Ligeledes er jeg også ret vild med et godt perspektiv, specielt syntes jeg det er fedt når der er en god højde på sangerne.
jeg har selv tænkt på Musical fidelity A1 og sugden A48, A48MKIII, men har aldrig hørt dem og aner ikke om de kan trække mine Dynaco A25 (følsomhed 88 og 4ohm). jeg ved heller ikke hvad modellerne må koste ?
Jeg er ligeglad om det er rør eller transistor, sålænge forstærkeren passer til mit lydideal.
Håber i kan hjælpe  |
|
|
Pioneer M22, det perfekte valg ud fra din beskrivelse
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC25 skrev:
LouBP: hvor meget må man give for en A1 ? tror du den lydmæssigt kan konkurrere med de andre forslag ?
[ |
|
|
Jeg tror sagtens den kan konkurrere med de andre forslag - det er natuligvis svær at sige uden at have hørt det hele. Ellers
skulle du overveje en lille rørforstærker - bl.a. Dynaco som Jesper siger.
En A1 - jeg gav 1000 kr for min for 4 år siden - siden har jeg også set dem til alt mellem 500 og op efter.
Her er den bl.a. til 1500 kr - http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62186000 __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 September 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
St 35 er med transistorer og SCA35 er med rør. Begge integreret forstærkere. ST 70 er et udgangstrin og skal bruge en forforstærker. Jeg ved spilme ikke hvilken jeg er mest glad for. SCA35 med et par rogers i et lille kontor er bare det nærmeste man komme musisk formidling med masser af varme og stemning. ST 70 spiller med mere auroitet og kontrol og også - vil nogen mene mere køligt.
De er svære at finde her på hjemmemarkedet. Tror ikke der er nogen der vil af med dem.
De koster - hvis du er heldig 1000-1500 og op til 3500 for en SCA35
ST 70 i god stand 3000-5000kr vil jeg mene.
Og ja det er luxman jeg henviser til. De er oftest billige typisk under en tusse og spiller herligt.
- Og nej Peter - mit dyna er fabrikssamlet og spiser Sansui til aftensmad Halvledere med mælk
uhmn.
Hilsen
'Scandyna-killeren'
TC25 skrev:
jesper Olsen: Hvad er forskellen på ST35 og SCA35 ? og hvilken en har den bedste lyd ? Jeg syntes at have læst at ST35 skulle have en bedre mellemtone gengivelse end ST70 og være en smule mere lyttevenlig. Har du hørt de to i sammenligning ? Hvad må de forskellige modeller koste ?
Kjeldesen: Accuphase lyder også rigtigt interresant, har hørt at de skulle have en meget behagelig/naturlig lyd hvilket prisleje ligger en P-260 i ? |
|
|
__________________ Jesper
|
Til top |
|
|
TC25 Forum Bruger

|
Sendt: 15 September 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pqrannes: Tak for tilbuddet, det vil jeg ikke sige nej til, så vi må lige finde en dag hvor det passer ! Jeg har også fået nået nyt musik du lige skal høre Og jeg er stadig lykkelig over de A25, som jeg fik af dig, de blev jo startskuddet til min vintage karriere eneste anke er at jeg nu er blevet afhængig af vintage lyden 
Kyhn: Pioneer M22 er skrevet til listen over forstærkere jeg skal have tjekket ud 
Jesper Olsen:Jeg må sige at de dynaco modeller er meget tiltalende. Jeg har læst at SCA 35 skulle gå godt i spænd med Dynaco scandyna SCA 35. Jeg kan se at der er en SCA35 ombygget til en ST 35 på KSB: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=127537 Lyder den fornuftig ? Undre mig lidt over at den er med rør, når du siger at ST35 er en transistor forstærker ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 September 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg tager også fejl.
ST 35 er udgangstrinnet fra SCA 35
Jeg ved ikke hvad det er for en klon du henviser til men original er den ikke.
Det tyder bare på at han har slagtet en SCA 35 og bygget den om.
Gad vide hvad han har gjort af resten af den oprindelige SCA 35.
Hilsen
Hilsen __________________ Jesper
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved at Bruger Noise har en Luxman 1050? der kan købes billigt. Der skal skiftes lidt komponenter, men de følger med.
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC25 skrev:
Pqrannes: Tak for tilbuddet, det vil jeg ikke sige nej til, så vi må lige finde en dag hvor det passer ! Jeg har også fået nået nyt musik du lige skal høre Og jeg er stadig lykkelig over de A25, som jeg fik af dig, de blev jo startskuddet til min vintage karriere eneste anke er at jeg nu er blevet afhængig af vintage lyden  ... |
|
|
Hej TC25, Så kender jeg dig igen. Og så har du jo hørt min AU-9500! (og kan sige til ham den kålhøgne sjællænder, Jesper, at den sparker røv!). Spændende at følge, hvilke råd du får. Jeg har jo også en Fisher 800t Solid state receiver i bunkerne, som du ikke har hørt:  Og min Heathkit AR-15, som bare lige skal laves:  men som skulle kunne få voksne mænd til at bryde ud i gråd. Glemte jeg at nævne min Sansui Eight? NÅ, så er den her (også til dig, Jesper din ...!):  Der er masse af grej, der kan trække et par A-25. God jagt! PQR PS: glæder mig til at høre, hvad du har fundet af ny musik! __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 September 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
TC25 skrev:
Pqrannes: Tak for tilbuddet, det vil jeg ikke sige nej til, så vi må lige finde en dag hvor det passer ! Jeg har også fået nået nyt musik du lige skal høre Og jeg er stadig lykkelig over de A25, som jeg fik af dig, de blev jo startskuddet til min vintage karriere eneste anke er at jeg nu er blevet afhængig af vintage lyden 
... |
|
|
Hej TC25,
Så kender jeg dig igen. Og så har du jo hørt min AU-9500! (og kan sige til ham den kålhøgne sjællænder, Jesper, at den sparker røv!).
kålhøgen adj., -t, kålhøgne
= indbildsk; han var ret kålhøgen selv om hans præstation i virkeligheden ikke var noget at prale af
Peter - Pas nu på at, du ikke ødelægger din Scandynamur med den gamle sanyo ups Sansui japaneser.
Spændende at følge, hvilke råd du får. Jeg har jo også en Fisher 800t Solid state receiver i bunkerne, som du ikke har hørt:

Og min Heathkit AR-15, som bare lige skal laves:

men som skulle kunne få voksne mænd til at bryde ud i gråd.
Glemte jeg at nævne min Sansui Eight? NÅ, så er den her (også til dig, Jesper din ...!):

Der er masse af grej, der kan trække et par A-25. God jagt!
PQR
PS: glæder mig til at høre, hvad du har fundet af ny musik!
|
|
|
__________________ Jesper
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 15 September 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
...(og kan sige til ham den kålhøgne sjællænder, Jesper, at den sparker røv!).
kålhøgen adj., -t, kålhøgne
= indbildsk; han var ret kålhøgen selv om hans præstation i virkeligheden ikke var noget at prale af
Peter - Pas nu på at, du ikke ødelægger din Scandynamur med den gamle sanyo ups Sansui japaneser.
|
|
|
Arh, din f...... filologiske køvenhavner. Så slukkede jeg for AU-9500-forstærkeren og satte ZZ-Top (Tres Hombres) på grammofonen via den lille Shell og Jealvox'ene. Så er du selv ude om det din rør-freak. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|