Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC i USB-indgang /god lyd fra pc på hifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 September 2009 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har en Denon DRA-F107 receiver med tilhørende DCD-F107 cd-afspiller med usb-indgang. Desuden har jeg tilsluttet en Denon iPod dock (ASD-11R). Det hele er tilsluttet Lektor 2 højttalere fra Dali.

Jeg har købt dette anlæg fordi jeg var ved at blive godt træt af computerhøjttalere og dårlig lyd. Jeg må også sige at jeg er ovenud tilfreds med købet og hvad det gør for lyden generelt. Jeg er vild med alle mulighederne for at tilslutte sin digitalesamling, enten via USB-indgangen, iPod-docken eller line-in / aux. Der er dog et par issues mht. disse forbindelsesmuligheder som jeg savner svar på:

USB-afspilning

-Jeg synes det er vildt smart at man kan lægge sine mp3'er over på en stick og så afspille fra den. Problemet er at lyden bliver markant forringet i forhold til hvis man afspiller samme musikfil fra en iPhone tilsluttet docken (som efter sigende skulle have en udmærket DAC). Er dette mon et DAC-issue, er det en dårlig stick jeg bruger, eller noget helt tredje? Da USB-indgangen sidder i cd-afspilleren ville jeg tro at den brugte dennes DAC, men måske er det ikke sådan.

God lyd fra (bærbar) pc

-Jeg er ude i gerne at ville tilslutte min bærbare til anlægget også, da jeg har hele min samling liggende digitalt. Hvad kræver det at få en ordentlig lyd? -Jeg mener hvilket lydkort, der er til at betale, kan I foreslå? Og er line-in (minijack)-indgangen en ok løsning, eller skal computeren hellere forbindes via aux-indgangen (rød/hvid) bagpå, eller noget andet?

Desuden har jeg er lidt besynderligt spørgsmål her til sidst:

Jeg kan se på de fleste billeder af opsætninger af anlæg at receiveren ofte er placeret øverst. Er det bedst at der ikke står en anden komponent ovenpå denne (i dette tilfælde en cd-asspiller)? Der står i manualen at den ikke må stå i en reol, men intet om opsætning med andre komponenter. Jeg har valgt at lade receiveren stå nederst for ikke at risikere at noget spildes ned i den igennem rillerne i toppen.

Jeg vil sætte stor pris på hvilke som helst svar eller forklaringer I kan give mig og tror at der må vær mange andre derude med lignende overvejelser.

På forhånd mange tak.

Kasper.

Til top Vis Kami's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kami

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 17 September 2009 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Kami skrev:

Jeg er ude i gerne at ville tilslutte min bærbare til anlægget også, da jeg har hele min samling liggende digitalt. Hvad kræver det at få en ordentlig lyd? -Jeg mener hvilket lydkort, der er til at betale, kan I foreslå? Og er line-in (minijack)-indgangen en ok løsning, eller skal computeren hellere forbindes via aux-indgangen (rød/hvid) bagpå, eller noget andet?

Som jeg lige ser din cd, så er det kun ipod og usb-nøgler, du kan tilslutte via usb og dermed benytte cd'ens dac. Du kan jo prøve at tilslutte din pc til usb-porten og se, hvad der sker (på eget ansvar).

En af forudsætningerne for ordentlig lyd er, at din musik er rippet i ordentlig kvalitet. Helst lossless, men da din cd kun kan tage wma og mp3, så kan det være svært (måske den kan tage wma lossless?). Ellers skal du nok satse på mp3 320 kbit. Jeg ville nok tilslutte din pc via aux, men jeg er usikker på, om det gør nogen forskel.

Kami skrev:

Jeg kan se på de fleste billeder af opsætninger af anlæg at receiveren ofte er placeret øverst. Er det bedst at der ikke står en anden komponent ovenpå denne (i dette tilfælde en cd-asspiller)? Der står i manualen at den ikke må stå i en reol, men intet om opsætning med andre komponenter. Jeg har valgt at lade receiveren stå nederst for ikke at risikere at noget spildes ned i den igennem rillerne i toppen.

Det er bedst at lade receivere/forstærkere stå alene, så den kan komme af med den varme luft. Undgå generelt at spilde på din elektronik.

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 September 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Kami skrev:

...lyden bliver markant forringet i forhold til hvis man afspiller samme musikfil fra en iPhone tilsluttet docken (som efter sigende skulle have en udmærket DAC). Er dette mon et DAC-issue, er det en dårlig stick jeg bruger, eller noget helt tredje? Da USB-indgangen sidder i cd-afspilleren ville jeg tro at den brugte dennes DAC, men måske er det ikke sådan.

Jeg tror det er din USB stik, den er ikke så hurtig til at overføre data, måske kan man få nogle sticks som er hurtigre? Prøv at forhøre dig i computerforretning, el. tjek computerforums.

Kami skrev:
-Jeg er ude i gerne at ville tilslutte min bærbare til anlægget også, da jeg har hele min samling liggende digitalt. Hvad kræver det at få en ordentlig lyd? -Jeg mener hvilket lydkort, der er til at betale, kan I foreslå? Og er line-in (minijack)-indgangen en ok løsning, eller skal computeren hellere forbindes via aux-indgangen (rød/hvid) bagpå, eller noget andet?
  Et godt lydkort koster vel 1600- 2000 og jeg har hørt at det er besværligt at skifte hardware i en bærbar frem for en stationær. Så sæt hellere en DAC mellem PC og anlæg feks. en Musical Fidelity V-DAC til 2000 kr. Så har du osse stadig den når du skifter PC'en ud, den bliver jo hurtigere forældet ifht. et HIFI anlæg som man jo typisk har i mange år. Den har bl.a. USB indgang til PC og RCA udgang til forstærkeren og selvfølgelig Coaxial indgang til f.eks DVD, PS3 el. hvad man nu vil sætte til. Fylder ikke meget og lyder godt, har hørt og set den hos TP. Og så fylder den heller ikke så meget

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 September 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Nyere bærbare plejer ellers at have en digital lyudgang, enten i form af HDMI eller S/PDIF. Der skulle vel ikke være sådan et stik på din bærbare.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de hurtige svar.

@Terp

Jeg sørger for at stille receiveren øverst så den kan komme af med varmen...og siger til ALLE gæster at drikkevarer ikke hører til henover elektronikken :-)

@Svend

Jeg prøver at finde ud af om hastigheden på USB-sticken kan være årsag til dårlig lydgengivelse. Havde jeg også tænkt på som mulig grund.

Ja det skal helt sikkert være et eksternt lydkort. Har også ladet mig fortælle at man med et eksternt kort slipper for alle vibrationerne, som kan påvirke lyden inde i en pc/bærbar.

@Hurin

Min bærbar (HP pavilion dv9000) har faktisk en hdmi-udgang. Det ville vel være det bedste eller hvad? Skal jeg så have fat i et eksternt lydkort med hdmi indgang for at det rigtigt batter?

Tak igen.

Kasper. 

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 September 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg se, hvad problemet er. Da du skrev reciever gik jeg bare ud fra det var en surroundreciever.

Den indbyggede DAC i en bærbar er ikke beregnet til andet end øretelefoner, derfor ville det være bedst at køre digitalt fra den bærbare til recieveren, men det kan du jo ikke, du er nødt til at køre analogt.

Du kan anskaffe dig sådan en her. Den burde løse problemet.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Tak igen Hurin.

Så jeg kan altså ikke køre digitalt selvom jeg har hdmi-udgang på computeren?

Kortet du viser her kræver en "slot" i computeren som min desværre ikke har. Mon Soundblaster X-Fi Surround 5.1 ville kunne gøre tricket?

( http://www.soundblaster.com/products/product.asp?category=1& amp;subcategory=873&product=17751&nav=0 )

Mvh. Kasper.

Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Lige for at afrunde den her:

Jeg endte med at tage Hurins gode råd og købe et Creative Sound Blaster X-Fi Notebook lydkort. Jeg købte også Creative Wireless Receiver, så nu har jeg oven i købet trådløs lys fra computeren :-)

Jeg må sige at både lydkvalitet og det faktum at det er trådløst har imponeret mig. Det er virkelig et set-up der holder, selvom lyden til tider kan falde ud hvis computeren står i et andet rum i lejligheden.

Kami
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Og for at afrunde den helt:

Mht. min USB-problematik så tror jeg at grunden til at jeg kunne høre forskel fra iPhone i dock til USB stik i cd-afspilleren var at jeg havde en equalizer indstilling på iPhonen. Så det var nok ikke et DAC problem alligevel.

Tak for hjælpen alle sammen.

Kasper.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes