Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 15:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Dumt spørgsmål om impedans (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
t_porskjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 18 September 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er begyndt at interessere mig lidt for head-fi og har undret mig noget over teknikaliteterne i fb. m. hovedtelefoners impedans. Når vi har med almindelige højttalere at gøre, angives impedansen oftest til 4 eller 8 ohm, hvor 8 ohm er en "let belastning", mens 4 ohm er en "tung belastning".

Når jeg så læser om hovedtelefoner, viser det sig, at der refereres til f.eks. 50 ohm som en lettere belastning end f.eks. 250 ohm. Hvordan kan det nu være, at der åbenbart er et "omvendt" forhold mellem impedansens størrelse og belastningen af forstærkeren i forhold til konventionelle højttalere?

Thomas

Til top Vis t_porskjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t_porskjaer

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 September 2009 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Hmmm... jeg har faktisk samme spørgsmål... Glæder mig til et klogt svar
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 September 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hmmm... jeg troede at 4 ohm på højt. var let belastning og 8 ohm tung. Så er jeg er lige med på en lytter, ku' jo risikere at  lære noget nyt
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Bettebas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Sendt: 18 September 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Har i hørt om det sidste nye: OHM's lov 

God weekend til alle

Til top Vis Bettebas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bettebas

Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 September 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Jo flere ohm (større modstand) der er i højttaler/hovedtelefon, jo større vil belastningen være for forstærkeren.
- Det er jo derfor, en forstærker yder mere, når den spiller på 4 ohms højttalere frem for 8 ohms.
- Det er også derfor, man skal bruge en hovedtelefonforstærker, hvis man køber nogle hørebøffer med høj impedans.

Så jeg er bange for, at du bare har byttet rundt på begreberne når det kommer til højttalere og deres impedans :)
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 18 September 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

JA - og URI Geller

- men så forklar hvorfor 32 Ohms hovedtelefoner kan være ligeså svære at trække som 600 Ohms og hvad det kræver af
forstærkeren for at finde en der passer til netop de hovedtelefoner (Og går jeg ud fra højtalere) man vælger...

Det er vel noget med at der kræves forskellige egenskaber af forstærkeren at trække en 16/32 Ohms hovedtelefon som
dermed trækker mere strøm gennem - end nogle 300/600 Ohms som ikke trækker så meget strøm.. eller hvad????????????

Bettebas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Sendt: 18 September 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:
JA - og URI Geller

- men så forklar hvorfor 32 Ohms hovedtelefoner kan være ligeså svære at trække som 600 Ohms og hvad det kræver af
forstærkeren for at finde en der passer til netop de hovedtelefoner (Og går jeg ud fra højtalere) man vælger...

Det er vel noget med at der kræves forskellige egenskaber af forstærkeren at trække en 16/32 Ohms hovedtelefon som
dermed trækker mere strøm gennem - end nogle 300/600 Ohms som ikke trækker så meget strøm.. eller hvad????????????

Hej igen

Tja...som branchemedlem har du vel hørt om den lille ting som hedder drifteffekt, eller?

Stadigvæk god weekend

Til top Vis Bettebas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bettebas

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 18 September 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Det bedste eksempel jeg kan komme på er AKG's K701 - de er så vidt jeg husker lidt over 50 Ohm - men ufatteligt svære at få
til at spille ordentligt. Er der andre parametre end impedansen på hovedtelefoner / højtalere man skal kigge på? Og hvilke
parametre skal man kigge på på en forstærker for at få det til at passe sammen? Udgangsimpedans??

Det kunne i grunden være rart at vide om man bare ved at kigge på tal og specifikationer kan "se" om en forstærker vil passe
godt til en hovedtelefon. Man kunne måske spare nogle penge på den konto ved ikke at købe noget forkert...

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 18 September 2009 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Bettebas skrev:

burning777 skrev:
JA - og URI Geller - men så forklar hvorfor 32 Ohms hovedtelefoner kan være
ligeså svære at trække som 600 Ohms og hvad det kræver af forstærkeren for at finde en der passer til netop de
hovedtelefoner (Og går jeg ud fra højtalere) man vælger... Det er vel noget med at der kræves forskellige egenskaber af
forstærkeren at trække en 16/32 Ohms hovedtelefon som dermed trækker mere strøm gennem - end nogle 300/600 Ohms
som ikke trækker så meget strøm.. eller hvad????????????

Hej igen

Tja...som branchemedlem har du vel hørt om den lille ting som hedder drifteffekt, eller?[IMG]smileys/smiley2.gif"
width=26 height=22>

Stadigvæk god weekend

Overhovedet ikke... jeg arbejder med markedsføring og papir... har godtnok gået til elektronik på aftensskole for snart 20 år
siden - dengang lavede jeg en "Astabil multivibrator" med loddekolbe - men jeg anede aldrig hvad jeg havde gang i

(Forumets regler kræver at jeg står som branchemedlem selvom jeg har forsøgt at slippe for den meget omklamrende titel
idet jeg knap har berøring med noget, der har med denne branche at gøre...)

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 September 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Dennisk skrev:
Jo flere ohm (større modstand) der er i højttaler/hovedtelefon, jo større vil belastningen være for forstærkeren.
- Det er jo derfor, en forstærker yder mere, når den spiller på 4 ohms højttalere frem for 8 ohms.
- Det er også derfor, man skal bruge en hovedtelefonforstærker, hvis man køber nogle hørebøffer med høj impedans.

Så jeg er bange for, at du bare har byttet rundt på begreberne når det kommer til højttalere og deres impedans :)

I følge din "teori" vil en belastning på 2 om så være endnu lettere og 0 Ohm (kortslutning), super let

Nej, det forholder sig lige omvendt, jo højere impedans jo lettere belastning, altså mindre strøm fra forstærkeren.

Grunden til en forstærker (spændingsforstærker) yder mere i lavere belastning er at strømmen fordobles ved 4 ohm i forhold til 8 ohm, samtidig med at spændingen er den samme (forstærkerens forsyningsspænding)...

Så er resten ohms lov...

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 September 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

t_porskjaer skrev:

Jeg er begyndt at interessere mig lidt for head-fi og har undret mig noget over teknikaliteterne i fb. m. hovedtelefoners impedans. Når vi har med almindelige højttalere at gøre, angives impedansen oftest til 4 eller 8 ohm, hvor 8 ohm er en "let belastning", mens 4 ohm er en "tung belastning".

Når jeg så læser om hovedtelefoner, viser det sig, at der refereres til f.eks. 50 ohm som en lettere belastning end f.eks. 250 ohm. Hvordan kan det nu være, at der åbenbart er et "omvendt" forhold mellem impedansens størrelse og belastningen af forstærkeren i forhold til konventionelle højttalere?

Thomas

Hej Thomas

Det er der heller ikke, og det er også lidt forkert at bruge vendingen "en lettere belastning". Ohms og Joules lov gælder fortsat. Det er nok mere noget med, at det man kalder tingene i daglig tale, roder det hele lidt rundt

En 4 ohms højttaler kræver mere strøm, end en 8 ohms højttaler. Men så er der lige det med den afsatte effekt...

1)

Ohms lov siger: I = U/R, hvor I er strøm, U er spænding og R er impedans.

Som det ses af ligningen, falder strømmen hvis impedansen øges og spændingen holdes konstant.

En høj impedans giver altså en lav strøm ved en konstant spænding. Det kan strømforsyningen godt lide.

2)

Joules lov siger: P = U^2 / R, hvor P er den afsatte effekt i modstanden (impedansen).

Altså er den afsattte effekt i hovedtelefonen, lavere ved høj impedans end ved lav

Der afsættes altså mest effekt (lydtryk) i hovedtelefonen, hvis denne har en lav impedans.

I praksis vil det sige i størrelsesordenen 50 Ohm eller derunder.

Derfor anvendes lavimpedansede hovedtelefoner i bærbart udstyr, hvor der kun er begrænset signalspænding til rådighed.

Håber det var forklaring nok, ellers spørg igen

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 18 September 2009 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

En hovedtelefon med LAV impedans (f.eks. 32 ohm) kræver mindst spænding men mest strøm.
En hovedtelefon med HØJ impedans (f.eks. 300 ohm) kræver mindre strøm men større spænding.

Derfor kan en hovedtelefon med LAV impedans ofte spille højere i en batteridrevet lomme-afspiller, da spændingen fra batteriet er "tilstrækkelig" (som jeg har forstået det). Hvis en hovedtelefon skal spille optimalt, bør der naturligvis være rigeligt med både strøm og spænding til rådighed i den anvendte forstærker, hvis man vil opleve alle hovedtelefonens kvaliteter.

Med hensyn til AKG K701 (og sikkert andre lidt specielle modeller), kan det have lidt at gøre med membranens fysiske udførelse/udformning, at de er "svære" at trække. Men bortset fra det, kan jeg nu heller ikke se at der er forskel på højttalere og hovedtelefoner, men jeg er parat til at blive klogere

EDIT: Det var vist nogenlunde det samme som "Medlem" lige har skrevet

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 18 September 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Fantastisk - gode pædagogiske forklaringer

Hvilke tal skal man så kigge efter på en forstærker for at se om den leverer meget strøm - eller spænding nok? Hvad hedder
de tekniske termer der?

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 September 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Husk også at en nominel opgivelse som 8 eller 4 ohm typisk kun repræsenterer en mindre bid af frekvensområdet eller evt. en
mindste angivelse. Typisk er impedansen jo ikke forsøgt korrigeret, og vil derfor være meget forskellig afhængig af, hvilken
frekvens man kigger på.

Eksempel på højtaler, som angives som nominelt 8 ohm. Den ubrudte kurve er impedansen.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 18 September 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Husk også at en nominel opgivelse som 8 eller 4 ohm typisk kun repræsenterer en mindre bid af
frekvensområdet eller evt. en
mindste angivelse. Typisk er impedansen jo ikke forsøgt korrigeret, og vil derfor være meget forskellig afhængig af, hvilken
frekvens man kigger på.

Eksempel på højtaler, som angives som nominelt 8 ohm. Den ubrudte kurve er impedansen.

Gælder samme princip så også for forstærkeren - at det den sender ud til HT ændrer sig henover frekvensspektret?

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 18 September 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

... og vil det så sige at i jagten på det perfekte HT/forstærker kombination gælder det om at "matche" disse to kurver så de
"udligner" hinanden... hvis det er det man går efter???

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 18 September 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Dennisk skrev:

Det er ikke rigtigt, det du der skriver, jo højre impedansen er på en højttaler eller hovedtelefon, jo mindre belaster den en given forstærker, da der kræves meget mindre strøm, men et større spændnings-sving.

Ved lave impedanser kræves der virkelig strøm, men ikke så stort et spændnings-sving. Derfor er nogle forstærkere ikke glade for at trække 4 Ohm's højttalere, da den øgede strøm de skal levere ikke står mål med deres opbygning, de brænder af.

Den ideelle forstærker ville fordoble sin effekt hver gang man halvere impedansen den ser ind i.

100 watt i 8 Ohm, 200 watt i 4 Ohm, 400 watt i 2 Ohm, dette er der så at sige ingen forstærker der kan.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 September 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Spændende emne, hvad kan være årsagen til det enorme spring i impedans omkring 40Hz? Har det noget med enhedernes udformning at gøre, eller skyldes det en delefilter konstruktion?
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 September 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Driftseffekten er motoren, ohm er bilens størrelse/håndtering og så er det køreren der afgør hvad der er bedst om stor bil med lille motor, lille bil med stor motor osv. osv.

IEM er Nissan Micra

Store senn´s  er store limosiner

Beyers er Passater

Grado er Minier

Et par AKG 701 er i mine øjne en limosine med passat motor
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 18 September 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
Spændende emne, hvad kan være årsagen til det enorme spring i impedans omkring 40Hz? Har det noget med enhedernes udformning at gøre, eller skyldes det en delefilter konstruktion?

Signalet bliver sendt gennem en spole som sidder i et magnetfelt.

Hele svingsystemet har en egenresonans. Det er den du ser ved 40 Hz, samtidig stiger imedansen ved stigenede frekvens

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes