Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: opgradering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BOMogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 September 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Ville høre jer om jeg ville få en hørebar forbedring hvis jeg købte en effektforstærkker til min Nad T 744 ? eller det er spild af penge ?

Det er ikke for at spille højt men for at få en bedre lyd når jeg høre musik

Evt. forslag til forstærker er vellkommen

Mit Anlæg består af :

Nad T 744 Receiver

Nad C 542 Cd

Sony Ps3

Front Højtaler: Jamo D830

Centre: Jamo Concert

Sub: Jamo D4

Baghøjtaler: Jamo D400

Til top Vis BOMogensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BOMogensen

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 September 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke forestille mig at det skulle opgradere lyden, da kilden er den samme, nemlig din nuværende NAD. Jeg var nemlig inde på det samme med min daværende Atoll in 50 og fik i stedet anbefalet at opgradere mine højtaler- og signalkabler, hvilket jeg brugte 4000 kr på. Det var ca. det samme beløb som jeg iforvejen havde budgeteret til effektforstærker og det gav en meget stor forbedring af lyden. Senere har jeg så smidt en DAC på og skiftede senere igen til rør, da min Atoll ikke længere kunne levere den gode lyd fra resten af det opgraderede set up .Mangler lige at få opgraderet delefiltrene i højtalerne for at få en lidt bedre opløsning i mellemtonen, så er jeg der hvor jeg vil være med min lydkvalitet. Men det er ikke det jeg vil rode dig ud i, det er et godt anlæg du har i forvejen. Men det er bare for at fortælle at kabler altså gør meget for lyden.

Har selv en NAD C 542 og brugte den uden DAC et par år (bruger stadig NAD'ens DAC til min hovedtelefonforstærker og det lyder bare godt i bøfferne). Da jeg fik bedre kabler til den og højtalerne via min Atoll, oplevede jeg at sangstemmer kom mere i front i stedet for at drukne i musikken, der kom generelt mere dynamik og åbenhed i lydbilledet og en dybere bas. Jeg hører rimelig højt musik når jeg sidder og dyrker en cd og det er her jeg har glæde af mine hifi komponenter, da de kan levere ren lyd ved høj volumen.

Prøv at kigge lidt på hvor du måske kan forberde din lyd. Måske det "bare" andre signal kabler,der skal til og altså ikke nødvændigvis til 4000kr. Har ladet mig fortælle at kablerne "skal" udgøre ca 10% af anlæggets pris. Har købt kabler for 5000 i alt, så passer fint på mit og lyden er osse rigtig godt afstemt (mangler lige mellem tonen som sagt) Så det er vigitigt med gode kabler, men man skal heller ikke overkøbe. En seriøs HiFi sælger, vil osse råde dig til et fornuftigt køb og ikke prøve at sælge dig noget totalt high end som vil være overkill ift. dit anlæg. Jeg havde min Atoll og NAD C542 nede i forretningen (de havde "mine" højtalere som demo stående i forvejen) og prøvede kabler på mit eget anlæg. Men mon ikke du kunne låne nogle demo kabler med hjem og prøve af?

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 19 September 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Tror nu heller ikke det giver det helt store.

BOMogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Okay kan se at jeg nok har forkøbt mig inden jeg hørte jeres svar

Kom til at købe en Nad c270 så nu er det hvordan tilslutter jeg den og skal man indstille noget på forstærken ?

Har læst at der er nogle der har to efektforstærker tilsluttet hvordan gøres det ? (kunne også være sjovt at prøve hvis man kan ? )

Men helt spild er det vel ikke. jeg får vel noget mere power

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 24 September 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

BOMogensen skrev:

Okay kan se at jeg nok har forkøbt mig inden jeg hørte jeres svar

Kom til at købe en Nad c270 så nu er det hvordan tilslutter jeg den og skal man indstille noget på forstærken ?

Har læst at der er nogle der har to efektforstærker tilsluttet hvordan gøres det ? (kunne også være sjovt at prøve hvis man kan ? )

Men helt spild er det vel ikke. jeg får vel noget mere power

Nej, det er ikke spild, alene det at du får masser af overskud, giver headroom, den kan spille højere inden den klipper, el. sagt på en anden måde, du kan spille ret højt med en ren lyd. Selve sammensætningen, skal der vist andre på banen med, så langt nåede jeg jo ikke i mine planer Det blev en lille ny rørbamse istedet

BOMogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg sat min Nad c270 til

Vil bare fortælle at det bestemt ikke var spild af penge  sikken en masse lyd for så lidt penge.

Så hvad skal jeg så finde på at købe næste gang ?

Jeg har tænkt mig en Dac eller en sub mere (der er jo en udgang mere til en sub der ikke bliver brugt )

eller noget helt tredie ?

Hvad siger i derude ?

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Tilykke med din 'nye' lyd. Nej opgradering er aldrig spild af penge. Det lyder som om du er ved at blive bidt af jagten på den, for dig,  perfekte
lyd. Det kan blive dyrt. Da mit ungdoms NAD /Dali anlæg var slidt op, havde jeg nogle år med lidt plads og et mikroanlæg. Da jeg så fik
pladsen og begyndte at tjene gode penge, skulle jeg da ha' et nyt mini anlæg. Denon's til små 3000 kr. inc. højtalere. Men så tænkte jeg at nu var
jeg jo vant til at høre mine CD'er på et bambusanlæg, så hvorfor ikke vente lidt og spare 5000 op og købe cambrigde. Jeg sparede 10000 op og
købte Atoll, NAD, Audio Monitor. Så sku' der nye kabler til osv, osv. Så planen om et minianlæg til 3000 endte i løbet af 2 ½ år med et rør setup
til 50000 plus de der ca 4700 som Atoll'en og de oprindelige kabler kostede. Jeg har så osse et setup som jeg håber holder i rigtig mange år. Jeg
er næsten der hvor jeg er tilfreds med lyden. Mangler som sagt lige nye delefiltre, men SÅ er den der..håber jeg

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

BOMogensen skrev:

Så fik jeg sat min Nad c270 til

Vil bare fortælle at det bestemt ikke var spild af penge  sikken en masse lyd for så lidt penge.

Så hvad skal jeg så finde på at købe næste gang ?

Jeg har tænkt mig en Dac eller en sub mere (der er jo en udgang mere til en sub der ikke bliver brugt )

eller noget helt tredie ?

Hvad siger i derude ?

Ja når Hifi jagten bider er der meget der må give plads!

Jeg vil da mene at du lige skal høre det hele an, og finde ud af om der mangler noget og hvis(det gør der næsten altid) må du jo føle dig frem. Behov kan no være ret voldsomme, og hvis du pludselig fanger dig selv i at kigge på sub. hver dag, er det måske noget du syntes du mangler.

Og lige et tillykke med købet. Effekt er virkelig noget der kan give en højtaler mere luft, selv om den stadig står samme sted.

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

BOMogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

hvad siger i til 2 sub på en gang ? hot o snot ?

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Det er nu gjort af andre, og de mener nok det er ret så hot. 

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=74160&P N=6

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

BOMogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Er der ingen der har lyst til at fortælle om deres erfaring med 2 sub på en gang ?

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

BOMogensen skrev:
Er der ingen der har lyst til at fortælle om deres erfaring med 2 sub på en gang ?

Jeg er nu nok i en. Men se her og bedøm selv  http://www.axiomaudio.com/tips_two_subwoofers.html
Du er desværre nødt til at lave en copy/paste i adr. linjen, da vores PC er til rep. og jeg sidder ved en lånt Mac og den vil ikke helt som jeg vil

BOMogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hej

Kom til at tænke på hvad der laver "lyde" i mit setup ? er det receiveren eller efektforstærkken ?

Det jeg mener, ville jeg opleve en anden "lyd" hvis jeg skiftet til anden reciever ?

Hvis jeg skulle finde en bedre reciever hvad skulle den så hedde ?

Eller er der andet i mit anlæg der ville være bedre at skifte ud for at for at forbedre lyden ? 

Mit Anlæg består nu af :

Nad T 744 Receiver

Nad C270 Effektforstærkker

Nad C 542 Cd

Sony Ps3

Front Højtaler: Jamo D830

Centre: Jamo Concert

Sub: 2stk Jamo D4

Baghøjtaler:Jamo D400

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 17 November 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Ja, de har forskellige lyddesign alt efter hvad der er proppet i dem, men det handler også om hvilke højtalere og afspilnings udstyr der sat til forstærkeren. Du vil nok ikke opleve den store forskel med mindre du køber en forstærker med bedre komponenter og der ved får bedre opløsning i lyden; mere kontrol på bassen, flere detaljer i musikken og den slags. Der er også nogle hede diskussioner her på sitet når folk begynder at diskutere hvorvidt en eller anden lille dims kan gøre dit eller dat for lyden. Du ser ud til at have et godt anlæg nu. Hvis skal du have virkelige ændringer i lyden, så begynder det at blive dyrt. Det er skruen uden ende at blive ved at fokusere på detaljerne, lyt til helhedsintrykket og hvis du kan lide det , så nyd musikken og filmene på dit gode anlæg. Jeg droppede selv ide'en med nye delefiltre, da det næppe havde givet nogen nævne værdig ændring og købte andre højtalere i stedet. De var såmænd ikke dyrere, men med en anden konstruktion, som gav mig et bedre lydbillede i min stue.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes