Hejsa
Jeg er lige kommet i gang med at lege lidt med noget surround sound.. har haft lyst til det længe, men har haft problemer med pladsen til det. Det er endnu ikke helt optimalt, men det fungerer her hvor jeg bor nu. Vil dog gerne flytte videre, til et sted med mere plads..
Mit anlæg er ikke oprettet endnu, fordi jeg ikke er færdig med at sætte det hele op. Bl.a. manglede jeg et tv møbel som havde plads til mit anlæg, som består af følgende:
Panasonic 42px80 tv, xr59 reciever, Sony ? cdafspiller, Dali 400 front højttalere (med Dali SW8 passiv subwoofere til at klare bunden, disse skal væk snart), Dali Lektor baghøjtallere, Dali Lektor LCR og harbosound Sub10 aktiv subwoofer). PS3 og Popcorn Hour A-110 som afspillere.
Sådan her ser det for resten ud, når man henter en subwoofer på motorcykel:

:D
Efter jeg kom i gang med det her surround ting, har jeg været på udkig efter et tv møbel som kunne indeholde min center højtaller, min reciever + cd afspiller, PS3 og Popcorn Hour A-110
Jeg har set hos Idemøbler, Ikea, Biva, Ilva, Boyes Møbler, Jysk, Hifiklubben (p***e ægreligt at deres Soundstyle FW1100 møbel lige præcis er for lille til at kunne indeholde min Lektor center højtaller, som er 17,2cm høj. Jeg har kigget hos tyske netshops, Vogel's og hos danske netshops, for at finde et tv møbel som passede til mit behov, for til sidst at give op.
Så så jeg MC_Disko herinde fra, som havde lavet sit eget tv møbel, og jeg synes det er flot, og det så ud til at være noget jeg måske kunne finde ud af, at lave. MC_Diskos kan ses her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57312&K W=MC_Disko
Jeg undersøgte på forhånd hvad jeg skulle bruge, og gik så i gang med at indkøbe tingene.
Ingredienser kommer her:

Egetræsbordplade i 26mm tykkelse blev købt i Silvan. 362x61x2,6cm LxBxH var målene vist.
Jeg fik skåret den ud i 3 stykker af 110x40cm. Og så fik jeg også et flot skærebrædt med hjem. :-)
1399kr.

Bordben blev købt i Jem&Fix. De har et smart system som de kalder "Teno". I den ene ende af bordbenet er der ca. ½cm nede et 10mm gevind svejts ind i røret.
De bordben kan fåes i blank og mat overflade, jeg tog de matte, det synes jeg var pænest og mindst distraherende. 50kr per styk.
Så er der gevindstængerne, de er 10mm og længden er vist 1 meter.. I hvert fald rigeligt til mit projekt.
En lille sav måtte der også til. Undgå at købe denne model, den er ret dårlig og koster 50kr. :-)
Jeg brugte en Dremel til at save benene over, for at få dem i den rigtige afstand.
Til Teno systemet kan købes "dutter" til enderne, sådan at man ikke ridser gulvet. Så de sorte dimser bliver sat op i røret, og de hvide er sådan nogle filtpuder som man klikker på de sorte.. og så har man en fin afslutning på røret, og man undgår ridser. Sjovt nok køber man de sorte i 4 stk af gangen, men filtpuderne i 8 af gangen... ØÆØØHH? hehe
Kostede vist 40kr for de ting tilsammen.

Efter jeg havde indkøbt pladen, bordben og stort set ALT der skulle bruges, løb jeg ind i et problem. Jeg ville gerne have nogle gevindbøsninger som kunne skrues op i bordpladen, så de kunne skjules .. Men jeg kunne ikke lige finde 10mm gevindbøs i Silvan.. Så kørte jeg i Jem&Fix, de havde godt nok nogle beslag man kunne bruge til deres Teno bordben, men de var store, sorte og var ikke særlig elegante. Jeg kørte videre til Stark, som heller ikke havde hvad jeg skulle bruge.. De havde kun i 8mm, og jeg skulle købe en boks med MANGE stk, til 180kroner eller sådan noget.. slet ikke aktuelt...
Kørte i en lokal butik som hedder Jens Schulz: http://www.js.by/ . De havde hvad jeg skulle bruge, servicen var SUPER, jeg kunne købe 4 stk og behøvede ikke købe en hel kasse - og jeg kom af med 16 kroner, inkl. moms! :)

Gevindbøssene var lidt tykkere end 10mm, da de jo skulle kunne tage en 10mm gevindstang.. Mine bor var i størrelse 10mm eller 13mm... intet mellem. Så hvad gør man? borer i 13mm og fylder lim i? Nej, jeg borede i 10mm og udvidede med en Dremel med sandpapir :-)
Eg er utrolig hårdt, og kører man for hurtigt/hårdt, så går der ild i sandpapiret! hehe
Efter jeg havde udvidet hullerne, kom jeg dog en smule lim på gevindbøssene og så slog dem i pladen... hellere gå med livrem og seler :)

Test om gevindstangen kunne gå i, eller om jeg havde smadret gevindet da jeg hamrede dem i.. der skulles virkelig slås til, og jeg var bange for om gevindene blev ødelagt.. men heldigvis ingen problemer dér.

Alle 4 gevindstænger på plads

For at holde bordbenene, som jeg bruger som afstandsstykker på plads, og centreret, brugte jeg noget af det materiale som mine højtallere og subwoofer var pakket ind i.

Første hylde på plads!

Anden hylde på plads. Var nødt til at lige prøve-montere det ene "afslutter-ben" for at se om det passede :)
Jeg fandt senere ud af, at det er smartere at vende røret med gevindet i omgendt, så gevindet sidder helt tæt op af underpladen. Så er der nemlig plads til de der sorte plastikdimser med filt-pladerne :-)

Og her skulle man tro, at det var færdig arbejde.. Men nej, det var ALT for højt. det var ca. 70cm højt.. alt for højt til mig.. Så jeg måtte lave det om.
Jeg havde været lidt konservativ da jeg skar bordbenene ud til afstandsstykker. Øverste hylde var 20cm, hvor det kun var nødvendigt med 18cm.
Nederste hylde var 30cm høj, hvor det kun er nødvendigt med 22cm for at anlægget kunne være der, samt have 2 cm luft til luftcirkulation.. Benene ned til gulvet var 10cm lange og det var helt ubrugeligt.
Jeg valgte at save afstandsstykkerne til en gang til. Øverste hylde er nu 18cm. Nederste 25cm. Benene mod gulvet er 5cm. Nu er det færdige møbel 57cm højt.. det er stadig rimelig højt, men meget bedre end før. Jeg overvejer at skære 2-3 cm mere af de nederste ben mod gulvet, da der ikke er behov for mere luft end dét.. men jeg vil først lige prøve at stille tv'et osv. over på det nye møbel først ;-)

Færdigt arbejde! Sådan ca... nu kommer helvedet bare med at flytte tv og alle ting over på det nye bord.. og få lagt alle kablerne flot igen.. det er næsten det værste hehe
Skriv gerne en kommentar, det ville være dejligt!