Sendt: 26 September 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Disse forskellige plade grooves fra 50erne ... hvori ligger forskellen
Jeg høre meget sjældent Vivaldis 4 årstider - mest af alt for ikke at blive træt af den da det ville være synd for dette dejlige stykke musik
Jeg fandt en plade frem fra ca. 1955 - Philips minigrove med et Italiensk ensemble "i Musici" - med de fire årstider - mono, næsten lakagtig hård vinyl - fejlfri nm etc.
Det var virkelig smukt - instrumenterne var meget tydligere samtidig med at det virkede som om det hele var optaget med en enkelt mikrofon - en af de flotteste hvis ikke den flotteste indspilning jeg har hørt af de 4 årstider
Er her nogle skrappe vinylentusiaster der kan kaste lys på de forskellige formater af "grooves" og også andre typer/brands - hvori ligger deres forcer og svagheder - hvilken størrelse PU bør man spille dem med - jeg har desværre ikke en mono PU endnu så jeg brugte en denon dl 103 (dvs. jeg har nogle gamle mono krystalpickupper men dem vil jeg ikke bruge)
Udover indfor om de forskellige plade-grooves (måske det er et philips navn - andre pladeselskaber har måske kaldt deres tilsvarende formater noget andet) så må den tråd gerne bruges til at skamrose gamle plader med særlig dejlig lyd (nej ikke direct metalmastering etc - men altså 1950-196?)
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|