Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 21:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Afbrændte basenheder!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kiska
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 September 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hej;

Øv!!!! Mine Gamut L3 højtalere har fået begge basenheder (!) brændt af. Grunden er ikke 100% kendt endnu, men min mistanke går på en meget kraftig overspænding. Enhederne er simpelthen banket ud af deres ophæng. Og det er ikke foregået ved høj effekt gennem lang tid!

Min forstærker - Musical Fidelity kw550 - var udsat for et strømafbrud. HFI relæ slog fra for hele huset. Da jeg igen tændte for anlæg, var begge bas væk fra lydbilledet. Ved indlevering til reparation var beskrivelsen, at den mest sandsynlige forklaring var en meget kraftig pludselig overspænding - nærmest som et lynnedslag. Gamut havde aldrig været ude for noget lignende.

Min egen teori er en overspænding i husets strømforsyning, der har fået husets HFI til at slå fra. Der er dog "sluppet" en lavfrekvent spænding ind i forstærker, der har videresendt denne spænding til højtalerne.

• Har nogen erfaring med lignende?
  • Hvorledes kan jeg beskytte anlæg mod lignende hændelser frem over?
  • Kan sådan en overspænding skyldes andre elektriske komponenter i huset eller er der tale om noget "udefra"?
  • Kan forstærkeren isoleret set have været årsagen?

Håber, der er nogen, der kan hjælpe med denne triste sag.

Mvh.   Jesper

Til top Vis Kiska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiska

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 September 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg mener faktisk en anden bruger af dette forum har oplevet noget tilsvarende med samme højtaler, nemlig at basenhederne blev beskadiget, og ikke som vanligt diskanterne, så at det skulle være ukendt for Gamut er vist ikke helt korrekt, med mindre forhandleren foretog reparetionen uden at kontakte dem.

Nu er det ikke fair overfor vedkommende at oplyse hvem han, hvis han ikke ønsker det i denne situation, uagtet at han fik højtalerne repareret og vist stadig er en ganske tilfreds ejer af dem. Det kan jo være han selv ser dit indlæg og deler sin erfaring

Held og lykke med det videre forløb.

Mvh

Thomas P

Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 September 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper.

Det var en kedelig affære.

Er du sikker på at det var hfi (hpfi) der slog fra og ikke en automat sikring der gik, på moderne el installationer kan de godt ligne hinanden lidt ?

Da du tændte for strømmen igen, var anlægget da slukket eller var det stadig tændt (knap i tænd position) under strømafbruddet ?

Da du tændte for strømmen hørte du da mislyde fra anlægget, hvis det er inden for ørevidde af dit sikrings skab ?

Afh af svar på ovenstpende kan der vere sket et par forskellige ting.

et hfi relæ slår ikke fra ved overspænding.

Det er muligt at det slår fra som resultat af en overspænding men selve overspændingen påvirker det ikke. (fx overspænding ødelægger et apparart så det lægger fase til jord hvilket får hfi relæet til at slå)

Da begge basserne er skubbet helt ud og begge er skubbet den samme vej så er det med største sandsynelighed pga DC. Hvis de har oplevet en kraftig dc impuls vil de gå til deres maximale yderpunkt og skubbe på kantophænget indtil den enten går mekanisk eller elektirsk istykker, eller at impulsen stopper.

Dette kan ske uden at man kan høre det.

Hvis det var fordi der på en eller anden måde var sluppet overspændings AC ud til højtalerne så ville det have larmet enormt og mellemtone diskant ville typisk også være gået. Selvom ac frekvensen havde været 50 hz så ville en amplityde høj nok til at skyde basseren af på første stroke (vandring udaf) være over 100 volt så der skal et meget stejlt delefilter til for at der ikke ville komme nok effekt til mellemtone og diskant for at brænde dem af.

Havde dit hus været udsat for en generel overspænding så ville du have mange ting der var defekte, og det lyder som om fejlen er isoleret til dine højtalere.

Det der med største sandsynelighed er sket er at anlægget var tændt da du tændte for strømmen igen. Så har alt forsøg at power up samtidigt, det har resulteret i kortvarigt dc på din forstærker udgang og det har slået højtalerne ihjel. Det er ikke en ualmindelig hændelse.

Højtalerne kan som sådan ikke være skyld i det, men højtalere der ikke har et highpass filter som del af bas delen i delefilteret og som er følsomme er mere sårbare over for dc.

Man kan købe desiderede dc beskyttelses relæer som man kan sætte mellem højtaler og forstærker, men det vil purister rynke på næsen over.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Et hfi relæ slår vel kun fra ved fejlstrøm ik ?
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har været ude for strømudfald ude fra der smadrede en basenhed , indboforsikringen dækkede .

Jeg har købt et netstøjsfilter med overstrømssikring der måske kan hjælpe næste gang det sker

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Nu det der københavnske strøm, tror der har været noget strømchok eller lignende på det sidste, for en uge siden, der var der pludselig 2 strømforsyninger til computer, og en dyr erhvervs printer der pludselig døde på en gang. Og det stammer tilsyneladende ikke ikke fra huset her.
Jeg ved ikke om der kan være nogen sammenhæng.

Betegnelserne er ikke fagsprog, -sorry

Martin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes