Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 21:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Tip til unik 16/44 afspiller. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Der er meget snak om hvilket format man skal satse på hvis man skal købe ny musik formidler?

Skal det være en ganske alm. god gammeldags ( 16/44 format ) cd. afspiller, en DVD der både kan vise film og afspille 2 kanal musik? Eller en decideret multiformat maskine der tager ALT!? Og skal man satse på SACD?

Det sidste dukker så`n set efterhånden op i de fleste maskiner, det værende ganske alm. 2 kanal formidlere eller DVD maskiner.

Men hvad skal man satse på?

Mange køber for tiden en god dyr DVD maskine der så overtager rollen som cd. afspiller samtidigt, og så ”pensioneres” den eksisterende ”gamle” cd. maskine.

MEN! tænk lige på dette, praktisktaget INGEN! DVD, eller multi format maskiner, afspiller 16/44 cd. lige så godt som en DECIDERET 16/44 cd. afspiller til samme pris, ( og endda billigere!!) der er kun meget få astronomisk dyre der tilnærmelsesvis gør det! ( hvor mange har råd til en Linn unidisk til omkring 75000kr eller eks. en Accuphase DP77 til hele 90000 kr.? disse er nogle af de få der formår at spille 16/44 lige så godt som decideret 16/44 afspiller i samme prisklasse pt.)

Køber man nu alligevel en DVD maskine til mange tusinde kr. så skal man gøre dette for billede og multikanal lyden, IKKE! for to kanal 16/44 cd. musik nydelse, for her kan de ikke følge med.

Man står sig faktisk bedst i at BEHOLDE sin ”gamle” deciderede cd. afspiller, hvis denne bare er af nogenlunde kvalitet? og stadig har en del år i sig rent mekanisk mm.

Jeg vil sige som en ”grov tommefinger” regel, at hvis du køber DVD maskine for 10000 kr. får du cd. lyd for omkring 3 - 4000 kr. HØJST!

Hvilket vil sige, at, hvis din ”gamle” cd. er over denne prisklasse og yngre end omkring 5 – 6 år? så behold endelig denne, da den som sagt, i langt de fleste tilfælde vil give bedre decideret to kanal cd. lyd, end du kan få fra en ny 10 – 15000 kr. DVD.

Står man alligevel af en og anden grund og skal anskaffe en ny cd. afspiller?

Enten fordi den gamle bare er helt udtjent eller man gerne vil et step eller to op af lyd kvalitets ”stigen”  da den ”gamle” cd. man har er af mindre god kvalitet eller bare lidt for gammel. og man måske også gerne vil have SACD med i købet?

Så lad mig først spørge.

Hvor mange SACD skiver har du lige nu?

Jeg selv har en lille håndfuld ud af mere end 5000 cd. skiver, og lige for at tage et andet "format" med, hvor mange HDCD skiver har du? ( jeg har ca. 20 - 30 stk. ) hvor mange tror du der kommer? ( jeg vil mene at dette format er så godt som dødt ) 

Hvad har du MEST! af der hjemme?

JA! nemlig! de gode gamle 16/44 format skiver.

Og gå en tur i byen og kik i plade butikker, hvad står der mest af på hylderne? og hvad udgives der stadig mest nye af?

YEP! rigtig set..  16/44 cd. formatet!.. og det vil der gøre LÆNGE! Endnu, det lever i bedste velgående trods SACD stikker sit hoved lidt frem, og vinder stille og rolig indpas i hardwheren, altså de nye cd. maskiner der kommer frem.

Disse nye SACD maskiner er stadig på ”baby” stadiet om man så må sige, og jeg forventer en betragtelig udvikling her over de kommende år.

Så hvorfor fare ud og smide flere tusinde kr. i en SACD maskine lige nu og her? der når standarden ( måske ) bliver universel og gældende på ALLE! ny udgivelser og der er et rimelig "back catalog" udvalg, alligevel IGEN! skal udskiftes da DEN! så er forældet. 

Jeg har her et tip, pt. en måde at få en rigtig god formidler af de gode gamle 16/44 skiver, vi alle har rigtig mange af, og stadig "slæber" med hjem nu og da, hvad dette er kommer jeg ind på om et øjeblik.

Det er en løsning, der gør at man ud af et budget, sagtens burde kunne købe begge dele, både en DVD / SACD eller multiformat maskine, samt en decideret to kanal 16/44 cd. afspiller til de gode gamle skiver, uden at betale mere en dobbelt op.

Det skal så lige siges, at skal man ”lege” med de hel nye maskiner, konciperet med upsampling, eks. 24/96 eller 24/192 mm. og eller alle de mange andre nye ”gimmick” og tiltag, der er på markedet for 16/44 cd. formidling? så bliver det RIGTIG! dyrt! ( og ikke altid nødvendigvis ubetinget så meget bedre at mere prisen justitsinficeres! )

Og så kan det komme til at knibe med at få råd til en rimelig god DVD eller SACD / multiformat ”sluger” uden at gå på kraftigt kompromis et af stederne.

Så! mit råd lige pt. er : GLÆM ALT OM ALLE DE SACD, DVD & MULTI FORMAT MASKINER TIL SERIØST 16/44 HIFI LYTNING indtil nu, og et godt stykke tid frem i tiden, brug dem til DVD film, hjemme bio og måske de få SACD skiver man kan opdrive, det er de gode til.

Jeg selv har en DVD til under 3000 kr. og den fungere glimrende til det den skal! og det er at vise gode film i en rimelig god kvalitet, der er proportionel med den interesse jeg har for dette ( jeg har ikke SACD kapacitet endnu da jeg ikke har mere end et par SACD plader. )

Hvor meget man her vil ofre, er jo nok som for mig proportionel med hvor meget man går op i hjemme bio mm. ? går man rigtig meget op i dette? vil man jo nok have betænkeligheder ved at ofre for meget af et eventuelt budget til en ren 16/44 cd. afspiller, og man vil ofre mest på DVD og flere kanals lyd.

Men alligevel er det jo synd at måske skulle nedgradere eller ikke kunne opgradere lydkvaliteten fra sine gode gamle 16/44 cd. skiver når man nu ofre dyrt på en helt ny fin maskine.

Så er der en fin og meget økonomisk fordelagtig løsning der ligger lige for.

Dette drejer sig om en god gammel Denon DCD 3560 cd. afspiller, der i starten af 90`ne var blandt "state of the art".

Trods 12 - 14 år. på "bagen" spiller denne gamle "kæmpe" faktisk stadig fremragende, ganske som den er.

Da den var fremme kostede den lige omkring de 9000 kr. og den dag i dag spiller den som den er, rigtig godt sammenlignet med helt nye 16/44 cd. maskiner der koster mellem 7 og de 9000 kr. den i sin tid kostede som ny.

Tankevækkende!

Husk dog at her taler vi dog udelukkende om alm. 16/44 format maskiner af nyere dato, samt de fleste multi afspillere / DVD og hvis man anvender disse til netop to kanals 16/44 cd. afspilning.

Faktisk spiller Denons gamle DCD3560 bedre end de nye Denon DVD maskiner helt op til 10 - 15000 kr. samt de fleste andre mærkers DVD maskiner, og det helt som den er, når der afspilles de alm. 16/44 format cd. skiver.

Og med en kærlig hånd, hvilket betyder lidt modifikation, så ”gnupper" den skuldre” med næsten samtlige nye alm. 16/44 cd afspillere helt op i 15 - 20000 kr. klassen, og i nogle tilfælde et godt stykke over, samt næsten samtlige DVD / multi format afspillere der findes ( på nær enkelte nærmest ubetaligelige modeller i den absolut tungeste high-end ende, eks. Accuphase DP77 – DP85 SACD maskine, og Linn`s Unidisc – multiformat afspiller. )

De modifikationer jeg snakker om drejer sig om at ganske enkelt skifte nogle opamps, og at bypase nogle filter kondensatorer i udgangene og montering af ny clock.

Hvorfor nu så det? og hvordan kan det lade sig gøre?…….

Jo fordi der er brugt nogle rigtig gode 20 bit  konvertere fra Burr Brown der stadig anvendes, enten som de er i 3560 eller nogle modificerede nyere typer, der ikke kræver justering, ( hvad de der sidder i DCD3560 gør )

Lydmæssigt er der ingen forskel! så de "holder" stadig.

Digital delen / filtreringen ( Lambda kredsløbet mm. ) er stadig ganske fornuftigt og velfungerende! der er lavet mange nye løsninger men ikke nødvendigvis bedre, bare anderledes, og eller lige så gode, men ikke meget mere.

Som sagt alt nyt er ikke pr definition bedre end det ældre og velfungerende.

Så digital delen på denne gamle maskine "holder" faktisk også stadig.

Og så er der en anden vigtig  ting / faktor, og det er drevet / løbeværket.

Dette er bygget på en måde man sjældent ser mere! om overhoved? og så  i hvert fald ikke i maskiner der er til at betale for de fleste af os!.

Vi snakker og en keramisk base, og mange andre lækre ekstreme tiltag og detaljer.

Motoren er en hall motor der er noget af det mest stabile der er lavet!.

Det er bare et studie eksempel på hvordan det skal og bør gøres!.. 

Det er det mest vellydende og lydløse / i gengivelsen usynlige drev der er,  det er bund stabilt!! og hele maskinens kabinet er ligeledes bund stabilt og dødt, samt ikke mindst ekstremt vel afskærmet. 

Man har lavet mange tiltag der "skulle" gøre drevet mindre kritisk og behovet for denne ekstreme og tunge opbygning unødig!! men!… WRONG!...  dette er DER INGEN VEJ UDEN OM! mekanikken SKAL! være i orden, og det er den ikke på meget af det nye, især ikke mange DVD maskiner, her er der desværre sparet for meget og det hele er for plastisk og lyder også her af.

Der er som sagt lavet meget siden DCD3560`s tid, eks. buffer hukommelser, upsampling , HDCD, specielle anti jitter tiltag mm. men alt dette betyder ikke nødvendigvis at disse maskiner er SÅ! meget bedre.

Upsampling virker, jo vist!.. men overskygges mange gange af de ”fejl” og mindre seriøse tiltag og eller besparelser og genveje, der er lavet andre steder i maskinen, her under dårlige drev! og generel sjusk med kabinetter og dæmpning samt ikke mindst strømforsyninger, billige og ringe upamps / analogdele mm.  

Dette er hvor dagens maskiner og ISÆR! næsten alle de nye DVD maskiner samt multi format maskiner fejler miserabelt!!...  

De spiller så klart rigtig godt og endda også bedre end DCD3560 og andre ældre maskiner når der afspilles HDCD og SACD eller DVD Audio!, ingen tvivl om det! her har de nye formater så absolut deres force, og ER! fremtiden.

MEN!! når man ligger en af de gamle 16/44 cd. skiver i skuffen, som jo stadig udgør 99% eller mere af udvalget på butiks hylderne, og af ny udgivelser, samt ikke mindst på hylderne ude i de ”små” hjem, så går det grueligt galt!!

Her giver denne 14 - 15 år gamle maskine rigtig mange af de nye grundig "bølle bank", eller gør sig helt på højde med disse.

Den er lavet til dette medie efter alle kunstens regler, og med opgradering, på de reelle steder hvor der er sket noget, sidens dens storheds tid, nemlig hvad angår opamps og i analog delen og cloken,  så sparker den seriøst fra sig igen og kan tage ”fusen” på de fleste maskiner til hvad den dengang kostede og langt op over det dobbelte endda.

Har i sådan en god gammel ”dame” stående eller "snubler" over en brugt? så tag den til jer og pas på den. 

Giv den en kærlig hånd!! og i har en trofast 16/44 afspiller der gør grin med det meste nye man realistisk har råd til i mange år frem.

Denon DCD3560 er og bliver ikke verdens bedste cd. afspiller! og her heller aldrig været den absolut bedste! ( den har dog efter sigende været blandt dem dengang. ) men den er forbandet god, og velspillende, derfor er valget faldet på denne for mit vedkommende.

Til en brugt pris af få tusinde kr. og med et par ekstra "tudser" for modifikation gør den sig blandt nogle af de fineste alm. 16/44 maskiner selv i dag. 

Og selv om man havde betalt ny pris for den som den kostede i omkring 91 - 92 hvilket var 8999 kr. ville den stadig være hver en krone værd selv i dag.

Den er og bliver en unik 16/44 fin afspiller der er værd at kikke nærmere på, og som kan blive et kanon køb og kanon fidus for den finger nemme og økonomisk beviste 16/44 cd. Køber.

( Der findes da en del andre ældre og rigtige gedigne gamle ”kæmper” af cd. afspillere der kan være interessant at se nærmere på, men lige her har jeg valg at tage fat i Denon`s gode gamle ”tøs” DCD3560 da denne besidder nogle egenskaber jeg rigtig godt kan lide og altid har kunne lide. ) 

Er man ude efter en ny cd.  til de alm. gamle skiver og ikke hopper 100% på SACD vognen endnu! Samt kvier sig meget ved at ofre for meget, da man sikkert også gerne vil ofre penge på DVD mm. ?

Så er denne maskine værd at kikke nærmere på!..

Lad os se nærmere på nogle flere af dens ”dyder” og kvaliteter.

Maskinen vejer nær 18 kg. og er bygget med kraftig alu. top/ bund og sider, foret med kraftig kobber der afskærmer alle sektioner fra hinanden og omverden.

Smukt at kikke ned i, endnu et skole eksempel på hvordan det skal og bør gøres, at den ”kun” i sin tid kostede 8999 kr. er bemærkelses værdigt!

Strømforsyningen er ganske overdimensioneret og med kraftige traffoer af ekstrem god kvalitet, opbygning af print og signalvej mm. er fornuftig og alt er bare lavet som det SKAL! for at være godt og rigtigt! her er få om nogen genveje eller springen over hvor gæret er lavest!.

Selve løbeværket i DCD3560 er af én eller anden grund noget særligt, det snakker bare ikke med! ( som andre løbeværker )

Det har en langt mere klippefast gengivelse end andre ( Ja faktisk alle dem jeg har hørt )

Motoren er en Hall motor der arbejder efter et hvirvelstrøms princip, og som er genialt, der er ingen kul eller børster i den.

Den består af en magnetisk skive og 4 spoler på et print, på printet der har metalbagside, sidder der et leje, som man blot bør servicere nu og da med lidt fedt (grafit).

Simpelt, enkelt, ligetil og langt den bedste løsning.

Laserens slæde styres af en rund metal styreskinne, bevægelserne sker via et magnetfelt i hver side.

Og sådan skal det gøres, ingen tandhjul, ingen mekanisk forbindelse ud over den ene styreskinne, den har ingen gearing og den er totalt ryk fri.

Det er himmelråbende rigtigt.

Et skole eksempel den dag i dag på HVORDAN DET SKAL GØRES!

Selve laseren er berygtet, men med urette!

Der er mange eksempler på lasere der holder i langt over 10 år. ( hvad mere kan man ønske?) og en ny koster kun 4 - 500 kr. disse anvendes stadig i Denons maskiner, derfor haves de altid som reservedel på lager.

Foruden løbeværkets fortræffeligheder, så sidder der Burr Brown PCM58PK, DAC`s  i DCD3560 som er forløberen for den stadig meget udbredte og anvendte B.B.1702K.

Denne er en lidt ældre type der i modsætning til 1702K er justeringskrævende : MSB. ( most signeficent bit )  + de 3 næste kan justeres, ( i 3560 har man valgt at montere trimmere på de 2 øverste. )

PCM58PK er en 20 bit DAC, der i opbygning ligner 1702 i udpræget grad.

Det er vist således, at den internt består af 2 stk. 18bit DAC´s, som pga. en snedig kobling, kan klare 20bits opløsning.

Disse to konvertere har faktisk næsten alt tilfælles, bortset fra at 1702 har visse fordele omkring 0 gennemgang og så som sagt det faktum, at den ikke manuelt skal justeres.

Men så er der heller ikke meget mere at sige om det.

Lydmæssigt er der faktisk ingen hørbar forskel.

PCM58K Konverteren har ligeså lav forvrængning som PCM1702K uden den er justeret.

Så hvis justeringen er lavet korrekt er den faktisk PCM1702K overlegen.

Der er endda mulighed for at justere yderligere 2 bit, efter justering vil forvrængningen aftage yderligere.

Men håndjustering er blevet for dyrt i produktionen, så konverter producenterne giver desværre ikke denne mulighed i dag.

I øvrigt kom  BB1702 PK på markedet i 1993 og bliver jo stadig anvendt den dag i dag.

Mere end 10 år på markedet og i brug for en konverterchip må jo være lang tid, og bevidner en god lyd kvalitet mange kan lide.

Man får helt  det samme fra PCM58PK, og endda måske en smule bedre lyd som følge af mere nøjagtig justering.

Mht. den tekniske udvikling på dette område siden 1991? bliver der da gjort noget, men kun såfremt det gør produktionen mere idiotsikker og nemmere, ellers er der ikke megen bevægelse i det rent lydmæssigt.

Der er dog så siden kommet 24 bit konvertere, der skulle have højre opløsning mm. disse LYDER! generelt og helhedsmæssigt set ikke altid nødvendigvis og ubetinget bedre, på samme måde som nye og hurtigere upamps og transistorer eks. ikke nødvendigvis lyder bedre end lidt ældre typer

Her er rør et godt eksempel!

Disse kan stadig være med i ”legen” i højeste grad trods betydeligt ringere data mm. end eks. Transistorer, og mange sværger helt til disse trods begrænset effekt og andre besværligheder.

Hvorfor?.. Jo fordi… DE GANSKE ENKELT I DERES ØRE LYDER BEDRE!

Et andet problem i dag er at rigtig mange nyere CD maskiner og DAC`s er bestykket med de nye typer opamps, disse er stort set altid opbyget med FET´s.

Kvaliteterne i 3560 eksisterer efter min opfattelse af tre årsager, den ene er et særdeles velkonstrueret løbeværk, den anden, er de gode og stadig oppe på ”beatet” DAC`s  samt digital del, og sidst men ikke mindst er pga. den FET. frie analogdel.

Analogdelen er dog "out of the box" forsynet med en række kompromisser, som man med en smule behændighed og modifikation kan undgå.

Så har man en maskine der måler sig med rigtig mange af dagens bedste!!..

Hvad man skal gøre for at få maskine helt ”up to date” og for at omgå de mindre kompromisser der er kommer jeg ind på her efterfølgende i en opfølgende artikel.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Hej Miju!
Jeg synes det er en direkte hån og fornærmelse mod den gamle tøs, at sammenligne den med CD12 og ML390 .
Jeg hører gerne den maskine der:

• Har et løbeværk der er mere stramt, kontant og udstrakt end 3560
  • Har en gengivelse, der efter den ganske lette ombygning, er mere dynamisk og neutral end 3560.

Jeg vil ganske enkelt se/høre det før jeg tror det.
Mht. AD kredsene, så har jeg ganske god erfaring med det som de gør. Du vurderer de måske som flere detaljer, jeg mener der fortabes sammenhæng og homogenitet og så mener jeg de er pjevsede i lyden.
Til andres oplysning, kan jeg oplyse at SSM2139 er en forbedret udgave af den bipolare NE5532P. Den er designet til aktiv filtrering i Denon DCDS1 og bygges af Analog Devices. Jeg mener kun den fås som reservedel hos Denon.
Man skal også lige være opmærksom på, at når man fjerner højpasfiltret i udgangen på den, så kan den sende DC ud ved tænd/sluk.

Ellers vil jeg ønske Miju tillykke med det gode resultat, det er et ret billigt og sjældent godt apparat.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jeg synes din sammenligning er helt hen i vejret. Du sammenligner SACD og DVD-Audio med noget som har været på markedet i snart 20 år? Du kan vel selv se hvor fejlen ligger i det.

SACD/CD afspillere kan sagtens måle sig med rene CD afspillere, da de ikke har nogle videokredsløb til at forstyrre. Sony SCD-1/777 er kendt for netop deres meget gode CD reproduktion. De to maskiner er klassikere og mere værd end man kunne købe dem for.

Der er ingen tvivl om at CD sidder tungest på markedet og vil gøre det et langt stykke tid endnu. Men derfor kan man jo sagtens nu nyde f.eks. SACD. Der er trods alt godt 2000 titler på markedet nu, så der er da noget at vælge imellem. Det vil da netop være dumt at snyde sig selv for den forbedring, hvis der er software i ens smag på det pågældende format.

Naturligvis kan en ren CD afspiller laves bedre end en med SACD, hvis det skal være samme pris. Men så går man så også glip af SACD muligheden, som vil slå CD på den anden maskine, da SACD giver så meget mere end lige det et par bedre komponenter og des lige kan give.

Du modsiger envidere også dig selv, ved at sige at der IKKE kan laves en afspiller som kan klare det hele godt nok, men så efterfølgende kommer med eksempler på nogle som kan. Nu må du sgu bestemme dig ;)

Men der er jo et godt udtryk, som passer meget godt. Jack of all trades, master of none. Og det er jo egentlig rigtig nok. Men en ren SACD/CD afspiller er stadig med vægt på musikken og de som der findes i dag, gør deres arbejde rigtig godt. Det er i hvert fald min erfaring, samt det jeg har læst mig til.

Så rooolig nu... Der var sikkert nogle der sagde det samme, dengang CD kom, ang. vinyl, men vinyl hænger stadig på. Dog vil CD'en uden tvivl dø, da den er ringe og ingen sikkerhed har.

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Viper skrev:
Så rooolig nu... Der var sikkert nogle der sagde det samme, dengang CD kom, ang. vinyl, men vinyl hænger stadig på. Dog vil CD'en uden tvivl dø, da den er ringe og ingen sikkerhed har.

Tjah!
CD udgår, men jeg tror næppe SACD bliver erstatningen.
Indenfor nær fremtid er det muligt at lave endnu bedre opløste formater, som i ednu sværeregrad lader sig distribuere over nette. Så jeg tror på Blueray med et format der i højere grad end DSD kan gengive audioområdet + lidt mere med lavt Q.
Almindelige mennesker der ikke tillægger SACD de kvaliteter du gør, er dem er flest af og SACD formatet har nu 7 år på bagen uden særlig succes.

Jeg tror næppe det vinder indpas - sorry!

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

SACD har ikke 7 år på bagen. Det har aller højst 4. DSD på den anden side har en længere historie.

SACD i sin nuværende form vinder ikke indpas, nej. Men SACD2 er på vej, måske med BluRay ting og hvad har vi.

Jeg siger heller ikke at SACD nødvendigvis bliver det der erstatter CD'en. Som det ser ud nu, er det det mest oplagte valg... Men hvem ved hvad der sker?

Desuden er DSD en del mere end SACD. DSD kan allerede nu (og har kunnet det længe) arbejde ved langt højere opløsning end SACD har plads til. Måske ser vi noget af det med SACD2.

SACD skal jo også sælges til den almene forbruger på at det er multichannel og hejsa - det er der det fagre nye ligger. Om man så køber sig ind på det, det må så være op til den enkelte :)

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Jeg sammenligner IKKE! gengivelsen af SACD med den fra Denon DCD3560!!   SACD!!  mm. har klart fordele over det gamle format og her kommer alle alm. 16/44 maskiner til kort!!  ( hvis SACD maskinen ellers er af god kvali!!)

MEN!! når der er tale om gengivelse af de gamle 16/44 skiver ra de nye maskiner! så knækker filmen!! 

OG HER!! er det at Denon maskinen rykker fra det nye skidt!!...

Man kan ikke sammenligne Denon maskinen afspillende en 16/44 skive og så en SACD maskine der afspiller en SACD skive!!  DET ER IKKE DET! JEG GØR!!..

Jeg siger at til afspilning af DE GAMLE!! skiver! vinder Denon DCD3560 trods aldet! any time over de nye multi format maskiner!!..

Sonys 777 samt nogle af Pioneers gamle kæmper lige så ekstremt opbygget er også værd at checke ud!! de kan også bringes til at spille cirkler om de nye maskiner!!..

Denon maskinen besider dog et løbeværk der giver den et forspring over disse! og en gengivelse der er lige en tak bedre!! ( det er så jo lidt subjektivt da det er hvad mine øre siger!!)

Mit råd er til folk som har så mange af de gamle skiver og så få nye! og stadig køber fortrinsvis de gamle da det er det der er flest af!! og ønsker en god og pris billig afspiller til dette der kan holde til de nye formater dominere markhedet 100%! ( og det vil nok vare lidt endnu!!)..

Der findes mange fine maskienr at købe til dyre penge!! og hvis man kviger sig ved dette her på tærsklen til nye formater! og i en format krig om man kan sige at der på en måde er en sådan!??  så er denon DCD3560 med lidt opgradering et godt alternativ der kan trække læsset nogle år endnu og som vil gøre det bedre end tilsvarende prissatte mulit format maskiner og alm. cd. maskiner nu!!..

vil man ikke ofre en Linn unidisch!?? eller en 20 - 30000 kr. 16744 afspiller lige nu??? så er denon DCD3560 med opgradering et meget bedre bud!!.. der gør jobbet bedre fra en pris af nye maskiner der ligger på 5000 til over 2 - 30000 kr!!..

Tro det eller lad være!!.. ( prøv at hør før du modsiger!!)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Lige for at gøre en ting klart, så besidder Sony's SCD-1/777 et af de absolut bedste løbeværk. Det er der i hvert fald op til flere som har udtalt.

Udover det er vi nok generelt rimelig enige, i det store hele. Om man vælger og satse på SACD/CD eller ren CD må jo være op til folk selv. Hvis der er materiale på SACD, som de er interesseret i, er der vel ingen grund til ikke at købe en sådan maskine?

Og ja - de fleste maskiner kan jo få et gevaldigt løft ved opgradering. Sådan er det jo med praktisk talt alting. Men som sagt... Vi er generelt enige, vi må dog bare selv lade folk afgøre deres køb, ikke? ;)

feedback
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Til dem, der vil tage imod Mikes og Kurt Kubiks tilbud om at komme i himlen med en Denon 3560, så har jeg et rigtigt godt tilbud. I kan købe min velholdte Denon 3560. Den heldige kan få den for kr. 1000. Og det må da være et kup, hvis man skal tro de herre.

Men 3560 er ikke andet end en gamle og udtjent cd-afspiller. Man kan blive forledt af keramik og vægt og nostalgi. Så kan man modificere i den tro, at man er meget bedre end en stab af udviklingsingeniører. Og det er da også rigtigt at man ved at gøre diverse indgreb kan ændre lyden. Og med lidt selvsuggestion kan man få sig selv til at tro på at resultatet er blevet så meget bedre. Man skal jo også retfærdiggøre overfor sig selv at den viden og tid man har brugt på projektet har udmøntet sig i en succes. Og så kan man jo fortælle alle og enhver om hvor godt det er.

Det er ligesom at prøve at tune sin gamle to gears knallert så den kan køre om kamp med en japansk 1200 cm3. Drenge, det holder ikke.

Jeg var også ved at blive forledt til at søge optagelse i Denon 3560 sekten. Men jeg blev desværre vantro igen, da jeg prøvede den som rent løbeværk med den converter, der sidder i en Audio Aero Capitole mk2. En meget velanskreven cd-afspiller på den forkerte side af kr. 50000 som alligevel bruger et simpelt phillips drev af nyere dato uden keramik. Men indbyggede Phillips værk i AA leverede varene med langt mere sammenhæng og dynamik end den gamle Denon.  Min konklusion: Denon 3560 har haft sin storhedstid, og det er langt tid siden. Men til 1000 kr spiller den da stadig meget godt.

Til top Vis feedback's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af feedback

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Kurt og Mike lytter ikke musik derfor kan de lide den gamle Denon og fred være med det

Men ellers er jeg enig jeg hopper ikke på en ny vogn for det nye er slået ordentligt igennem. Nu mangler jeg blot at bladre mine 500 nye cdplader igennerm jeg fik for en slik nyt guf for anlægget og jeg kommer til at smile MEGET

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

feedback skrev:

Jeg var også ved at blive forledt til at søge optagelse i Denon 3560 sekten. Men jeg blev desværre vantro igen, da jeg prøvede den som rent løbeværk med den converter, der sidder i en Audio Aero Capitole mk2. En meget velanskreven cd-afspiller på den forkerte side af kr. 50000 som alligevel bruger et simpelt phillips drev af nyere dato uden keramik. Men indbyggede Phillips værk i AA leverede varene med langt mere sammenhæng og dynamik end den gamle Denon.  Min konklusion: Denon 3560 har haft sin storhedstid, og det er langt tid siden. Men til 1000 kr spiller den da stadig meget godt.

Det er ikke en helt fair test for Denon.

Når man anvender Denon spilleren som drev vil der formedentlig opstå mere jitter, end der vil når man benytter det indbyggede Phillips drev.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Marts 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Hej Mike,

Jeg tror, at du har ret i, at der stadig er kvaliteter gemt i 3560'eren. Og ligemeget hvad fremtiden vil bringe af formater, så har de fleste af os efterhånden en omfattende CD-samling. Eftersom ingen af os rigtigt tror på, at multiafspillerne (i en rimelig prisklasse) kan yde denne samling retfærdighed, så må man nødvendigvis gøre et eller andet.

Om det så er den bedste idé at opgradere den veltjente Denon, det må vel være op til den enkelte. Der er i hvert fald nok ingen tvivl om, at løbeværket besidder ubestridelige kvaliteter.

Det kunne dog måske være nemmere at koble en ekstern konverter til Denon'en. Spørgsmålet er så bare hvilken. P.t. kender jeg ikke rigtigt nogen, der er til at betale, hvis der virkelig skal være noget ved dem. En god bekendt i udlandet er ganske vist ved at udvikle en opgraderbar DAC, som efter alle solemærker at dømme kan gå hen og blive revolutionerende - også prismæssigt - men den bliver nok først klar hen mod slutningen af året ...

Fidusen med denne DAC skulle være, at den er stort set uafhængig af drevets kvalitet (så længe det kan læse korrekt).

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Marts 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

feedback skrev:

Til dem, der vil tage imod Mikes og Kurt Kubiks tilbud om at komme i himlen med en Denon 3560, så har jeg et rigtigt godt tilbud. I kan købe min velholdte Denon 3560. Den heldige kan få den for kr. 1000. Og det må da være et kup, hvis man skal tro de herre.

Men 3560 er ikke andet end en gamle og udtjent cd-afspiller. Man kan blive forledt af keramik og vægt og nostalgi. Så kan man modificere i den tro, at man er meget bedre end en stab af udviklingsingeniører. Og det er da også rigtigt at man ved at gøre diverse indgreb kan ændre lyden. Og med lidt selvsuggestion kan man få sig selv til at tro på at resultatet er blevet så meget bedre. Man skal jo også retfærdiggøre overfor sig selv at den viden og tid man har brugt på projektet har udmøntet sig i en succes. Og så kan man jo fortælle alle og enhver om hvor godt det er.

Det er ligesom at prøve at tune sin gamle to gears knallert så den kan køre om kamp med en japansk 1200 cm3. Drenge, det holder ikke.

Jamen det er jo et frit land vi lever i.
Hvis du virkelig vælger at tro på, at en CD maskine med CDM pro løbeværk og rør i udgangen måler sig med 3560, så velbekomme.
Jeg tror på noget mere sandsynligt, f.eks. julemanden og genvalg af Anker Jørgensen.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Marts 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Hej Mike,

Jeg tror, at du har ret i, at der stadig er kvaliteter gemt i 3560'eren. Og ligemeget hvad fremtiden vil bringe af formater, så har de fleste af os efterhånden en omfattende CD-samling. Eftersom ingen af os rigtigt tror på, at multiafspillerne (i en rimelig prisklasse) kan yde denne samling retfærdighed, så må man nødvendigvis gøre et eller andet.

Om det så er den bedste idé at opgradere den veltjente Denon, det må vel være op til den enkelte. Der er i hvert fald nok ingen tvivl om, at løbeværket besidder ubestridelige kvaliteter.

Det kunne dog måske være nemmere at koble en ekstern konverter til Denon'en. Spørgsmålet er så bare hvilken. P.t. kender jeg ikke rigtigt nogen, der er til at betale, hvis der virkelig skal være noget ved dem. En god bekendt i udlandet er ganske vist ved at udvikle en opgraderbar DAC, som efter alle solemærker at dømme kan gå hen og blive revolutionerende - også prismæssigt - men den bliver nok først klar hen mod slutningen af året ...

Fidusen med denne DAC skulle være, at den er stort set uafhængig af drevets kvalitet (så længe det kan læse korrekt).
Hej Aksa!
Det med en ekstern konverter har bestemt muligheder i sig.
Nu er problemet dog blot, at rigtig mange nyere CD maskiner og DACér er bestykket med de nye typer opamps.
Disse er stort set altid opbyget med FET´s.
Kvaliteterne i 3560 eksisterer efter min opfattelse af 2 årsager, den ene er et særdeles velkomstrueret løbeværk, den anden er pga. den FET frie analogdel.
Analogdelen er dog of the box forsynet med en ræke kompromisser, som man med en smule behændighed kan undgå.

Højpasfiltret, som i enhver konstruktion bidrager med egenlyd, kan bypasses.
Opampsene i maskinen er fakttisk meget fine, de bedste af dem er dog kun brugt på kritiske steder. Her kan man ganske nemt føre linien helt igennem og erstatte de billige I/V konvertere med fornuftige opamps. Filter opampsene kan med fordel udskiftes med Denons egne, som de konstruerede til S1 serien.
Disse tiltag er ud fra et onstruktionsmæssigt synspunkt ikke grundlæggende ændringer, men i stedet en ganske let brush-up, hvor universet omkring opampsene stadig er optimeret. Filtret gør maskinen en kende farlig ved tænd/sluk. Men er man vågen sker der intet.

Skulle man yderligere optimere DACén, så mener jeg man skal opbygge analogdelen diskret og helt og aldeles kompromisløst. Det har jeg dog aldrig set nogen gøre endnu desværre.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt.

Har du nogen ide om hvilken konverter der sidder i dyret ?

Hvis man kan fremskaffe datablad på konverteren, burde det være en mindre opgave at konstruere en diskret analogdel.

Man kunne sikkert finde nogen gode DIY eksempler på nettet som kunne bruges.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Marts 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

En af forums stærke sider.

At få sat navn på gode gamle seje klassikere der er bygget til formålet, og som matcher mange af de nye juletræer som ved efterlyt kun har fået tilsat nyt julepynt til afsindige priser.

Havde dette forum været 3-5 år ældre, havde jeg haft meget bedre elektronik, bedre musikgengivelse og mange flere penge.

Læsning af Hifi blade er mærkbart mindre, og ledsages nu hyppigt af latterbrøl over det skrevne som nu (nok utilsigtet) virker komisk.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Marts 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej Kurt.

Hvis man kan fremskaffe datablad på konverteren, burde det være en mindre opgave at konstruere en diskret analogdel.

Hejsa LGrau!
Der sidder såmænd PCM58PK, som er forløberen for 1702K.
Denneher er dog justeringskrævende, MSB + de 3 næste kan justeres. I 3560 har man valgt at montere trimmere på de 2 øverste.
Hvis du kan finde datablade er jeg interesseret, jeg har aldrig selv kunnet finde dem.
Det er en 20bit DAC, der vist nok i opbygning ligner 1702 i udpræget grad. I mit univers er det vist således, at den internt består af 2 stk 19bit DAC´s, som pga. en snedig kobling, kan klare 20bits opløsning.
Men jeg har ingen anelse om det er samme princip som Densen bruger, for Densen tilfører jo en ekstra bit til programmaterialet. Det gør BB ikke, det er kun potentiel opløsning.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Marts 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

SES: Langt hen ad vejen må jeg give dig ret. Læsning af hifi-blade kan være en yderst blandet fornøjelse, og det kan være uhyggeligt svært at finde ud af, hvad anmelderne egentlig mener om produkterne. Dette gælder desværre især vort hjemlig magasin, men selv store, normalt velanskrevne magasiner kan være et problem. Jeg har hørt eksempler på produkter, der var næsten håbløse, men som alligevel blev rost til skyerne at et amerikansk magasin.

Kurt: Kan sagtens følge din idé om en brush-up - og er ret sikker på, at der er noget at hente. Den DAC, jeg omtaler, skulle løse de problemer, du omtaler - og vil i øvrigt være et byggesæt. Den vil hovedsagelig være diskret opbygget. Jeg har selv eksperimenteret med nogle af de nyere opamps og er blevet ret skuffet, så vi er helt på linje!

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Marts 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

En af forums stærke sider.

At få sat navn på gode gamle seje klassikere der er bygget til formålet, og som matcher mange af de nye juletræer som ved efterlyt kun har fået tilsat nyt julepynt til afsindige priser.

Havde dette forum været 3-5 år ældre, havde jeg haft meget bedre elektronik, bedre musikgengivelse og mange flere penge.

Læsning af Hifi blade er mærkbart mindre, og ledsages nu hyppigt af latterbrøl over det skrevne som nu (nok utilsigtet) virker komisk.

Hejsa SES!
Ja bladene kan virke ret komiske ind imellem.
Jeg kender i øvrigt positivt historien om anmelderen, der af ren og skær entusiasme skrev meget omfattende og grundige tests til et kendt blad. Testene var hudløst ærlige og grundigt beskrivende. Resultatet blev at en hel del distributører ikke ønskede deres produkter testet af ham.
For den nysgerrige så var Rossing én af dem, der i mange år efter var ganske bitter.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
LGrau skrev:

Hej Kurt.

Hejsa LGrau!
Der sidder såmænd PCM58PK, som er forløberen for 1702K.
Denneher er dog justeringskrævende, MSB + de 3 næste kan justeres. I 3560 har man valgt at montere trimmere på de 2 øverste.
Hvis du kan finde datablade er jeg interesseret, jeg har aldrig selv kunnet finde dem.
Det er en 20bit DAC, der vist nok i opbygning ligner 1702 i udpræget grad. I mit univers er det vist således, at den internt består af 2 stk 19bit DAC´s, som pga. en snedig kobling, kan klare 20bits opløsning.
Men jeg har ingen anelse om det er samme princip som Densen bruger, for Densen tilfører jo en ekstra bit til programmaterialet. Det gør BB ikke, det er kun potentiel opløsning.

Hejsa.

Der burde være gode muligheder for passivt konvertering.

Trikket med at bruge 2*19 bit DAC er faktisk temmeligt smart. Jeg fik selv ideen da under mit design af diskret D/A konverter, men fandt så ud af at det nok er samme metode BB bruger.

Problemet ved multibit dac er glitch error når man skifter digital input værdi. det værste skift sker når man skifter fra de 15LSB er et til MSB er et. Her vil et lille fejl på MSB måske give fejl større end LSB. Stedet hvor dette sker er desværre ved analogt 0. Altså vil musik ved lave niveauer blive kraftigt forvrænget.

Det BB har gjort er rimeligt sikkert, at lade 0 punktet svare til ingen bit sat på begge konvertere. Hvis der nu skal skiftet til positivt 1LSB så skal der kun "tændes" for et bit i konverteren som sørger for den positive halvdel, og vise versa for den negative halvperiode. På den måde skal der kun skiftes få bit ved lave niveauer og forvrængningen bliver derfor lav her. Det mest kritiske skift flyttes nu op til ½ af maks amplitude, men her er det også mindre kritisk...

Jeg ved ikke hvilken metode Densen har brugt.

At man kan justere de 3MSB tyder på at samme teknologi ikke er brugt, eller måske at man har mulighed for at fjerne fejlen ved ½maks ampl. Hvis sidstnævnte er tilfældet lyder det som en konverter med stort potentionale.

Det kan godt være at ovenstående er lidt uforståeligt. Men jeg vil gerne prøve at forklare det igen mere detaljeret hvis der er interesse.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Marts 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hej LGrau!
Du udtrykker dig såmænd klart nok, men måske der er nogen der ikke helt er med på, hvad MSB og LSB er for noget.
PCM58PK lyder ganske fremragende, så jeg tror meget på den. Det er iøvrigt de øverste 4 bits der kan justeres, men Denon anvender alene de 2 øverste, hvliket må være MSB+bit 15.

Densens teknik går i al sin enkelhed ud på, at man tidsforskyder en sample med en halv sample i forhold til den "ægte datastrøm".
Her kan man så åbenbart udlede en 17. bit af at sammenligne den aktuelle og den kommende sample. I praksis fordobler det opløsningen. Det er ihvert tilfælde sådan jeg har fået fat på det.

Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes