Der er meget snak om hvilket format man skal satse på hvis man skal købe ny musik formidler?
Skal det være en ganske alm. god gammeldags ( 16/44 format ) cd. afspiller, en DVD der både kan vise film og afspille 2 kanal musik? Eller en decideret multiformat maskine der tager ALT!? Og skal man satse på SACD?
Det sidste dukker så`n set efterhånden op i de fleste maskiner, det værende ganske alm. 2 kanal formidlere eller DVD maskiner.
Men hvad skal man satse på?
Mange køber for tiden en god dyr DVD maskine der så overtager rollen som cd. afspiller samtidigt, og så ”pensioneres” den eksisterende ”gamle” cd. maskine.
MEN! tænk lige på dette, praktisktaget INGEN! DVD, eller multi format maskiner, afspiller 16/44 cd. lige så godt som en DECIDERET 16/44 cd. afspiller til samme pris, ( og endda billigere!!) der er kun meget få astronomisk dyre der tilnærmelsesvis gør det! ( hvor mange har råd til en Linn unidisk til omkring 75000kr eller eks. en Accuphase DP77 til hele 90000 kr.? disse er nogle af de få der formår at spille 16/44 lige så godt som decideret 16/44 afspiller i samme prisklasse pt.)
Køber man nu alligevel en DVD maskine til mange tusinde kr. så skal man gøre dette for billede og multikanal lyden, IKKE! for to kanal 16/44 cd. musik nydelse, for her kan de ikke følge med.
Man står sig faktisk bedst i at BEHOLDE sin ”gamle” deciderede cd. afspiller, hvis denne bare er af nogenlunde kvalitet? og stadig har en del år i sig rent mekanisk mm.
Jeg vil sige som en ”grov tommefinger” regel, at hvis du køber DVD maskine for 10000 kr. får du cd. lyd for omkring 3 - 4000 kr. HØJST!
Hvilket vil sige, at, hvis din ”gamle” cd. er over denne prisklasse og yngre end omkring 5 – 6 år? så behold endelig denne, da den som sagt, i langt de fleste tilfælde vil give bedre decideret to kanal cd. lyd, end du kan få fra en ny 10 – 15000 kr. DVD.
Står man alligevel af en og anden grund og skal anskaffe en ny cd. afspiller?
Enten fordi den gamle bare er helt udtjent eller man gerne vil et step eller to op af lyd kvalitets ”stigen” da den ”gamle” cd. man har er af mindre god kvalitet eller bare lidt for gammel. og man måske også gerne vil have SACD med i købet?
Så lad mig først spørge.
Hvor mange SACD skiver har du lige nu?
Jeg selv har en lille håndfuld ud af mere end 5000 cd. skiver, og lige for at tage et andet "format" med, hvor mange HDCD skiver har du? ( jeg har ca. 20 - 30 stk. ) hvor mange tror du der kommer? ( jeg vil mene at dette format er så godt som dødt )
Hvad har du MEST! af der hjemme?
JA! nemlig! de gode gamle 16/44 format skiver.
Og gå en tur i byen og kik i plade butikker, hvad står der mest af på hylderne? og hvad udgives der stadig mest nye af?
YEP! rigtig set.. 16/44 cd. formatet!.. og det vil der gøre LÆNGE! Endnu, det lever i bedste velgående trods SACD stikker sit hoved lidt frem, og vinder stille og rolig indpas i hardwheren, altså de nye cd. maskiner der kommer frem.
Disse nye SACD maskiner er stadig på ”baby” stadiet om man så må sige, og jeg forventer en betragtelig udvikling her over de kommende år.
Så hvorfor fare ud og smide flere tusinde kr. i en SACD maskine lige nu og her? der når standarden ( måske ) bliver universel og gældende på ALLE! ny udgivelser og der er et rimelig "back catalog" udvalg, alligevel IGEN! skal udskiftes da DEN! så er forældet.
Jeg har her et tip, pt. en måde at få en rigtig god formidler af de gode gamle 16/44 skiver, vi alle har rigtig mange af, og stadig "slæber" med hjem nu og da, hvad dette er kommer jeg ind på om et øjeblik.
Det er en løsning, der gør at man ud af et budget, sagtens burde kunne købe begge dele, både en DVD / SACD eller multiformat maskine, samt en decideret to kanal 16/44 cd. afspiller til de gode gamle skiver, uden at betale mere en dobbelt op.
Det skal så lige siges, at skal man ”lege” med de hel nye maskiner, konciperet med upsampling, eks. 24/96 eller 24/192 mm. og eller alle de mange andre nye ”gimmick” og tiltag, der er på markedet for 16/44 cd. formidling? så bliver det RIGTIG! dyrt! ( og ikke altid nødvendigvis ubetinget så meget bedre at mere prisen justitsinficeres! )
Og så kan det komme til at knibe med at få råd til en rimelig god DVD eller SACD / multiformat ”sluger” uden at gå på kraftigt kompromis et af stederne.
Så! mit råd lige pt. er : GLÆM ALT OM ALLE DE SACD, DVD & MULTI FORMAT MASKINER TIL SERIØST 16/44 HIFI LYTNING indtil nu, og et godt stykke tid frem i tiden, brug dem til DVD film, hjemme bio og måske de få SACD skiver man kan opdrive, det er de gode til.
Jeg selv har en DVD til under 3000 kr. og den fungere glimrende til det den skal! og det er at vise gode film i en rimelig god kvalitet, der er proportionel med den interesse jeg har for dette ( jeg har ikke SACD kapacitet endnu da jeg ikke har mere end et par SACD plader. )
Hvor meget man her vil ofre, er jo nok som for mig proportionel med hvor meget man går op i hjemme bio mm. ? går man rigtig meget op i dette? vil man jo nok have betænkeligheder ved at ofre for meget af et eventuelt budget til en ren 16/44 cd. afspiller, og man vil ofre mest på DVD og flere kanals lyd.
Men alligevel er det jo synd at måske skulle nedgradere eller ikke kunne opgradere lydkvaliteten fra sine gode gamle 16/44 cd. skiver når man nu ofre dyrt på en helt ny fin maskine.
Så er der en fin og meget økonomisk fordelagtig løsning der ligger lige for.
Dette drejer sig om en god gammel Denon DCD 3560 cd. afspiller, der i starten af 90`ne var blandt "state of the art".
Trods 12 - 14 år. på "bagen" spiller denne gamle "kæmpe" faktisk stadig fremragende, ganske som den er.
Da den var fremme kostede den lige omkring de 9000 kr. og den dag i dag spiller den som den er, rigtig godt sammenlignet med helt nye 16/44 cd. maskiner der koster mellem 7 og de 9000 kr. den i sin tid kostede som ny.
Tankevækkende!
Husk dog at her taler vi dog udelukkende om alm. 16/44 format maskiner af nyere dato, samt de fleste multi afspillere / DVD og hvis man anvender disse til netop to kanals 16/44 cd. afspilning.
Faktisk spiller Denons gamle DCD3560 bedre end de nye Denon DVD maskiner helt op til 10 - 15000 kr. samt de fleste andre mærkers DVD maskiner, og det helt som den er, når der afspilles de alm. 16/44 format cd. skiver.
Og med en kærlig hånd, hvilket betyder lidt modifikation, så ”gnupper" den skuldre” med næsten samtlige nye alm. 16/44 cd afspillere helt op i 15 - 20000 kr. klassen, og i nogle tilfælde et godt stykke over, samt næsten samtlige DVD / multi format afspillere der findes ( på nær enkelte nærmest ubetaligelige modeller i den absolut tungeste high-end ende, eks. Accuphase DP77 – DP85 SACD maskine, og Linn`s Unidisc – multiformat afspiller. )
De modifikationer jeg snakker om drejer sig om at ganske enkelt skifte nogle opamps, og at bypase nogle filter kondensatorer i udgangene og montering af ny clock.
Hvorfor nu så det? og hvordan kan det lade sig gøre?…….
Jo fordi der er brugt nogle rigtig gode 20 bit konvertere fra Burr Brown der stadig anvendes, enten som de er i 3560 eller nogle modificerede nyere typer, der ikke kræver justering, ( hvad de der sidder i DCD3560 gør )
Lydmæssigt er der ingen forskel! så de "holder" stadig.
Digital delen / filtreringen ( Lambda kredsløbet mm. ) er stadig ganske fornuftigt og velfungerende! der er lavet mange nye løsninger men ikke nødvendigvis bedre, bare anderledes, og eller lige så gode, men ikke meget mere.
Som sagt alt nyt er ikke pr definition bedre end det ældre og velfungerende.
Så digital delen på denne gamle maskine "holder" faktisk også stadig.
Og så er der en anden vigtig ting / faktor, og det er drevet / løbeværket.
Dette er bygget på en måde man sjældent ser mere! om overhoved? og så i hvert fald ikke i maskiner der er til at betale for de fleste af os!.
Vi snakker og en keramisk base, og mange andre lækre ekstreme tiltag og detaljer.
Motoren er en hall motor der er noget af det mest stabile der er lavet!.
Det er bare et studie eksempel på hvordan det skal og bør gøres!..
Det er det mest vellydende og lydløse / i gengivelsen usynlige drev der er, det er bund stabilt!! og hele maskinens kabinet er ligeledes bund stabilt og dødt, samt ikke mindst ekstremt vel afskærmet.
Man har lavet mange tiltag der "skulle" gøre drevet mindre kritisk og behovet for denne ekstreme og tunge opbygning unødig!! men!… WRONG!... dette er DER INGEN VEJ UDEN OM! mekanikken SKAL! være i orden, og det er den ikke på meget af det nye, især ikke mange DVD maskiner, her er der desværre sparet for meget og det hele er for plastisk og lyder også her af.
Der er som sagt lavet meget siden DCD3560`s tid, eks. buffer hukommelser, upsampling , HDCD, specielle anti jitter tiltag mm. men alt dette betyder ikke nødvendigvis at disse maskiner er SÅ! meget bedre.
Upsampling virker, jo vist!.. men overskygges mange gange af de ”fejl” og mindre seriøse tiltag og eller besparelser og genveje, der er lavet andre steder i maskinen, her under dårlige drev! og generel sjusk med kabinetter og dæmpning samt ikke mindst strømforsyninger, billige og ringe upamps / analogdele mm.
Dette er hvor dagens maskiner og ISÆR! næsten alle de nye DVD maskiner samt multi format maskiner fejler miserabelt!!...
De spiller så klart rigtig godt og endda også bedre end DCD3560 og andre ældre maskiner når der afspilles HDCD og SACD eller DVD Audio!, ingen tvivl om det! her har de nye formater så absolut deres force, og ER! fremtiden.
MEN!! når man ligger en af de gamle 16/44 cd. skiver i skuffen, som jo stadig udgør 99% eller mere af udvalget på butiks hylderne, og af ny udgivelser, samt ikke mindst på hylderne ude i de ”små” hjem, så går det grueligt galt!!
Her giver denne 14 - 15 år gamle maskine rigtig mange af de nye grundig "bølle bank", eller gør sig helt på højde med disse.
Den er lavet til dette medie efter alle kunstens regler, og med opgradering, på de reelle steder hvor der er sket noget, sidens dens storheds tid, nemlig hvad angår opamps og i analog delen og cloken, så sparker den seriøst fra sig igen og kan tage ”fusen” på de fleste maskiner til hvad den dengang kostede og langt op over det dobbelte endda.
Har i sådan en god gammel ”dame” stående eller "snubler" over en brugt? så tag den til jer og pas på den.
Giv den en kærlig hånd!! og i har en trofast 16/44 afspiller der gør grin med det meste nye man realistisk har råd til i mange år frem.
Denon DCD3560 er og bliver ikke verdens bedste cd. afspiller! og her heller aldrig været den absolut bedste! ( den har dog efter sigende været blandt dem dengang. ) men den er forbandet god, og velspillende, derfor er valget faldet på denne for mit vedkommende.
Til en brugt pris af få tusinde kr. og med et par ekstra "tudser" for modifikation gør den sig blandt nogle af de fineste alm. 16/44 maskiner selv i dag.
Og selv om man havde betalt ny pris for den som den kostede i omkring 91 - 92 hvilket var 8999 kr. ville den stadig være hver en krone værd selv i dag.
Den er og bliver en unik 16/44 fin afspiller der er værd at kikke nærmere på, og som kan blive et kanon køb og kanon fidus for den finger nemme og økonomisk beviste 16/44 cd. Køber.
( Der findes da en del andre ældre og rigtige gedigne gamle ”kæmper” af cd. afspillere der kan være interessant at se nærmere på, men lige her har jeg valg at tage fat i Denon`s gode gamle ”tøs” DCD3560 da denne besidder nogle egenskaber jeg rigtig godt kan lide og altid har kunne lide. )
Er man ude efter en ny cd. til de alm. gamle skiver og ikke hopper 100% på SACD vognen endnu! Samt kvier sig meget ved at ofre for meget, da man sikkert også gerne vil ofre penge på DVD mm. ?
Så er denne maskine værd at kikke nærmere på!..
Lad os se nærmere på nogle flere af dens ”dyder” og kvaliteter.
Maskinen vejer nær 18 kg. og er bygget med kraftig alu. top/ bund og sider, foret med kraftig kobber der afskærmer alle sektioner fra hinanden og omverden.
Smukt at kikke ned i, endnu et skole eksempel på hvordan det skal og bør gøres, at den ”kun” i sin tid kostede 8999 kr. er bemærkelses værdigt!
Strømforsyningen er ganske overdimensioneret og med kraftige traffoer af ekstrem god kvalitet, opbygning af print og signalvej mm. er fornuftig og alt er bare lavet som det SKAL! for at være godt og rigtigt! her er få om nogen genveje eller springen over hvor gæret er lavest!.
Selve løbeværket i DCD3560 er af én eller anden grund noget særligt, det snakker bare ikke med! ( som andre løbeværker )
Det har en langt mere klippefast gengivelse end andre ( Ja faktisk alle dem jeg har hørt )
Motoren er en Hall motor der arbejder efter et hvirvelstrøms princip, og som er genialt, der er ingen kul eller børster i den.
Den består af en magnetisk skive og 4 spoler på et print, på printet der har metalbagside, sidder der et leje, som man blot bør servicere nu og da med lidt fedt (grafit).
Simpelt, enkelt, ligetil og langt den bedste løsning.
Laserens slæde styres af en rund metal styreskinne, bevægelserne sker via et magnetfelt i hver side.
Og sådan skal det gøres, ingen tandhjul, ingen mekanisk forbindelse ud over den ene styreskinne, den har ingen gearing og den er totalt ryk fri.
Det er himmelråbende rigtigt.
Et skole eksempel den dag i dag på HVORDAN DET SKAL GØRES!
Selve laseren er berygtet, men med urette!
Der er mange eksempler på lasere der holder i langt over 10 år. ( hvad mere kan man ønske?) og en ny koster kun 4 - 500 kr. disse anvendes stadig i Denons maskiner, derfor haves de altid som reservedel på lager.
Foruden løbeværkets fortræffeligheder, så sidder der Burr Brown PCM58PK, DAC`s i DCD3560 som er forløberen for den stadig meget udbredte og anvendte B.B.1702K.
Denne er en lidt ældre type der i modsætning til 1702K er justeringskrævende : MSB. ( most signeficent bit ) + de 3 næste kan justeres, ( i 3560 har man valgt at montere trimmere på de 2 øverste. )
PCM58PK er en 20 bit DAC, der i opbygning ligner 1702 i udpræget grad.
Det er vist således, at den internt består af 2 stk. 18bit DAC´s, som pga. en snedig kobling, kan klare 20bits opløsning.
Disse to konvertere har faktisk næsten alt tilfælles, bortset fra at 1702 har visse fordele omkring 0 gennemgang og så som sagt det faktum, at den ikke manuelt skal justeres.
Men så er der heller ikke meget mere at sige om det.
Lydmæssigt er der faktisk ingen hørbar forskel.
PCM58K Konverteren har ligeså lav forvrængning som PCM1702K uden den er justeret.
Så hvis justeringen er lavet korrekt er den faktisk PCM1702K overlegen.
Der er endda mulighed for at justere yderligere 2 bit, efter justering vil forvrængningen aftage yderligere.
Men håndjustering er blevet for dyrt i produktionen, så konverter producenterne giver desværre ikke denne mulighed i dag.
I øvrigt kom BB1702 PK på markedet i 1993 og bliver jo stadig anvendt den dag i dag.
Mere end 10 år på markedet og i brug for en konverterchip må jo være lang tid, og bevidner en god lyd kvalitet mange kan lide.
Man får helt det samme fra PCM58PK, og endda måske en smule bedre lyd som følge af mere nøjagtig justering.
Mht. den tekniske udvikling på dette område siden 1991? bliver der da gjort noget, men kun såfremt det gør produktionen mere idiotsikker og nemmere, ellers er der ikke megen bevægelse i det rent lydmæssigt.
Der er dog så siden kommet 24 bit konvertere, der skulle have højre opløsning mm. disse LYDER! generelt og helhedsmæssigt set ikke altid nødvendigvis og ubetinget bedre, på samme måde som nye og hurtigere upamps og transistorer eks. ikke nødvendigvis lyder bedre end lidt ældre typer
Her er rør et godt eksempel!
Disse kan stadig være med i ”legen” i højeste grad trods betydeligt ringere data mm. end eks. Transistorer, og mange sværger helt til disse trods begrænset effekt og andre besværligheder.
Hvorfor?.. Jo fordi… DE GANSKE ENKELT I DERES ØRE LYDER BEDRE!
Et andet problem i dag er at rigtig mange nyere CD maskiner og DAC`s er bestykket med de nye typer opamps, disse er stort set altid opbyget med FET´s.
Kvaliteterne i 3560 eksisterer efter min opfattelse af tre årsager, den ene er et særdeles velkonstrueret løbeværk, den anden, er de gode og stadig oppe på ”beatet” DAC`s samt digital del, og sidst men ikke mindst er pga. den FET. frie analogdel.
Analogdelen er dog "out of the box" forsynet med en række kompromisser, som man med en smule behændighed og modifikation kan undgå.
Så har man en maskine der måler sig med rigtig mange af dagens bedste!!..
Hvad man skal gøre for at få maskine helt ”up to date” og for at omgå de mindre kompromisser der er kommer jeg ind på her efterfølgende i en opfølgende artikel.