Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. maj 2024 | 01:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Rep. af kantophæng, En Guide. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 27 September 2009 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Da jeg syntes et seriøst forum som dette ikke kan tillade sig ikke at have en Guide i hvordan man reparere ophæng på sine elskede enheder i ens lækre højtalere, vil jeg beskrive hvordan jeg laver enhederne i mine højt elskede Infinity Reference 60.

The pictorial image of Reference 60

The speaker system of the Tallboy type which adopted the double Woofer drive scheme.

A 20.3cm cone type unit is adopted as low-pass.
Polypropylene and a high rigidity graphite fiber are combined with a diaphragm material, and the IMG (Injection Molded Graphite) cone which raised a moderate internal loss and intensity is adopted.

A 12.7cm IMG cone type unit is adopted as the mid range.
The IMG cone adopted as the mid range chose the mixed ratio of polypropylene and a graphite fiber, and has attained high rigidity by the low-mass.
Furthermore, the dust cap which strengthens rigidity is adopted as the cone center which a physical stress concentrates.

The EMIT-R type unit which improved the EMIT type tweeter by a technology original with Infiniti is adopted as the high region.
A planar diaphragm 3cm in diameter is adopted, and the Tran Gent property, low distortion, and wide-range play which are the special features that an EMIT type tweeter is big are realized.

It is attached in two gilding input terminals corresponding to by amplifier, and the metals foot of the letter of a spike is attached.

Højtalerene er fra 1993 og har spillet fantastisk i 12år, indtil ophængene gav op hvorefter de blev stillet til side til en dag hvor pengene sad løst igen. det skete bare aldrig for min bror hvis højtalere det var oprindeligt, og jeg købte dem af ham for at Refoame dem.

Enhederne er lidt anderledes i disse højtalere, da membranen er lavet af Polykarbonat (en slags plastik) og Grafit fiber, så de er lidt nemmere at gå til med en refoaming end enheder med papmembran (fremgangsmåden er dog næsten den samme).

refoaming003.jpg

Skumkanterne hang i laser, så det eneste jeg har gjort, udover at skrue den ud af kabinettet, er at støvsuge resterne op.

refoaming006.jpg

På enheden her er en pyntekant af plast, den er man nødt til at fjerne da den nye skumkant limmes på fladen i chassiet af enheden under plastkanten. Det gøres lettest med en smørkniv, den ridser/skærer ikke i plastkanten og er robust nok til at den kan holde til arbejdet. Sørg for at komme helt ud til kanten af chassiet (kanten ses på næste billede af enheden) da plastkanten er limet helt ude ved denne kant. Der kan være alle mulige slags pyntekanter på enheder, pap, skum osv. Pap og skum fjernes med hobbykniv, skær den forsigtigt af da den skal bruges igen.

refoaming002.jpg

Værktøj. Fra en ende af: klud, skruetrækker, hobbykniv, japanspartel, sandpapir, vatpinde, smørkniv, 3M

Scotch-Brite og pensel.

refoaming010.jpg

Der udover Deminiraliseret vand og Acetone.

refoaming007.jpg

Enheden ser nu sådan ud, kanten jeg snakkede om er den helt yderst. Alt hvad der er af limrester skal renses af så der laves en ren flade for limen til den nye skumkant at hæfte på.

refoaming014.jpg

Vi starter med membranen, jeg bruger hobbykniven men jeg bruger enden af klingen, jeg har osse rundet hjørnet på klingen med sandpapir for ikke at lave ridser i membranen.

refoaming016.jpg

Skumresterne er nu væk, men limresterne er der stadigvæk og her kan jeg tillade mig at bruge Acetone, fordi membranen er i plast. Jeg vil ikke anbefale det til papmembraner. Husk at nutralisere Acetonen med vand (for en sikkerheds skyld).

refoaming019.jpg

refoaming022.jpg

Så gælder det resterne af skumkanten på chassiet, det grove tages med hobbykniven.

refoaming028.jpg

Limresterne kan tages med et stemmejern, gør det dog kun hvis du ved hvordan det skal slibes igen.

refoaming026.jpg

refoaming029.jpg

Resten af limresterne slibes væk med sandpapir/ 3M Scotch-Brite.

refoaming031.jpg

Enheden er nu klar til det nye skumophæng. der er dog en ting vi mangler...

refoaming034.jpg

Plast pyntekanten skal osse lige renses for limrester.

 

 

 



__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 27 September 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Så er der kommet Skumophæng hjem, og jeg kan  fortsætte. Ligesom til afrensning af enheden skal der bruges noget værktøj:

refoam3004.jpg

Foruden skumophæng og lim, Acetone, pensel, tusch, vatpinde og skruer til enheden.

refoam3003.jpg

9V batteri med krokodillenæb og højtlerlednng med krokodillenæb og 3,5mm jackstik.

refoamguide2002.jpg

Jeg har tapet et søm på tuschen, så den danner en sat afstand, så det er til at mærke membranen op ens hele vejen rundt

refoamguide2003.jpg

Så er det nemt....   

refoam3007.jpg

Så skal der limmes, pensel limen på tyndt både på membranen og skumkanten

refoam3005.jpg

Når limen er halvt klar, halvt hvid, og er let klistret er det tid til at sætte de to sammen

refoam3009.jpg

Måden jeg centrere på er ved at trykke bælgen på skumkanten ned så jeg kan se kanten på membranen under skumkanten.

refoam3010.jpg

Når limen er klar hele vejen rundt langs kanten af skumkanten, kan den fjernes med en hobbykniv, en lille skruetrækker eller andet. Vent ikke til limen er helt tør, da den da er næsten umulig at fjerne uden at ødelægge membranen.

refoam4001.jpg

Når limen på membranen er helt tør, kan jeg limme skumkanten til chassiet/kurven af enheden. Her bruger jeg 9V batteriet til at centrere membranen i spolegabet, og sætter derefter 4 tøjklemmer på kryds på kanten af skumkanten.

refoam4004.jpg

Test om membranen er fri af spolegabet ved at trykke ned på membranen, er den det høres ingen skrabelyde når man trykker. Så kan der limmes mellem klemmerne, på både skumkant og kurv. Jeg limmer mellem klemmerne og flytter derefter klemmerne og limmer der hvor de sad.

refoam3002.jpg

Så sættes der en masser klemmer på for at holde membranen mens den tørrer. Nu sætter jeg enheden til min computer og bruger en sinustone på 40HZ til at centrere spideren, og sikre at membranen har fuld bevægelighed.

refoam3001.jpg

Når limen er tør, er enheden færdig og alt der mangler er at limme pyntekanten på igen. Jeg bruger sort Silicone på tube, fordi det er nemt at fjene igen hvis det skulle ske om 10-15år det er tid til at refoame igen.   



__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 27 September 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

 

Fed guide. Her følger jeg med.

Har selv en del enheder liggene der mangler re-coaning.

Hilsen



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 28 September 2009 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

 

Fed guide. Her følger jeg med.

Har selv en del enheder liggene der mangler re-coaning.

Hilsen


hvis de mangler at blive recoanet, kan du ikke følge guiden ovenfor, da du her, skal isætte helt ny membran, spider og spole...

hvis det derimod er ophænget den er gal med (en såkalt re-foaming) er det her guiden du skal følge...



__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 28 September 2009 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Lækker gennemgang.

vh.

Anders
Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 28 September 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Meget fin gennemgang - jeg har også nogle enheder liggende, som skal have nye kanter. Så lidt "hint & tips" er jo altid dejligt at få med.

Hvor køber du dine nye kanter?

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 28 September 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Så lærte vi også noget idag...

Hilsen

 



__________________
Hilsen Cesse ;)

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 28 September 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Rigtigt godt indlæg, har selv gjort det en del gange, men man kan altid lære nyt.

Til orientering er der en udmærket vejledning HIGHfidelity nr. 5 side 78 2009, det eneste irriterende er at de danske forhandlere ikke er så "glade" for at sælge kantophæng, jeg har dog kunnet købe hos AT Højtalerværksted i Sdr. Borre, hvor har du bestilt de nye ophæng.

VH. Madsen



__________________
Nyd musikken, glæd dig over teknikken
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 28 September 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

jeg køber tit kits fra USA... helst nogle der er lavet specifikt til enheden...
(ebay)
jeg er spændt på at se, hvilken fremgangsmåde du benytter når du skal have kanter på, der bruger jeg altid et lille batteri for
at centrerer det hele imens så monterer jeg på membranen først.
det virker bare, og så bruger jeg en sinustone når den tørrer, så den svinger imellem plus og minus, og på den måde får jeg
centreret spideren også...

mvh.
Søren

__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 28 September 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt hos Audiofriends. nl http://www.audiofriends.nl/foam-surrounds/ 

Sendte dem en mail om hvilke højtalere jeg manglede kanter til (sendte et par billeder med for en sikkerheds skyld) Og de svarede med uforpligtende tilbud, 42 Euro for ophæng til 6 enheder (skal skifte mellemtoner osse) lim 4 tuber, men man betaler kun for en. Så for Ca. 350kr får disse højtalere liv igen.

Jeg har osse tænkt mig metoden med batteri og sinustone, så ved man enheden er centreret og har fuld bevægelighed.

 



__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 28 September 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Smart måde til centrering, jeg limer først ophænget på membranen, lader det tørre, sætter så enheden så den står 100% vandret, bevæger så membranen frem - tilbage og venstre - højre sætter et mærke i alle yderpositioner og placerer derefter ophænget imellem disse, fikserer med en klemme tjekker derefter og limer.

VH Madsen 



__________________
Nyd musikken, glæd dig over teknikken
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 28 September 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Top notch guide. Jeg fyrer straks et link til én der aktuelt står med problemet.

Et "nuldregummi" kan være en god hjælp. Det er blot en stump ægte rågummi, det kan nuldre limen af, dog ikke så anvendeligt på membran.
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 28 September 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Vil blot tilføje, at et eller andet sted i Tante Berg's Tandberg-tråd - ligelides er en ret fin guide i "refoaming / reconing" - hedder det vistnok. Som jeg husker det, var der nogle meget fine billeder - samt nogle "FIF" jeg ikke har set nævnt her. Det ligger langt tilbage - og mine søge-færdigheder er usle - måske en Guide i SØG ville være populær. Så jeg kan desværre ikke link'e til noget - men prøv selv at søg lidt.... .   

__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
angute
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 28 September 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Der er noget her
Mvh.
Til top Vis angute's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angute
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Så er der opdateret!

__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1040
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

hvor finder man en mellemtone til ovennævnte ht
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Det bliver svært, da de ikke laves mere. Men erstatnings enheder kan bruges, endda enheder der er bedre end den orginale

__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1040
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

oki har nemlig et sæt infinity reference der står stille på grund af mellemtonerne
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har overvejet at modde mine med disse:

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/102410/

109a0e14f4.png



__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1040
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Har du data på de originale
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes