Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Billigt LED-fjernsyn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SuneKeller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2009
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 28 September 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4All!
Jeg er en halv-fattig studerende der står og gerne vil anskaffe mig et nyt fladskærms TV.. Jeg havde sådan set besluttet mig
at købe et full-hd 32" LCD tv. Men kom til at kigge på et af de nye LED-tv'er, og syntes simpelthen at billedet er forrygende
der på.
Så derfor overvejer jeg at smide et par tusinde ekstra og så købe et LED-tv, for også at være lidt mere fremtidssikret.
Men det problem som vi jo alle har er penge!.
Derfor er jeg ikke på jagt efter det bedste LED-fjernsyn man kan få, men en mere "low-end" fjernsyn hvis man kan kalde,
det det. Eneste krav jeg har, er at det egentlig skal kunne smides i computeren via. hdmi (Og det kan de vel alle sammen?)
Og netop nu hvor jeg også skal bruge det til computeren, syntes jeg det er vigtigt at opløsning er forholdsvis høj.
Men tænkte så, at i ville hjælpe mig med at finde ud af netop hvilke' LED-tv jeg skal have? Eller om det måske slet ikke er et
LED tv jeg skal have?

På forhånd tak!
Til top Vis SuneKeller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuneKeller

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Sendt: 28 September 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

LED TV er fantastiske - men urimelige dyre. Samsung og andre laver TV med LED baggrundsbelysning som ikke er det samme. Chancen for at du
set et af disse TV markedsført som LED er desværre ret stor.

Hvis jeg var dig ville jeg ikke gå efter LED (baggrundsbelysningen) som et kvalitetsparameter. Men finde en skærm med et godt billede, uafhængig
af baggrundsbelysningen.

PS. Hvis det er Samsung du har set og syntes det er helt fantastisk, skal du være opmærksom på at Samsung har en tendens til virkelig at skrue på
billedet så det ser imponerende ud - ikke naturligt, men imponerende.... jeg faldt selv for det da jeg så deres såkaldte LED modeller først....

SuneKeller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop set nogle Samsung fjernsyn med LED Teknologi, og syntes nemlig billedet så helt fantastisk ud, og mere flydende
end alm. LCD tv som stod ved siden af.. Det virkede som om det kørte med mange flere billeder i sekundet end det 32" LCD tv
som stod ved siden af.
Jeg har også været ude og kigge på mange forskellige fjernsyn, men jeg har lidt på fornemmelse (Correct me, if im wrong) at
det også betyder en del, om man har indstillet de forskellige features ordenligt, altså, farvenuancer, farvekontrast og hvad det
ellers hedder. og derfor kan et dårligere fjernsyn måske udstå dårligere end et bedre tv?

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 September 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Bemærk at der er stor forskel på edge-led (de tynde led skærme) og led med local dimming. Det sidste er at foretrække mht billedkvalitet
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

SuneKeller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Okay. Tak for hjælpen. :)

jeg har kigget lidt på Samsung UE32B6000, da jeg syntes jeg lige kan overkomme prisen, samt at det er den rette størrelse..
Men som lidt uerfaren jeg nu er, kan jeg jo ikke lige se med det blotte øje, og der er nogle faktorer som jeg lige skal være
opmærksom på? Positive som negative.

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 28 September 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

LED er bare LCD med en anden baggrundsbelysning, og altså ingen ny teknologi som sådan. Som nævnt findes der  LED teknologier, hvoraf den bedste (local dimming), ikke tillader ultraslimt design. LED løfter synligt niveauet af sort, men afhjælper ikke andre af LCD teknologiens problemer (synsvinkel,opdatering,sløring osv).

Der er ingen vej udenom LCD i 32",men som en anden nævner ville jeg heller ikke gå blindt efter LED.Ved ikke hvad trådstarter mener med fremtidssikkert ? - men ikke et ord jeg forbinder m LED. Snarere m tuner,størrelse og tilslutninger . .

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

SuneKeller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

lennon - der kan du se :) jeg aner ikke særlig omkring de fladskærms tv'er ;) Derfor jeg søger hjælp her..

Jeg troede at den nye form for fladskærm-tv'er var LED, og det var dem, producenterne fokuseret på at lave, altså det ville
være fremtiden. Men som jeg kan høre, er det bare en anden baggrundsbelysning. Syntes dog at billedet er en hel del bedre
på de tv'er jeg har set, hvor der har været alm. LCD fjernsyn i samme prisklasse, som slet ikke har haft samme gode
billede.

så lennon - Ved du hvad jeg så skal kigge efter? Lyder som om du har forholdsvis meget styr på det?
Jeg vil gerne have noget, som passer til mig, jeg bruger et fjernsyn 60% til at afspille film fra PC via. hdmi (Blueray), samt
30% til at se fjernsyn, og 10% til DVD film. Så opløsningen spiller en forholdsvis stor rolle, og så vidt jeg kan se, er HD-
Ready fjernsyn er betydelig lavere opløsning end full-hd..
Derudover ville det ikke genere mig hvis det kostede 5.000 kr i stedet for 7.000 kr.

For mig, er tykkelse stort set irrelevant, da jeg er ligeglad med, om det er 15 cm tykt, eller 2 cm tyndt - Da det bare skal
hænge på væggen, og billedet skal være flot.

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Prøv at læse lidt her, hvor der er en glimrende beskrivelse af vigtige parametre :

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1210750202#1.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 29 September 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Det er helt rigtigt, at Samsungs "LED-TV" sådan set kun er LCD med LED baggrundsbelysning, men det er de til gengæld sluppet rigtigt godt fra. Du finder nok ikke mange 32", der kan konkurrere med billedet på det UE32B6000, du har set på - men det skal indstilles lidt mere afdæmpet end, hvad du typisk ser i butikkerne (gælder de fleste butikker/TV).

Jeg har selv et eksemplar hængende hjemme i vores "kontor" - med PC tilsluttet via HDMI. Det gør det aldeles glimrende, og udmærker sig ved bedre sort (såvel dybere sort som flere detaljer i de mørke områder) end de øvrige LCD. Største minus er lyden, der bærer præg af TV'ets ringe tykkelse - lyden er også ret "tynd".

Jeg købte vores for 8.300kr. i El-Giganten (efter lidt forhandling og henvisning til Wupti's pris). Pas på med ikke at købe et parallelimporteret eksemplar, da Samsungs garanti i DK er en del bedre end f.eks. i Tyskland.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

SuneKeller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hej med jer igen!
Kom lige til at læse debatten igennem igen - Og har lige et enkelt spørgsmål mere, hvordan kan jeg se om Tv'et er parelle-
importeret - fra forskellige forhandlere?

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er sådan, som flere har påpeget, at LED er LCD med LED's (diode lys) bag istedet for ? glødepære/neon lys, der gør at sort kan være sort, da dioden enten er tændt eller ej.

Men vil man ikke kunne få en tilsvarende høj kvalitet og sort-sort baggrund med plastma, de kan også købes til lave priser nu? MEn måske ikke i 32"?

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

SuneKeller skrev:
Hej med jer igen!
Kom lige til at læse debatten igennem igen - Og har lige et enkelt spørgsmål mere, hvordan kan jeg se om Tv'et er parelle-
importeret - fra forskellige forhandlere?

Det kan være svært, men hvis du tænker på Samsung, så vil deres LED-TV modeller typisk have betegnelser som B6050, B7050 og B8050 såfremt det er danske modeller. Finder du dem under B6000, B7000 og B8000 er det udenlandske modeller.

Helt generelt til diskussionen om LED-TV, så kan det nævnes, at der findes forskellige metoder til at integrere LED i et LCD-TV. Det er beskrevet nærmere her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1251713794

SuneKeller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Okay. Har lige læst det link du sendte Rasmus.
Det forholder sig sådan, at jeg kan købe fjernsynet igennem en butik, hvor jeg kender ejeren.
Så derfor skal jeg komme med et konkret model nr. og mærke, på det fjernsyn jeg vil have, før han kan bestille det hjem.
Og har nu besluttet mig for at jeg gerne vil ofre omkring 6.000 kr. (-+) på et fladskærms tv.. Men eftersom jeg sidder med
et 32", har jeg også fundet ud af at det er for småt!

Så tror i nogle af jer kloge hoveder kan finde frem til netop hvilket TV jeg burde vælge?
Min krav er derfor:
Over 32" (IKKE 32", men OVER.)
Full HD.
Ikke et LG - Da jeg af princip ikke køber deres produkter mere pga. dårlige erfaringer , vil jeg ikke støtte dem mere.
Ikke parallelimport
Skal kunne tilsluttes PC via RGB (Eller hvad det hedder. Det blå computer stik)

- Det er derfor ikke et krav at det er et LED - Da jeg jo har fået øjnene op, at jeg skal op og give mere end mit rådighedsbeløb for at få noget ordenligt.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Sonys W5500 serie kan være en mulighed, men der er blot mange problemer med det fænomen kaldet clouding, som betyder, at lyset er ujævnt på skærmen og du f.eks. oplever, at der slipper mere lys igenne nede i højre hjørne end på resten af skærmen. Man kan være heldig at få en model uden fænomenet, men man kan også være uheldig.

Ellers findes der en liste med anbefalinger her baseret på FlatpanelsDKs anmeldelser og brugertilbagemeldinger: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1169844738

SuneKeller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Tak for linket og infoen omkring Sonys W5500 Serie..
Jeg er lige kommet hjem fra Bilka, Elgiganten, Fona og Ekspert - Og er blevet lidt små forelsket i et Phillips 42PFL8404H som de
hade både i El-Giganten og Bilka. Grunden er at jeg syntes den havde et skide godt billede - og så syntes jeg det der ambi-light
eller hvad de kalder det er lidt fedt , men det er jo helt sikkert en smags sag.

Nu kom jeg jo så bare til at se , at der også var en som hedder 37PFL8404H på edbpriser - Som jo er en 37 " - og efter som jeg
gerne vil have 37" og så spare 1000,- regner jeg med at gøre det :) - Det er godt nok fuldstændig samme skærm, pånær
størrelsen, ikke sandt?

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

SuneKeller skrev:
Tak for linket og infoen omkring Sonys W5500 Serie..
Jeg er lige kommet hjem fra Bilka, Elgiganten, Fona og Ekspert - Og er blevet lidt små forelsket i et Phillips 42PFL8404H som de
hade både i El-Giganten og Bilka. Grunden er at jeg syntes den havde et skide godt billede - og så syntes jeg det der ambi-light
eller hvad de kalder det er lidt fedt , men det er jo helt sikkert en smags sag.

Nu kom jeg jo så bare til at se , at der også var en som hedder 37PFL8404H på edbpriser - Som jo er en 37 " - og efter som jeg
gerne vil have 37" og så spare 1000,- regner jeg med at gøre det :) - Det er godt nok fuldstændig samme skærm, pånær
størrelsen, ikke sandt?

Du betaler en hel del for ambilight, - og Philips i nævnte prisleje har IKKE et skidegodt billede.Og desværre kan hverken dig, mig- eller andre normalbrugere  bedømme et godt billede i Bilka,Fona,Giganten osv. Indstillinger,signal-kvalitet og miljø er SÅ langt fra den virkelige verden, at du kan bruge dine umiddelbare synsindtryk til absolut NADA ( bortset fra design,ambilight og remote..).   Jeg ville følge Rasmus Larsens råd og vælge et Sony W5500. Køb det et sted med returret - test det - og beslut dig . . .

SuneKeller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

lennon - Okay! Jeg må ud et sted hvor de har Sony's W5500 så, og kigge lidt nærmere på det!.
Tusind tak jeres gode råd :D

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes