Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 11:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: XTZ styrer stadig (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 29 September 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige fra starten været utrolig glad for mine XTZ 89 Front højttalere til godt 2000 kroner for et sæt. Men jeg har indtil videre ikke udtalt mig om, hvordan de spiller i forhold til andre højttalere, da jeg ikke har det store sammenligningsgrundlag.
Men nu var jeg i går i Tape Connection (for at købe en V-DAC), og der prøvede jeg også lige at lytte til nogle højttalere i en prisklasse, som jeg måske kunne finde på at opgradere til på længere sigt (forstærker og CD-afspiller var Atoll).

Jeg hørte først DLS R55 (som koster 4-5000 stykket afhængig af finish). De sagde mig ikke ret meget, de lød ret kedelige i mine ører, var ikke lige min kop te - jeg kan klart bedre lide mine egne.

Derefter prøvede jeg Monitor Audio Gold GS 20 til 6999 stykket. Det var straks bedre. De lød virkelig godt, og jeg kunne også godt høre, at de kunne noget, som mine XTZ 89 ikke kan - men samtidig vil jeg også sige, at mine XTZ også kan noget, som dem fra Monitor Audio ikke kan. Der var måske lidt mere rum-fornemmelse i GS 20, man kunne bestemt høre, at det var kvalitet, men jeg synes alligevel, der er mere fylde og harmoni i mine egne højttalere, sammenlignet ud fra hukommelsen. Og så kan jeg bedre lide diskanten i mine egne. Alt i alt foretrækker jeg lyden i mine egne XTZ 89, selvom jeg ikke har noget dårligt at sige om MA Gold GS 20.

Dette er ikke for at sige, hvad andre skal vælge. Jeg ville bare lige dele denne oplevelse. Det var virkelig fedt at høre gode højttalere, som koster 6-7 gange så meget som mine egne, og så stadig opleve, at jeg foretrækker dem, jeg har. Jeg blev virkelig bekræftet i, at mine højttalere er de helt rigtige for mig - og det er fedt. Gå hjem og vug, opgraderings-trang!
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 September 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

fedt at høre :)

har også overvejet reol modellen som baghøjtaler indtil jeg fik flere penge mellem hænderne :)
Til top Vis jala's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jala

Grimm.e.ulv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 September 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Beklager mester,

men det der kan jeg sgu ikke rigtigt bruge til noget fornuftigt.

Et rigtigt anlæg, gode højttalere men i et for dig ukendt rum kontra din computer+forstærker og 2x1000 kroners XTZ, som iøvrigt efter min mening er ALT for hypet af nogle få brugere, i dit eget lytterum.

Jeg har intet imod Kinesisk HIFi, men Lige nøjagtigt de der billige XTZ kasser, er sgu over hypet for hårdt. Ok til prisen, men så er den sgu heller ikke længere.

Godt du er glad for det du har. Tror heller ikke en opgradering er vejen frem for dig. Brug pengene på at købe noget musik i stedet for.

Hygge

Til top Vis Grimm.e.ulv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grimm.e.ulv

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 September 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
Jeg har lige fra starten været utrolig glad for mine XTZ 89 Front højttalere til godt 2000 kroner for et sæt. Men jeg har indtil videre ikke udtalt mig om, hvordan de spiller i forhold til andre højttalere, da jeg ikke har det store sammenligningsgrundlag.
Men nu var jeg i går i Tape Connection (for at købe en V-DAC), og der prøvede jeg også lige at lytte til nogle højttalere i en prisklasse, som jeg måske kunne finde på at opgradere til på længere sigt (forstærker og CD-afspiller var Atoll).

Jeg hørte først DLS R55 (som koster 4-5000 stykket afhængig af finish). De sagde mig ikke ret meget, de lød ret kedelige i mine ører, var ikke lige min kop te - jeg kan klart bedre lide mine egne.

Derefter prøvede jeg Monitor Audio Gold GS 20 til 6999 stykket. Det var straks bedre. De lød virkelig godt, og jeg kunne også godt høre, at de kunne noget, som mine XTZ 89 ikke kan - men samtidig vil jeg også sige, at mine XTZ også kan noget, som dem fra Monitor Audio ikke kan. Der var måske lidt mere rum-fornemmelse i GS 20, man kunne bestemt høre, at det var kvalitet, men jeg synes alligevel, der er mere fylde og harmoni i mine egne højttalere, sammenlignet ud fra hukommelsen. Og så kan jeg bedre lide diskanten i mine egne. Alt i alt foretrækker jeg lyden i mine egne XTZ 89, selvom jeg ikke har noget dårligt at sige om MA Gold GS 20.

Dette er ikke for at sige, hvad andre skal vælge. Jeg ville bare lige dele denne oplevelse. Det var virkelig fedt at høre gode højttalere, som koster 6-7 gange så meget som mine egne, og så stadig opleve, at jeg foretrækker dem, jeg har. Jeg blev virkelig bekræftet i, at mine højttalere er de helt rigtige for mig - og det er fedt. Gå hjem og vug, opgraderings-trang!

Jeg giver dig ret. Jeg er også en lykkelig ejer af et sæt 99.32. Da jeg købte dem havde jeg heller ikke lyttet til ret meget forskelligt. Efterfølgende lyttet til en del forskelligt og jeg er stadig glad for mine XTZ'er. Selvfølgelig har jeg fundet noget der er bedre, men ikke i noget der nærmer sig priklassen. Jeg skal ud og give rigtigt mange penge for mine næste højtalere, for at få en opgradering der kan høres som markant.

Jeg ved ikke hvad Grimm.e.ulv har af baggrund for at udtale som han gør, men jeg tror da også på 89-serien giver lige så meget for pengene som mine 99.32.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Grimm.e.ulv: Nej, jeg forestiller mig heller ikke, at nogen kan bruge mit indlæg til noget egentlig fornuftigt - blot at nogen måske synes, det kunne være sjovt at læse. Jeg beskriver bare min egen subjektive oplevelse, og min glæde over mit anlæg, på trods af at have hørt meget dyrere højttalere. Jeg er da sikker på, at der findes højttalere derude, som jeg bedre vil kunne lide end mine XTZ - det var bare ikke nogen af dem, jeg hørte i Tape Connection den dag. XTZ 89 Front er for mig geniale til prisen, og jeg blev bekræftet i, at de er lige min smag. Normalt kan jeg, som mange andre, blive bidt af lysten til at opgradere - det var fedt for mig at opleve noget, der holdt den i skak

Hyl.dk: Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at høre 99-serien på et tidspunkt. Når jeg ikke længere har små pilfingre rendende, vil jeg måske også købe nogle dyrere højttalere (når jeg kan stole på, at ingen risikerer at ødelægge dem ), og det kunne nemt blive 99.36 - det kræver så også, at jeg får en kraftigere forstærker
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Det er nemlig en god oplevelse. :) Især når man selv har lavet sine højttalere!

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Det er nemlig en god oplevelse. :) Især når man selv har lavet sine højttalere!

Det kan jeg forestille mig Det skal jeg også prøve på et tidspunkt.

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 September 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

dysterland: Jeg vil sige det er en lidt optimitisk sammenligning, og jeg kan ikke lade være med at trække en smule på smilebåndet, hver gang jeg læser disse subjektive brugerbedømmelser, hvor brugeren finder ud af det han/hun selv har er det bedste :)

XTZ er god ja, men at sammenligne 89 med Monitor Audio GS20 og synes 89 de er bedre er måske at give XTZ lidt for meget kredit :)

XTZ 99 serien bliver ofte sammenlignet med Montiro Audio GS serien, hvor det er tæt løb. Og det er flot af XTZ, da de er en del billigere! Men du skal altså op i 99 serien.

Jeg synes vi skal passe på med at hype XTZ mere end hvad nødvendigt er (for så risikerer vi flere kommentarer som Grimm.e.ulvs), ja de er bedre end næsten alt andet i prisklassen, meen der findes også bedre.

Til top Vis Arete's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arete

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 September 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Der er enormt stor forskel på det rum, man lytter i.

Jeg kan sagtens får en billig B&W højttaler til at lyde bedre end en dyr (jeg har prøvet, så det er ikke blot retorik). Selv gode hifi butikker har sjældent gode lytterum, og står der andre højttalere i rummet, så bliver bassen mudret (jo flere højttalere jo værre bliver det). Det svarer nemlig lidt til at have en blød væg, der giver efter for baslydtrykket.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

bjarnelund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 September 2009 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Jeg er også den klade ejer af xtz 99.26 samt center i 99.25 og xtz sub 99w12.16 og kan kun give jer ret i at det spiller kanon. Jeg er dog ikke hifinørd og har ikke lyttet til vildt meget og kan derfor ikke på nogen måde sige om det er bedre end andet grej.

Jeg har mest brugt og forsøgt at få kanon lyd ved 5.1 filmlyd. Ved alm. stereo har jeg lidt problemer med hvordan jeg skal indstille det hele. hvis jeg kører 5.1 ved musik bliver det noget mudret og bassen er alt for dominerende og rungende... Hvis jeg slår om på stereo bliver det bedre men syntes dog stadig at bassen er for dominerende og ikke mindst IKKE særlig stram....

Jeg har forsøgt at skrue ned for SUB´en men syntes ikke det giver det optimale resultat... Håber det er ok jeg bruger denne tråd til at stille dette spørgsmål

Til top Vis bjarnelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjarnelund

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Sendt: 30 September 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hej dysterland fin tråd du har her.

Kan personligt ikke lade være med at tænke på at for et år siden var det focal alle skulle have, nu er det xtz de meninger skifter 100% som trenden peger.

Når det så er sagt er lydoplevelser jo så som så, jeg har personligt et rigtigt dejligt lytte rum hvor jeg er så heldig at have loft i kip med et par ovenlysvinduer, det er 100% held men de vinduer fungere vildt godt som bass-traps og fjerner alt hvad der minder om bulder og ustyrlig bass. Har sågar solgt et højttaler sæt hvor køber ringede efterfølgende og klagede over bassen, og han havde ikke hørt det hos mig..   jeg forbarmede mig over ham og lod handlen gå tilbage og solgte efterfølgende til en anden. Nej det jeg vil sige er som andre har været inde på er, at sammenligningen bør være i samme omgivelser.

xtz Syntes jeg personligt er lidt spændene f.eks 99.36ern da jeg selv har et ældre (som resten af mit udstyr) sæt jamo concert 11. Det jeg kigger på er de begge bruger seas mellem toner og begge har mulighed for at jumpe sig til anden lyd bag på højttalerne, på jamo gør man det med de connectors der er mellem terminalerne, kan se der også er en måde på xtz'erne. Så hvis man får lige så god eller bedere lyd end jeg syntes jeg sår på mit jamo setup til så lav en pris, er det i virkeligheden et super super køb.

vh LN

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 September 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Grimm.e.ulv skrev:

Beklager mester,

men det der kan jeg sgu ikke rigtigt bruge til noget fornuftigt.

Et rigtigt anlæg, gode højttalere men i et for dig ukendt rum kontra din computer+forstærker og 2x1000 kroners XTZ,
som iøvrigt efter min mening er ALT for hypet af nogle få brugere, i dit eget lytterum.

Jeg har intet imod Kinesisk HIFi, men Lige nøjagtigt de der billige XTZ kasser, er sgu over hypet for hårdt. Ok til prisen,
men så er den sgu heller ikke længere.

Godt du er glad for det du har. Tror heller ikke en opgradering er vejen frem for dig. Brug pengene på at købe noget
musik i stedet for.

Hygge

Jamen du må da meget gerne nævne et sæt højttalere eller to i samme prisklasse som kan hamle op med XTZ siden de
tilsyneladende bare er nogle billige kineserkasser?
Har selv sammenlignet mine XTZ 93 WMT mod et sæt Monitor Audio RS1. Mit indtryk er at XTZerne er MAerne langt
overlegne som all-round højttaler, selvom MAerne har en meget mere luftig og detaljerig diskant/mellemtone.
Sammenligner man så nypriserne på de 2 ovennævnte, kan Monitor Audio RS1 slet ikke følge med.

Skal måske lige nævnes at MA'erne står pakket ned i en kasse bag mig, mens jeg netop nu hører Dire Straits på mine
elskede XTZ

Mvh

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Sendt: 30 September 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

rskriver har du prøve at lytte til et sæt GammuT L3 ?
Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 30 September 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

LilleNørd skrev:

Hej dysterland fin tråd du har her.

Kan personligt ikke lade være med at tænke på at for et år siden var det focal alle skulle have, nu er det xtz de meninger skifter 100% som trenden peger.

...og går du lidt længere tilbage i tiden var det Vienna Acoustic højttalere, der blev hypet. Sådan er det nu engang med moden, hvadenten det er dametasker eller højttalere - moden skifter hele tiden .

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008
Sendt: 30 September 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

helt enig med moden men hvor moden bliver dikteret af øjnene hos dametasker bliver den dikteret af ørene når vi snakker om højtalere så jeg kan ikke helt se hvorfor vi nu skal bringe mode på banen :)

alle går vel efter den bedste lyd i deres øre som deres pengepung tillader og hvis det i mange tilfælde er XTZ så er det klart at seneste mode er XTZ :)
Til top Vis jala's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jala

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver lige én gang til:
Forstå mig nu ret, allesammen. Jeg sammenligner ikke kvaliteten generelt mellem MA GS20 og mine XTZ 89. Jeg tror gerne, at der er lagt mere arbejde og kvalitetsenheder i MA GS20, og jeg kunne skam også godt høre, at det var kvalitet, og at de var noget andet end mine XTZ 89. Men højttalere handler også om smag og behag. Og her passer XTZ 89 bare perfekt til mig. Selvom vi tager højde for forskellige lytterum, og at jeg bare sammenligner ud fra hukommelsen, så tror jeg altså stadig, at jeg nyder min musik mere på XTZ 89, end jeg ville gøre med MA GS20 stående i min stue. Det var den oplevelse, jeg havde i Tape Connection, og det var en god oplevelse for mig.

Jeg prøver ikke at hype XTZ, eller sige man er dum, hvis man ikke køber dem. Jeg prøver heller ikke at lave en objektiv anmeldelse af dem. Jeg vil bare gerne dele min begejstring over at have fået et anlæg, som passer mig perfekt (det er da noget af det, dette forum bliver brugt til) - også selvom jeg sammenligner med andre anlæg. Ud fra min smag, min musik, min hørelse, mit sind, min personlighed, min begrænsede erfaring, og alle mulige andre subjektive forbehold, så er XTZ 89 Front stadig de bedste højttalere, jeg har hørt.

Hvad I andre så kan bruge det til, må I selv om

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 30 September 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig fint at han fortæller om sine erfaringer - men som andre i tråden nævner, så kan man reelt set ikke vurdere hvad der er bedst, eftersom han har hørt dem på forskelligt grej og i forskellige rum.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Cybergringo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2006
Sendt: 30 September 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har selv et par xtz 99.26, og de spiller rigtigt godt, jeg synes at man for rigtigt meget for pengene.
jeg har selv haft B&W dm 603s3, dali som er større men xtz spiller mere "åbent" bedre .
men de kan ikke spille som mine savnet Vienna BCG, men der er også en stor forskel

Til top Vis Cybergringo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cybergringo Besøg Cybergringo's Websted

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hmm,

Måske man kan konkludere at bare ham der ejer anlægget er tilfreds med sit anlæg - så er det jo ligemeget hvor meget det har kostet ?

Stemning/humør/årstid/ørevoks(?) spiller vel også en kæmpe rolle når man lytter på højttalere - eller foretager sig andet der er subjektivt

Alt for mange går op i pris - men hvis en forhandler tjener 1000 kr på en højttaler og en anden kun 500 kr på den - så bliver højttaleren der er 500 kr billigere jo ikke dårligere af den grund

Mirro

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes