Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: hvilken rørforstærker ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 September 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Hej ! Jeg har haft gang i en anden tråd, hvor jeg søgte om råd til vintage forstærkere generelt. det endte ud med en ny musical fidelity A1, som spiller rigtigt godt.Det jeg søger nu må dog gerne være endu mere naturligt/"analogt", at lytte til.

Nu er jeg så blevet enig med mig selv om, at det næste der skal indenfor dørene, skal være en vintage rørforstærker der skal kunne trække et par Dynaco Scandyna A25.

jeg har selv haft en Dynaco SCA-35 i tankerne.

Har i nogle forslag til nogle specifikke modeller, som jeg burde lytte til ? Jeg kan godt lide en stor og "rund" lyd, som er meget behagelig, dog uden at lyden mudre sammen. Mellemtonen skal være suveræn. øvre mellemtone/nedre diskant skal være afrundet og en smule blød. Jeg høre mest vokal og jazz music, men rockmusik kommer også i cd- skuffen engang imellem.

håber i kan hjælpe

Til top Vis TC25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TC25

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 September 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hmm så skulle du alligevel ha' besøgt eBay og købt en SCA 35.

Der er ikke mange vintage rørforstærkere til menneskepenge herhjemme så det bliver nok svært at støve op. De fleste mennesker herhjemme holder desuden på deres klenodier.

De danske rørforstærkere fra ældre tid er ikke så interessante med mindre det er BOFA og desuden er de wattsvage.

Mit bedste råd - eBay

Hilsen

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Jesper Olsen: jeg må give dig ret ! Jeg skal lære at lytte til hvad de vise mænd fortæller mig  jeg var lidt nervøs for at det ville blive rigtigt dyrt, når told og afgifter kom oveni priserne  jeg er blevet tilbudt en Dynaco SCA til 2500kr, men den giver vist en smule brum i højtalerne (mere end normalt), som dog ikke kan høres når man spiller musik.

er der ikke andre mærker, som spiller på niveau med Dynaco, som jeg skal kigge efter ?

TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Du kunne se efter en Luxkit/Luxman forstærker...jeg har selv erhvervet mig en Luxkit A3500...og efter et par småting ting og
justering spiller den super :)

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

TMFH: Jeg vil da lige tjekke den Luxkit A3500 ud  Hvordan vil du beskrive lyden fra den ? Hvad er godt og hvad er knap så godt ? har du hørt den op imod andet grej ?

TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

TMFH: Jeg vil da lige tjekke den Luxkit A3500 ud  Hvordan vil du beskrive lyden fra den ? Hvad er godt og hvad er
knap så godt ? har du hørt den op imod andet grej ?

Nu er lyd jo svær at beskrive med ord...men jeg har selvfølgelig lyttet på den imod mit eget grej, som som bl.a. rummer
forskelligt vintage transistorgrej, men også en anden Luxman rørfætter (SQ38FD). Jeg vil mene at SQ38'eren lyder bedre,
men den har også en integreret rør-forforstærker og RIAA (til gengæld har den også udgangsrør der ikke er til at skaffe!),
men de ligger ikke kilometre fra hinanden.

Jeg synes mest jeg har bemærket forskellen i forhold til de transistor forstærkere som jeg ellers stadig er ret glad for (fx
Luxman L100 & R1120). Lyden er bare mere nærværende og intens på rør...jeg var selv i tvivl om jeg ville kunne høre
forskel inden jeg købte min første rørforstærker, men jeg er ikke længere i tvivl.

A3500'eren har en meget dynamisk nærværende lyd uden skarpe hjørner og en lækker bund...men men men der er jo
mange faktorer der spiller ind her...(og jeg er ikke ekspert på rør...faktisk relativ ny på rør): rør & biasindstilling,
komponentvalg, forforstærker, højttalere, rum, sikkert også en del indbildning osv. osv.
A3500 åbnede sig meget da jeg fik indstillet bias'en på den.
Hvis du skal vide noget mere om rør, så skal du nok spørge nogle af de mere rørbevandrede herinde som fx Tube Mania

Luxkit/Luxman forstærkerne er iøvrigt ikke nødvendigvis billige at få fat i, hvis du overhovedet kan finde dem. Jeg gav selv
4k for A3500'eren.
God jagt

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

hej !

Jeg er blevet tilbudt en dynaco SCA-35 for 2200kr. Den skulle være i perfekt stand kosmetisk. Sælger siger dog, at der er en smule brum, som man dog ikke høre når der spilles musik.

Er prisen på de 2200kr iorden, eller skal jeg slå koldt vand i blodet og vente på et bedre tilbud ?

Håber i har tid til at svare !

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

hej !

Jeg er blevet tilbudt en dynaco SCA-35 for 2200kr. Den skulle være i perfekt stand kosmetisk. Sælger siger dog, at der er en smule brum, som man dog ikke høre når der spilles musik.

Er prisen på de 2200kr iorden, eller skal jeg slå koldt vand i blodet og vente på et bedre tilbud ?

Håber i har tid til at svare !

Hej Thomas,

Det lyder som et ok tilbud. En velrenommeret vintagerørforstærker til den pris, kan vel aldrig være helt galt. Brum hører grundlæggende med til gamle rørforstærkere (her får jeg nok hug), men kan sikkert fjernes ved at skifte en lyt eller to (man ved jo aldrig, hvor mange kilometer, der er tilbage i sådan nogle).

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Pqrannes: tak for svaret ! Jeg tænker også ligesom dig, at det ikke kan gå helt galt til de penge.Sælger mente også at jeg kunne fjerne den smule brummen der var, ved at skifte en lytter.

jeg skal til århus og lytte til den på lørdag  Så må vi jo lige finde en dag, hvor vi kan prøve dynaco'en og min musical fidelity A1 af i dit fine lytterum  Så kunne vi evt. prøve at sætte en af dine plove på og høre om det er noget der rykker.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

... Så må vi jo lige finde en dag, hvor vi kan prøve dynaco'en og min musical fidelity A1 af i dit fine lytterum  Så kunne vi evt. prøve at sætte en af dine plove på og høre om det er noget der rykker.

Gerne, nu kommer indendørstiden jo også og kalder på den slags beskæftigelse.

PQR

www.vintagehifi.dk

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er meget få lytter i konstruktionen så fejlen er nem at finde.

Hvis brummet kun er på riaa delen ved jeg sikkert hvad der er galt.

du bliver glad for den hvis du hopper på vognen. Den spiller fremragende.

Venligst

TC25 skrev:

Pqrannes: tak for svaret ! Jeg tænker også ligesom dig, at det ikke kan gå helt galt til de penge.Sælger mente også at jeg kunne fjerne den smule brummen der var, ved at skifte en lytter.

jeg skal til århus og lytte til den på lørdag  Så må vi jo lige finde en dag, hvor vi kan prøve dynaco'en og min musical fidelity A1 af i dit fine lytterum  Så kunne vi evt. prøve at sætte en af dine plove på og høre om det er noget der rykker.

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=jesper olsen]

Hej

Der er meget få lytter i konstruktionen så fejlen er nem at finde.

Hvis brummet kun er på riaa delen ved jeg sikkert hvad der er galt.

du bliver glad for den hvis du hopper på vognen. Den spiller fremragende.

Venligst

Jeg vil lige prøve at se om jeg kan finde ud af hvor brummen kommer fra! Så melder jeg lige tilbage  Jeg glæder mig til at høre den sammen med mine dynaco scandyna A25, og den ryger nok også lige en tur på mine DLS M60 højtalere

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se at Dynaco SCA-35 kun har 8 og 16 ohms udtag. Kan det blive et problem når den skal køre med mine 4ohm dynaco scandyna A25 ?

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

hej Igen !

Siden sidst har jeg fået anskaffet mig en Dynaco SCA-35, hvor der er kørt uden om tone-controlerne. Den spiller helt fantastisk musikalsk. Lyden er præget af en utrolig naturlighed og en nærmest "gylden" klang, som bare kryber direkte ind under huden når man høre musik. Stemmer og instrumeneter er dejligt behagelige at lytte til og specielt måden de klinger ud på er en rigtig fed oplevelse. Den har en rigtig god synergi med mine Scandyna A25 højtalere og jeg kan for første gang nyde hele min pladesamling uden at bekymre mig om pladernes lydmæssige kvalitet. Øretrættene tendenser som skarpe s-lyde og skingre instrumeneter er bare ikke eksisterende, hvilket er utroligt befriende. Man lytter simpelthen til musik istedet for at tænke på forskellige Hifi-termer som perspektiv, detaljer osv. Det bedste jeg kan sige om forstærkeren og højtalerne er vel at  jeg er begyndt at høre pladerne helt færdig, istedet for at lede efter de få numre, som er godt indspillet og derfor er til at holde ud at høre på. Det kan faktisk være meget svært at forlade anlægget når man først er kommet igang med at høre musik

Jeg har tidligere været igennem meget forskelligt "moderne" grej, men har aldrig fundet den musikalitet som jeg søgte efter i de nyere produkter. Ikke engang mit tidligere setup bestående af en lector Zoe rørforforstærker (14.000kr), en Atoll AM200 effekt (10.000kr) og et par DLS M60 højtalere (12.000kr), gav mig ligeså meget musikalsk glæde som mit nu, meget billige setup til under 2500kr. Selvfølgelig havde mit tidligere setup bedre perspektiv, bedre detaljering osv, men jeg kunne bare ikke nyde  hele min pladesamling som jeg kan nu. Lyden var aldrig så naturlig/varm og musikalsk, som den er nu.

Så alt i alt kan man vel  sige at jeg er rigtigt glad for mit nye setup

Nu skal jeg så bare have lært at indstille bias osv. på den gamle sag.

Er der forresten nogle herinde, som kan anbefale andre højtalere, som har enn god synergi med SCA-35 ?

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Nå det var da godt at høre. Jeg er også glad for min.

Forstærken har autobias så du kan ikke justere den - den klarer det selv.

Hvilke rør sidder der i din? Jeg tænker på brand.

Venligst

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

De gamle Rogers spiller glimrende med denne forstærker.

Ellers burde du ligge dine noter, betragtninger osv over på det site jeg allerede har lavet. Så samler vi vores viden et sted uden at man skal sidde og lede.

Hilsen

TC25 skrev:

hej Igen !

Siden sidst har jeg fået anskaffet mig en Dynaco SCA-35, hvor der er kørt uden om tone-controlerne. Den spiller helt fantastisk musikalsk. Lyden er præget af en utrolig naturlighed og en nærmest "gylden" klang, som bare kryber direkte ind under huden når man høre musik. Stemmer og instrumeneter er dejligt behagelige at lytte til og specielt måden de klinger ud på er en rigtig fed oplevelse. Den har en rigtig god synergi med mine Scandyna A25 højtalere og jeg kan for første gang nyde hele min pladesamling uden at bekymre mig om pladernes lydmæssige kvalitet. Øretrættene tendenser som skarpe s-lyde og skingre instrumeneter er bare ikke eksisterende, hvilket er utroligt befriende. Man lytter simpelthen til musik istedet for at tænke på forskellige Hifi-termer som perspektiv, detaljer osv. Det bedste jeg kan sige om forstærkeren og højtalerne er vel at  jeg er begyndt at høre pladerne helt færdig, istedet for at lede efter de få numre, som er godt indspillet og derfor er til at holde ud at høre på. Det kan faktisk være meget svært at forlade anlægget når man først er kommet igang med at høre musik

Jeg har tidligere været igennem meget forskelligt "moderne" grej, men har aldrig fundet den musikalitet som jeg søgte efter i de nyere produkter. Ikke engang mit tidligere setup bestående af en lector Zoe rørforforstærker (14.000kr), en Atoll AM200 effekt (10.000kr) og et par DLS M60 højtalere (12.000kr), gav mig ligeså meget musikalsk glæde som mit nu, meget billige setup til under 2500kr. Selvfølgelig havde mit tidligere setup bedre perspektiv, bedre detaljering osv, men jeg kunne bare ikke nyde  hele min pladesamling som jeg kan nu. Lyden var aldrig så naturlig/varm og musikalsk, som den er nu.

Så alt i alt kan man vel  sige at jeg er rigtigt glad for mit nye setup

Nu skal jeg så bare have lært at indstille bias osv. på den gamle sag.

Er der forresten nogle herinde, som kan anbefale andre højtalere, som har enn god synergi med SCA-35 ?

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Jesper Olsen : Der sidder de originale rør I ! Bør jeg skifte dem til nogle nye rør ? har du evt nogle bud på hvilke ?

Ham jeg købte forstærkeren af sagde godt nok at det var besværligt at indstille bias, så han har måske ikke forstået af der er autobias på forstærkeren

God ide med at samle alle erfaringer omkring SCA-35 på en tråd. jeg smider lige mine erfaringer over på din tråd.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 15 November 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej TC25,

Det er bare en skøn historie, du fortæller der. Der er ikke noget, der er bedre end at kunne vende tilbage til det, det handler (handlede) om; musikken. Til lykke med det.

Mht. rør (jeg har ikke fået sat min ind i hvilke rør der sidder i en Sca 35), så forhast dig ikke til at købe alle mulig gamle (NOS) og nye rør på nettet. Jeg har mange rør (måske også nogle, du kan prøve af) og ikke mindst adgang til en rørtester, så vi kan få målt de rør, der sidder i din Dynaco og se, hvordan de har det.

PQR

www.vintagehifi.dk

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Den benytter  6BQ5/EL-84/7189 udgangsrør

hvis du bruger el 84 varianterne skal det være EL84M udgaven. De almindelige udgaver kan ikke

klare mosten da konstruktionen er spændt lidt hårdt op mht ydelsen. De almindelige EL84 rør dør

Ellers er det 4 stk alm ECC83 rør den benytter som driverrør.

Endelig bruger den de lidt specielle 7199 rør som er lidt svære at finde.

Hvis du mangler ECC83 rør har jeg en del forskellige du kan prøve.

De andre har jeg ikke rigtigt nogle af. PQR har sikkert også noget du kan bruge.

Venligst

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 15 November 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

7189'erne er ikke nemmet at finde (betale), men de udmærkede russiske EL84M er - netop som Jesper skriver -  både til at skaffe og betale. Jeg har lige været heldig at finde nogle NOS (New Old Stock) Siemnes E84L, som også kan klare samme høje spændning (eller højere) som 7189erne, en kvartet, som desværre ikke måler så ens at jeg vil bruge dem alle fire i 2 x PP (push-pull) som der må være tale om (de to spiller nu i min lille Shell, som også er en 7189 amp, men 2 x SE (singled ended)).

ECC83 er der nok af lokalt til at forsøge sig lidt frem og tilbage.

PQR

www.vintagehifi.dk

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum