Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Hvad er rigtig restaurering af Vintaggrej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Inspireret af Santashooters nylige indlæd i Vintagespotting-tråden vedr. dette emne, så kunne det være interessant at høre lidt forskellige meninger om, hvad der vil være den rigtigste - bedste - værdiopretholdende istandssætning/restaurering/vedligeholdelse af vort skattede vintagegear??

Hvad ville man helst købe?

Hvad kunne man i en salgssituation bedst være tjent med?

Hvad ville man som liebhaver bedst kunne leve med?

Hvad ville "Hifi-Etisk råd" bedst kunne gå ind for?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke "samler" men har meget vintagegrej af forskellige mærker fordi jeg holder af udseende og af lyden

Hvis et stykke vintage grej er restaureret ser jeg helst at det er gjort med komponenter med samme værdi som det originale - men det behøver for min skyld ikke være NOS komponenter fra 1965 - hvis samme værdi og kvalitet kan fåes i 2009 version med bedre holdbarhed.

Det ærgrer mig fx at Villadsen og andre skifter tantaler ud med nye af samme slags istedet for nogle ordentlige elektrolytkondensatorer

ligeledes, hvis der fejl som er kendte, fx et for svagt komponent i en konstruktion - hvorfor så ikke rette det

Tweaks vil jeg helst derimod selv udføre

Knapper og front skal helst være originale

Stik på bagside må gerne være skiftet til guld, ligsom svagp***er højtalerklemmer og rædsomme din stik gerne må "nukes"

TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

"Stik på bagside må gerne være skiftet til guld, ligsom svagp***er højtalerklemmer og rædsomme din stik gerne må "nukes""

Enig... Gamle højttalerklemmer kan være p****** irriterende!

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med RLB...ud med tantalerne for de kan kun være til besvær, men hvor har jeg dog set mange sørgelige restaureringer...senest Michaelson & Austin TVA1...fine kabler her og der og alle vegne, chassi stelforbindet med 10ohm modstand gav en masse støj, alle kondensatorer udskiftet pånær nogle dårlige hovedlytter, men det værste; Pga tuberollin var alle rørsokler så løse at rørene faldt ud hvis man vendte bunden i vejret på den så hvad har det hjulpet?

Selv går jeg ind for nænsom restaurering og ikke bevidst-løs udskiftning for så er det vel ikke helt samme apparat mere...hvorfor dog udskifte komponenter som intet fejler, men på jagt efter de dårlige og det kan tage lidt tid.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Ja- og jeg er så samler-typen - hæhæ.

Jeg går efter en total genskabelse af apparatet, ned til mindste detalje - under skyldig hensyntagen til ingeniørernes oprindelige udgangspunkt og udførelse (om de kunne lide det eller ej).

Dog ved vi, at elko'er ikke holder evigt -og at det sjældent holder at købe NOS-kondensatorer i elektrolytafdelingen, da selv disse har et "shelf-life". Rør holder heller ikke evigt, men jeg prøver at opstøve rør, som typisk sad i disse ting fra fødsel (jo- lidt langt ude, men ....)

Desuden gør jeg det, at jeg, hvis muligt omstiller alle apparater til 240V - i stedet for de oprindelige 220V, da jeg synes, at det må være bedre for alt, ikke mindst pærer, som der jo tit var mange af, holder betragteligt meget længere.

Jeg bryder mig ikke om at ændre i kredløbet (kan nærmest heller ikkeEmbarrassed) - og jeg holder mig i videst mulige omfang til at isætte de "samme" stumper, som jeg tog ud.

Det drejer sig om for mig at fastholde et stykke historie samt at nyde denne.

Jeg har haft mange interesante debatter desangående med en medsamler og vi er generelt meget enige om dette. Jeg har det svært med at ændre komponenttype også, da jeg kan forestille mig, at visse ændringer kan ændre lyden ligeså - og så kunne man måske lige så godt have købt noget andet?

Jeg havde den fornøjelse for ikke sålænge siden at erhverve mig et eksemplar af en Marantz 2230 receiver fra ca. 1972. Dem er der i sandhed solgt mange tusinde af, da det var et populært apparat. Receiveren er bestemt heller ikke særligt dyr og kan let findes mange steder. Men det eksemplar, som jeg fik i min stald var med et serienummer, som indikerede, at det var nummer 37 i produktionen. Desuden var det med Champagnefront og såkaldte etched letters, hvilket kun de første par tusinde fik.( vi taler om et kulturbærende apparat som det som nævnt er solgt måske 20-30 tusinde af på verdensplan.

Vi havde det pågældende apparat "på møde" og besluttede at en omfattende restaurering var nødvendig (bombet og møgbeskidt samt bulet og korroderet). Trafoen er rusten - låget er skævt og bulet - osv.... Korrosionen/rusten vil jeg forsøge at fjerne, men ikke på en måde, så ovefladerne ændres i sin appearance. Den bliver aldrig en fotomodel, men den bliver ærlig og fuldt funktionel og rask og vil sandsynligvis/forhåbentlig lyde, som en 2230 altid har gjort.

Beslutningen blev, at den skal laves - rengøres - og så mange komponenter som muligt skal blive i den.. og så skal den i øvrigt minutiøst gennemgås og nødvendig udskitning af defekte komponenter skal foretages med tids og typemæssigt korrekte komponenter skal isættes.  Jeg har et andet noget senere eksemplar af samme receiver med en  flot trafo osv, men det går ikke at isætte denne, da apparatet jo så ikke længere er "nummer 37" i rendyrket forstand. Serienummeret er også stemplet i det skæve låg - derfor er jeg nødt til at finde en metalplademand, som kan rette dette op så godt som muligt - tricky!

Men når jeg er færdig om et par menneskealdre, så har jeg stadig en 2230 nummer #0037 foran mig. ( hvordan havner en 220V's #0037 i Danmark? - på et tidspunkt, hvor man på fabrikken i USA/Japan har travlt med at producere til nok først og fremmest hjemmmarkedet på 300 mio mennsker?)

Dette var blot et eksempel på min tilgang - jeg har flere projekter kørende, men må shuffle lidt imellem dem.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy

Meget interessant læsning om din nyerhvervede 2230. Jeg har jo en pose gamle lytter fra min 1060 du kan få, hvis du skulle være interesseret og vil udskifte originalerne til nogle måske knap så brugte originale.

mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Beslutningen blev, at den skal laves - rengøres - og så mange komponenter som muligt skal blive i den.. og så skal den i øvrigt minutiøst gennemgås og nødvendig udskitning af defekte komponenter skal foretages med tids og typemæssigt korrekte komponenter skal isættes.  Jeg har et andet noget senere eksemplar af samme receiver med en  flot trafo osv, men det går ikke at isætte denne, da apparatet jo så ikke længere er "nummer 37" i rendyrket forstand. Serienummeret er også stemplet i det skæve låg - derfor er jeg nødt til at finde en metalplademand, som kan rette dette op så godt som muligt - tricky!

Men når jeg er færdig om et par menneskealdre, så har jeg stadig en 2230 nummer #0037 foran mig. ( hvordan havner en 220V's #0037 i Danmark? - på et tidspunkt, hvor man på fabrikken i USA/Japan har travlt med at producere til nok først og fremmest hjemmmarkedet på 300 mio mennsker?)

Vh

Freddy

det er næsten numerologi Freddy

Nuvel - du arbejder jo ikke anderledes end en konservator ville arbejde med en gammel bygning og din og konservatorens tilgang er at nå så tæt på det origginale som muligt og det er udfra et musealt synspunkt jo prisværdigt men også lidt af en byrde på samme måde som at bo i en fredet bygning - men da du og dine medsamler med det ligeledes amerikansk klingende navn freder disse skønne marantz'er af egen fri vilje er det jo dejligt for jer for det må betyde i finder glæde ved det og dejligt for os andre hvis vi ønsker at se og høre et Marantz setup som lyder som det er tænkt fra skaberens side

De som endnu ikke har hørt det må krydse fingre for at vintage træf i det nye år, sidste års præsentation af Marantz var i særklasse meget imponerende og blev kun en bitte smule skæmmet af nogle basreflekshøjtalere af et eller andet fabrikat (det blev der dog kompenseret for højtalerne med en flot luxmanpladespiller på størrelse med en institutionsvask i rustfrit stål)

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme, at jeg deler tilgang med Freddy, (men nu befinder jeg mig også fysisk imellem de to stiftere af "hifi-etisk
råd Herning") Men min umiddelbare grund er en lidt anden:
Jeg har det bedst med at tingene forbliver originale, da jeg startede ud tidligt med DIY pladespillere og højtalerer, men jeg
oplevede tit, at tingene fremstod "halv-færdige" med de midler og færdigheder jeg havde til rådighed...
selvom det engang imellem kribler i DIY fingeren, så blev irritationen ved pladespillere etc. for stor, ideen om at kun jeg
vidste hvordan det virkede og eventuelle problemer derfor skulle løses fra bunden, gjorde at jeg valgte det hele fra.
jeg ved, at jeg kan "slå op" på nettet vedr. Pioneer ting, jeg kan skaffe manualen, eller jeg kan kontakte de to
Herninggensere.
Det giver en frihed, til at nyde udstyret og musikken istedet for at ærgre sig over at det ikke lige blev det bedre.
Jeg gør en dyd ud af at holde tingene originale, jeg skiller dog ikke tingene så meget ad som mine "naboer" men dette
skyldes frygten for, at jeg ikke får det samlet korrekt igen, så rengøre jeg og pudser op de steder jeg kan komme hen...
og "if it ain't broke don't fix it"
jeg kan huske en diskussion om Pioneer højtalere, hvor der blev rådet til udskiftning af diskanten, så de spillede "bedre"
Jeg protesterede og endte også med at indlogerer de omtalte højtalere i mit setup
men personen der havde givet rådet, måtte også sande, at højtalerne faktisk lød godt, på Pioneer udstyr fra samme periode
- hertil kan man måske drage den slutning, at ting er designet ind i en tid, og ind i en serie, som de så spiller godt sammen
med. og jeg vil som "samler" hellere eje et par originale vellydende pioneer højtalere, end noget hjemmebyg, der spiller
godt på noget Revox udstyr. (skrevet uden intentioner om at træde nogle over tæerne )

Jeg håber, og ser frem til næste vintagetræf, hvor vi forhåbentligt kan lægge øre til endnu mere fedt udstyr (lige præcis
Marantz har jeg efterhånden hørt en del af, så gerne noget nyt og ukendt)

mvh.
Søren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes