Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Nikko, kvalitet eller skidt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt mig en smuk gammel Nikkotuner (Fam-500), som nok mest af alt tiltrak mig grundet den blå tunerlinie. Anyway, jeg aner intet om Nikko, andet end det er noget Japansk som lavede meget grej i 70erne og 80erne. Men det er noget billigt skidt eller er kvaliteten okay? Jeg har haft tuneren åben, og det ser ganske udmærket ud.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Nikko var et af de mærker som Audioscan importerede med eneret til Danmark på lige fod med Coral Højtalere og Pickupper - men var uden for danmark selvstændige brands - hvorimod Appollo hvist nok var noget audiscan fik lavet til sig selv til lavpriskunder.

Nikko har lavet mange gode ting og der er solgt meget Nikko i Danmark - Der blev solgt så meget Coral i Danmark at deres varelager da de gik konkurs i 80erne gik til Danmark

Nikko var ikke high end men på niveau med både JVC, Technics og Pioneers almindelige gode hifi produkter så du kan sdagtens have fat i en gode tuner - det er kun samlerværdien og brugtprisen som kan være i bund, produktet fejler ikke noget

Det bedste nikko er fra den sidste halvdel af 70erne

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har arvet min onkels gamle Nikko båndoptager/afspiller. Man kan læse om den i den store Audioscan tråd her på siden, hvor den er cirklet ind
med kuglepind i katalog scanningerne Men den vejer rigtig godt til, og efter en rensning af hovederne og et enelt rem-skift, så fejlede lyden
fra den ihvertfald ikke noget. Endvidere er en af mine venner den stolte ejer af en Nikko Alpha 2 effektforstærker som vidst nok er ægte
monoopbygget strømforsyning, den spiller ihvertfald fedt. Tilgengæld synes jeg man ser meget useriøse pap-agtige forstærkere med Nikko mærket
på, på diverse loppemarkeder, men det kan være at det var den vej firmaet gik i de senere år.

Mvh. stineamalie
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Okay, det passer meget godt overens men hvad jeg forventede. Tak for svarene. Spændende at vide lidt mere om det. :) Den er fra sidst i 70erne har jeg nogenlunde kunne komme frem til, hvilket også passer med designet.

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa , Nikko er nok noget af det bedste der er lavet i forhold til prisen , selv har jeg haft meget glæde af nogen af deres større recivere NR1219 , NR1019 , NR1015 osv. 

mvh.thomas

Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Nikko NA-690 som jeg købte i 1980, og den fungerer stadig helt perferkt. Så hvad angår holdbarheden, synes jeg absolut der er tale om kvalitet.

Derimod synes jeg ikke, at lydkvaliteten er helt så god.... 

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

hej der !

kan du ikke smide et godt billed af den ind her så vi kan nyde den

http://images.google.dk/images?gbv=2&hl=da&q=Nikko+F am-500&sa=N&start=0&ndsp=21

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Jeg har købt mig en smuk gammel Nikkotuner (Fam-500)...

Godt at høre at den nåede frem.

Nikko deltog i Monster Receiverkrigen med bl.a.Nikko NR-1415, som er øverst i stakken her:

og var da vist rigtig godt med mht. kvalitetet og lyd.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

ja solgte dem i sin tid i Audioscan i Herning  - og jeg betragtede dem som gode driftsikre ting. Dog var jeg sjældent meget imponeret af deres lydkvalitet, som dog ikke var dårlig - langtfra, men det var ligesom om, at byggekvaliteten var højere og stillede nogle forventninger, som lige knapt blev indfriet.

De havde en serie af preamps og sluttrin, som var fine og relativt krafige (og en Alpha IV, som var endog særdeles kraftig), men husker at den for mine ører mest vellydende og velbyggede ting var en Alpha III - som havde mosfets i udgangen. Sluttrinnene 220/440 var kraftigere på papiret, men Alpha III havde en blødere og varmere lyd og samtidig var mere bundstærk, når den blev presset.

Jeg tor, at apparaterne generet havde/har en høj driftsikkerhed og hvis de ikke er smidt ud og skrottet, så vil mange af dem formentlig stadig køre uden nævneværdige issues, bortset fra lamper mv..

Vh

Freddy

Vedr. receiverne i den tungere ende, så mener jeg at huske , at de ikke, som fx Pioneers eller Marantz's tilsvarende receivere, var pakket så "tæt" under hjelmen = mere luft.

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

De gamle Alfa'er blev da også tit brugt til mobildisco og andet hårdhændet, det var mange solide watt til pengene og de klarede mosten. Kom der en stor Alfa forbi og jeg skulle bruge en balladeforstærker eller noget til sub, så tror jeg ikke jeg ville betænke mig et øjeblik.

Jeg har selv haft fingrene i en mindre Nikko receiver fra mid 80'erne, det var nu noget sølle noget.

Tung stak på det billede derLOL
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Jeg har købt mig en smuk gammel Nikkotuner (Fam-500)...

Godt at høre at den nåede frem.

Nikko deltog i Monster Receiverkrigen med bl.a.Nikko NR-1415, som er øverst i stakken her:

og var da vist rigtig godt med mht. kvalitetet og lyd.

PQR

det ku sku være sjovt at have den stak

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes