Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: En lille lommeforstærker måske? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hey.

Har fundet ud af, at jeg har sådan 4 små banditter her liggende:

TDA2822M

Jeg kunne godt tænke mig at lave en lille forstærker ud af det. Eventuelt til hovedtelefoner. Jeg kan se de kan brokobles, men hvordan ville det egentlig være med at brokoble dem dobbelt? Kan det lade sig gøre?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Så spiller den ene kanal lystigt, og der er smæk nok på ift. de 6 volt den lever af. Jeg har dog et problem med den strømforsyning jeg havde tiltænkt projektet. Når jeg sætter den til, støjer det ligesom en pladespiller der ikke er grounded med riaaen. Når jeg bruger en wallsocket strømforsyning er der ingen støj. Any ideas?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Ingen ideas uden diagrammer og billeder 

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Hm, må erkende der ikke rigtigt bliver spillet bas med forstærkeren. Der er næsten kun tale om diskant og mellemtone. Jeg har fulgt diagrammet fra datasheet'et, dog med 2 ændringer: R3 er 4,4 ohm og C2 blev en 22 nF da det lige var hvad jeg havde af dele liggende. Kan dette bære skylden?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Smider lige billeder op!

For resten er det den brokoblede opstilling jf. datasheet'tet jeg har lavet.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Bruger du strømforsyningen som vist? For så er problemet vel at den ikke leverer DC, men ensrettet AC. Der mangler en ladelyt eller to...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Ja jeg bruger den som vist. Mjø.. har målt den til DC i sin tid. Den spiller også fint, men med en del støj. Ville den jo ikke gøre med AC? Den ville nok nærmere futte af.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

Hmm, fik læst for hurtigt. Skal jeg bare smide en lyt på +? Har nogle 2200 uF'ere der måske kunne bruges?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 02:55 | IP-adresse registreret  

Ja, 2200µF skulle virke fint.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

Prøvede at smide den på.. så brummede den i 2 sekunder hvorefter det langsomt forsvandt, og så er der ellers bare tavst. :/

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Jeg bumper lige den her op igen. Er der nogen der har en ide på hvorfor lyden er ekstrem lys? Jeg har hørt chippen spille hvor det ikke var tilfældet. Det kan vel næppe være grundet den er bridged?

Niels Chr.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Problemmet du høre kaldes "ripel" på din DC strømforsyning og er noget ganske fælt noget i kombination med lyd...det giver 100 Hz brum og kan måles som en AC spænding som ligger oven på din DC, i dit tilfælde sikker på omkring 600->1000 mV

Den strømforsyning du bruger levere godt nok DC (der er ensretter dioder) - men der er ikke nogen regulator / støjfilter - du vil derfor ikke løse dit problem ved blot at koble en lyt på i parallel - uden også at ahve en støjspole i serie + andet. Nemmeste løsning er at købe en spændings regulator 7808 til en 10'er - den vil regulere og levere en nogen lunde fint spænding som er tilstrækkelig til dit projekt.

Grunden til at du kun høre "lyse" toner skyldes nok 1 af 2 ting...den højtaler du tester med - er den i et kabinet ? - hvis ikke vil du ikke høre ret meget bas (p.g.a. akustisk kortslutning) - tag evt en papkase og sæt højtaleren i denne - herved vil du kunne høre stor forskel.

En anden årsag kan være at den højtaler du benytter er en "stor" højtaler som ikke kan drives af denne lille forstærker.

Til top Vis Niels Chr.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Chr.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Tak for inputtet! Det med strømforsyningen må jeg se på når jeg har fået styr på lyden. Pt. bruger jeg en wallplug der smider 6v dc ud. Nu prøvede jeg med nogle hovedtelefoner, så jeg var sikker på højttaleren ikke var synderen. Her skete noget interessant:

Når jeg connectede ground til 1 og signal til 2/3, kom der musik men det var meget lyst og ubehageligt. Når jeg connectede til hhv. 2 og 3, blev lyden super! Og i begge kanaler selvom det burde være mono, eftersom jeg kun har lavet én brokoblet udgang indtil videre.

Jeg studsede over noget på wiki:

"2. Ring: Right-hand channel for stereo signals, negative phase for balanced mono signals, power supply for power-requiring mono signal sources."1

Er vi ude i, at dette kan være forklaringen? At udgangen er balanceret? Diagrammet er stadig præcis som dét, man kan se under brokoblet i datasheetet i første indlæg.

1: http://en.wikipedia.org/wiki/TRS_connector

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Når jeg sætter en rigtig højttaler til, lyder det udmærket.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg lavet den anden kanal. Den begyndte at ryge..

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Min anden kanal synes ikke at forstærke signalet. Altså den spiller, men det er utroligt lavt.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 19 November 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Du skriver i starten, at du bruger diagrammet i databladet. Når jeg åbner linket og ser på siderne, er der flere diagrammer. De ser måske ens ud, men jeg synes, der er forskel på dem. Hvis du kunne skrive sidenummeret / figurnummeret . . . ?

Og du sværger på, at du har lavet det på den måde - bortset fra de to komponenter?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Det er diagram nr. 2 på side 4. Jeg sværger det er lavet sådan ja. :) Fandt lige ud af, at begge kanaler spiller fint hver for sig. Problemet opstår når jeg forbinder signal til kanal 1, så mister kanal 2 lydstyrken. De deler stel. Kan dette være problemet?

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 November 2009 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Tak for inputtet! Det med strømforsyningen må jeg se på når jeg har fået styr på lyden. Pt. bruger jeg en wallplug der smider 6v dc ud. Nu prøvede jeg med nogle hovedtelefoner, så jeg var sikker på højttaleren ikke var synderen. Her skete noget interessant:

Når jeg connectede ground til 1 og signal til 2/3, kom der musik men det var meget lyst og ubehageligt. Når jeg connectede til hhv. 2 og 3, blev lyden super! Og i begge kanaler selvom det burde være mono, eftersom jeg kun har lavet én brokoblet udgang indtil videre.

Jeg studsede over noget på wiki:

"2. Ring: Right-hand channel for stereo signals, negative phase for balanced mono signals, power supply for power-requiring mono signal sources."1

Er vi ude i, at dette kan være forklaringen? At udgangen er balanceret? Diagrammet er stadig præcis som dét, man kan se under brokoblet i datasheetet i første indlæg.

1: http://en.wikipedia.org/wiki/TRS_connector

Det er logisk at du kan hører noget i begge kanaler i hovedtelefonen, når du kun forbinder noget til 2 og 3. Hovedtelefonen har fælles stel - så de 2 enheder i hovetelefonen fungere som en seriekobling, når du sender signal ind i dem på den måde.

Hvad mener du med, at du har kun har lavet én brokoblet udgang indtil videre ?.
Hvis du har lavet en brokoblet forstærker til den ene kanal, men en ikke brokoblet til den anden kanal, laver du noget rod med den brokoblede forstærker - når du tilslutter din hovetelefon, da hovedtelefonen jo har fælles stel.

Hvis du kun har bygget en enkelt forstærker, iflg. fig 2 i databladet, så skal du huske at tilslutte hovedtelefonen rigtigt. Den ene side af forstærkeren (ben 3 på icen), skal forbindes til hovedtelefonens stel (mærket 1 på dit billede af stikket).
Den anden side af forstærkeren (ben 1 på  icén) skal du forbinde til den kanal på hovedtelefonen du vil bruge(Enten 2 eller 3 på dit billede).

Note:

Du kan ikke køre brokoblet i den ene kanal og ikke brokoblet i den anden. Du vil lave en kortslutning i den brokoblede forstærker, via din strømforsyning, når du sætter din hovedtelefon til.

Hvis du kører brokoblet i begge kanaler, kan du ikke bruge din hovedtelefon, da den har fælles stel. Vil du absolut køre brokoblet - kræver det  at du bygger din hovetelefon om, så du ikke har fælles stel.

Skal du bruge forstærkeren til hovedtelefon, skal du ikke lave den brokoblede udgave, men den udgave der er nævnt i fig 1 eller 16 i databladet, medmindre du bygger din hovedtelefon om så den ikke har fælles stel.

Til hovedtelefon brug, burde det iøvrigt også være nok at lave den udgave der ikke er brokoblet. Der er mere end effekt nok at gøre med. Mere end mange af de almindelige hovedtelefoner kan tåle.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes