| Forfatter |
|
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg har et lille problem jeg gerne skulle ha forstået lidt mer af. Jeg har en CD afspiller, en integreret forsærker og en tuner. Hvis alle tre er koblet til strømnettet uden kabler imellem, måler jeg 115VAC mellem stel på tuner og stel på forstærker. Mellom stel på CD afspiller og forstærker er der 40VAC. Alle komponenterne er koblet til en kurs uden jord. Er der nogle der kan fortelle mig hvad der foregår her  Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det problem har jeg også. Så hører lige med her. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du svarer næsten selv på dit spørgsmål - problemet er at du ikke bruger en jordforbindelse. Jeg gætter på at mindst et af dine apparater har et tre-benet IEC-stik? Hvis du forbinder det til en stikkontakt med jord, forsvinder de 115V. Årsagen er at det indbyggede netstøjsfilter har to små kondensatorer forbundet fra fase og nul til jord. Og i midtpunktet mellem de to ens kondensatorer har du (selvfølgelig) 230V/2 = 115V. Så det er altså ikke en fejl - udstyret er bare beregnet til at skulle jordforbindes. Der står sikkert "This equipment must be earthed" et sted bagpå eller i brugsanvisningen - nu har du fundet ud af hvorfor  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så jeg kunne eventuelt smide min jord på min RIAA, som reelt set er galvanisk forbundet med resten af mit udstyr, til radiatoren? Jeg har ikke ground på mit kollegieværelse.
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
| Så jeg kunne eventuelt smide min jord på min RIAA, som reelt set er galvanisk forbundet med resten af mit udstyr, til radiatoren? Jeg har ikke ground på mit kollegieværelse. |
|
|
Man bruger ikke en radiator som jordforbindelse - det er absolut NoGo
Hvis andre skulle få samme fikse ide, og have et defekt apparat, kan man potentielt set aflive et par naboer - det er dårlig stil, og rent ud sagt hamrende farligt __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altså ikke helt korrekt i alle tilfælde. Når man måler 115V på stel, er det pga. netstøjfilteret. Og det hjælper ikke noget at vende netstikket - det kan man jo heller ikke med et jordstik  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
| Så jeg kunne eventuelt smide min jord på min RIAA, som reelt set er galvanisk forbundet med resten af mit udstyr, til radiatoren? Jeg har ikke ground på mit kollegieværelse. |
|
|
Man bruger ikke en radiator som jordforbindelse - det er absolut NoGo
Hvis andre skulle få samme fikse ide, og have et defekt apparat, kan man potentielt set aflive et par naboer - det er dårlig stil, og rent ud sagt hamrende farligt
|
|
|
Well min nabo brokker sig hele tiden over jeg spiller for højt anyway, så kunne være det var vejen frem!  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
At det ikke er pga. netstøjfilteret. Jeg skrev at når man måler de typiske 115V er det fra filteret. Det burde også kun være tilfældet på udstyr der kan jordforbindes. Hvis spændingen stammer fra nettrafoen, kan det sagtens betyde noget hvordan netstikket vender.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Tak for god hjelp:-)
Nu har ikke jeg en jordet forbindelse der mit anlæg står, så jeg kan ikke koble det til jord. Hmm, hvordan ville det se ud hvis jeg bruger en jordet netlist og en snydestik i væggen? Så bliver alle apparater forbundet til samme jord i netlisten.
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Principielt det samme som Mikkel skriver, kapacitet til stel/jord. Men ikke fysiske kondensatorer som i et netfilter, de er typisk ens i værdi og halverer derfor de 230Vs netspænding til 115V. Kapacitiv afledning i trafoen er bl.a bestemt af viklingerne og orienteringen af disse. Derfor vil en vending af netpolariteten give en anden værdi. En produkt med EI trafo vil også typisk give større udslag end et med ringkærne...
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
| Nu har ikke jeg en jordet forbindelse der mit anlæg står, så jeg kan ikke koble det til jord. Hmm, hvordan ville det se ud hvis jeg bruger en jordet netlist og en snydestik i væggen? Så bliver alle apparater forbundet til samme jord i netlisten. |
|
|
Det er en god idé, hvis der er jordforbindelse på alle apparater. Ellers skal du bare slukke på stikkontakten når du piller ved signalledningerne. Når du så tænder igen får du 115V på stel overalt. Det kan godt give små stød, men det er ikke farligt. Hvis du vil undgå det, må du få trukket et nyt kabel med jord eller fjerne Y-kondensatorene i netfiltrene. Den første løsning kan anbefales  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|