Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Spændingsforskel mellem stel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har et lille problem jeg gerne skulle ha forstået lidt mer af. Jeg har en CD afspiller, en integreret forsærker og en tuner. Hvis alle tre er koblet til strømnettet uden kabler imellem, måler jeg 115VAC mellem stel på tuner og stel på forstærker. Mellom stel på CD afspiller og forstærker er der 40VAC. Alle komponenterne er koblet til en kurs uden jord.
Er der nogle der kan fortelle mig hvad der foregår her

Mvh Asbjørn
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Det problem har jeg også. Så hører lige med her.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Du svarer næsten selv på dit spørgsmål - problemet er at du ikke bruger en jordforbindelse.

Jeg gætter på at mindst et af dine apparater har et tre-benet IEC-stik? Hvis du forbinder det til en stikkontakt med jord, forsvinder de 115V. Årsagen er at det indbyggede netstøjsfilter har to små kondensatorer forbundet fra fase og nul til jord. Og i midtpunktet mellem de to ens  kondensatorer har du (selvfølgelig) 230V/2 = 115V. Så det er altså ikke en fejl - udstyret er bare beregnet til at skulle jordforbindes. Der står sikkert "This equipment must be earthed" et sted bagpå eller i brugsanvisningen - nu har du fundet ud af hvorfor

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Så jeg kunne eventuelt smide min jord på min RIAA, som reelt set er galvanisk forbundet med resten af mit udstyr, til radiatoren? Jeg har ikke ground på mit kollegieværelse.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Så jeg kunne eventuelt smide min jord på min RIAA, som reelt set er galvanisk forbundet med resten af mit udstyr, til radiatoren? Jeg har ikke ground på mit kollegieværelse.

Man bruger ikke en radiator som jordforbindelse - det er absolut NoGo

Hvis andre skulle få samme fikse ide, og have et defekt apparat, kan man potentielt set aflive et par naboer - det er dårlig stil, og rent ud sagt hamrende farligt

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Det er altså ikke helt korrekt i alle tilfælde. Når man måler 115V på stel, er det pga. netstøjfilteret. Og det hjælper ikke noget at vende netstikket - det kan man jo heller ikke med et jordstik

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

BjarkeHedegaard skrev:

Man bruger ikke en radiator som jordforbindelse - det er absolut NoGo

Hvis andre skulle få samme fikse ide, og have et defekt apparat, kan man potentielt set aflive et par naboer - det er dårlig stil, og rent ud sagt hamrende farligt

Well min nabo brokker sig hele tiden over jeg spiller for højt anyway, så kunne være det var vejen frem!

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

At det ikke er pga. netstøjfilteret. Jeg skrev at når man måler de typiske 115V er det fra filteret. Det burde også kun være tilfældet på udstyr der kan jordforbindes. Hvis spændingen stammer fra nettrafoen, kan det sagtens betyde noget hvordan netstikket vender.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tak for god hjelp:-)

Nu har ikke jeg en jordet forbindelse der mit anlæg står, så jeg kan ikke koble det til jord. Hmm, hvordan ville det se ud hvis jeg bruger en jordet netlist og en snydestik i væggen? Så bliver alle apparater forbundet til samme jord i netlisten.

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Principielt det samme som Mikkel skriver, kapacitet til stel/jord. Men ikke fysiske kondensatorer som i et netfilter, de er typisk ens i værdi og halverer derfor de 230Vs netspænding til 115V. Kapacitiv afledning i trafoen er bl.a bestemt af viklingerne og orienteringen af disse. Derfor vil en vending af netpolariteten give en anden værdi. En produkt med EI trafo vil også typisk give større udslag end et med ringkærne...

Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Nu har ikke jeg en jordet forbindelse der mit anlæg står, så jeg kan ikke koble det til jord. Hmm, hvordan ville det se ud hvis jeg bruger en jordet netlist og en snydestik i væggen? Så bliver alle apparater forbundet til samme jord i netlisten.

Det er en god idé, hvis der er jordforbindelse på alle apparater. Ellers skal du bare slukke på stikkontakten når du piller ved signalledningerne. Når du så tænder igen får du 115V på stel overalt. Det kan godt give små stød, men det er ikke farligt. Hvis du vil undgå det, må du få trukket et nyt kabel med jord eller fjerne Y-kondensatorene i netfiltrene. Den første løsning kan anbefales

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hej mcs_5

Tak for hjelpen, da skal jeg nok finde ud af det

Asbjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes