| Forfatter |
|
Kasper H Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej gutter
Jeg købte for noget tid siden en 2nd hand Pro-Ject 6.1 som jeg egentlig er rimelig glad for. Den er med en K1 pickup og jeg bruger en Parasound Z-phono som RIAA. Jeg har nu fået købt nogle LP'er hen ad vejen (mangler dog stadig mange) og alt er i virkeligheden fint nok. Jeg kan rigtig godt lide vinyl-lyden, men jeg synes dog ikke helt at jeg i opløsning er på niveau med CD endnu. Derfor er jeg nu nået til punktet hvor jeg godt kunne tænke mig at få lidt råd og vejledning til hvor jeg bør starte, jeg har dog selv et par ideer.
Opgradering af værk. Jeg har egentlig en meget god fornemmelse af at Pro-Ject værket er OK. Jeg ved ikke hvor meget der er at hente der. Jeg følger dog løbende med i KSB hvis der skulle være noget. 6.1'ere er jo flydende ophængt. Andre værker jeg har kigget på kunne fx. være Funk Firm Vector, eller måske Pro-Ject RPM-5, Linn LP-12 eller måske en af de gamle Thorens 124 eller Garrard 301/401. Den eneste af disse jeg har hørt er en LP-12 med Lingo/Ekos/Akiva, og den lyder i mine øjne rigtig rigtig godt.
Opgradering af pickup Dette har jeg kigget en hel del på. K1'eren skulle vist være udmærket (de lovpriser den nede i Lydbutikken hvor jeg har været en del), men jeg tror helt sikkert der er meget at hente her. Men hvor starter man? Jeg har læst meget godt om AT33'eren man kan løbe billigt i USA. Andre muligheder kunne fx være Ortofon Rondo som jeg har læst meget godt om også, eller måske en Dynavector 10x5. Hvordan er erfaringen med at købe brugte pickupper? Det er vel også vigtigt, at pickup passer til armen og måske RIAA.
Opgradering af arm Jeg har ikke så meget forstand på arme, hvad der er godt og skidt. Pro-Ject armen virker meget spinkel bygget og jeg synes at især arm-liften ikke fungerer ret godt (den trækker ud-ad hele tiden). Jeg købte for noget tid siden en Rega Planar 2 med RB250 på, dels fordi jeg ville finde ud af hvordan den er i forhold til Pro-Ject’en (den var billig) og så havde jeg hørt om alle de tweaks der er med den arm, men som så mange ting har jeg ikke fået gjort noget ved den og den står nu bare i et hjørne indtil videre. Men måske var det en vej at gå?
Det var som sagt bare lidt tanker omkring mit vinyl-setup, da jeg gerne vil videre med det, men er meget forvirret.
Budgettet for alt dette er lidt flydende, da jeg egentlig godt kunne tænke mig at gøre det lidt ad gangen. Mit udgangspunkt er at få så meget som muligt for pengene. De sidder ikke så løst på mig, så jeg håber at kunne opgradere lidt efter lidt. Jeg håber at tankerne omkring det ovenfor giver en indikation om hvilket niveau vi befinder os på.
Glæder mig til at høre fra jer.
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm, mest for pengene med det setup tror jeg du får ved at købe en ny pickup. Hvor meget må den koste? En ortofon rondo er ganske rigtigt en lækker sag, men om den vil passe ind i dit setup ved jeg ikke.
En LP-12 kræver justeringer ind i mellem for at holde den gode lyd ved lige.
|
| Til top |
|
| |
Kasper H Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
|
hmm, mest for pengene med det setup tror jeg du får ved at købe en ny pickup. Hvor meget må den koste? En ortofon rondo er ganske rigtigt en lækker sag, men om den vil passe ind i dit setup ved jeg ikke.
En LP-12 kræver justeringer ind i mellem for at holde den gode lyd ved lige.
|
|
|
Hej. Tak for svaret. jeg havde umiddelbart tænkt max 2.500-3.000,- Mindre er også fint. Hvis vi taler MC (hvilket jeg går ud fra) er det så OK at bruge MC-indgangen på min RIAA eller er det normalt anbefalet med separat Step-up?
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv Rondo Black, på min Vector, og det syntes jeg er et super godt match... Dog er det mit første "rigtige" vinyl set-up. Men jeg går ikke i opgraderingstanker på det punkt!  Jeg er ved at lege lidt med ny RIAA, det kunne måske også være en mulighed?  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, i denne test får riaa'en ikke de bedste ord med på vejen: http://www.tnt-audio.com/ampli/3_phono_preamps_e.html - men på den anden side... Jeg tror jeg ville satse på en god mm-pickup til at begynde med - evt. en med mulighed for opgradering. Ortofons og goldrings nyeste er dem, som falder mig umiddelbart for at anbefale her. Eller en high output mc, som eks. den dynavector du selv nævner. Jeg ville vente med at investere i mc-pickupper til jeg havde opgraderet min riaa.
|
| Til top |
|
| |
Kasper H Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
| Hmm, i denne test får riaa'en ikke de bedste ord med på vejen: http://www.tnt-audio.com/ampli/3_phono_preamps_e.html - men på den anden side... Jeg tror jeg ville satse på en god mm-pickup til at begynde med - evt. en med mulighed for opgradering. Ortofons og goldrings nyeste er dem, som falder mig umiddelbart for at anbefale her. Eller en high output mc, som eks. den dynavector du selv nævner. Jeg ville vente med at investere i mc-pickupper til jeg havde opgraderet min riaa. |
|
|
OK, jeg kender ikke rigtigt til de gode MM-pickups. Alternativt skal jeg også ud og have en step-up vel? Det var vel egentlig også en mulighed.
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper H skrev:
bjerager skrev:
| Hmm, i denne test får riaa'en ikke de bedste ord med på vejen: http://www.tnt-audio.com/ampli/3_phono_preamps_e.html - men på den anden side... Jeg tror jeg ville satse på en god mm-pickup til at begynde med - evt. en med mulighed for opgradering. Ortofons og goldrings nyeste er dem, som falder mig umiddelbart for at anbefale her. Eller en high output mc, som eks. den dynavector du selv nævner. Jeg ville vente med at investere i mc-pickupper til jeg havde opgraderet min riaa. |
|
|
OK, jeg kender ikke rigtigt til de gode MM-pickups. Alternativt skal jeg også ud og have en step-up vel? Det var vel egentlig også en mulighed. |
|
|
Det kunne være Ortofon Rondo serien, der alle er MM. Men du behøver vel ikke en step-up til det? Så ville jeg hellere kigge på en ny RIAA hvis jeg var dig...  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asklepios skrev:
Kasper H skrev:
bjerager skrev:
|
|
OK, jeg kender ikke rigtigt til de gode MM-pickups. Alternativt skal jeg også ud og have en step-up vel? Det var vel egentlig også en mulighed.
|
|
|
Det kunne være Ortofon Rondo serien, der alle er MM. Men du behøver vel ikke en step-up til det? Så ville jeg hellere kigge på en ny RIAA hvis jeg var dig...  |
|
|
Rondo-serien er mc-pickupper. jeg tror du forveksler dem med deres 2M-serie.
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Asklepios skrev:
Kasper H skrev:
bjerager skrev:
|
|
|
|
|
Det kunne være Ortofon Rondo serien, der alle er MM. Men du behøver vel ikke en step-up til det? Så ville jeg hellere kigge på en ny RIAA hvis jeg var dig...  |
|
|
Rondo-serien er mc-pickupper. jeg tror du forveksler dem med deres 2M-serie. |
|
|
Ja, det gør jeg selvfølgelig...  Der var jeg lige lidt for hurtigt på tasterne! Det er, selvfølgelig, deres 2M-serie jeg har... 2M Black, og det syntes jeg er en super pick-up...  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
Kasper H Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende, så der er måske et fornuftigt MM alternativ? Jeg troede bare at den generelle opfattelse er at MM er mindre opløst end MC, men måske mere musikalsk på nogle punkter. Kunne da også være at jeg skulle prøve at kigge på alternative RIAA'er, selvom jeg synes rigtig godt om Parasounden indtil videre.
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper H skrev:
| Spændende, så der er måske et fornuftigt MM alternativ? Jeg troede bare at den generelle opfattelse er at MM er mindre opløst end MC, men måske mere musikalsk på nogle punkter. Kunne da også være at jeg skulle prøve at kigge på alternative RIAA'er, selvom jeg synes rigtig godt om Parasounden indtil videre. |
|
|
Jeg stor selv og skulle vælge mellem MC og MM, og som jeg kunne forstå på flere herinde, så er 2M serien rigtig god. Flere har skiftet deres MC ud med MM. 2M serien er super musikalsk, og jeg syntes ikke opløsningen fejler noget. Og så skulle det være lettere at vride det bedste og sidste ud af en MM. Så derfor blev det, for mit vedkommende, til en 2M Black - og den er jeg bestemt rigtig glad for. EDIT: Så fik jeg også råd til en bedre RIAA, en Rogue Stealth. Og den kombo er bestemt ikke at kimse af. Men nu leger jeg som sagt med andre RIAA'er, da pick-up'en sagtens kan "bære" det. __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper H skrev:
| Spændende, så der er måske et fornuftigt MM alternativ? Jeg troede bare at den generelle opfattelse er at MM er mindre opløst end MC, men måske mere musikalsk på nogle punkter. Kunne da også være at jeg skulle prøve at kigge på alternative RIAA'er, selvom jeg synes rigtig godt om Parasounden indtil videre. |
|
|
MM er som regel mindre luftige i toppen, men mange betegner dem ofte som værende mere musikalske end en MC. Helt generelt set må man nok sige, at MC-pickupper er MM overlegne - men kun hvis RIaa'en og stepuppen kan følge med. Det kræver en del af RIAA'en i forhold til eks. støjsvaghed at kunne yde en god MC fuld fortjeneste. Og med den test som jeg har linket til tidligere in mente tror jeg du vil få mest ud af at købe eks. en ortofon 2M black.
|
| Til top |
|
| |
Maximusoptimus Branchemedlem

AudioConcept
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 630
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes du skulle gå efter en Linn LP 12 eller måske en Brugt Roksan Xerxes 10 som jeg selv bruger og er utroligt glad for, men Xerxes 10 findes der ikke mange brugte modeller af i dk.
Men linn er et godt valg. Nok det bedste.
Hvis du køber en LP 12, så vil jeg sige at du skal have noget der er beder end en Rega Rb250 armen, og den er heller ikke god nok til at sætte en god MC pick up på.
Ang pu så laver ortofon nogle gode mc'er men personligt er jeg mere til Dynavector.
God jagt
__________________ Stupidity is not a talent
|
| Til top |
|
| |
Kasper H Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, så det jeg hører jer sige indtil videre er, at jeg ihvertfald ikke bør gemme på Rega'en. Så kan jeg jo passende skille mig af med den og bruge pengene på opgraderinger.
Der er nogle forum-tråde med folk der sværger til Mellem-hjuls-værk, er der nogle der vil dele erfaringer her?
Og hvis det er, vil jeg da også gerne kigge på at opgradere RIAA'en, hvis det er det der skal til på sigt.
LP12'ere kan så vidt jeg har set fåes 2nd hand til ca. 4-5.000,- på ebay, men ved ikke om det er vejen at gå. Det deler også ligesom vandene og jeg er nu ikke så specielt ortodoks (for at bruge et religiøst udtryk) når det kommer til mærker.
Er der andre der har erfaringer med de bedre MM pickup's?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en mellemhjuler, en mørch gs6a - den spiller ganske medrivende, men regn med at man skal rode en del med den selv, hvis man anskaffer sig sådan en. Der er en del justeringsarbejde, og forvent ikke, at du slipper af med al rummel. Rega-armen skulle i øvrigt passe glimrende på en lenco med en DIY-plint. Sådan en lenco skulle også være ret forrygende.
Der er en Garrard 401 til salg på KBS med en SME 3012 arm. Det er vel drømmen, men jeg tør ikke tænke på, hvad den kommer til at koste.
En LP12 er sikkert et udemærket værk, men regn med at et brugt værk skal omkring forhandleren for at blive justeret op, og at det vist nok skal den vej omkring med jævne mellemrum, hvis det skal yde det optimale. Skal det være noget bæltedrevet-affjedret noget ville jeg satse på thorens i stedet.
Start med en ny pickup, en god MM. Får du smag for mere, så kan du altid gå et skridt videre. Var det mig ville mit næste skridt være riaa'en. Den project du har blev ret velanmeldt i sin tid. Jeg har kendskab til en, som har sat en mørch dp-6-arm på sådan en med succes - selv om jeg nu nok synes det er lidt overkill til det værk.
|
| Til top |
|
| |
Kasper H Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
|
Jeg har en mellemhjuler, en mørch gs6a - den spiller ganske medrivende, men regn med at man skal rode en del med den selv, hvis man anskaffer sig sådan en. Der er en del justeringsarbejde, og forvent ikke, at du slipper af med al rummel. Rega-armen skulle i øvrigt passe glimrende på en lenco med en DIY-plint. Sådan en lenco skulle også være ret forrygende.
Der er en Garrard 401 til salg på KBS med en SME 3012 arm. Det er vel drømmen, men jeg tør ikke tænke på, hvad den kommer til at koste.
En LP12 er sikkert et udemærket værk, men regn med at et brugt værk skal omkring forhandleren for at blive justeret op, og at det vist nok skal den vej omkring med jævne mellemrum, hvis det skal yde det optimale. Skal det være noget bæltedrevet-affjedret noget ville jeg satse på thorens i stedet.
Start med en ny pickup, en god MM. Får du smag for mere, så kan du altid gå et skridt videre. Var det mig ville mit næste skridt være riaa'en. Den project du har blev ret velanmeldt i sin tid. Jeg har kendskab til en, som har sat en mørch dp-6-arm på sådan en med succes - selv om jeg nu nok synes det er lidt overkill til det værk.
|
|
|
Der er en Benz H2 til sag på KSB, kunne det være en mulighed? Det er en high output. kender ikke så meget til Benz lyd... Alternativt, hvis det skal være billigere, en AT440mla? Erfaringer med denne?
Tror det vil være det rigtige at starte med pickup'en, og så kan værket måske komme senere. Så rækkefølgen må være pickup-RIAA-Værk ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ingen erfaringer med Benz. En AT440mla skulle enten være helt forrygende eller ganske rædsom afhængig af hvem man spørger. Den er vist ret følsom over for kapacians, dvs meget følsom over for hvilke kabler og hvilken riaa den spiller gennem. Jeg ville undersøge, omd er er nogen som har positive erfaringer med lige netop den kombination du har, før jeg valgte den.
|
| Til top |
|
| |
Kasper H Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Så gjorde jeg noget ved det. har købt den Benz H2 der var til salg på KSB. Har fået den monteret, og indtil videre tegner det rigtig godt. Opløsningen er klasser bedre end på K1'eren, så det tyder på at det var det rigtige indtil videre. Nu vil jeg bare gerne have justeringen "spot on" og jeg er lidt i tvivl om justering af Antiskating og nåletryk og VTA. Er der nogle gode råd? Ham jeg købte af foreslog omkring 2g. Jeg har læst lidt rundt ang. antiskating og det virker som om at man skal have en testplade for at justere det korrekt.
Hvis der er nogle gode råd, eller der evt. er nogen der har lyst til at komme og give en hånd, giver jeg meget gerne en kop kaffe og en lytter.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du ikke har en testplade så sæt en god plade på med nogle kreftige overtoner, trompet, voldsomt klaver etc. - sæt det inderste numer på - juster antiskating indtil der er mindst forvrængning
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Kasper H Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|