| Forfatter |
|
MoTiNi Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 540
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu efter hånden mange film som bliver udgiver på Blu-Ray, men hvordan er kvaliteten på disse film kontra DVD. Jeg tænker specielt på film som er indspillet da der ikke var HD optage udstyr i Film studioerne. Er der nogle som kan svare på det spørgsmål ?
__________________ Morten
Prøv BeoForum.dk nu med Beo 5 sektion.
Mit B&O HD Cinema set-up
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gamle film optaget på film er jo i "HD-opløsning". Så hvis filmselskaberne (gen-)digitaliserer filmene med godt udstyr, burde en Blu-Ray være meget bedre. Hvis de snyder og bare opskalerer DVD-versionen får du ikke så meget udbytte af Blu-Ray versionen  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Atomic Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2009 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm....er ik særligt meget inde i i det, MEN... Har hørt at nogle (gamle) film, har et råmateriale, der gør at bare for at få dem ned på DVD, er kvaliteten forringet..... Så at få dem over på BLU-RAY, er løft i kvaliteten.... Dette kræver self (så vist jeg ved), at BLU-RAY´en lavet ud fra råmataterialet, og ikke udfra en kopi af DVD´en. Et eksempel sådan en film sku være: Casablanca http://www.imdb.com/title/tt0034583/ Og ret mig, hvis jeg tager fejl i noget af det
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et rigtigt godt websted at besøge inden man køber Blu-Ray film:
www.hidefdigest.com
Her kan du se hvad de mener om både billed- og lyd-kvalitet. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget af det fedeste ved HD-formaterne er netop at mange gamle film ser helt fantastiske ud - en sand nydelse at se på. Lad mig nævne:
Bonnie & Clyde
Casablanca
Grand Prix
The Graduate
South Pacific
Easy Rider
Bullitt
Håber at mange af de gode gamle kommer på BD. Nu er der endelig blevet noget ved at være filmsamler
|
| Til top |
|
| |
Maximusoptimus Branchemedlem

AudioConcept
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 630
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
en 35 mm film svare til 20 Mpixels hvis den bliver digitaliserer.
__________________ Stupidity is not a talent
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alderen betyder ikke så meget. En film fra 1950'erne kan sagtens se bedre ud end en fra 1990'erne. Det afhænger af hvor
godt filmselskabet har passet på filmrullerne og hvor meget de har pillet ved filmen under digitaliseringen.
En gammel film som "20 Million Miles to Earth (1957)" ser fremragende ud.
Mens "Patton (1970)" lader til at være digitaliseret af en farveblind person på lsd. Farverne er fuldstændige vanvittige.
Der er også Full Metal Jacket (1987) som findes i original og deluxe edition. Her kan man så vælge imellem meget grynet
billede eller underlige farver.
Og så er der Godfather som ser RIGTIG mørke ud.
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af de flotteste Blu-Ray film jeg har er nok Blade Runner. Det siger ikke så lidt.
De gamle film kan, som også nævnt, blive utroligt flotte og få filmskabernes visioner endnu kraftigere frem.
En film derimod der er dårligt filmet, på dårlige film og med dårlige kamera er ikke til at rede. Det siger vel egentlig også sig selv.
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvaliteten afhænger bl.a. af formatet de er indspillet i. Nogle af de gamle film er indspillet 65 og 70mm som er noget af det bedste. F.eks. er Lawrence of Arabia indspillet på 70mm og dele af Blade Runner er indspillet i 65mm. Dette format var imidlertid meget dyrt, så ikke ret mange film blever indspillet. En liste findes her http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_70_mm_films En kort søgning viste at ikke så mange af disse film er overført til BD. Kvaliteten af afhænger vel også af udgiverens valg samt kvaliteten af råfilmen, f.eks. om den er blevet restaureret.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoTiNi skrev:
| Jeg tænker specielt på film som er indspillet da der ikke var HD optage udstyr i Film studioerne. |
|
|
Ahmmmm:
Willy Wonka & the Chocolate Factory 1971
'The Wizard of Oz' 1939
|
Star Trek The Original Series 1966

Quo Vadis 1951

"The Adventures of Robin Hood" 1938

Casablanca 1942

|
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den originale "the day the earth stood still" fra 1951 ser helt fantastisk ud i bluray udgaven.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som vist ovenfor ser man at mange ældre og også helt gamle film bliver restaureret med omhu når de skal overføres til bluray. Så vil de i hjemmebiffen ende med at blive flerfold bedre end de slidte 5.generations-kopier vi så i forstadsbiograferne som børn. Men man kan godt forestille sig at nogle udgivere har lidt for travlt og sender noget der minder om opskaleret dvd på markedet. Jeg bruger tit www.dvd-beaver.com for at få et indtryk af forskellene - også mellem forskelige dvd-udgivelser af samme film.
Her er en sammenligning mellem dvd- og bluray-versionen af "Life of Brian" - endda nedskaleret:

Nu glæder jeg mig til "Lawrence of Arabia". Dvd-versionen af den restaurerede film var i sig selv imponerende.
|
| Til top |
|
| |
madklub Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
MoTiNi skrev:
| Jeg tænker specielt på film som er indspillet da der ikke var HD optage udstyr i Film studioerne. |
|
|
Ahmmmm:
'The Wizard of Oz' 1939
|
|
|
Hun har fregner! __________________ madklub
|
| Til top |
|
| |