| Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke rigtigt komme med et kvalificeret generelt lydmæssigt indspark her, da det nok må være lidt med smag og så´n, men jeg mener at vide, at hvis man brokobler en stereoforstærker på fx 2 x 50W, så kan man få en wattydelse med samme målemetode, der ligger sig omkring 1 x 130-140 watt - altså mere end en fordobling.
Så vil der typisk være en noget mindre tolerance for lavere impedanser - og forstærkeren vil meget hurtigere få det varmt og er i det hele taget mere sårbar for nedsmeltning. En forstærker, som er brokoblet kan, så vidt jeg ved ikke arbejde sikkert med højt lydtryk ret meget under 6 ohm uden at svede ihjel. Jeg har været ude for at afbrænde PA-forstærkere, som ellers nok kan holde til lidt af hvert - ved at lade dem arbejde hårdt i brokablet mode.
Jeg har haft en kammerat, som engang lavede en brokobling af to stereotrin (husker ikke apparaterne), men hans set-up's lyd blev i mine ører ikke bedre af det - tværtimod - Det lød i mine ører mere anstrengt - mindre dynamisk - men om støj kom under indflydelse lagde jeg ikke mærke til.
Jeg kunne aldrig drømme om at gøre det - af nedsmeltningspræventive årsager + mange andre årsager.
Vh
Freddy
|