Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Cd-afspiller hakker. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hej H4A.

Jeg har et problem med min Classic No. 0.1b cd-afspiller. Den "hopper", hakker eller stopper helt op omkring 1 minut inde i første sang på alle mine cd'er. Problemet er ikke forekommende alle gange jeg starter en cd forfra, eller sætter en ny i. Men ca. 90% af alle gangene laver den dette "stunt". Den skælner ikke imellem HDCD'er og alm. cd'er.

Jeg har fået smurt løbeværket i den, hvilket hjalp i ca. 3 måneder hvor den så begyndte at hakke igen. Herefter er drevet med løbeværk og laser blevet skiftet 2 gange, med samme effekt, den virker i 3-6 måneder og starter dernæst med at hakke i første nummer ca. 1 minut inde i sangen. Alt er rent inde i afspilleren, ingen støv, skidt eller andet, og det har ikke været muligt at finde nogen fejl de gange den har været til rep. Er der nogen der evt. ved hvad der er galt med afspilleren. Jeg står ret meget i vildrede pt. da jeg den har kostet mig mange penge, og bare ikke vil fungere som den skal.

Mvh. Ascari.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis du selv er en smule fingernem, kan du skrue låget af og rense de skinner, og evt tandhjul som sidder i / på selve løbeværket. Derefter drypper / smører du delene igen med lidt olie. Olien skal være MEGET tyldflydene. Derudover kan du tage hen på apoteket og købe noget der hedder Isopropylalcohol. Det skal du bruge til at rense din laser med.

Du tager en vatpind og dypper i Isopropylen, (Den skal ikke være drivvåd)og så kører du bare vatpinden lige så forsigtig hen over laseren. Hvis du ryger kan det sagtens være årsagen til at laseren bliver fedtet ind, og skal renses, en gang imellem. Lad være med at bruge sprit eller andet. Brug kun Isopropylalcohol til din laser. Andre ting kan lægge en hinde på laseren. Hvis det ikke hjælper er det desvære nok noget med styringen et eller andet sted.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Det er ikke laseren, i så fald skal laseren blive skadet over de 3 til 6 måneder af en anden komponent i maskinen. Jeg hælder selv til at den måske skal smøres, men jeg er langt fra sikker, og jeg ved ikke hvilket smøremiddel der skal bruges, jeg ved bare at det langt fra er ligegyldigt.

Og måske kan det være noget helt andet?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Ingen andre der har nogle idéer eller bud? Alt er velkommen, for det hele virker virkeligt håbløst.

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Det lyder umidelbart som om du aldrig kommer af med fejlen.

Hvis du har gjort opmærksom på fejlen i garanti-perioden, burde du kunne få byttet den til en tilsvarende model eller få pengene tilbage.

Jeg tror ikke det er smørelse den mangler. Jeg har ikke smurt mit drev siden jeg skiftede laseren for 10 år siden og den kører uden problemer stadigvæk (brugte noget hvidt fedt som kom sammen med laseren).

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Er der slør i spindelen (altså slid)? Har set det på en Pioneer DVD engang.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Nej, der er ikke slør i spindlen. Ville dette ikke også gøre at den hakkede i alle nummerene?

jesper ø j
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Drevet og den kommer aldrig til at køre, de har det jo med at smide meget dårlig drev i de maskiner.

Til top Vis jesper ø j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper ø j

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Jesper Ø J - det kommer aldrig til at køre ordenligt. Find en anden maskine.

Det minder mig om en gang jeg besøgt en anden hifi-nørd og vi havde en rigtig hyggelig lytteaften. Han havde noget superfedt - og superdyrt grej, bl.a. en spritny high-end CD afspiller til kr 20.000,-  af et meget anerkendt mærke (jeg vil ikke afsløre hvilket).
Når den spillede lød den helt fantastisk, men ca hver 7.-10. plade nægtede den at læse.

Jeg er nødt til at sige at jeg 10 gange hellere vil beholde min mid-fi CD-afspiller der afspiller ALLE discs uden problemer, end nogensinde smide så mange penge for noget der basalt set ikke virker.

Tænk over det når du skal købe CD-afspiller - køb een fra et kendt mærke som har lavet masser af CD-afspillere som bare virker: Sony, Philips, Pioneer, Marantz, Technics/panasonic og så videre.
Glem de der "high-end" snob-mærker der tror at bare fordi at de har 'set lyset' med guldfronter og papir-i-olie kondensatorer og hvad ved jeg, også liiiiige tror at de kan 'forbedre' de standard-løbeværk som er udviklet af en 10 mand stor japansk ingeniør-stab, og som har bevist deres værd de sidste 10 år.

Ascari: Jeg ved godt at din Classic afspiller ikke har kostet kr. 20.000, og sikkert umiddelbart ser ud til at have et standard løbeværk, men siden den kommer fra Kina er det som Jesper Ø J siger helt sikkert et meget billigt drev (2. sortering?), eller et kopidrev der sidder i, og uanset hvor meget du smører og renser så kan du ikke redde det.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg Nrik har ret i. Jeg har haft 2 CD spillere de sidste 18 år, nemlig Denon 1290 og 1450 begge i mellemprislejet. De har altid virket perfekt, har aldrig hoppet eller gjort unoder. 1290eren spillede mere end 10000 timer inden jeg solgte den, den virkede hele tiden fuldstændigt perfekt. Jeg har også brugt mine CDer i bilen, og her er min Goodmans CD/DAB receiver meget kritisk, mens JVC bilradioen ikke er nær så kritisk, men dog meget mere kritisk end 1450eren.

I andre CD spillere hører jeg til tider at de hopper i numrene, så det må være korrektionskredsløbene der virker meget bedre i de lidt bedre konstruerede modeller. Fejlen kunne måske ligge i fejl i korrektionskredsløbene.

Kort sagt køb en CD spiller af anerkendt mærke der laves i store serier. Mine erfaringer med Denon er sådan at jeg nok også har Denon de næste 20 år. Men mange af de andre store producenter laver sikkert også fine afspillere.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hvis der er slør i spindelen kan CD pladen stå og vippe. Det vil være mest udtalt jo længere ude på pladen, laseren aflæser.
Den DVD jeg havde fingre i, kunne pga. slid ikke læse den yderste = sidste halvdel af DVD pladen.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Nej, der er ikke slør i spindlen. Ville dette ikke også gøre at den hakkede i alle nummerene?

Det ville ske forskellige steder og nok være værst sidst på cd´en. Så det er nok ikke det der er problemet. Men hvis det sker samme sted på cd´erne hver gang lyder det jo som en mekanisk fejl. Så er det bare mærkeligt at det ikke er løst med udskiftning af løbeværk.

Har du nogle datoer på de omtalte reparationer og købsdato på apparatet ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Hvis der er slør i spindelen kan CD pladen stå og vippe. Det vil være mest udtalt jo længere ude på pladen, laseren aflæser.
Den DVD jeg havde fingre i, kunne pga. slid ikke læse den yderste = sidste halvdel af DVD pladen.

Ja, det var en meget almindelig fejl på mange ældre Pioneer cd-afspillere. Men da hans problem er i starten af cd´en ( afpilningen starter fra midten og kører ud mod kanten ) er det nok ikke årsagen.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Den kommer aldrig til at virke. Tjek købeloven på forbrugerrådets hjemmeside (og post dine fund her), kontakt
derefter forhandler og forlang en erstatningsmodel.
Som jeg læser købeloven har du en klar sag. Hvis forhandleren prøver at snyde dig, er det vigtigt at bevare roen
og roligt og sagligt fortælle, at du vil 1. lade sagen gå til forbrugerklagenævnet og 2. anlægge civilt søgsmål, hvis
forhandleren ikke retter sig efter forbrugerklagenævnets afgørelse, som med 99% sikkerhed vil falde ud til din fordel.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

ulrikmm skrev:

Ja, det var en meget almindelig fejl på mange ældre Pioneer cd-afspillere. Men da hans problem er i starten af cd´en ( afpilningen starter fra midten og kører ud mod kanten ) er det nok ikke årsagen.

Som ejer af to Pioneer Stable Platter afspillere er jeg her nødt til at sige "...ahem, undskyld menøøh ..."
Når man taler 'ældre' maskiner så vil der selvfølgelig altid optræde slid, afhængig af forbruget,

Men den Classic som Ascari har er altså kun 6 måneder gammel !!! Det er altså noget bras!!!

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Vid tolerance er en god ting - bare ikke i centerlejet i en Cd afspiller. Men vi v e d faktisk ikke, om det er det, der driller i den
Classic.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Der er ikke megen hjælp at hente ud fra de foreløbige indlæg. Inden jeg kommer med mit bud vil jeg da lige sparke ind, at årsagen til at nogle high-end maskiner sat på skrothylden er, at fabrikanten enten ikke længere kan få dele af deres underleverandør (ofte en af de store), eller at de selv har udviklet og produceret løbeværket, som de så af økonomiske grunde ikke længere orker at levere reservedele til. Den samme filosofi har de store, men som forbrugerre kan vi godt leve med, at have købt en cd maskine til 2000,- som vi så smider væk efter 6-8 år. Anderledes med en high-end.

Det kunne være servostyringen, som når den startes udviser en komponentfejl efter den tid du skriver. Du skal finde et værksted, som er i stand til, som i gamle dage, at ville/kunne lede efter en komponentfejl med anvendelse af varme og kulde. Dvs. ikke et værksted, som ligesom autoværkstederne der kan åbne kabinettet, lokalisere det print hvor i fejlen er, og så udskifte det hele.

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Prøv at rense gummiringen på spindlen, der kan sagtens lægge sig noget skidt oven på den, og så ligger skiven ikke plan (læs: skævt).

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
Stanley skrev:

Som ejer af to Pioneer Stable Platter afspillere er jeg her nødt til at sige "...ahem, undskyld menøøh ..."
Når man taler 'ældre' maskiner så vil der selvfølgelig altid optræde slid, afhængig af forbruget,

Men den Classic som Ascari har er altså kun 6 måneder gammel !!! Det er altså noget bras!!!

Okay, jeg har måske udtrykt mig for upræcist. Med "ældre cd-afspillere" mente jeg ældre modeller. Det var altså også en almindelig fejl da disse modeller var få år gamle. Også væsentligt mere udbredt på disse Pioneer modeller end på andre fabrikater. Men jeg skrev også mange, ikke alle, ældre Pioneer cd-afspillere. Der var også modeller som ikke havde problemet.

Jeg ved ikke hvor gammel Ascaris Classic er, men den må være væsentlig mere end 6 måneder gammel. Prøv at læse hans første indlæg igen.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
...at årsagen til at nogle high-end maskiner sat på skrothylden er, at fabrikanten enten ikke længere kan få dele af deres underleverandør (ofte en af de store), eller at de selv har udviklet og produceret løbeværket, som de så af økonomiske grunde ikke længere orker at levere reservedele til.

Hvis det er min historie du hentyder til så var maskinen introduceret 3 måneder tidligere.
Det er netop det med at små producenter selv udvikler og producerer der kan være et problem.
Selv om intentionerne helt sikkert er de bedste, så vil jeg klart vælge gennemprøvet og 'sikker' teknologi, modsat at risikere at stå med for 500kr metalskrot til kr. 20.000,-

hifiigen skrev:
.... Den samme filosofi har de store, men som forbrugerre kan vi godt leve med, at have købt en cd maskine til 2000,- som vi så smider væk efter 6-8 år.

Mine mid-fi afspillere har nu kørt i henholdsvis 10 og 12 år uden problemer overhovedet.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes