| Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mere nyt fra Ortofon. Denne gang en ny topmodel i programmet.
Ortofon A90.
Danske priser.
Der bliver kun produceret 400 stk A90.
Her en bruger hos Vinyl Asylum der allerede har den.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes i hvert fald det er et fedt design.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg må tilstå at jeg opdagede det efter du havde postet hos Nerds.
Lidt flere strøtanker fra ejeren af eksemplar # 008.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he tænkt jeg nok!
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
har allerde bestil 5 - nr. 9, 16, 17, 27 og 29 - ungernes, konens og hundens fødselsdag  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anmeldelsen i HiFi News september nummer fik mig til at kigge andre steder. De skriver bla. i konklusionen: "Not the most exicting transducer ever to grace my record player, the MC A90 is a class act nontheless. If the high cost of ownershiip is not an issue and you value neutrality and natural timbre alongside a laidback almost genteel presentation you will revel in its lack of artificial colour and cultured understatment. You will also be a custodian of a highly exotic and rare exemplar of the pickup makers art, that's for sure."
I seneste nummer (novembe 2009) anmelder de så den næsten dobbelt så dyre Dynavector DRT XV1t. Der følger jeg mig afgjort fristet! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Michael Fremer anmelder den vist i November nummeret af Stereophile.
Har man råd til pick-upper i denne klasse har man vel også råd til både at prøve den ene og den anden og den tredje...
Hvad med en top-10 liste over de dyreste pick-upper der nogensinde er sat til salg?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clear Audio Goldfinger ligger på ca. 100.000,- Men jeg tror Koetsu har nogen der er dyrere. Audio Notes topmodel med elektromagneter er oppe i en tilsvarende prisklasse.
Umiddelbart vil jeg sige at 20.000,- til 30.000 er RIGELIGT at betale for en pickup! __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
| Har man råd til pick-upper i denne klasse har man vel også råd til både at prøve den ene og den anden og den tredje... |
|
|
Arhh... Jeg har en fra tid til anden lettere frivol omgang med min pengebeholdning, og kunne måske, med lidt medvind, nå op i de lidt højere luftlag når min Transfiguration Phoenix står for udskiftning. Men ligefrem at kunne teste mellem forskellige modeller i sådan en prisklasse bliver da vist mere end bekosteligt; har man først købt en pickup taber den øjeblikkeligt stor værdi, og de er jo umulige at få på lån. Brugt kunne måske hjælpe på det, men hvor ofte er "den ene og den anden og den tredje" på ens ønskeliste til salg på samme tid? 
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Deh gode Poul fra Pouls Audiobutik læser med her i vores spændende tråd. Det har afstedkommet lidt beske kommentarer på hans hjemmeside. Hvorfor han ikke holder sig til at kommentere her, hvor vi andre befinder os, skal jeg ikke kunne sige. Jeg skriver ikke på hans hjemmeside, men må så reagere med et svar/en forklaring her. Jeg vil dog i modsætning til Poul undlade at kalde nogen jeg ikke kender for "fjolser".
Min reference til en anmeldelse i et blad (HiFi News) er helt tydeligt blevet drejet og misfortolket. For så vidt er jeg enig i at en anmeldelse i et blad ikke kan stå alene - man må danne sin egen mening. Ortofon laver glimrende pickupper. Jeg har flere af dem og har også haft fornøjelse at lytte til endnu flere. Måske jeg også en dag får lov til at lytte lidt til A90. Men lige så lidt som en JBL højttaler lyder som en ATC, eller en Focal lyder som en B&W, så har pickupper og deres producenter også en "lyd" eller en filosofi. Der er for både højttalere og pickuppers vedkommende tale om mekaniske transducere, som derfor også vil sætte langt større præg på gengivelsen end elektronikken.
Når en anmelder i HiFi News således beskriver den nye A90, er der visse ting jeg kan nikke genkendende til. Masser af detaljer, luft og neutralitet. Jeg beskrev det selv for Ortofon Winfelds vedkommende som "en sommerdag efter et kraftigt tordenvejr". Absolut noget at stræbe efter. Men nogle gange vil man gerne have noget andet. Måske en mere varm og rund gengivelse eller noget mere dynamik og tryk nedefter. Således mener jeg, at det er OK at støtte sig til en anmeldelse fra et blad og en anmelder, som man kender, samt med basis i den kendskab man i forvejen har til producenten.
Hvis Poul ikke kan forholde sig til dette, så for min skyld gerne.
Med hensyn til lytteindtryk og afprøvning af dyre pickupper, så er det helt korrekt en vanskelig størrelse. Ikke alene stiller det store krav til det omkringliggende udstyr. Ændringer i belastning og justering kan gøre store forskelle, så alt skal være på plads. Desuden er det meget svært at låne pickupper. Forståeligt nok vil producenterne ikke gerne rykke ude med topmodellerne i en måneds tid eller to, hvorefter de kan sælges til langt lavere pris som "brugt". I visse tilfælde er det faktisk umuligt at låne pickupper i den dyre ende.
Heldigvis kan man så sige, at der er rigtigt meget at hente i den overkommenlige prisklasse. Flere producenter laver i dag pickupper til mere menneskelige priser, som spiller rigtigt godt. (hvis vi holder os til Ortofon og deres lydfilosofi, f.eks. Rondo Bronze). Som altid inden for hifi, er de sidste små detaljer dyrt betalt!
Nu håber jeg så Poul kigger med! __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
| Deh gode Poul fra Pouls Audiobutik læser med her i vores spændende tråd. |
|
|
Vi har vist diskuteret Poul ad nausiam tidligere Lejren er delt i flere dele: For nogle er han messias, andre kalder ham en tåbe, mens de fleste vel ligger lidt imellem.
Tydeligt er i hvert fald at han kan lide at skrive, og han har også ordet i sin magt. Men hvorfor gør han det på den måde? Det må tydeligvis være for at skabe ravage, for at markere sig på markedet, for at få sine tydelige holdninger frem - og det fremgår egentlig tydeligt af hans prædikener.
Og sådan er det med den sag - live and let live, de fleste kan sortere fra og til, og så må han jo rant'e alt det han vil 
For i øvrigt tror jeg også at de fleste kan skelne imellem at du befinder dig her på site't som privatperson og ikke som anmelder i High Fidelity. Dit arbejde har selvfølgelig meget med det at gøre, men selv om man er anmelder skal der vel også være plads til at være privatperson.
|
| Til top |
|
| |
mugge Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at gå lidt of-topic skal det forstås sådan, at Cadadenza serien erstatter Kontrapunkt som ortofons mellemklasse MCér. Det passer også med, at der i forvejen er en serie, der hedder Rondo
|
| Til top |
|
| |
mugge Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|