Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ripping service - dansk ophavsret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

I takt med at flere og flere vælger at lagre og afspille deres musik digitalt, er der opstået et behov for at få rippet ens cd-samling. Jeg gjorde det the hard way med en computer, et cd-drev og en hulens masse tid.

Jeg kan dog ikke lade være med at være en lille bitte smule misundelig over, at der i England og flere andre EU-lande tilbydes ripping services som denne, hvor man sender alle sine cd'er til et firma, der så ripper alle cd'erne til en ekstern harddisk og sender det hele retur. For mange vil det være penge godt givet ud ift. den tid, man selv ville have brugt.

Hvorfor er den mulighed så ikke til stede i Danmark. Hele EU er jo underlagt Infosoc-direktivet? Svaret er, at vi i Danmark har tilføjet lidt ekstra lækkerier med resultatet Lov om ophavsret. Det er så vidt jeg kan se denne paragraf, der spænder ben for ripping services i Danmark:

Eksemplarfremstilling til privat brug

§ 12

Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om

1) musikværker

Jeg ved, at Streamtech gerne vil kunne tilbyde ripping service, men at det ikke lader sig gøre. Det er jo "fremmed hjælp".

Mit spørgsmål er så: Hvordan omgår vi lovligt Lov om ophavsret, så folk alligevel kan få rippet deres cd'er på en mere belejlig måde end selvripping på egen pc?

Ude at vide det med sikkerhed, så gætter jeg på, at Streamtech og firmaerne i England benytter maskiner, der kan rumme f.eks. 100 cd'er ad gangen. Det betyder, at man kan sætte en ripping af mange cd'er i gang på een gang, og så ellers lade computeren passe sig selv. Hvis det tilfældet, så kunne man jo tænke sig denne mulighed:

1/ En virksomhed lejer et rum med computer og cd-rippe-maskine ud på time/dagsbasis. Folk skal selv sætte ripping i gang. Som jeg ser det, vil det være helt ok med manualer og deslignede, da det jo selvfølgelig også vil være lovligt at søge hjælp på f.eks. internettet, hvis man er i tvivl om, hvordan man ripper/benytter programmer osv. Men egentlig hjælp af personale går ikke an.

2/ Folk sætter ripping i gang og vender tilbage, når den er færdig. Betaler for leje af rum/computer og færdigt arbejde.

Ulempen er selvfølgelig:

* Transporttid til rippested - man skal både bringe og hente (må nødvendigvis ligge i større byer for at kunne løbe rundt)
    * En udfordring for folk uden teknisk forstand (kommer dog an på, hvor nemt en maskine kan sættes op. Hvis det blot er: Fyld 100 cd'er på spindel og tryk start, så er det overkommeligt)

Hvordan ser I på det? Er modellen realistisk? Har jeg overset noget i ophavsretsloven?

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Tror desværre at leje af udstyr og lokale (samt anvisnign til brug af selvsamme) strider mod ophavsretten på præcis samme vis som streamtechs ripping service. Dog skal du have fat i en advokat for at være helt sikker.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

terp2004 skrev:
Hvordan ser I på det? Er modellen realistisk? Har jeg overset noget i ophavsretsloven?

tror ærligt talt ikke der er ret mange der vil kaste mønt efter sådan et projekt - udstyret skal betales på en eller anden måde, inden man overhovedet er kommet igang.

Så *jeg* tror ikke et sådan projekt overhovedet er realistisk - beklager

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

Tror desværre at leje af udstyr og lokale (samt anvisnign til brug af selvsamme) strider mod ophavsretten på præcis samme vis som streamtechs ripping service. Dog skal du have fat i en advokat for at være helt sikker.

Det er så der, hvor jeg umiddelbart vil mene, at det er ok.
For der er jo i teorien ikke forskel på at leje en computer hos f.eks. Leasy og så leje en et computer hos et "rippingfirma". Det afgørende er jo, om man får "fremmed hjælp". Gråzonen er som jeg ser det, hvor aktivt "fremmed hjælp" skal forståes.

Hvis du lejer en pc hos Leasy med Windows på, så er der jo netop også et rippe-program på (Windows Media Player), og der er endda masser af hjælp til, hvordan man ripper. Derfor kan jeg ikke se, hvorfor man ikke blot kan leje en mere modificeret pc på time/dagsbasis i stedet for månedsbasis som Leasy.

I øvrigt: Jeg har ikke selv planer om at etablere en rippeordning, men diskussionen er værd at tage, for behovet vil formentlig vokse eksplosivt de kommende år, og det vil jo give udmærket mening at fjerne paragraffen i loven, så vi har samme muligheder som i f.eks. England.
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler på at det kan betale sig at leje udstyr til at rippe cd'er med. Medmindre du sætter din egen arbejdstid til 1000 kr i timen, eller noget i den stil.

Du vil nok for en tilsvarende pris, (som det ville koste at leje, fragte, forsikre udstyr) kunne købe det nødvendige udstyr selv. Da jeg rippede mine cd'er, satte jeg 5 cd drev til min pc, installerede dbPowerAmp incl. batch ripper og accurate rip. Dermed rippede jeg ca. 500 cd'er på en god lang lørdag. Komplet med metatags og det hele.

Programmet koster ca. 200 kr. og et internt CD/DVD drev koster ca. 160 kr. i en netbutik. Så for under 1000 kr kan du lave en "rip pc" ud af en eksisterende stationær pc. Hvis en forretning skal udleje udstyr og have overskud på det, vil prisen blive mindst lige så høj.

bare mine 5 cent

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

@ Noise Så må du have nogle meget flotte cd'er, min erfaring med brug af EAC er at det tager ca. 20 min. at rippe en cd med accurate rip. Det kan tage flere timer hvis der er skrammer på cd'en. Det kan selvfølgelig også skyldes at jeg har en gammel computer?

Mht. Ophavsret er det er godt spørgsmål om udlejning af rippe-udstyr vil anses for 'fremmed medhjælp' umiddelbart vil jeg ikke mene det men det er svært at sige.
Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

el_serpiente skrev:
@ Noise Så må du have nogle meget flotte cd'er, min erfaring med brug af EAC er at det tager ca. 20 min. at rippe en cd med accurate rip. Det kan tage flere timer hvis der er skrammer på cd'en. Det kan selvfølgelig også skyldes at jeg har en gammel computer?

Mht. Ophavsret er det er godt spørgsmål om udlejning af rippe-udstyr vil anses for 'fremmed medhjælp' umiddelbart vil jeg ikke mene det men det er svært at sige.

Langt de fleste cd'er jeg har rippet til flac med accurate har taget under 10minutter inkl rettelser af tags. Men det afhænger selvfølgelig af drevet og cd'erne. Hvis man har et fornuftigt hurtigt drev er hele ideen med accuraterip jo at du kan rippe for fuld blæs fordi det bliver valideret om det er korrekt. Selve kodningen til flac/mp3/whatever kan selv på ældre pc'er gøres mens der bliver rippet fra drevet.

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

el_serpiente skrev:

Mine Cd'er er rimelig velholdte, jeg er ikke typen der "smider" med dem.

Men der er da nogle enkelte, hvor jeg under ripningen, kunne se at systemet var inde og korrigere lidt på data strømmen. Men generelt gik det vældigt snilt derudaf. På mit system med 5 cd drev, kunne jeg se at begrænsningen lå i, hvor hurtigt harddisken var i stand til at modtage data. Det vil sige, at et eller to af cd drevene engang imellem gik i "pause", for at vente på harddisken. Så medmindre at man har et meget hurtigt disk system, bør man måske nøjes med 4 cd drev. Der er jo ikke vundet noget, når drevene bare står og venter.

Det skete så ikke så tit, men det skete. Så det 5 drev var nok lige i overkanten i mit system. Set i bagklogskabens øjne.

Ripning, kontrol og konvertering af så store data mængder "on the fly"er rimelig krævende. Så hvis man ikke har en relativt ny pc, vil det tage noget længere tid. Men det betyder ikke at det ikke kan lade sig gøre. Kvaliteten bliver ligeså god, man skal bare være lidt mere tålmodig.

mvh.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes