Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Mere ensformig lyd i mindre rum? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg bor PT to steder, på mit værelse hjemme, og på et skolehjem. De to værelser er begge ret små, så derfor har jeg anskaffet mig et par små
Focus 110A. Mit problem er nu at akustikken i begge rum er så sindsygt ringe.
Hjemme på værelset har jeg det problem at værelset kun kan indrettes således at højttalerne spiller på tværs, altså den korte led af værelset.
Dette begrænser mine placeringsmuligheder ret så meget. Problemet akustisk set her, er at jeg kun har en plads på hele værelset hvor der er
tilstrækkeligt med bas, resten af rummet er der totalt døds for bas, men ellers er lydbilledet meget detaljeret og klar. Værelset er indrettet med
en sovesofa op ad den ene langvæg og et skrivebord på den modsatte side op ad vægen hvor højttalerne er placeret på. de to lange væge er af
gibs med glasfiber på, i den ene ende af værelset er et stort panorama vindu og i den anden er døren samt skabe som dækker hele vægen, gulv
og lofter er af træ. Hvad kan jeg eventuelt gøre her? jeg har prøvet at suplere med subs i mit gamle setup, men dette giver bare bulderbas og
ødelægger billedet.

På skolehjemmet er lyden lige omvent. Her har jeg lidt mere frie hænder med hensyn til placering, og har fundet frem til at lyden er bedst når
der spilles på langs af værelset. Lyden her har i modsætning til mit værelse, det problem at i hele rummet, undtagen et sted, er der en meget
rungende bas, som overdøver diskant og mellemtone totalt, og giver et meget mudret billed. rummet er indrettet så ledes at den de to lange
væge er af mursten, på den ene endevæg er der vinduer hele vejen på tværs og den anden endevæg er af gibs, med dør videre ud til køknet. Af
møbler er der et skrivebord op ad vægen med vinduer, her er højttalerne også placeret. i det ene hjørne mellem endevægen med døren og den
ene langvæg er der placeret en sengen på langs af værelset. foran den er der et sofabord, og en lille reol som natbord.

Jeg ved det blev lidt langt, men jeg håber nogen kan hjelpe mig. for jeg ved at mine højttalere kan levere den lyd jeg gerne vil have, jeg mangler
bare et rum som vil give dem lov til det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes