Forfatter |
|
Chrw Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror mine gode gamle højtalere, har brug for nogle nye kondensatorer, fordi de er blevet lidt flade i toppen.
Er der nogle i dette forum som har oplevet det samme, og hvad der evt. kan gøres.
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige med på en lytter her! Da mine Dali 7 som jeg fandt til storskrald i sommers har heller ikke har det store overskud i toppen. Men det er måske bare højtalerens karakter eller også er de øvre frekvenser i min hørelse så småt ved at forvitre!
mvh
marantzman
|
Til top |
|
|
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har næsten lige haft et sæt 7A Jubilee i mint condition og de led på ingen måde af svag top. De var vist fra 1991 , forlyder det sig. Men de er jo nogle gamle svende efterhånden  .
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener at kunne huske der kom tre modeller - Dali 7 (1987), Dali 7a (1989) og Dali 7 Jubilee (1991). Den første Dali 7, er hvis den der er flest af, ser dem tit til salg med mørnede bas-membraner, eller i storskrald bunken, som marantzman skriver  Det bør være ret så nemt at tweake Dali 7 delfiltrene, hvis jeg husker rigtigt, er de bygget op på hul-machonit plader med lim og hardwiret. Et hurtigt lille tweak er, at parreelt på kondensatorene, på-lodde en rimelig kvalitets mkp kondensator på 1 uF. Men en udskiftning af kondensatorene er nok det optimale, som ikke behøver at koste skjorten. Kablerne ligner (som jeg husker det) almindelig el-ledning 0,75 kvm, som nemt kan udskiftes med andre alternativer. Et tweak var at coate membranen med flere lag almindelig vandbasseret plastmaling. Der må da være flere her i forumet som kan huske de 7', og som kan komme med lidt historie, og evt. rettelser til det jeg har skrevet, det ligger jo mange år tilbage (atzheimer effekt)
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
Mener at kunne huske der kom tre modeller - Dali 7 (1987), Dali 7a (1989) og Dali 7 Jubilee (1991). Den første Dali 7, er hvis den der er flest af, ser dem tit til salg med mørnede bas-membraner, eller i storskrald bunken, som marantzman skriver 
Det bør være ret så nemt at tweake Dali 7 delfiltrene, hvis jeg husker rigtigt, er de bygget op på hul-machonit plader med lim og hardwiret. Et hurtigt lille tweak er, at parreelt på kondensatorene, på-lodde en rimelig kvalitets mkp kondensator på 1 uF. Men en udskiftning af kondensatorene er nok det optimale, som ikke behøver at koste skjorten.
Kablerne ligner (som jeg husker det) almindelig el-ledning 0,75 kvm, som nemt kan udskiftes med andre alternativer.
Et populært tweak var at udskifte bas'en med en DT28JAMO 10, eller at coate membranen med flere lag almindelig vandbasseret plastmaling.
Der må da være flere her i forumet som kan huske de 7', og som kan komme med lidt historie, og evt. rettelser til det jeg har skrevet, det ligger jo mange år tilbage (atzheimer effekt)
|
|
|
Der presser sig lige et par spørgsmål på herfra! Hvad er en mkp kondensator og hvad er det reelt der sker når den bliver parallelkoblet? Giver det mere luft i toppen? Og hvad så hvis man skifter til en ny kondensator og parallelkobler samtidigt. Bliver det så endnu bedre? Og er der nogen som kan anbefale et godt internt kabel som alternativ.
Ja jeg sidder lidt og får lyst til at tweake mine lidt, når de nu ikke har afstedkommet andre udgifter end nye membraner og en lille flaske plastmaling + pensel.
mvh
marantzman
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
tag et billed af dit delefldter vis du har den mulighed så vi kan se vad du skal forbedre
kabler kan du altid forbedre vis der sider noget biligt skit
|
Til top |
|
|
Chrw Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Nu ved jeg at jeg ikke er den eneste der problemet. Det er den gamle version jeg har. Jeg kan huske fra den gang den kom frem, at HIFI&Elektronik testede dem med 1800W og de kunne klare mosten.
Nå men jeg skal have bestilt nogle nye kondensatorer, og også nogle mkt kondensatorer de bedste hedder micro-poco og er fra Philips. HIFIKluppen har været så flinke, at jeg får et diagram over delefiltret. Pris 60kr.
Så vil jeg også lige kikke kablerne efter.
Til marrantzman, Der er mange forskellige typer men til delefiltre skal de være bipolare. Dvs. strømmen går begge veje. Mkt er en slags polyester, tantal alle bipolare. Til delefiltre er det bedst med stor nøjagtighed, og her koster pression kr.
Micro poco rammer inden for 1%. Men skal man bygge et delefilter af dem, så vil jeg tro man skal bruge en hel komodeskuffe til plads og en tyk pung.
Er der nogen her som kan fortælle mig hvor jeg kan få "loddetin med sølv" til rimelige penge?
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
den omtalte test fra Hifi & elektronik har jeg også læst og der mener jeg at de nævner 700 w og højttaleren stod af efter 5 minutter så var delefildteret også færdig
der var en sælger ude i Hi-Fi klubben da den lå ude på Frederikssundsvejen der var med til dette forsøg og han nævnede også de 700w, han havde dette delefildter med ud i klubben og det så ikke godt ud, kondensatorene var smældet sammen og brændt spolerne var lakken boblet op på, jeg mener at han sage at ca. 450w kunne de godt klare uden problemer men der over begyndte forstærkeren at forvrænge og jo højer de skruged op jo være blev det og så gik det jo galt, og jeg mener at han sage at forstærkeren skulle kunne spille 700w kan ikke lige huske modellen
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såvidt jeg husker havde High Fidelity en positiv test af modellen - refleks gulvhøjtaler m. 10" bas (papirmembran), 3" mellemdome & 3/4" diskantdome. Den gik osse dybt, pænt under 40 Hz. Eneste 'aber dabei' var, at den var lidt effektsulten. Men et fund til prisen.
|
Til top |
|
|
Chrw Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4.
Hvis jeg ikke husker helt galt så testede de sådan. først de nominelle 150w så 300, så 600, så 1200 så 1800.
Først ved de 1800w blev delefiltret så varmt efter 15 minutter af der fare for at brænde højtaleren af.
Jeg har selvfølgelig gemt bladet, det ligger et sted oppe på loftet, og nej jeg kravler ikke selv derop igen. Det tillader min motorik ikke, desværre.
Men i bund og grund er jeg ligeglad med det, bare de spiller godt.
Skulle udskiftningen af kondensatorene ikke give det nødvendige løft, så tror jeg jeg må se mig om efter nogle andre.
Mvh
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er meget spændt på at høre om udskiftningen af lytter gav et løft i diskanten.
mvh
marantzman
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
gurup Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg mener at bas enheden er 16 ohm`s !! det gør jo sit til de kan tåle en del , eller forstærkerens effekt er halveret( i mange tilfelde) og vupti den er svær at brænde af, jeg har i den forbindelse set en modstand i filtret brænde hul på den massonit plade det er bygget på. MVH
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
gurup skrev:
Hej jeg mener at bas enheden er 16 ohm`s !! det gør jo sit til de kan tåle en del , eller forstærkerens effekt er halveret( i mange tilfelde) og vupti den er svær at brænde af, jeg har i den forbindelse set en modstand i filtret brænde hul på den massonit plade det er bygget på. MVH
|
|
|
Der står ikke noget på denne bas til 7', så vi må have en ejer til at besvare  Om dette er den originale bas kan jeg ikke garantere for, da membranen er coatet   .
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den orginale bas er på 16ohm i Dali 7A (dem har jeg et sæt af)
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
polmann Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 928
|
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
gurup skrev:
|
|
|
Der står ikke noget på denne bas til 7', så vi må have en ejer til at besvare Om dette er den originale bas kan jeg ikke garantere for, da membranen er coatet 
.

|
|
|
Det ligner ikke den bas der i de 7A jub. jeg havde. __________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
Til top |
|
|
Chrw Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min bas ser anderledes ud. Jeg coatede også mine med hvid trælim, og det gjorde basserne lidt mere fast, selv om de fra fødslen var betydeligt mere faste end de 5 kantede fra Audio vektor.
Så har jeg været rundt og set på priser på kondensatorer, og sikke en forskel.
Min pung blev i godt humør da jeg var inde hos cadaudio.dk (link nr1)
Anderledes var det da jeg så hos jantzen-audio.com . De er danske med en helt utrolig nøjaktighed, men prisen av av av.
(link nr2)
De sidste 2 link er til en test på kondensatorer. Det ene er det direkte link det andet er en google oversættelse.
1. http://www.cadaudio.dk/filterkomp.htm
2. http://www.jantzen-audio.com/html/caps.html
3. http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
4. http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://ww w.humblehomemadehifi.com/Cap.html&ei=gcfoSorOJdPP-Qb964nrCw& sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CBgQ7gEwAA&prev=/s earch%3Fq%3Dhttp://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html%26hl% 3Dda%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:da:official%26 hs%3DEww
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
"Maramtzman, du må frem med værktøjet (skruetrækker og kamera), så vi kan se et originalt 7' filter "
Jeg er bange for at det ikke bliver her i weekenden, da der er travlhed med andre gøremål, men jeg skal se på det snarest.
mvh
marantzman
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du mangle mellemtoner til dine Dali 7 har jeg et sæt du kan få
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Marantzman Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja tak r-l-b Det er jeg klar over, men jeg er sikker på at enhederne er fine.
Så fik jeg lige taget et par billeder af bas og delefilter på mine Dali 7 alligevel, det tog 5 min. Håber at det kan kaste lidt klarhed over tingene!

mvh
marantman
|
Til top |
|
|