Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diskant placering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kiksen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

overvejer at kaste mig ud i dette projekt http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm og så kommer spørgsmålet om det er muligt at placere diskanten i midten istedet for at den skal sidde i den ene side uden at der skal ændres på delfiltret???

Til top Vis Kiksen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiksen

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hey...

Ikke hvis du vil have samme frekvensrespons, og det skulle du jo gerne....:-)

mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Diffraktionens bidrag til den samlede respons vil ændre sig, men så marginalt at du ikke vil lægge mærke til det uden måleinstrumenter. Samme afstand til fire sider er den respons der giver størst forskel mellem top og bund af diffraktionbølgerne, men forskellen mellem at placere den i midten, hvor du har samme afstand til to sider vil være så lille i forhold til originalen at det blegner i forhold til andre bidrag fra eksempelvis reflektioner fra vægge. Kantdiffraktioner ligger inden for +- 2 dB alligevel - selv med samme afstand til fire sider. Det er også kantdiffraktioner, der giver bølgerne i originalens frekvensrespons i det område. De får nogle andre bølger på responsen og marginalt mere udtalte, men som sagt så små at du med garanti ikke vil høre det. Du behøver ikke ændre i delefiltret, når det ikke er bsc - altså bafflens bredde du ændrer. Det er ved langt lavere frekvens end diskanten spiller alligevel.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Jahh, jeg mener heller ikke, at det burde gøre en stor forskel. Ikke desto mindre påkaldes spørgsmålet: hvorfor vil du ændre et godt design?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kiksen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke det er pænt at diskanten sidder forskudt i forhold til bassen, kunne selvfølgelig så bygge http://www.troelsgravesen.dk/CNO-T25.htm men fruen synes ikke det er pænt den tilter bagover  

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hvis det er så små detaljer, du gå op i for du det svært med hifi.
Jeg siger ikke, af man ikke kan gå op i design. Men når du er,
ude på dette skråplan, bliver det svært for dig, at finde noget
hvor du også, for lyden lige som du har drømt om.   
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Kiksen skrev:
Jeg synes ikke det er pænt at diskanten sidder forskudt i forhold til bassen, kunne selvfølgelig så bygge http://www.troelsgravesen.dk/CNO-T25.htm men fruen synes ikke det er pænt den tilter bagover  

prøv og spør damen om hun vil høre musik, ellers skal hun blanne sig uden om

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Det mener jeg bestemt ikke at man bør gøre! Som nævnt tidligere ændrer du på kantdiffraktioner, men dette er blot småting!

En diskant som er placeret asymetrisk, vil have en anden tidsforskyldese iforhold til mellemtonen og selvom den er lille, er den drastisk i det område hvor enhederne overlapper, der vil du risikere at bringe enhederne ud af fase. Hvis der ellers er taget højde for dette i konstruktionen, det skriver troels dog ikke noget om, men jeg ville ikke turde at tage chancen.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Det mener jeg bestemt ikke at man bør gøre! Som nævnt tidligere ændrer du på kantdiffraktioner, men dette er blot småting!En diskant som er placeret asymetrisk, vil have en anden tidsforskyldese iforhold til mellemtonen og selvom den er lille, er den drastisk i det område hvor enhederne overlapper, der vil du risikere at bringe enhederne ud af fase. Hvis der ellers er taget højde for dette i konstruktionen, det skriver troels dog ikke noget om, men jeg ville ikke turde at tage chancen.

Hvis du ikke ændrer på afstanden mellem enhederne så ændrer du heller ikke faseudligninger dramatisk ved at flytte diskanten lidt - du skal ikke placere den horisontalt med mellemtoneenheden, men det er jo også langt fra trådstarters oprindelige spørgsmål. Dette er forudsat at de er vinklet mod lyttepositionen. Hvis vi følger Kappens "skrækscenarie" til ende, så vil du ved at placere diskanten i midten opleve halvdelen af den faseudligningseffekt som du vil opleve ved at bytte rundt på den højre og venstre højttaler idet du kun flytter diskanten halvdelen af den afstand denne ombytning ville give. Troels Gravesen har jo ikke skrevet noget som helst om hvorvidt diskanten skal være nærmest eller fjernest lyttepositionen - og jeg er sikker at han havde gjort det hvis den ene opstilling lød markant anderledes end den anden.   

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Årsagen (som jeg kender den) til at placere diskanten med forskellig afstand til sider og top på baflen, er at frekvenskurven bliver mere jævn.

Målinger kan ses her

http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/tweeter%20diffraction.htm l

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Helt rigtigt Kjeldsen - det er vi også inde på, men læg mærke til de +- 2dB mellem top og bund som jeg skriver tidligere. Den originale placering giver bare et andet bølgebillede måske indenfor +- 1,5 dB - mine ører kan ikke skelne det, men det er muligt andres kan.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
kappen skrev:
Det mener jeg bestemt ikke at man bør gøre! Som nævnt tidligere ændrer du på kantdiffraktioner, men dette er blot småting!En diskant som er placeret asymetrisk, vil have en anden tidsforskyldese iforhold til mellemtonen og selvom den er lille, er den drastisk i det område hvor enhederne overlapper, der vil du risikere at bringe enhederne ud af fase. Hvis der ellers er taget højde for dette i konstruktionen, det skriver troels dog ikke noget om, men jeg ville ikke turde at tage chancen.

Hvis du ikke ændrer på afstanden mellem enhederne så ændrer du heller ikke fasenudligninger ved at flytte diskanten. Dette er forudsat at de er vinklet mod lyttepositionen. Hvis vi følger Kappens "skrækscenarie" til ende, så vil du ved at placere diskanten i midten opleve halvdelen af den faseudligningseffekt som du vil opleve ved at bytte rundt på den højre og venstre højttaler idet du kun flytter diskanten halvdelen af den afstand denne ombytning ville give. Troels Gravesen har jo ikke skrevet noget som helst om hvorvidt diskanten skal være nærmest eller fjernest lyttepositionen - og jeg er sikker at han havde gjort det hvis den ene opstilling lød markant anderledes end den anden.   

Hvis højttaleren er optimeret til at blive lyttet på on-axis, har det ingen betydning, men er den ikke, er det selvfølgelig bestemt ikke ligemeget.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Assymetrisk placeret diskant har et markant problem
Diskanten lyder bedst, eller om du vil måler bedst, på siden hvor den har smallest flade
Sådan er det vel ofte med diskanter
Stort set alle commercialle designs jeg har set med asymetrisk placeret diskant har alle været sat op på den måde, så man har dem smalle flade indad mod lyttepositionen

Derved forsætter man fasemæssigt diskanten i den forkerte retning
Undrer mig lidt at dette problem aldrig berøres

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Helt rigtigt Kjeldsen - det er vi også inde på, men læg mærke til de +- 2dB mellem top og bund som jeg skriver tidligere. Den originale placering giver bare et andet bølgebillede måske indenfor +- 1,5 dB - mine ører kan ikke skelne det, men det er muligt andres kan.

Forskellen på de tre scenarier er +/- 2,5 dB - +/- 1,5 dB og +/-1 dB.

Forskellen på de +/- 1,5 dB er absolut hørbar. Om der er hørbar forskel på de +/- 0,5 dB er nok tvivlsomt. 

Det er rigtigt at der skal 3 dB til, før man opfatter det som en egentlig hørbar ændring, men øret kan godt opfatte 1 dB ændringer. Det jeg oplever med små ændringer i 1,5 dB størrelsen, er at man får lydbilledet til at hænge sammen. Jeg har brugt en del tid på at justere min baskasser, og her er det typisk 1 dB jeg ændrer.

Kiksen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Lyder som om jeg ikke skal ændre på placeringen, når vi nu er i gang hvorfor tilter man så højtaleren 5 grader bagover???

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Kiksen skrev:
Lyder som om jeg ikke skal ændre på placeringen, når vi nu er i gang hvorfor tilter man så højtaleren 5 grader bagover???

For at få samme svingspoleplacering for diskant og bas. Dette har betydning for korrekt fase mellem enhederne.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Kiksen skrev:

For at få samme svingspoleplacering for diskant og bas. Dette har betydning for korrekt fase mellem enhederne.

Ja og det er også væsentligt at nævne, at man også kan kompensere for dette i delefiltret, så hvis der er gjort det, skal de altså ikke tiltes efterfølgende!

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Forskellen på de +/- 1,5 dB er absolut hørbar. Om der er hørbar forskel på de +/- 0,5 dB er nok tvivlsomt. 

Det er rigtigt at der skal 3 dB til, før man opfatter det som en egentlig hørbar ændring, men øret kan godt opfatte 1 dB ændringer. Det jeg oplever med små ændringer i 1,5 dB størrelsen, er at man får lydbilledet til at hænge sammen. Jeg har brugt en del tid på at justere min baskasser, og her er det typisk 1 dB jeg ændrer.

Nu skal vi holde os for øje - eller måske ører - hvad vi taler om. Der er ikke tale om en +-1,5 dB ændring i lydniveauet generelt set - det kan alle høre. Det er ulinieariteten i et snævert område af frekvensresponsen der ændres fra én uliniearitet til en anden og maksimalt med +-0,5 dB i forhold til den første - i dette tilfælde. Det er ikke hørbart for det menneskelige øre - næppe med en testtone og slet ikke med musik. Du kan roligt flytte diskanten - jeg synes heller ikke designet er ret heldigt.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Kjeldsen skrev:

Nu skal vi holde os for øje - eller måske ører - hvad vi taler om. Der er ikke tale om en +-1,5 dB ændring i lydniveauet generelt set - det kan alle høre. Det er ulinieariteten i et snævert område af frekvensresponsen der ændres fra én uliniearitet til en anden og maksimalt med +-0,5 dB i forhold til den første - i dette tilfælde. Det er ikke hørbart for det menneskelige øre - næppe med en testtone og slet ikke med musik. Du kan roligt flytte diskanten - jeg synes heller ikke designet er ret heldigt.

Hvor kommer alle disse tal egentlig fra? Jeg har efter hånden målt mange højttalere og man skal virkelig tænke sig om, hvis man vil være helt fri for diffraktioner. Det er ganske svært at forudse præcis hvad der vil ske! Man kan regne/simulere sig til et resultat, men det passer sjældent helt med virkeligheden - af gode grunde.. Det afhænger iøvrigt også meget af om du måler on-axis eller off-axis.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Kjeldsen skrev:

Der hvor jeg justerer er typisk mit baffelstep" boost og ikke hele frekvensområdet.

Jeg syntes det er lidt svært at aflæse kurven, men det dyk der ses på første kurve ser ud til at være 3-4 dB højere på nedeste kurve. Det er meget, også selvom det er et forholdsvist snævert område.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes