Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Et par simple spørgsmål ang. brug af HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
karstenfk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg sidder og kigger på hvordan min HTPC skal strikkes sammen, og har et par overvejelser. Så jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer.

Skal jeg have 1 eller 2 tunere? Brugere i tv'ets egen tuner eller ser i tv gennem HTPC'en?

Bruger i HTPC'en til at afspille musik, er det kluntet at bladre rundt på en stor skærm for at skifte nr m.m.

Har i billeder m.m. liggende på HTPC'en eller på en NAS. Jeg tænker på at lave HTPC'en så den også kan bruges som NAS. Er det en god ide?
Til top Vis karstenfk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af karstenfk

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Status: Online
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger kun min PC til musik, men leget med HTPC front end, for en simpel brugerflade. Jeg synes dog brugerfladerne er for simple, og er vendt tilbage til winamp.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

sorent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2006
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger min HTPC til storset alt...

Jeg har en dobbelt tuner i, således så jeg kan optage en kanal og se en anden. Om jeg bruger min HTPC eller TV'et direkte til at se tv med er meget forskelligt (alt efter hvad det lige er indstillet på), kvalitet er den samme, dog har jeg faktisk bedre lyd via HTPC da det så kører over mit anlæg.

Det eneste jeg faktisk ikke rigtig udnytter er billedfunktionen, jeg tager rigtig mange billeder og på et rimelig plan, så jeg vil godt have lidt mere struktur på det end mediecenteret kan tilbyde - men konceptet i det fejler bestemt ikke noget, hvis man vil sidde og kigge billederne fra ferien eller lign igennem.

Musik kører bare og det er nemt at lave playlister etc.

Jeg bruger Windows Vista og har så "opgraderet" med Mymovies til at organisere alle mine film, der så er langt ind på nogle store harddiske, så man hurtigt og nemt kan vælge og se en film uden at skulle finde disken frem.

Derudover har jeg også installeret et lille program så jeg kan få adgang til mediecentret via internettet, for fx at logge ind og sætte den til at optage, eller hvis man fx er på hotel eller lign, kan man streme live tv eller optaget tv (jeg kan ikke lige huske hvad det hedder, men et ganske kendt plugin og både det og mymovies er gratis)

Jeg har så invisteret i en universal fjernbetjening fra Logitech, så jeg kun har en fjernbetjening til det hele - den tager lidt tid at sætte op men så kører det også bare. Med et klik bliver tv, mediecenter, forstræker etc tændt... p..... smart :-)

Lige nu går jeg så at overvejer at sætte en Windows Home server op, så jeg kan smide mine store harddiske i den i stedet med film, musik, billeder, optaget tv etc. derved kan man fjerne lidt støj og varme fra HTPC - alternativ kunne det også være en NAS

Vedr musik afspilning vil jeg ikke sige det er kluntet, det kan selvfølgelig godt være lidt træls at skulle have gang i hele møllen bare lige for at "sætte en cd på" - her overvejer jeg at købe et af de kabinetter man kan få med en lille touch skærm på, så man på den kan navigere sig frem til hurigt at få startet musikken. - alt kan man evt. ha en alm. computerskærm stående til det.

Til top Vis sorent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sorent

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har også prøvet at lege lidt med mediecenter (Windows 7 MC). Jeg synes det er lidt problematisk, at MCE ikke understytter digitale tunere. Jeg mener et nyt OS som WIN7, burde da have muligheden for at køre med digitale tunere. Men det kan det ikke. Ihvertfald ikke DVB-C tunere.

Hele fidusen med et mediecenter går jo lidt fløjten, når man skal afslutte mediecenteret, for at se TV via et trejdepartsprogram. Hvis man kun kan bruge mediecenteret til at vise film og billeder fra en harddisk, så kan man jo ligesågodt bruge Mediaplayer, VLC eller et andet program.

Det kan selvfølgelig være mig der er idiot, men jeg kan ihvertfald ikke finde nogle steder i mediacenter, hvor man kan lave de nødvendige indstillinger til digi-tunere.

Og nu hvor det analoge signal er ved at dø, så er de analoge tunere jo også passé. Godt nok køre de fleste antenneforeninger videre med analog et stykke tid. Men det fortsætter nok ikke i al evighed.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 01 November 2009 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

Det er ikke MS som ikke vil integrere dvb-c i 7MC. Det er simpelthen pga. pres fra tv selskaberne. Det er dog muligt at køre dvb-t og dvb-s, så man har mulighed for at emulere sit dvb-c kort med DVBlinks produkter. Jeg benytter i øjeblikke dvbsbridge tror jeg det kaldes.
Jeg benytter desuden min htpc til alt
Til top Vis kasper-n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper-n

karstenfk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2009
Sendt: 01 November 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

kasper-n skrev:
Det er ikke MS som ikke vil integrere dvb-c i 7MC. Det er simpelthen pga. pres fra tv selskaberne. Det er dog muligt at køre dvb-t og dvb-s, så man har mulighed for at emulere sit dvb-c kort med DVBlinks produkter. Jeg benytter i øjeblikke dvbsbridge tror jeg det kaldes.
Jeg benytter desuden min htpc til alt

OK, kan du skrive lidt mere om det. Der findes jo dvb-c tunere, men dem understøtter Windows 7 slet ikke ? Er der nogle af de mange andre medie center programmer (MediaPortal m.m.) som har bedre understøttelse af DVB-C?
Til top Vis karstenfk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af karstenfk

kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 02 November 2009 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Som sagt understøtter win 7 ikke dvb-c tunere i øjeblikket, så man har 2 muligheder. Få noget software der kan emulere enten en dvb-t eller dvb-s tuner, så kan de benyttes i 7MC. Eller benyt noget andet software end 7MC som understøtter dvb-c tunere. MediaPortal understøtter så vidt jeg ved dvb-c tunere men uheldigvis ikke den jeg ejer. Der er dog andre alternativer som f. eks. DVBViewer som fungerer rigtig godt til TV og knap så godt til andre medier som musik og film.
Held og lykke
Til top Vis kasper-n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper-n

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes