Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pickup til Linn Axis med Akito (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
olen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har Linn Axis med en LINN K 18 pickup som jeg overvejer at udskifte. Hvilke pickupper i prisgruppen ca. 2.000 passer til denne arm? Jeg tænker på compliance og vægt.

Det skal helst være en MM eller MC med high output. Jeg har kun MM indgang i min Rouge Audio Cronus.

Til top Vis olen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olen

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

En Linn Adikt vil være en fin løsning, den er en moderne afløser for K18 modellen - ved dog ikke om prisen efterhånden er lidt pebret hvis du handler i DK..

Anden løsning er at købe en ny nåleforpart, Linn lousy service forhindrer at du kan købe en  K18mk2 forpart men der findes nogle eqvivalenter fra Audio Technica som passer, andre ved sikkert hvilke typenr der matcher..

Andre løsninger kunne være en Denon DL110 eller en Goldring i prisklassen, der er også mange spændende Shure samt Audio Technica især med penge sparet hvis du handler udenlandsk..

Du kan også anskaffe dig en separat riaa hvis du ønsker en low out MC, men det er nok en tvivlsom løsning i pågældende arm..

Til top Vis PFM20532's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFM20532

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Linn K18 bygger på en Audio Technica, så deres nyere modeller vil sikkert passe fint. En AT150MLX ville sikkert gøre det godt. Godt tilbud her  http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY& ; ;Store_Code=LG&Category_Code=A3

AT440MLa kunne også være et billigere bud, og AT7V skulle være rimeligt identisk med de legendariske SIGNET pickupper, og skulle være et fund til prisen.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Goldring 2500 - den er lidt Adikt agtig og gør det fint i en Akito arm (som jeg formoder den har)

http://www.needles-and-spins.co.uk/pd-goldring-2500-mm-cartr idge.cfm

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

olen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange forslag. Jeg overvejer måske prøver et par gamle MC pickupper som jeg har liggende i kælderen. Det kræver naturligvis at jeg anskaffen en Stepup med MC. Jeg har en Ortofon MC 30 Suprime, MC30 og en Denon Dl 304.

Jeg fandt en beskrivelse på Hi-Fi klubbens hjemmeside med data omkring pickuppen:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/pladespiller/d enon_dl-304_pick-up.htm

JEg havde i gamle dage nogle beskrivelser fra Ortofon omkring sammenhænge mellem arm og pickupper men kan ikke finde igen. Hvordan passer f.eks en DL-304 med en vægt på 7g og kompliance på 14x16-6 med en Linn Akito arm med en effektiv masse på 10g. Er det f.eks en let arm som Hi-Fi klubben anbefaler? Hvordan får jeg det justeret rigtigt til min Linn Axis ? Findes der en protractor som kan downloades og udskrives?

De tre pickupper er måske omkring 20 år så det kan være, at de alle er ubrugelige pga. alder, men så må jeg til at kigge på forslagene igen.

Mvh

Ole

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Sendt: 08 November 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hej,

Akito armen er relativ let og skulle passe fint til en Denon DL 304. Mht. protractor kan du nøjes med en standard to punkts, blot
du sørger for at selve pickup nålen sidder umiddelbart under det lille hul som sidder yderst på tonearms hovedet.

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

olen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming,

Jeg faldet over den side med protractors. Ved du hvilken som passer bedst til en Linn Axis med Akito arm?

http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.s html

Med venlig hilsen

Ole

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 November 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

olen skrev:

Hej Flemming,

Jeg faldet over den side med protractors. Ved du hvilken som passer bedst til en Linn Axis med Akito arm?

http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-
protractors.s html

Med venlig hilsen

Ole

Hej Ole,

Brug denne her: Linn Ittok / LVX / LVX+ protractor / mounting template. Ittok har samme mål som Akito

Flemming

olen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming,

Brugte hele eftermiddagen til at læse jeres beretning om Shure M97xE med Jico forpart. Spændende læsning især da du også har en Linn Axis med en Akito arm.

Har lige set madprogrammet med brdr. Price stilen minde til forveksling lidt om jeres lange tråd.....

Jeg har i første omgang bestilt en M97xE hos Thomann. Det fremgår af jico's forside at de har 1 måneds leveringstid så det går vist hen og bliver en julegave.

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 November 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej Ole,

Hæ.. Vi holder også ikke altid 100% til emnet .

Jeg tror du bliver glad for Shure pickup'en, selv i standard udgaven spiller den fint og frem for alt meget ukompliceret men alt
det har du naturligvis læst om i tråden og du er naturligvis mere end velkommen til at komme med dine indtryk

Flemming

olen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming,

Jeg har printet protractoren ud. Ved du hvor der en en beskrivelse på hvordan den bruges?

Der er 20 år siden jeg brugte en til min SME serie III arm. Har forresten stadig min gamle Thorens TD 160 Super med SME armen og en MC30 Suprime. MIn gamle forstærker er desværre gået i stykker så jeg har ikke noget til MC længre.

Har fået en bekrfætelse fra Thomann. Den blev afsendt i går så den er her nok imorgen.

Mvh

Ole

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 November 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hej Ole,

Jeg har ikke set nogen beskrivelse af hvordan den bruges men hvis du bruger flg. fremgangsmåde burde det ikke gå helt
galt:

1. Placer protractoren på spindlen så linien "Arm Rest Position" er parallel med tonearmen når denne sidder i holderen.

2. Monter pickup'en så nålen sidder over "Stylus Tip Point".

3. Her efter flytter du protractoren (roterer) og sænker pickupen så nålen sidder i krydset på "A". Juster huset så det flugter
    med guide linierne og sidder helt lige.

4. Gentag pkt. 3 over krydset "B"

5. Det kan være nødvendigt at gentage ovenstående procedure nogle gange indtil det hele sidder som det skal, så lidt
    tålmodighed er påkrævet

Thorens pladespilleren og SME armen er bestemt ikke af vejen. Har du ikke overvejet at få den vakt til live?

Flemming

olen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Skal man anvende den protractor som fulgte med M97xE pickuppen eller den som du henviser til. Der findes ikke et Stylus tip point kun A og B?

Mvh

Ole

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 November 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

olen skrev:

Skal man anvende den protractor som fulgte med M97xE pickuppen eller den som du henviser til. Der findes
ikke et Stylus tip point kun A og B?

Mvh

Ole

Jeg ville nok anvende Linn protractoren men du kan evt. bruge begge ved at justere tip point efter Linn og ellers justere efter
den medfølgende Shure protractor, jeg mener dog at "A" og "B" punkterne på hhv Linn og Shure er identiske.

Flemming

olen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Sidder og forsøger at juster min nye Shure pickup med den downloadede protractor fra vinylengine.com. Når man har printet den, står der at man skal måle 150mm. Når jeg måler efter at have prøvet 2 forskellige printere får jeg ca. 142mm.

Så giver del vel ikke nogen mening, at begynde at justere efter dette?

Mvh

Ole

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 November 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

olen skrev:

Sidder og forsøger at juster min nye Shure pickup med den downloadede
protractor fra[COLOR=#800080">
vinylengine.com[/COLOR">
. Når man har printet den, står der at man skal måle 150mm. Når jeg måler efter at have
prøvet 2 forskellige printere får jeg ca. 142mm.

Så giver del vel ikke nogen mening, at begynde at justere efter dette?

Mvh

Ole

Nej, så hellere bruge den medfølgende men hvis du blot sørger for at selve pickup nålen befinder sig under det lille hul
forrest på tonearmshovedet skulle du være sikret en ok justering (sådan er min egen Axis sat op og det passer også efter
Vinylengine protractoren).

Flemming

olen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming,

Nu tror jeg den er ved at være der. Det kræver godt nok lidt lys når man er ved at være lidt op o alderen.

Hvordan har du justeret højden på armen. Er der en speciel vinkel som passer bedst til M97xE eller har du den helt i bund?

Mvh

Ole

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 November 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

olen skrev:

Hej Flemming,

Nu tror jeg den er ved at være der. Det kræver godt nok lidt lys når man er ved at være lidt op o alderen.

Hvordan har du justeret højden på armen. Er der en speciel vinkel som passer bedst til M97xE eller har du den helt i bund?

Mvh

Ole

Shure pickup'en kan være lidt besværlig at montere . Jeg har selv justeret armen så den er parallel med pladetallerkenen.
Du kan også se det ved at justere højden så bagsiden af pickuphuset står vinkelret mod pladetallerkenen.

Flemming

olen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg den er ved at være det. Jeg har hævet armen 2-3mm i forhold til bund position. Det skal også lige tilføjes at jeg har en tynd filt måtte mellem pladetallerken og plade.

Hvilken højde har du og ved du hvad som er standard med en Linn som plade måtte?

Nu er det mange år siden jeg sidst har rodet med min gamle Thorens og SME. Men jeg syntes det kunne være sjovt at få setuppet målet igennem af en prof. Som gammel "teknik nørd" har man det bedst med at vide at dem man har funger optimalt....

Mvh

Ole

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 November 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

olen skrev:

Så tror jeg den er ved at være det. Jeg har hævet armen 2-3mm i forhold til bund position. Det skal også
lige tilføjes at jeg har en tynd filt måtte mellem pladetallerken og plade.

Hvilken højde har du og ved du hvad som er standard med en Linn som plade måtte?

Nu er det mange år siden jeg sidst har rodet med min gamle Thorens og SME. Men jeg syntes det kunne være sjovt at få
setuppet målet igennem af en prof. Som gammel "teknik nørd" har man det bedst med at vide at dem man har funger
optimalt....

Mvh

Ole

Det lyder godt! Filtmåtten er standard på Axis og alle Linn pladespillere, så vidt jeg ved. Jeg bruger selv en Funk Firm
Achromat som i sig selv er 5 mm høj. Mht. armhøjden er der ikke nogen faste mål fra Linn, da dette er afhængig af den
benyttede pickup, som en gylden regel siger man dog at armen skal være parallel med underlaget men der findes
undtagelser.
Nu er jeg spændt på at høre hvad du mener om Shure pickup'en

Flemming

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum