Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Skal sub’en have uld? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gunslinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg er færdig med min box til min Peerless XXLS 10", en lukket sag på 23L. Den skal smides bag i min stationcar og fodres med 300 IcePower Watt.

Jeg har lidt svært ved at vurdere om kassen skal fores med lyduld, har bestilt noget der kommer i morgen. hvad siger i?
Til top Vis gunslinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gunslinger

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Hvis du har afstivet den grundigt, og evt. brugt bitumen/blygummi, vil jeg ikke mene at det er nødvendigt. Lyder det ikke som det skal uden dæmpeuld, kan du prøve dig frem.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået fortalt af en hver form for uld , acoustilux osv dræber de dybeste toner i en subwoofer.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Det gør ikke den store forskel om der er uld/acoustilux eller ej i en subwoofer som udelukkende tager sig af de dybeste frekvenser.

tonykart007: At ulden skulle dræbe de dybeste toner er noget sludder. Ham som fortalte dig det ved ikke hvad han snakker om!

gunslinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hvad angår afstivning er det nødvendigt når sub'en ikke er større end ~25x50cm? Den er lavet i 19mm MDF.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

gunslinger skrev:
Hvad angår afstivning er det nødvendigt når sub'en ikke er større end ~25x50cm? Den er lavet i 19mm MDF.

Det er vist ligemeget når den alligevel ligger bag i en bil, hvor alt andet går i resonans.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Som dæmpning betyder det ikke så meget, men man kan ændre meget markant på afstemningen af  bassen med dæmpemateriale, her skal du prøve dig frem. Små lukkede subwoofere, fylder jeg altid løseligt op med dæmpemateriale.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Det man kan benytte dæmpeuld til er i korte træk, at "snyde" enheden til at tro kabinettet er større end det egentligt er. Dvs
fylder du den op med dæmpemateriale vil frekvenskurven for subwooferen ændre sig. Man kan ca. snyde kabinettet 20% større
ved massivt brug. Så du kan prøve at simulere dinenhed i et lukket kabinet på 28L og se hvordan frekvenskurven ser ud.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
gunslinger skrev:

Det er vist ligemeget når den alligevel ligger bag i en bil, hvor alt andet går i resonans.

Det var da en ubrugelig kommentar, alt andet "går ikke i resonans" fordi man spiller i en bil. Plus at det ikke er et validt argument at kabinettet gerne må vibrere fordi det gør resten også. Det svarer fuldstændig til at sige at fordi den ene begår et tyveri så må jeg også.

Personligt ville jeg sætte en krydsafstivning i midten af kabinettets længderetning, altså sådan at du afstiver de 4 lange sider.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
kappen skrev:
gunslinger skrev:

Det var da en ubrugelig kommentar - Det synes jeg nu ikke, man bør overveje om det er besværet værd, når det alligevel skal sidde i en bil.

Det svarer fuldstændig til at sige at fordi den ene begår et tyveri så må jeg også. - Ja det er fuldstændig det samme!

gunslinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Det blev uden afstivning og uld i første omgang - jeg synes den lyder ok. Selvom jeg synes der er en lige vel resonans fra kabinen ved de lavere frekvenser, men det bliver nok bedre når jeg får systemet justeret ordentlig.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

For virkeligt at påvirke selve basafstemningen, skal der bruges meget dæmpemateriale, især med tunge membraner som XXLS'ernes. Som en anden nævner, kan man fylde løseligt op, hvilket kan dæmpe eventuelle stående bølger i boksen. Disse vil dog ligge langt over subbens arbejdsområde (især i en lille sub) - så den reelle værdi af dæmpningen er diskutabel. Det samme gælder diskussionen om afstivning. Det er et spørgsmål om proportioner - kan det betale sig bruge tid og kræfter på at afstive kassen, når andre resonanser sålangt vil overstige niveauet fra boksens?

Jeg er enig med JJAZ i hans første kommentar her, men ikke i den anden - tyveri analogien sejler lidt, politiet prioriterer jo osse efter forbrydelsers alvorlighed. I dette tilfælde ville en bekæmbelse af bilens resonanser med f.eks. blygummi måske være en bedre prioritering?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

gunslinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Det blev uden uld og afstivning- indtil videre er jeg tilfreds, bortset fra de penge der er spildt på at købe skidtet. :)

Resonans i kabinen og ting der vibrerer (soltag, bagklap osv) må siges at være et større problem. Bilen er dog forholdsvis godt dæmpet i forvejen, med blygummi, skum, uld og filt over alt, så der kan jeg ikke gøre ret meget mere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes