Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 16:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Cervin wega ombygning. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vibholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jeg er ejer af et par gamle 1215 cervin wega, kabineterne er blevet grimme, og samtidig ønsker jeg at få dem skjult lidt væk, uden at miste lyden og poweren :o)

Det jeg ønsker at gøre er at bygge hjørne kabineter til dem, som jeg kan montere på væggen hævet over gulvet, jeg skal prøve at foklare min plan, også ønsker jeg viden om det kan gøres uden at ødelægge lyden totalt.

Altså vil jeg lave et trekantet kabinet, dog hvor den spids som går ind i hjørnet bliver en skåret af så den kommer en flade så luft røret kan gå ud der, det eneste jeg ved om en højtaler er at basen skal ha et angivet antal liter, det vil jeg måle på mine gamle kabineter, også ved jeg røret skal ha den rigtige størrelse og længde.

Men nu ændre jeg på formen på kabinetet, hvor meget må jeg ændre uden det får kæmpe betydning, altså kan jeg nok ikke få luft røret til at side nødagtigt samme sted i forhold til basen som orginalt.

Også bliver mine højtaler os fast i 45 grader i rummet nu, så jeg havde tænkt mig at montere diskant og begge mellemtoner i nogle store akryl rør, en enhed i hvert sit rør, fastmonteret på en aksel tværs igennem enden, så jeg har mulighed for at dreje dem den retning jeg ønsker, men det vil sige de ikke er en del at selve kabinetet længere, også vil jeg sætte 15" bassen i bunden i 45 grader mod gulvet, istedet for de 90 som den normalt har, kan jeg gøre det??

Håber der er nogen dygtige folk der kan give nogle råd.

Mvh Vibholm.

Til top Vis Vibholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vibholm

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 November 2009 kl. 06:02 | IP-adresse registreret  

Du behøver nok ikke bekymre dig om refleksportens placering i forhold til bassen, sålænge du holder dig til den rigtige portlængde/portareal, og bassen har det rigtige volumen at arbejde i. Du bør erindre dig, at hjørneplacering næsten givet vil medføre en kraftig forstærkning i bassen, og risiko for betoninger.

Men, både selve hjørneplaceringen, og din idé med hensyn til montering af mellem/diskantsektionen (smart idé, for øvrigt), vil ændre udstrålingsforholdene for enhederne meget. Og, det er desværre meget svært at lave en fornuftig forudsigelse omkr. det lydmæssige resultat!

Har du mod på det, så klø på - men vær forberedt på eksperimenter og modifikationer hen af vejen. Orker du ikke det, må du nok søge andre løsninger.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 November 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

følger lige med her

Hilsen

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

Vibholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Mollecon.

Jeg er os spændt på om det vil virke optimalt for mig, det skal dog siges at jeg ikke er rigtig hifi nørd, så hvis det ikke spiller helt perfekt, er jeg nok ikke istand til at høre det, plus jeg høre mest rock og techno, og ellers kommer de til at fungere som front højtaler til surrond, så hvis det kan komme meget tæt på den kvalitet som de har nu, er jeg glad, nu er cervin wega jo ikke en highend højtaler, men derfor kan jeg self godt gøre den mega dårlig.

Noget jeg har tænkt meget på, de rør som sidder i nu er bare helt alm glatte rør skåret lige over, mon det er nogen ide at sætte trakter på som man ser i bil baser?

Min første plan var faktisk at bygge et sæt AT100 sammen med os, så jeg fik fire 15" og to 12" bas, og 8 mellem og 4 diskant, men det blev jeg frarådet, nok os lidt overdrevet, men har dem bare til at stå, så kunne da være meget sjovt at prøve, det er jo ikke dyrt at bygge kabinetet til det, kræver bare lidt arbejde.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Når man sætter tragter på, eller afrunder, enderne af refleksrør, er det for at undgå støj fra turbulens. Så hvis det ikke har været et problem før, bliver det det næppe. Det behøver du altså ikke.

Hmm, du kunne jo udnytte 15" enhederne til en sub.

Vibholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Okay fint nok, jeg glemmer de tragter igen, jeg har altså bare ikke meget forstand på det.

Nå men det lyder sådan set spændene med ideen om at lave sub ud af de basenheder, men jeg har kukket lidt på nettet for at finde nogle litter mål og rør mål, men kunne ikke finde noget brugbaret, kun nogle standart kasser, og det er vel ikke godt nok??

Ved du nogle steder eller hvad er dit råd Mollecon??

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Man skal kende de tekniske data (Thiele/Small-data) på enhederne, for at kunne regne på deres opførsel i boksen - ellers arbejder man i blinde. Derfor er standardkasser, som du selv siger, ikke gode nok (medmindre man er meget heldig).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes