Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bygning af hifi-hus (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 November 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Titlen lyder lidt prangende, men det jeg er kommet frem til er, at når man bygger sit hus skal man tænke hifi ind i det allerede på tegnebordet. Jeg mener man må lave et eller flere rum bag stuen i hele dens længde og så montere basser direkte på huller i væggen i stuen, så de bagvedliggende rum fungere som kabinetter, det giver mulighed for nogen meget store og meget vibrationsfri kabinetter.

Herudover bør man indmure små alkover (hedder det det?) som de dvd, forforstærker mv kan stå i for maksimal isolation, endelig vil det hele jo se ud til at fylde mindre i stuen. Nogen der har tanker om dette eller som har bygget noget de kunne vise frem?

Bare en tanke

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 November 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Vi snakkes ved når du skal til at bygge, og søge lån, og efter at du har talt med konen om det

Spøg til side, men ærligt talt, jeg ville brække mig hvis jeg skulle opholde mig i noget som lignede et lydstudie for at høre lidt musik
Det er også min filosofi så vidt muligt at holde mig til noget som enten kan ændres eller fortrydes
Og tanke om at ødelægge det halve af mit hus for at have mit eget lydstue finder jeg meget frastødende
Beklager, men jeg finder tanken latterlig
Et hus bør indrettes så det er behageligt, praktisk og nemt at bebo
Dit forslag minder mig lidt for meget om 80erne hvor alle skulle have store festrum på 1. salen, og som ofte endte med at stå ubrugte hen

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 November 2009 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Man kan jo bygge i dybden og dermed holde "støjen" væk fra det øvrige hus. Jeg har set mange eksempler på denne indretning. Jeg giver til dels musicus ret i at man ikke skal "ødelægge" huset for at opnå den perfekte lyd. Derimod kan man da godt tænke i et akustik venligt miljø - således at det ikke er totalt umuligt at få det til at lyde bare nogenlunde uden bagefter at skulle lave alle mulige dæmpningstiltag etc.
Hvis rummet har en nogenlunde kort efterklangstid er det i øvrigt også mere behageligt at opholde sig i og føre samtaler i = lettere taleforstålighed = mindre anstrengende.

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 November 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Jeg tror godt, man kunne imødekomme både kravene til beboelighed og hifi, især hvis man gør det fra begyndelsen - så ideen er som sådan ikke dårlig. Men det stiller lidt ekstra pladskrav, og vil nok osse blive noget dyrere end almindeligt standardbyggeri.

For en del år tilbage besøgte jeg nogle venner i USA, som lige havde bygget hus. I kælderen var der bygget en decidet hjemmebif, med skrånende gulv og forberedt for alt udstyr, ret fedt. Men, det var osse et stort hus (de var ikke fattige...), omkr. 700 m2.

Jeg er enig med Musicus i, at lytterummet såvidt muligt skal være som et almindeligt beboelsesrum - det er simpelthen rarest .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 November 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Det er da en glimrende idè at bygge et lille ekstra rum i forlengelse af stuen. Udover at være baskabinet, kan det være baffel for en fuldtone, man kan stille effektforstærkene og ting der støjer, f.eks luftpumpe til luftlagret pladetallerken, musikkserver etc. Jeg kan ikke se andet end at det kun vil gøre stuen smukkere og mer familievennlig.
A

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 November 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Det vigtigste er, i mine øjne, at sørge for at mindst et (gerne alle) har hifi-venlige dimensioner - gerne med asymmetriske rum.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 08 November 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hvis man nu ser bort fra bygning af ekstra rum osv. Er der så nogen der ved hvilke mål en stue helst skal have, eller ikke må have, for at være optimal med hensyn til placering af højttalere. Og reflektering af deres lyd?

Er ikke i bygge tanker, men i flytte tanker. Vil være rart at vide når man kigger på ny bolig. Hvordan skal stuen helst være udformet?

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 08 November 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Hvis man nu ser bort fra bygning af ekstra rum osv. Er der s� nogen der ved hvilke m�l en stue helst skal have, eller ikke m� have, for at v�re optimal med hensyn til placering af h�jttalere. Og reflektering af deres lyd?

Er ikke i bygge tanker, men i flytte tanker. Vil v�re rart at vide n�r man kigger p� ny bolig. Hvordan skal stuen helst v�re udformet?

Der findes store mængder info om dette på nettet. Der er nogle enkelte deminsionsforhold der er optimale i en eller anden forstand, men det vigtigste er sådan set at undgå dem der er katastrofale.

Jeg vil, om et par dage når jeg får tid, grave et par af mine referencer frem og sige lidt mere.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 11 November 2009 kl. 05:14 | IP-adresse registreret  

Dimensioner: 1:1,25:1,6 , eller hele faktorer deraf. Hovedsagen er, at dimensionerne IKKE 'går op', f.eks. som i 1:2:4. Vi taler her om rum med vinkelrette flader, og ideen er at sprede stående bølger, så de ikke forstærker hinanden - reglen gælder både højtalerbokse og rum, for øvrigt.

Skæve flader er basalt en fordel. Hvis der er to modstående flader, og den ene er blot svagt vinklet i forhold til den anden, vil stående bølger ikke kunne opstå.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 15 November 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Spøg til side, men ærligt talt, jeg ville brække mig hvis jeg skulle opholde mig i noget som lignede et lydstudie for at høre lidt musik
Det er også min filosofi så vidt muligt at holde mig til noget som enten kan ændres eller fortrydes
Og tanke om at ødelægge det halve af mit hus for at have mit eget lydstue finder jeg meget frastødende
Beklager, men jeg finder tanken latterlig
Et hus bør indrettes så det er behageligt, praktisk og nemt at bebo

Her er jeg til dels uenig.

En stue må aldrig ligne et lydstudie, men jeg tror heller ikke, det var det, trådstarter havde tænkt sig.

Du unge vil have minimalistisk stil og alt skal helst være skjult - det tror jeg ikke konen vil brokke sig over.

En 1000+ liters subwoofer kan let skjules, hvis der tages højde for det i konstruktionsfasen (f.eks på loftet). Herudover kan man indbygge højtalere i væggen, således det kun er overfladen, der bliver brudt af højtaler stof.

Der er klart at alt fleksibilitet forsvinder, når højtalere indbygges. Derfor er det vigitgt at rummet fra starten er gennemtænkt nedtil, hvor de enkelte møbler er bedst placeret.

Hvis du yderligere kan få lov til at montere lyddæmpende lofter (evt. gipsplader med huller i), så vil dette hjælpe gevaldigt på akustiken sammen med så bløde gulve, som konen tillader (fliser er værst).

Det kan også anbefales at overveje lydisolering til andre rum, så man får mindre skæld ud om aftenen.

Et firkantet rum er det værste (næstefter et rundt rum). Hvis du i de store flader lader dig inspirere af tidligere nævnte forhold og herudover forsøger at bryde store flader mest muligt. Et skråt loft vil også hjælpe.

Man kan opnå ganske fornuftig akustik i et pænt og nydeligt rum, hvis man fra starten tænker i disse baner.

Søg evt. inspiration i diverse tråde om hjemmebio selvom disse ofte vil benytte løsninger konen nok ikke godkender.
Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes