Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 20:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jorma JPC 2,5 netkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel H-H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg overvejer, at investere i nogle Jorma JPC 2,5-kabler...

Er der nogen, som har erfaring med disse kabler?

Hvad er smartest mht. stikdåsen.  Jorma laver én, men skulle man i stedet vælge en Lorad-løsning, da denne er billigere og sørger for, at kablet ikke støjer.

Mit anlæg består af Cayin for- og effektforstærker, Cayin cd-a8, Revel M20-højttalere og MIT terminator 2-kabler.  Herudover har jeg en Philips 963SA-dvd, men jeg tror det vil være overkill, at sætte et JPC-kabel på den...????

Nogen kommentarer eller forslag til andre netkabler i nogenlunde samme prisklasse? 

Til top Vis Mikkel H-H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel H-H
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Lasse Pedersen har dem, spørg ham
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 865
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke overkill med et godt kabel på signal kilden.

Det er min oplevelse at specielt digitale apperater har godt af gode kabler og netstøjfilter.

Den største forbedring vil du få hvis du skifter på hele kæden.



__________________
Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
Til top Vis troelskn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelskn
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Nej, det er ikke overkill med et godt kabel på signal kilden.

Det er min oplevelse at specielt digitale apperater har godt af gode kabler og netstøjfilter.

Den største forbedring vil du få hvis du skifter på hele kæden.

Helt enig. Skift hele vejen fra væg, helst også stikdåse og endnu bedre på en separat gruppe fra målertavlen. Husk at checke for netfasen i samtlige led også væg til stikdåse. Nogle af kablerne lader til at spille bedre den ene vej end den anden. Hos mig gav det størst virkning at sætte godt netkabel på forstærkeren, men også på CD og DVD var der stor virkning. Den nye fordelerdåse med tilledning gav også forbedring på video og TV på trods af deres almindelige fastmonterede ledninger. Se i øvrigt tråden om dette i et andet forum. Har du i øvrigt prøvet andre kabler end MIT 2? De kan udskiftes med billigere kabler med godt resultat i mange anlæg.

Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
Mikkel H-H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hvilken fordelerdåse taler du om? Den fra JPC eller Supra Lorad?

Kan det betale sig, at montere en anden ledning (ect. lorad) på tv'et, så netledningen ikke støjer blandt højttaler- og signalkabler.

Til top Vis Mikkel H-H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel H-H
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har hverken Jorma eller Supra, men en tysk. Så det var mere generelle iagttagelser hos mig. Et ikke gennemført projekt er en dag at prøve de svenske, du omtaler for at se om de er lige så gode som/bedre end de tyske, jeg har (som jeg foreløbig er vældigt glad for). Min lyttefilosofi er at leve med et produkt så længe, at jeg kender det til bunds, før jeg prøver det næste. Det har gennem årene vist sig mest holdbart for mig. En anden generel iagttagelse er, at bedre netkabler og dåser har størst virkning, hvor 230V forsyningen er forurenet, typisk i midten af storbyer. Graden af virkning er også afhængig af, hvor gode strømforsyningerne er på komponenterne i anlægget, hvor gennemsigtigt anlægget er samt hvor homogent anlægget er sammensat. Derfor er der nok også så mange meninger om, hvor stor virkning netkabler/dåser har. Hos mig er det primært renhed, dynamik og naturlig klang, som er blevet forbedret.

Jeg vil gætte på, at det vil hjælpe at skifte netkabel på TV'et, men hvor meget det giver i lydforbedring er svært at forudse - og er det prisen værd i forhold til andre mulige lydforbedringer f. eks. ferritringe på TV'ets netledning. Husk i øvrigt at slukke TV'et helt - ikke kun på stand-by, når du vil lytte seriøst, hvis dit TV står tæt på anlægget. Hele kassen udstråler forurening, som forstærkere fanger som radiobølger (eller mere nøjagtigt et elektrisk felt), selv når TV'et er i stand-by position.

 Held og lykke

Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Man får meget bedre basgengivelse, hvis der IKKE står et TV i stuen og skrumler med!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 06:39 | IP-adresse registreret  

nu har jeg bestilt et par netkabler og en stikdåse

desværre bliver det først afsendt på mandag

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
Mikkel H-H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Jeg glæder mig til, at høre om resultaterne, jdg1
Til top Vis Mikkel H-H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel H-H
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

nu har jeg bestilt et par netkabler og en stikdåse

desværre bliver det først afsendt på mandag

Hej, ja det er altid forfærdeligt, når man efter lange overvejelser endelig får bestilt - så skal man spændes på pinebænken. Glæder mig også til at høre din reaktion.

Hilsen

Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 865
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg håber at du vil skrive noget om dine oplevelser, gerne lidt mere end : "det er godt, prøv det."Wink

evt. med billederBig smile det ku' være fedt.



__________________
Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
Til top Vis troelskn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelskn
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

ja...det er lang tid at vente

jeg skal nok skrive lidt når jeg får dem.

Den primære grund til at jeg bestilte dem, var pga. jeg har et kæmpe kabelrod bag mit rack og jeg vil derfor undgå udstråling fra netkablerne.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

så har jeg fået dem her til aften.  Skal lytte til dem her de næste par dage.  "bygge-kvaliteten" ser rigtig god ud; store solide stik osv.
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
så har jeg fået dem her til aften.  Skal lytte til dem her de næste par dage.  "bygge-kvaliteten" ser rigtig god ud; store solide stik osv.

Spændende, jdg1............... Glæder mig til at høre om dine indtryk !



__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

har nu lyttet til kablerne det meste af aftenen.  Der sker altså virkeligt noget når de kommer på, set i forhold til de gamle lakridssnørrebånd!!

Diskanten bliver en anelse mere velopløst.  Men det der virkeligt rykker tænder ud, er lydbilledet!!  Det er næsten som et tv-billede, der bliver stillet helt skarpt!  Dette bevirker, at lydbilledet bliver endnu bredere og dybere.  En sand fryd, at lægge ører til!!

De næste par uger vil gå med en del mere tests!  Man skal jo være helt sikker

En sjov ting jeg har lagt mærke til er, at det virker som om lydniveauet lige falder en 1 db eller 2, når jorma kablet kommer på.  Det er ikke sådan at bassen bliver svagere i forhold til diskanten, eller at dynamikken aftager.....tvært i mod!! Man skal bare lige skrue 1 eller 2 db op for at få samme lydtryk som uden jorma kablerne.  Er der andre, der har lignende erfaringer`??

 

 

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

har nu lyttet til kablerne det meste af aftenen.  Der sker altså virkeligt noget når de kommer på, set i forhold til de gamle lakridssnørrebånd!!

Diskanten bliver en anelse mere velopløst.  Men det der virkeligt rykker tænder ud, er lydbilledet!!  Det er næsten som et tv-billede, der bliver stillet helt skarpt!  Dette bevirker, at lydbilledet bliver endnu bredere og dybere.  En sand fryd, at lægge ører til!!

De næste par uger vil gå med en del mere tests!  Man skal jo være helt sikker

En sjov ting jeg har lagt mærke til er, at det virker som om lydniveauet lige falder en 1 db eller 2, når jorma kablet kommer på.  Det er ikke sådan at bassen bliver svagere i forhold til diskanten, eller at dynamikken aftager.....tvært i mod!! Man skal bare lige skrue 1 eller 2 db op for at få samme lydtryk som uden jorma kablerne.  Er der andre, der har lignende erfaringer`??

 

 

Hej jdg1 !

Det er præcis samme erfaringer jeg har gjort i mit setup. Mere ro i lydbilledet, strammere dybere bund, det virker som om der bliver tilført mere strøm, da alt fremstår på en mørkere baggrund. Man ser dybere og bredere ind i lydbilledet. Perspektivet forbedres. Jeg vil ikke sige man får flere detaljer end før netkablerne kom ind. Alt står bare mere klart og rent integreret i lydbilledet end før. Nok også derfor man kan/skal dreje volumen et par grader mere op end man er vant til = mindre støj ?!

Jeps ! Så kan man spørge hvorfor det skulle virke med de metervis af middelmådige kabler, som ligger bag væggen ?. Det har jeg også funderet over...... Meeeen "I dont care, and I don´t give a sh*t, because it´s working folks" !   

GOD FORNØJELSE MED GENNEMLYTNINGEN !!!

 

 



__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

hej holberg,

kører du også med jorma?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

hej holberg,

kører du også med jorma?

Hej jdg1 !

Nej, dog ikke !

Jeg kører med nogle kabler som ligner Jormas. Det er en lidt dyrere variant. Bliver iøvrigt bestilt v. samme leverandør som Jorma. De adskiller sig fra Jormas kabler på 4 punkter:

1: Schuko gummistik

2: Kraftigere skærm

3: Kraftigere isolering

4: Billigere end Jormas trods ovenstående, da jeg har bestilt dem hos én som jeg kender fra det høje nord ! 

Jeg har aldrig hørt Jormas. Så det lydmæssige skal jeg ikke udtale mig om. Jeg kan blot fortælle at dem jeg indehaver virker. Det som gjorde udslaget for min bestiling, var bla. de mange positive ting jeg har læst omkring Jormas netkabler !   

Ps. Jeg har netop bestilt én alu stikdåse fra Kalle Miltzow. Den er jeg lidt spændt på at modtage.

Se evt. hans hjemmeside : www.kalle-miltzow.de

 



__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

har nu lyttet til kablerne det meste af aftenen.  Der sker altså virkeligt noget når de kommer på, set i forhold til de gamle lakridssnørrebånd!!

Diskanten bliver en anelse mere velopløst.  Men det der virkeligt rykker tænder ud, er lydbilledet!!  Det er næsten som et tv-billede, der bliver stillet helt skarpt!  Dette bevirker, at lydbilledet bliver endnu bredere og dybere.  En sand fryd, at lægge ører til!!

De næste par uger vil gå med en del mere tests!  Man skal jo være helt sikker

En sjov ting jeg har lagt mærke til er, at det virker som om lydniveauet lige falder en 1 db eller 2, når jorma kablet kommer på.  Det er ikke sådan at bassen bliver svagere i forhold til diskanten, eller at dynamikken aftager.....tvært i mod!! Man skal bare lige skrue 1 eller 2 db op for at få samme lydtryk som uden jorma kablerne.  Er der andre, der har lignende erfaringer`??

 

 

Det er min erfaring, at hver gang, anlægget bliver mere dynamisk, skal man skrue lidt mere op for at opleve samme subjektive gennemsnitsniveau. Det tror jeg er forklaringen her.

Den modsatte effekt oplever man med P3, hvor signalet er komprimeret: Mindre dynamikspring, men kraftigere oplevet lytteniveau. Forklaringen er mere kompleks end som så, men You get the Point?

Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
Mikkel H-H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Holberg, hvilken type er dine kabler?
Til top Vis Mikkel H-H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel H-H
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes