| Forfatter |
|
sonyes Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 12 November 2009 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg har et par singleended rørmonoblokke der skyder ca. 18w af hver. pt. driver de et sæt Holfi Sonair elegance og gør det ok ved normale niveauer. Jeg vil dog gerne have nogle mere letdrevne højttalere. Har i nogle gode forslag?
|
| Til top |
|
| |
leakker-fyr Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 12 November 2009 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
klipsch
__________________ heeeej har brug for hjælp til sub byg
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 12 November 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du selv har mod på at bygge helt eller delvist, så er her et godt alternativ: http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm.
Jeg pønser selv på at bygge den, dvs. jeg får en snedker til at lave kabinetterne, og så laver jeg resten selv. Med en følsomhed på omkring de 95 dB (målt, ikke bare en angivelse fra en producent) og en impedans ikke under 6 ohm, så er de ganske letdrevne.
Bemærk at den også kan laves som XL-version med 12", men så er kabinettet også noget større.
|
| Til top |
|
| |
sonyes Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 13 November 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvbyg er jeg ikke lige frisk på desværre. Klipsch har jeg selv kigget lidt på. Hvilke modeller skal man gå efter? Jeg forventer at købe brugt. Tannoy har også været oppe at vende, men ved ikke helt hvad man skal gå efter.
|
| Til top |
|
| |
blackfrancis Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 13 November 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
audio note er oplagte...de er først og fremmest konstrueret til brug med single ended forsærkere som audio notes egne. jeg har 2x9 watt...og det er rigeligt til at få en audio note j til at spille højt! alternativt så find et sæt brugte snell J II eller E II, det er disse gamle højttalere som audio note er bygget på.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 13 November 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 13 November 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den top 100 på Audioreview sælgeren af Klipsch´ene refererer til skal dog tages med et gran salt, da den drejer sig om de 100 mest sete produkter indenfor den seneste uge - og den har dermed ikke noget med kvalitet at gøre. Men de ser sgu fede ud højttalerne, og jeg var selv hoppet på hvis ikke lige jeg havde købt nyt
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 13 November 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan anbefale Tannoy System 15 (og sikkert også system 10 og 12 som jeg dog ikke har hørt).
De har en varm lyd præget af en let hængekøje frekvenskurve. De spiller ikke ultradybt (ca. 35 Hz), men det er netop derfor de har høj følsomhed (et sted i halvfemserne)
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 13 November 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej,
jeg driver mine audio note ax-two med en lille 10 watt trends forstærker og kan nemt spille min stue op på ca 25 kvm. ved godt det er en helt anden type forstærker, men det giver et billede af, at der ikke behøves så store mængder effekt.
kan generelt anbefale audio note og tannoy.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Prinds Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvornår er højttalere egentlig "letdrevne" ? Hvad er tommelfinger-reglerne ? Mine Verity Audio Fidelio Encore har ifølge producenten en følsomhed
på 88 dB og en impedans på ikke under 6 Ohm - gør det dem "letdrevne" ?
/Prinds
|
| Til top |
|
| |
Gbemi Forum Bruger

Tidl. Hifi4real
Bruger siden: 20 September 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
12 ohm og en følsomhed på 97 - de er letdrevne
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er, kan være, en smule komplekst at svare på, men generelt gælder det at, der skal være en stabil impedans og en lav driftseffekt, Fx 4 ohm, tæt på lineært, og 95+ dB i driftseffekt vil være letdrevne.
HWGA.  __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der findes ingen standard for begrebet 'letdreven', og som det nævnes, er det ikke helt enkelt. Jeg ville mene, at taler vi hifi højtalere, vil en effektfølsomhed over 93 dB/W/m. begynde at nærme sig letdreven - simpelthen fordi langt de fleste hifi højtalere ligger et stykke under 90 dB, typisk 85 - 88 dB. Men, selv følsomme højtalere vil kunne belaste en lidt sart forstærker hårdt, såfremt de en udfordring impedansmæssigt.
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonyes skrev:
Hejsa,
Jeg har et par singleended r�rmonoblokke der skyder ca. 18w af hver. pt. driver de et s�t Holfi Sonair elegance og g�r det ok ved normale niveauer. Jeg vil dog gerne have nogle mere letdrevne h�jttalere. Har i nogle gode forslag? |
|
|
Det er mange letdrevne ht. Et vesentlig spsm er hvad der er prisrammen? Puma
|
| Til top |
|
| |
almarx Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i mange år spillet på et par Cabasse Sampan. Hvis ikke jeg husker galt er der nogle til salg for tiden. Det er en klassisk højtaler, der kan det meste. Nede i Europa koster de stadig kassen.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! De nye Dali Ikon 7 har en MÅLT gns. følsomhed på 93db (hi-fi news marts 2010). Så hvis man ikke vil bygge selv er de et godt bud. Husk de må IKKE vinkles indaf, der er alt for meget niveau i toppen og det åndssvage bånd gør det ikke bedre. Men selvfølgeligt skal der jo være noget for "husarerne"??? Men de når ikke et sæt DTQWT til sokkeholderne!

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 07 Februar 2010 kl. 03:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er, at de fleste fabrikater nu om dage opgiver spændingsfølsomheden, målt med 2,83 volt over terminalerne. Og det svarer kun til effektfølsomheden, såfremt impedansen på højtaleren er 8 Ohm. Er impedansen på 4 Ohm, er den reelle effektfølsomhed den halve. En højtaler med den halve impedans vil se dobbelt så følsom ud, skønt det blot er impedansen, der er ændret...
Cabasse hører til de få fabrikater, der har tradition for at lave rigtigt følsomme hifi højtalere - desværre er de ikke billige.
Med 18 watt til rådighed skal man nok have en følsomhed på omkr. 94 dB, for at følge med en 100 watts amp med et par gennemsnits hifi højtalere - men det er altså bare et slag på tasken .
|
| Til top |
|
| |