Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 22:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: HF 275 Helios - En umulig opgave ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jakob M
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 17 November 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Er der evt nogen som kunne tænke sig at komme til en kop kaffe i 3480....og lige give sin mening ;-)

__________________
Mvh Jakob
Til top Vis Jakob M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob M
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 17 November 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Du har højre HT stående i et hjørne, det giver for meget bas forstærkning - prøv at lytte til en kanal ad gangen.
Du skal have mere plads omkring HTérne, ellers anslår bassen toner i overensstemmelse med bølgelængder ift. rummets begrænsende flader !
Prøv at læse lidt om akustik:        http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1617&zoneid=2 

Hvis højtalerne skal stå på den snævre plads, må du nok indse at HF275 er for stor - men måske nogle kabler, som er svage i bassen kan hjælpe dig lidt.


Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
Jakob M
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 17 November 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Planløsningen gør at det er sådan højttaleren skal placeres....så måske er de for store. Har faktisk snakket med DAT i dag og skal prøver en længere basport eller evt lave den om til en akustisk ventil.

Men jvf DAT så skulle min SV233 have lidt mere gods i bunden...så det kan godt være at det er der problemet ligger. Men jeg giver ikke helt op....



__________________
Mvh Jakob
Til top Vis Jakob M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob M
 
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 813
Sendt: 17 November 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jakob M skrev:

Planløsningen gør at det er sådan højttaleren skal placeres....så måske er de for store. Har faktisk snakket med DAT i dag og skal prøver en længere basport eller evt lave den om til en akustisk ventil.

Men jvf DAT så skulle min SV233 have lidt mere gods i bunden...så det kan godt være at det er der problemet ligger. Men jeg giver ikke helt op....



Du er ret låst med hensyn til at hverken flytte eller justere afstanden både ved højttalerne og sofaen...

Bassen starter og stopper ikke hvor man vil have sine ting til at stå, du vil få lidt flere muligheder hvis du flyttede højttalerne ned på den korte led, men der kommer spisebordet nok lidt i vejen, da sofaen jo skal have en plads nærved, og dit sofabord står også lige i lydstrømmen og gør heller ikke lyden bedre...

Med sofaen ude midt i rummet, får man heller ikke smasket bassen og resten af lyden lige i bagknolden, og det er også at foretrække..

Men hvis anlægget skal stå hvor det gør, så er der nok kun en vej og det er at dæmpe rummet bedst muligt, men en asymetrisk opstilling er ikke altid af det onde, flere har kun denne mulighed og det det kan virke både godt og skidt, så det behøver ikke være derfor bassen giver problemer..


__________________
If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 17 November 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Som jeg ser det er der et par aspekter der gør sig gældende, det ene er at en HT'er står i hjørnet. Et andet er at du har den placeret op ad et vinduesparti og det sidste at disse højttalere er "meget" store til et rum på godt 25m2.

Jeg tror måske du kan afhjælpe dit problem noget, ved at flytte arrangementet længere væk fra hjørnet, samt evt prøve med dæmpning bag højttalerne i form af "toppeskum"

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-tilbehoer/ vnr/122220/

Du kan også prøve med en BAS trap - søg mere info her på forummet :-)

Nu skriver du ikke om du har gulvtæppe på for det har en væsentlig indflydelse på lyden...



__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
Jakob M
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 18 November 2009 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Prøvede at lave en lyttetest i går med Foamzorb bag ved højttalerne og gardinerne trukket for......syntes ikke lige det gav synderligt meget :-(

__________________
Mvh Jakob
Til top Vis Jakob M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob M
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 18 November 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Der kan være flere faktorer at kigge på...

Hvilken type vægge har du? Det kunne lyde som om det er beton, for hver kan lyden skvulpe frem og tilbage. Gips vil derimod absorbere.

Fliserne er en god ide - den brugte jeg selv da jeg boede et sted med trægulv. Men du kan måske stadig risikere at gulvet spiller med, og her mener jeg ikke at kork er nok som mellemlæg - her vil SD være bedre. Men er trægulvet lagt på beton eller strøer? Det er kun ved sidstnævnte at det kan risikere at spille med.

HF'ernes basport vender fremad, så det er heldigvis ikke noget problem. Men jo længere du kan flytte dem væk fra bagvæggen, jo bedre - og det kan være et spørgsmål om de sidste 10 cm.

Foamzorb hjælper ikke i bassen, med mindre det er deres basstraps - de tynde paneler er kun til at dæmpe længere oppe. Det bedste du kunne gøre var nok at placere nogle basstraps i hjørnet bag den ene højttaler.

Møbleringen har også stor betydning. Sparsom møblering giver ringe dæmpning, mens reoler, bogreoler og tunge sofaer og møbler vil dæmpe mere. Et ekstra tæppe vil, ligesom Foamzorb, kun dæmpe opefter, ikke i bassen.

Nu er du, ligesom så mange andre, bundet af at skulle leve med hifi i dagligstuen. Men du kan vel godt lave et forsøg hvor du får frie hænder til at placere dem "optimalt" - herved kan du få afprøvet om det er muligt at få højttaleren til at spille fornuftigt, og måske også få større indrømmelse til at placere dem bedre

Jeg har selv levet med et sæt HF-275 Helios i en lejlighed med trægulv på strøer, i en stue på 4 x 7 meter. Jeg havde alt for lidt bas, med et Kenwood L-1000M effekttrin.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Jakob M
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 18 November 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Det er overvejende betonvægge som jeg har der hjemme....og gips hvor sofaen står. Puf og sofa er store stof møbler som burde dæmpe.

Jeg ville kanont gerne trække dem 10cm længere ud fra bagvæggen men mit feminine indre siger nej...for det passer ikke ind. Hvis der virkelig skal flyttes radikalt rundt...så vil det betyde en merudgift til nye møbæer osv osv...så not an option.

En mellemvej er når visse sange skal spilles....så skal porten lukkes helt ved høje lydtryk...og så kan jeg beholde dem.

Samtidig så søger jeg efter et anlæg som jeg skal have her i MANGE år og derfor skal det gerne være så godt som muligt og ikke et som skal rettes til hver gang man skal nyde musik.

Men nu er næste skridt at smide noget Rockfon på nogle vægge, 5cm tykke granitfliser under højttalerne og SD feet.



__________________
Mvh Jakob
Til top Vis Jakob M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob M
 
Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 18 November 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Jeg ville for sjov skyld prøve at låne en anden og mindre bas-orienteret forstærker, bare for at se hvorvidt det var denne der var skyld i for meget bulder og brag, det er trods alt nemt og tjekke og så er du fri for at investere i alt muligt skum og plader, hvis det er dette der er problemet..

__________________
Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
Til top Vis Rune|WildChild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rune|WildChild Besøg Rune|WildChild's Websted
 
Jakob M
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 18 November 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Tror sgu at jeg har løst det...til et ganske tilfredsstillende resultat...men der er altid plads til forbedring :-)

Her til aften har jeg:

  1. Rykket dem 50cm ud fra bagvæggen
  2. Rykket dem 14cm tætter på hinanden så den ene kommer mere ud af hjørnet
  3. Smidt dem op på nogle 40X40cm betonfliser
  4. Brugt kort som mellemlægning
  5. Lukket portene på med skumpropper
  6. Vinklet dem mere ind mod sweetspot

I morgen skal der så ske lidt mere. Der får jeg hentet SD feet og skifter fliserne ud med sorte granitfliser i 5cm tykkelse.....



__________________
Mvh Jakob
Til top Vis Jakob M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob M
 
Radiomanden
Branchemedlem
Branchemedlem

AUDIOcompagniet

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 18 November 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Har du tjekket om der er den rette mængde sand i kabinettet? Jeg kan ikke lige huske hvor meget der skal være, men højttalerne vil helt sikkert spille for fyldigt uden sand...

Søren Vittrup
AUDIOcompagniet

 

 

 

 

Til top Vis Radiomanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Radiomanden Besøg Radiomanden's Websted
 
Jakob M
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 18 November 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Det var sgu en god idé men er noget i tvivl om hvor det kommer ind henne....for der er ingen prop til det ;-) Men i øvrigt så er der vist rigeligt i....for de vejer voldsomt meget

__________________
Mvh Jakob
Til top Vis Jakob M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob M
 
Radiomanden
Branchemedlem
Branchemedlem

AUDIOcompagniet

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 18 November 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Radiomanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Radiomanden Besøg Radiomanden's Websted
 
Jakob M
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 18 November 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Yup der er sand i....og det ligger fint i bunden :-) Og så sidder der ferrit ringe på bassen :-)

__________________
Mvh Jakob
Til top Vis Jakob M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob M
 
Radiomanden
Branchemedlem
Branchemedlem

AUDIOcompagniet

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 18 November 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Prøv at skrue den nederste bas ud, og mærk i bunden om der er poser med sand...

Jeg mener i øvrigt ikke hf275 er en skrækkeligt bas-tung højttaler, så noget må være galt!

Til top Vis Radiomanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Radiomanden Besøg Radiomanden's Websted
 
Radiomanden
Branchemedlem
Branchemedlem

AUDIOcompagniet

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 18 November 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Så ville jeg nok forsøge nogle af de gode råd om basfælder - søg evt. på tube traps - eller prøve at låne et komplet andet system på højttalerne.
Til top Vis Radiomanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Radiomanden Besøg Radiomanden's Websted
 
Jakob M
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 18 November 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Ja det kunne være en ide at prøve en anden forstærker. Men efter de sidste ændringer i dag så er det faktisk blevet sådan at det ikke p***er mig af mere....det er 94% på plads og nu kan jeg bruge tid på de sidste 6% :-)

__________________
Mvh Jakob
Til top Vis Jakob M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob M
 
bsfp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 18 November 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Læste om en gut i high-fidelity der brugte en aktiv sum i modfase for at fjerne noget bas til hans alt for store højtalere i et lille rum, lidt mærkelig løsning, men det virker og man kan justere rimeligt nøgagtigt.
Til top Vis bsfp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsfp
 
Jakob M
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 20 November 2009 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Så er den 98% på plads.... Fik i går smidt dem op på nogle 6cm tykke granitblokke og yderligere en plade af hårdt gummi på 5mm afskåret til at passe højttalerens størrelse......resultatet er bare top nice. Nu kan jeg for alvor nyde de højttalere og nøj de spiller bare dejligt

__________________
Mvh Jakob
Til top Vis Jakob M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob M
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 21 November 2009 kl. 05:56 | IP-adresse registreret  

Det var fint. Altid rart at have noget der bare spiller, og som ikke skal justeres i hoved & r*v hele tiden .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes