Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 11:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Forskellen på Optisk digital og Coaxial? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 November 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Hvad er forskellen på Optisk digital og Coaxial lydudgang på LCD TV? Vi har alm. billedrørs TV nu og kører analog signal nu. Har you see kabelTV, så de sender stadig analog signal sideløbende med digital. Som det er nu, så har jeg et coaxial kabel fra  DVD/HD til min DAC og kan på den måde få god stereo lyd over anlægget fra DVD'er. Film vi ser på TV er selvfølgelig i analog lyd selv om vi kører det til DAC over HD/DVD da den har analog tuner. Jeg vil gerne have fladskærm og ny HD/DVD med digital tuner i nær fremtid. Planen var så at sætte et coaxial kabel fra både TV og HD/DVD sådan at man kan se en film på TV over anlægget samtidig med man optager noget andet på HD/DVD. Som det er nu kan jeg jo ikke få lyd over HD/DVD på en kanal og optage på en anden samtidig. Ikke fordi det sker så tit, men skal vi ud og have nyt, kan man lige så godt få den mulighed med også da jeg har en ledig digital indgang i min DAC. Men de fleste TV jeg kigger på har ikke coaxial lydudgang, men optisk digital. Kan jeg køre det over min DAC og hvilket kable skal der så til?
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 18 November 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Der er ingen forskel, så hvis DAC'en kan tage optisk så ingen problemer. Kablet skal naturligvis være optisk.

I terorien er coax bedre der det har større båndbredde, men jeg tror de færreste vil opleve en væsentlig anden lyd, hvis eller det optiske kabel, er af en god kvalitet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 November 2009 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Så du har altså ikke optisk digital indgang på din DAC?

Man kan få konvertere (fra optisk til SPDIF og den anden vej) på EBAY. Hvad sådan en dims hedder kan jeg ikke huske.

Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 November 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Som alt andet indenfor hi-fi bliver dette også delt…

Oftest når man benytter sig af coaxial forbindelse, benytter man et Phono/RCA stik..!? dette var et stik der blev opfundet tilbage i starten af 50èrne og er ikke specificeret til de høje frekvenser som et digitalt signal køre med, samtidig mener mange at der kan være indstrålings problemer, og at kontaktfladen forringes over tid.

Optisk er ofte blot lavet af billig plastik, og kontaktfladen i enderne ”til den optiske sender og modtager” er ikke god nok. Men på den anden side undgår du en elektrisk kontakt mellem dit udstyr, hvilket måske kan have en fordel da meget nyt udstyr benytter elektroniske strømforsyninger og folk ikke går så meget op i at fasevende deres udstyr rigtigt.

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 November 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

her er en optisk til coax converter

http://www.av-cables.dk/lydkabler/coaxial_digital_kabel/coax ial_digital_converter/optisk_digital_til_coaxial_digital_con verter_614_da.html

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 18 November 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

iflg manuaelen (på engelsk) er der (udover USB) 3 stk S/PDIF RCA connector digital input  Men skal jeg forstå på CPH-R at jeg bare kan benytte optisk digital udgang på TV til digital indgang på DAC uden problemer?

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 18 November 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Totoronto skrev:
Så du har altså ikke optisk digital indgang på din DAC?

Man kan få konvertere (fra optisk til SPDIF og den anden vej) på EBAY. Hvad sådan en dims hedder kan jeg ikke huske.

Det bliver mange bokse, så tror jeg det er bedre at jagte et TV som har digital coaxial udgang de må da findes hvis signalet er bedre

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:

iflg manuaelen (på engelsk) er der (udover USB) 3 stk S/PDIF RCA connector digital input  Men skal jeg forstå på CPH-R at jeg bare kan benytte optisk digital udgang på TV til digital indgang på DAC uden problemer?

Coaxial og Optisk er begge samme standard = S/PDIF (Sony Philips Digital InterFace). Der kunne metoden til at overføre der er en anden. Du kan derfor sagtens bruger DAC'en med optisk hvis blot du konverterer til coax inden. Det undrer mig iøvrigt meget at din DAC ikke har en optisk indgang.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 November 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:

jeg ville bare benytte optisk...

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 18 November 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Fint, tak. Så kan jeg jo vælge det TV jeg vil. Evt. ku' jeg ta' DAC'en med under armen og sætte den til det TV jeg engang vil købe og høre om der er hul igennem.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
CPH-R skrev:

Fint, tak. Så kan jeg jo vælge det TV jeg vil. Evt. ku' jeg ta' DAC'en med under armen og sætte den til det TV jeg engang vil købe og høre om der er hul igennem.

Så være sikker på at TV'et sendet PCM ud og ikke et surroundformat som din DAC ikke forstår.

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 18 November 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Så være sikker på at TV'et sendet PCM ud og ikke et surroundformat som din DAC ikke forstår.
Ja, der er meget at holde styr på. Men ikke mon ikke der et sound set up på sådan et TV? Altså på de bedre af slagsen. Jeg har ikke tænkt mig at købe et bambus TV i det lokale supermarked

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
Kjeldsen skrev:
Ja, der er meget at holde styr på. Men ikke mon ikke der et sound set up på sådan et TV? Altså på de bedre af slagsen. Jeg har ikke tænkt mig at købe et bambus TV i det lokale supermarked

Selv de allerbilligste DVD'er jeg har set med digital out, har mulighed for at vælge de forskellige typer. Så det tror jeg bestemt. Men, det er jo ikke sikkert ekspedienten er klar over det.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 18 November 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Oftest når man benytter sig af coaxial forbindelse, benytter man et Phono/RCA stik..!? dette var et stik der blev opfundet tilbage i starten af 50èrne og er ikke specificeret til de høje frekvenser som et digitalt signal køre med, samtidig mener mange at der kan være indstrålings problemer, og at kontaktfladen forringes over tid.

Optisk er ofte blot lavet af billig plastik, og kontaktfladen i enderne ”til den optiske sender og modtager” er ikke god nok. Men på den anden side undgår du en elektrisk kontakt mellem dit udstyr, hvilket måske kan have en fordel da meget nyt udstyr benytter elektroniske strømforsyninger og folk ikke går så meget op i at fasevende deres udstyr rigtigt.

Og i begge tilfælde er det 0 og 1, der sendes igennem - så lyden bliver den samme, når først den er konverteret til analog.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 November 2009 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:
CPH-R skrev:

Og i begge tilfælde er det 0 og 1, der sendes igennem - så lyden bliver den samme, når først den er konverteret til analog.

Så enkelt er det ikke... Søg på fenomenet jitter, så kan du se hvor meget forskel der kan være!

eks. på jitter over tid:

Og forskel på kabler:

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Men hvis DAC alligevel re-clocker, er jitter elimineret......

Hvis den ikke gør - tjah - så tvivler jeg stadig på, at du kan høre forskel mellem de 2 kabeltyper i en blindtest.....

Fremfor alt er jitter et hokus-pokus ord og -fænomen, hvis primære formål er at sælge overflødige, dyre kabler.....

Dermed ikke sagt, at det i ekstreme tilfælde kan have en svag indflydelse.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 November 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Hvis den ikke gør - tjah - så tvivler jeg stadig på, at du kan høre forskel mellem de 2 kabeltyper i en blindtest.....

Fremfor alt er jitter et hokus-pokus ord og -fænomen, hvis primære formål er at sælge overflødige, dyre kabler.....

Præcis!

Nogle hifi nørder insisterer bare på at kunne høre forskel. Det ville jeg nok også gøre hvis jeg havde smidt mange penge efter et "fint" digitalkabel

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Sendt: 18 November 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

det er fint i ikke kan høre forskel på digi kabler med jeres midlmådige anlæg men kan i så ikke lade os med de meget større og bedere anlæg selv tage stilling til om der forskel
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 18 November 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
kaso skrev:

Præcis!

Nogle hifi nørder insisterer bare på at kunne høre forskel. Det ville jeg nok også gøre hvis jeg havde smidt mange penge efter et "fint" digitalkabel

Der ER en forskel på hvilke kabler man bruger - det vigtigste er at impedansen er 75 Ohm og ikke 50 Ohm, som i et alm. signalkabel.

Men det behøver overhovedet ikke være et dyrt købt digitalkabel. Et super digitalt kabel kan meget enkelt og billigt loddes sammen af 1,5 m god 75 Ohms (antenne)kabel og et par gode phonostik.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
det er fint i ikke kan høre forskel på digi kabler med jeres midlmådige anlæg men kan i så ikke lade os med de meget større og bedere anlæg selv tage stilling til om der forskel

Føler du dig større og bedre nu?

Hvad kender du til mit anlæg?

Kender du ordet "placebo"?

Jo-jo - "Kejserens Nye Klæder" gælder også i 2009......

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes