| Forfatter |
|
Clive Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 22 November 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle på Hifi4All, Jeg har at gøre med et meget velkendt problem, nemlig at jeg får signalforstyrrelser i forstærket form ud gennem mine højttalere, når en GSM-telefon ligger i nærheden. For at uddybe emnet lidt mere, kan jeg fortælle at det pågældende anlæg simpelt består af en aktiv subwoofer med to satellitt'er tilsluttet (2.1 til brug ved PC'en). Mig bekendt indtrænger GSM-signalerne nogle terminaler/indgange på subbens forstærkerdel, og dermed bliver forstærket og sendt ud til højttalerne. Kan en mulig løsning være at købe et skærmet linie-signalkabel mellem PC og line-in på subben? - eller er der nogle personer herinde, som kan give et par hints til at løse problemet? __________________ Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
Chrw Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 26 November 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
I disse digitale tider er det mere end nogensinde, nødvendigt at skærme rigtigt godt af.
Når det drejer sig om mobil tlf. som kan være meget støjende, det hører man jævnligt i radioen eller på tv.
På radio og tv så køb antennekabel i klasse A++ stikket skal være af metal i begge ender.
Du skal også regne med at din PC også støjer så skærmet kabel, eller er din PC jordet.
Prøv evt. at klippe 20-30 cm af dine højtalerkabler, de kan nemlig virke som antennekabel, og på den måde samle støj op.
Højtalerkabler kan virke som antenne kabel hvis deres længde passer med støjkildens bølgelængde.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Clive Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chrw skrev:
Du skal også regne med at din PC også støjer så skærmet kabel, eller er din PC jordet. Prøv evt. at klippe 20-30 cm af dine højtalerkabler, de kan nemlig virke som antennekabel, og på den måde samle støj op. Højtalerkabler kan virke som antenne kabel hvis deres længde passer med støjkildens bølgelængde. Mvh. |
|
|
Tak for dit svar. Jeg kan oplyse at min PC (som er en laptop) ikke er jordet, fordi adapteren ikke er bygget op omkring det. Desuden har jeg ikke direkte mulighed for at forkorte mine højttalerledninger, eftersom de er integreret i højttalerne, og at det ikke er direkte hi-fi kabler, men nærmere linje-kabler (dvs. hvor enden der skal tilsluttes subwooferen har signalet i midten og stel uden om sig). __________________ Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
Thomas2641 Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Chrw Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2009 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Clive
Prøv med et par hovedtelefoner, om de også opsamler støj. Hvis støjen forsvinder så er det kablet fra din pc til højtaler der opsamler støj. Så kan det være. at din tlf. som støjer for meget.
Hvis du bor i nærheden af en radio amatør så kan støjen meget vel komme der fra. Det sker f.eks. når han bruger en ikke godkendt sender med for stor effekt. Så kan du måske få et par dine kammerater til at komme med deres mobiler. Lad alle telefoner være slukkede. Tænd dem så en for en, hvis støjen også kommer når du tænder de andre telefoner. Så skal du nok undersøge om du kan skærme din pc bedre. Der er mange støjsendere, så det er Sherllok Holmes metoden der skal bruges.
Det kan jo også være at du bor tæt, på en taxi vognmand, eller et andet firma som har et kraftigt radioanlæg.
Prøv evt. at ringe DR støj tjenesten, om de har en løsning på problemet. I gamle dage var det P&T (post og teletjenesten) der løste disse problemer.
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 19 December 2009 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
En GSM telefon er en så kraftig 'støjsender' at det er nærmest umulig at holde den ude af div lydanlæg hvis den opererer i nærfeltet (nogle få meter)...jeg ville nok fjerne den eller slukke for den. Dine signal-kabler er sikkert skærmet i forvejen....det har længe undret mig hvordan det kan være noget udstyr tillades så ringe udstråling at det næsten ikke er til at opnå...andet..herunder telefoner må støje mere end nogensinde før.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Chrw Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
En WALKIE TALKIE med en ulovlig kraftig forstærker, selvfølgelig gemt på loftet, kan både på tv-siden og HiFi give støjproblemer. Det kan godt være det er rigtigt, at GSM telefonen støjer meget, jeg har dog ikke selv problemet.
Jeg ved dog med mine 40 års erfaring, at en sjusket afskærmning altid vil give problemer med støj, det kan være en vaskemaskine, som ikke er jordet ordentligt. Eller et relæ som står og skifter.
I dag er der så meget elektronik støj, så der grund til at være opmærksom.
Jeg har lagt mærke til at der er mange der sjusker med noget af det vigtigste nemlig antennekabel og stik. Du kan som bekendt ikke få bedre lyd ud end hvad du putter ind. Så derfor
Brug et antennekabel som overholder kvalitet A++. Antennestikket skal være af metal, og have godt fadt i skærmen.
Lad være med at bruge et plastik stik som du kan købe i supermarkedet.
Hvis det skal være helt ekstremt, så kan man benytte XLR-stik, eller BNC-stik. Det gør jeg dog ikke, jeg kan godt klare mig med standard RCA-stik.
|
| Til top |
|
| |