| Sendt: 26 November 2009 kl. 01:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey all
Jeg bor i en lille et-værelses (på omkring 3.9 x 4.5 meter). På de to korte sider, har jeg beton. Den ene langside er en gipsvæg - ud til en fællesgang, hvor der står en rumdeler. Den anden langside er ca. en meters penge høj og resten er to vinduer der hver er 2 meter i bredden (med gardiner). Lidt funky, I know.
Anywho.
Der er koblet en NAD T763 til mine højttalere, der pt. består af 2x B&W DM601 S3, som jeg er enormt glad for. Surround er 2x JVC "købt i Bilka i sin tid, sammen med et konfi-anlæg" - der tjener deres formål til fulde. Primært ser jeg film, men hører også en del radio og musik (iPod, CD og MiniDisc, i stereo). Jeg har ikke en centerhøjttaler, så mit system kan vel betegnes som værende 4.0 ?!
Førhen var systemet opsat således, at lytterummet var på "tværs" af værelset, med fronterne ved gipsvæggen og surround under vinduet. Det gav en god dæmpet lyd, der til gengæld havde masser af bund. Som tiden gik, blev jeg mere og mere glad for NAD + B&W combo'en, hvilket jeg ikke var, da jeg i sin tid købte anlægget. Faktisk var jeg enormt skuffet over lyden, der dog senere hen, skulle vise sig at være et valg der passede mine ører rigtig godt.
Nu har jeg flyttet lidt rund på tingene, så fronter og surround nu er placeret op ad hver af de to betonvægge.
Lyden har ændret sig markant. Den er blevet mindre mudret, mere "ærlig", men til gengæld har jeg mistet den bund jeg havde før. Det er simpelthen som om, at min tidligere "hov, jeg har da ikke behov for en sub"-følelse er blevet erstattet med en "f**k! Jeg burde have en sub"-følelse.
Mit spørgsmål er derfor:
Er der et eller andet i indretning, som har "ødelagt" min tidligere gode lyd? Kan jeg foretage et skifte, så jeg får det komplette lydbillede tilbage?
I bund og grund: Bør jeg investere i en sub, eller købe 2x gulvhøjttaler og smide de to B&W om til surround og bare smide JVC'erne ud?
Jeg frekventerer et fællesrum, hvor der er 2x Dali 909 som fronte. Det er, selvsagt, et lidt større lokale end min et-værelses, men jeg kunne ikke undgå at lade mig imponere over deres lyd. Samtidig, er jeg lidt begejstret for CM7'erne, der kan erhverves for en god skilling, brugt.
Så hvad ville du/I gøre eller råde mig til?
1: Købe sub. 2: Købe gulvhøjttalere. a) Købe Dali 909. b) Købe B&W CM7. 3: f**k it. Lyden vil ikke ændre sig...
Lyttevaner: Kan godt lide at se en film med "god lyd". Jeg spiller, normaltvis, ikke højt, men kan godt finde på det en sjælden gang eller to. Det gælder både film og musik. Oftest er det dæmpet og roligt, men vil gerne have følelsen af, at skulle behovet og lysten opstå, er der ikke nogle fesne begrænsninger.
|