Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 18:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Luxman PD-290 - RIIA/step-up ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 01 December 2009 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg har fået en Luxman PD-290 + Ortofon MC-20 super II af min far, og vil i den forbindelse spørge, om jeg skal bruge en "step-up forstærker" ? Og
i så fald, kan I anbefale en? Det må gerne være så billigt som muligt - også gerne brugt.

Jeg ved, jeg skal bruge en RIIA (jeg spiller med aktive højttalere af mærket AVI), og vil også gerne spørge hvilken I kan anbefale til netop dette
setup? Også gerne billig :)

Jeg ved ikke så meget om det, jeg vil bare gerne kunne lytte til LP'er, da jeg synes det er hyggeligt.

Mvh Magnus
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 01 December 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Har din forstærker en pladespillerindgang?
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 01 December 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Nej, det er vist derfor, jeg skal have en RIIA, ikke? (Sådan har jeg forstået det)
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted
 
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 813
Sendt: 01 December 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Hey

Så vidt jeg kan se er det en lav output pu, så ja der skal være en vis forstærkning og der skal enten en stepup til, eller MC riaa...

Eller drop den pu helt fra start og snup en Ortofon 2M Red eller Blue...

Det er heller ikke sikker den ældre pu er i så god form at de kan betale sig at forsætte med denne


__________________
If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 01 December 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Det er en low-output MC, dvs. den skal have en RIAA med ekstra forstærkning. Det er en 2500 - 3000 kr. pickup, med en fin
nåleslibning, der plejer at holde rigtig længe, og hvor dæmpegummiet også bliver ved med at fungere OK i mange år.

Du har 2 muligheder: at finde en separat RIAA. Eller finde en billig, ældre forstærker, der kan tricksene. Jeg ville selv prøve det
sidste, vel vidende at det måske ikke blev helt formfuldendt designmæssigt. I gamle dage var pladespilleren den vigtigste
lydkilde, og RIAA indgangen noget, der blev kælet for.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 01 December 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Nu har du forhåbentlig en kontrolforstærker (også kaldet forforstærker) imellem dine signalkilder og dine AVI højttalere med indbyggede effektforstærkere? Og til denne kontrolforstærker har du så forbundet f.eks. din cd-afspiller?

Jeg spørger bare fordi det kunne jo være at du bare køre cd-afspiller med volumenkontrol direkte ind i dine højttalere

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 01 December 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for alle svar.

Jeg hører ikke cd'er, så jeg ejer ikke en cd afspiller. Jeg hører musik i loss-less format via min computer, og ind i digital indgang på mine AVI'ere.
Kan jeg ikke sætte en RIAA i analog indgang på mine AVI'ere, og så høre LP'er?

Er det korrekt, at MC betyder pick up? Og hvad er en step up forstærker til? Min far mener, jeg skal have en step-up forstærker pga. pick uppen.

Jeg tror ikke, jeg vil til at skifte puck up og alt sådan noget, den skulle vist være i fin stand, og så vil jeg hellere købe en RIAA forstærker (som jo
er en forforstærker til pladespilleren, ikke?).

Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted
 
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 813
Sendt: 02 December 2009 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

MagnusHolm skrev:
Tusind tak for alle svar.

Jeg hører ikke cd'er, så jeg ejer ikke en cd afspiller. Jeg hører musik i loss-less format via min computer, og ind i digital indgang på mine AVI'ere.
Kan jeg ikke sætte en RIAA i analog indgang på mine AVI'ere, og så høre LP'er?

Er det korrekt, at MC betyder pick up? Og hvad er en step up forstærker til? Min far mener, jeg skal have en step-up forstærker pga. pick uppen.

Jeg tror ikke, jeg vil til at skifte puck up og alt sådan noget, den skulle vist være i fin stand, og så vil jeg hellere købe en RIAA forstærker (som jo
er en forforstærker til pladespilleren, ikke?).



MC er inddelt i forskellige output de afgiver og din pickup er meget lav faktisk og kræver faktisk en del forstærkning, men der findes billige MC Riaa'er i 1000-2000krs klassen, problemet er bare at støjsvaghed og indstillings muligheder er begrænset for at få det bedste ud af lav output pu som din..

Riaa'en er en phono forstærker ja, den forstærker pu'ens lave output og i riaa'ens indre er der også et kredsløb som retter signalet til, men der er ingen volume kontrol tilknyttet, det er et udgangs signal på linie med cd's analog udgang, dog afhængig af riaa'ens forstærkning, som jeg skrev ovenstående..


__________________
If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 02 December 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Hvordan styrer du volumen på dit digitale signal - er der en fjernbetjening til dine AVI som kan regulere lydstyrken? Hvis ja, og denne volumenkontrol også styrer den analoge indgang, så kan du bare tilslutte RIAA'en direkte. Hvis ikke, så mangler du muligheden for at kunne styre volumen.

Der findes i dag 2 typer pickup'er: MM (Moving Magnet) og MC (Moving Coil). De dyre pickup'er er som regel MC'ere, men de er også noget mere krævende idet de både skal kunne tilpasses belastningsmæssigt, plus at deres signalstyrke er noget lavere end for en MM.

En MC kræver altså mere end en MM, og det løses enten ved at der ligger en trafo (a.k.a. MC step-up forstærker) foran RIAA'en der forstærker og impedanstilpasser signalet inden det kommer ind i RIAA'en. Der findes også RIAA'er der har denne tilpasning indbygget, dog som regel blot som et elektronisk kredsløb i stedet for en trafo.

RIAA'en selv (der altså skal have et MM niveau input) laver så også noget forstærkning, men vigtigst af alt equalizerer den frekvenskurven - signalet på en LP er indspillet med ekstra diskant og for lidt bas for at undgå alt for store rilleudsving, og dette skal selvfølgelig vendes om inden afspilning - tilslut eventuelt din pladespiller uden RIAA og du vil forstå hvad jeg skriver

Din situation: Du har en MC-pickup, så du er nødt til at have enten trafo plus MM-RIAA, eller en såkaldt MC-RIAA hvor det "lille ekstra" er indbygget. En mulig - og billig - løsning kunne være Cambridge 640 der koster 999 kr. i Hifi-Klubben. Mange vil sige at du vil få det bedste resultat med en trafo til at få signalet op på MM niveau, og de har sikkert ret, men trafoen alene vil koste dig 1.000 kr. brugt. Cambridge'n vil om ikke andet være et godt sted at starte.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 02 December 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for jeres svar. Jeg forstår ikke det hele, men det har ihvertfald hjulpet en masse!

Jeg tror, jeg køber sådan en Cambridge fra Hifiklubben - med mindre, det bedre kan betale sig at købe en brugt? Jeg er ihvertfald besluttet på, at
det bliver en MC-RIAA, jeg køber :)

Og forresten, ja - der er en fjernbetjening med mine højttalere, hvorfra jeg styrer lyden, kanal osv.

Igen, mange tak for jeres gode svar! Hvis der er en, der har et konkret forslag til en anden MC-RIAA end Cambridgen, eller en brugt måske, vil jeg
da meget gerne høre :)

Mvh Magnus
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 02 December 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Prøv at lede efter en Ortofon T 20 trafo den passer rigtig godt til MC 20.

Mon ikke sådan en fås brugt til under tusind kr.

      carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 02 December 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hej CARS10.

Det vil jeg prøve.

Min far har en Ortofon T 30, til hans pladespiller - men er det en MC-RIIA ?
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 02 December 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Nej...men den gør at din pu kan tilsluttes en 'normal' MM ingang...altså hvilken som helst RIIA.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 02 December 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

MagnusHolm skrev:
Min far har en Ortofon T 30, til hans pladespiller - men er det en MC-RIIA ?

Din far må så have en RIAA i sin forstærker.

Trafo er alene til at forstærke/impedanstilpasse et MC signal så det passer direkte ind i en MM RIAA. Og så er det at f.eks. Cambridge'n har det hele (dog ikke med trafo men med såkaldt aktiv MC forstærkning), men de laver også en ren MM RIAA (540) hvor du kan sætte en trafo foran, ligesom din far gør.

Billigst og nemmest er en MC RIAA i stil med Cambridge 640. NAD PP3 til samme pris er vist også en fin mulighed.

Hvis du skal køre signalet langt fra RIAA til højttalerne - og det skal du vel - bør du nok undgå at blande rør ind i det.

Brugt er en fin ide - hvis du kan finde netop det du søger. Køber du hos Hifi-Klubben kan du måske endda aftale et eller andet med at kunne sammenligne Cambridge og NAD modellerne med hinanden - så kan det næsten ikke gå galt

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 02 December 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Okay, nu er jeg mere med, tak for dét! :)

Jeg tror, jeg snakker med Hifiklubben om at prøve begge to - det lyder som om, det er det nemmeste.

Tusind tak for hjælpen alle sammen, glæder mig til at høre LP'er !
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted
 
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 787
Sendt: 02 December 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hvis din far har en t-30 step up, så tror jeg ikke at du kan finde en bedre egnet step up end den til din ortofon overhovedet - vel næsten uanset pris.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 03 December 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Hvis din far har en t-30 step up, så tror jeg ikke at du kan finde en bedre egnet step up end den til din ortofon overhovedet - vel næsten uanset pris.

Enig. Men mit bud er at farmand har opgraderet sin pladespiller inkl. pickup, eftersom Magnus ikke har fået trafoen med

Magnus: Skulle du have fået trafoen med, så brug endelig den og køb en MM RIAA i stedet.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 03 December 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke fået den t-30, det er bare den han selv har stående. Jeg tror, han har en Thorens pladespiller, den Luxman er en, han har haft stående
længe :)
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes