Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hvilket grafikkort til HD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moonpie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 December 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Er noget tid siden jeg har læst på sagerne, så forsøger mig lige på den dovne måde

Er der et (eller flere) grafikkort som anbefales til en HDPC for tiden?

Skal være et PCI-e kort og det skal være passivt kølet - håber på 2 HDMI udgange, så jeg kan køre lyd og billede ud fra det til henholdsvis projektor og reciever...

Jeg skal ikke spille ved siden af og da jeg bruge Core AVC behøver det ikke understøtte HW dekodning af x.264... Vil komme til at køre under Windows 7 i øvrigt...

Sidst jeg kiggede på den slags var der problemer med 24fps afvikling og 7.1 bitstreaming - er de løst?

Nogen der kan pege mig i den rigtige retning?
Til top Vis Moonpie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moonpie

JordanDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 December 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt følge dig i at du gerne vil have det passivt, så det bliver så lydløst som muligt. Men fx ved alle nyere ATI kort, følger der et smart overclocking program med, hvor du også kan skrue ned for blæser hastigheden. (dvs downgrade kortet en smule).

Det har jeg gjort på mit, til min htpc, og den er mere eller mindre lydløs. Kan ikke høre den når jeg ser film.

Angående det med 2 hdmi udgange, så er det de færreste kort som har det hvor du kan trække lyden med ud igennem begge hdmi udgange, derfor ville jeg klart anbefale en forstærker med hdmi indgang.

Et andet spørgsmål er også om det skal lav profil grafikkort, eller om der godt kan sidde almindeligt i?

Jeg bruger et ATI HD4890, og har ikke oplevet nogle problemer med fps, og 7.1 lyd når det har kørt via hdmi stikket til tv, og når jeg får min nye reciever samt højtalere, regner jeg heller ikke med der bliver nogle problemer.

Til top Vis JordanDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JordanDK

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 December 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

JordanDK skrev:
Jeg bruger et ATI HD4890, og har ikke oplevet nogle problemer med fps, og 7.1 lyd når det har kørt via
hdmi stikket til tv, og når jeg får min nye reciever samt højtalere, regner jeg heller ikke med der bliver nogle problemer.

Jeg har endnu ikke hørt at 7.1 bitstreaming fungerer på grafikkort. Asus har lavet et lydkort som kan bitstreame 7.1 HD-lyd ud
via HDMI, men ingen grafikkort kan gøre dette. De sender det dog ud i 48khz/16-bit LPCM.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 13 December 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

til Powerdvd 9 er der følgende muligheder

Auzentech X-Fi HomeTheater HD (supports HDMI 1.3a bit-stream lossless pass-through—More Info)

ATI Radeon HD 5000 series graphics cards supporting lossless pass-through

til TMT 3 er der Asus hdav1.3

det er de eneste muligheder for at køre 24bit over HDMI fra en PC (tror jeg nok) 

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

JordanDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 December 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Jeg har endnu ikke hørt at 7.1 bitstreaming fungerer på grafikkort. Asus har lavet et lydkort som kan bitstreame 7.1 HD-lyd ud
via HDMI, men ingen grafikkort kan gøre dette. De sender det dog ud i 48khz/16-bit LPCM.

Det kan du godt have ret i, har sat mit til hdmi passthrough.

ATI Radeon HD 5870 is the first video card to bitstream TrueHD and DTS-HD af hvad jeg lige kunne læse ved at google.

Til top Vis JordanDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JordanDK

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 13 December 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

JordanDK skrev:

Jonas_h skrev:
Jeg har endnu ikke hørt at 7.1 bitstreaming fungerer på grafikkort. Asus har lavet et lydkort som kan
bitstreame 7.1 HD-lyd ud
Det kan du godt have ret i,
har sat mit til hdmi passthrough.<h1 style="font-weight: normal; font-family: Times New Roman,Times,serif;">ATI
Radeon HD 5870 is the first video card to bitstream TrueHD and DTS-HD af hvad jeg lige kunne læse ved at
google.
</h1>

Så ser det da ud til, at der endelig er kommet et grafikkort som er i stand til det Du må meget gerne opdatere tråden når
du en dag har afprøvet det.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Moonpie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 December 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Kan se HD5870 starter ved 2500kr, så det bliver ikke aktuelt for mit vedkommende før de er faldet med mindst 50% 

Hvad med 24fps afspilning, det er der måske styr på nu?

Jeg har et HD2600 kort, så i kan nok regne ud det er lidt siden jeg har kigget på det... Min projektor kan i øvrigt ikke afspille 24fps, men er jo rart at være klar til den bliver skiftet
Til top Vis Moonpie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moonpie

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Januar 2010 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hvis det bare er til film, så det vel ikke nødvendigt med så voldsomme grafikkort?

I vores HTPC sidder hele skidtet på bundkortet, køre fint full HD og Bluray via HDMI. Selv HD DTS udgang og hele pivtøjet. Dejligt nemt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes