Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 2 Forstærkere - Kan de sættes sammen ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nymse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hej!..

Jeg har 2 forstærkere liggende..

Har en Cambridge Azur 740A

og en NAD C320BEE

og så har jeg 2 gulvhøjtalere fra JAMO.

Kan jeg få de 2 forstærkere til at spille sammen, og så sætte flere Højtalere til ?
Til top Vis Nymse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nymse

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 December 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

man kobler vel bare et stik i pre-out på den ene ned til main-in på den anden
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Nymse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Vil det fungere?.. og vil det fungere optimalt?..

Jeg er ikke så meget inde i hifi, så har brug for lidt uddybelse :)

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 02 December 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Nymse skrev:
Vil det fungere?.. og vil det fungere optimalt?..

Jeg er ikke så meget inde i hifi, så har brug for lidt uddybelse :)

Optimalt er jo ikke nemt at afgøre for os andre, det kan være du mener det er det når du har hørt det.

Du er nødt til at bruge Cambridgen som kontrolforstærker da den kun har pre-out, du sætter et ganske alm. kabel i (som du feks bruger til din CD-afspiller) pre-out på din Cambridge, og så piller du de bøjler ud der sidder på din NAD hvor der står Pre-out & Main-in.

Derefter sætter du det kabel fra din Cambridge i main-in (left/right)på NADén, når du så sætter et sæt højtalere på hver forstærker, så vil du kunne styre effekten på din NAD over fra Cambridgen´s volume kontrol.

Men hvor højt eller lavt NADén vil spille i forhold til din Cambridge, det ved jeg ikke, det kommer meget an på hvor kraftigt/svagt signal din Cambridge sender fra sin pre-out over til NADéns main-in.

Husk lige at slukke imens du roder med det.

Nymse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Okay, det lyder ikke helt nemt, men jeg skal nok bare sætte mig ned med det.

Hvor mange højtalere ville det så være muligt at sætte til?..

og tak for dit indlæg, yderst brugbart !!  :)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Nymse skrev:
Okay, det lyder ikke helt nemt, men jeg skal nok bare sætte mig ned med det.Hvor mange højtalere ville det
så være muligt at sætte til?..og tak for dit indlæg, yderst brugbart !!  :)

Det bliver ikke nemmere end det. Kabel fra din Cambridges pre-out til din NADs main-in. Så kan du koble et sæt højttalere på
hver forstærker, altså 4 højttalere i alt.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Nymse skrev:
Okay, det lyder ikke helt nemt, men jeg skal nok bare sætte mig ned med det.Hvor mange højtalere ville det

Det bliver ikke nemmere end det. Kabel fra din Cambridges pre-out til din NADs main-in. Så kan du koble et sæt højttalere på

Nej, hvis du tager pre out fra cambridge vil effektdelen på den være frakoblet og du vil bare bruge den som pre og nad som effekt. Så kan du jo så have 1 sæt højtalere kørende på den måde.

Hvis dine højtalere kan biampes kan du bruge begge forstærkere, du skal så bare kunne regulere lydstyrken fra signalkilden og udbalancere lydstyrken på højfrekvens og lavfrekvens en gang for alle på de to forstærkere og så ikke pille mere.

mvh. M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 December 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Er det ikke lidt spil af forstærker...?? Var det ikke bedre at sælge Nad'en og Cambrigen, og købe en anden intgr. forstærker hvot man kan sætte flere højttalere til.. Man kunne også sælge Nad'en og købe en effektforstærker og sætte til Cambridgen... 

Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

rskriver skrev:
Nymse skrev:

Nej, hvis du tager pre out fra cambridge vil effektdelen på den være frakoblet og du vil bare bruge den som pre og nad som effekt. Så kan du jo så have 1 sæt højtalere kørende på den måde.

Hvis dine højtalere kan biampes kan du bruge begge forstærkere, du skal så bare kunne regulere lydstyrken fra signalkilden og udbalancere lydstyrken på højfrekvens og lavfrekvens en gang for alle på de to forstærkere og så ikke pille mere.

mvh. M

Hej,

Det er ikke korrekt, at effektdelen i Cambridgen frakobles.

Du kan stadig tilkoble 2 højtalere på Cambridgen som vil spille selvom du bruger pre-out over til NADén, som så også kan spille med et sæt højtalere.

Sådan står der under beskrivelsen af Cambridgen på hifi klubbens side.::

Som noget usædvanligt for prisklassen har Azur 740A også forforstærkerudgang, så du kan tilslutte et eksternt effekttrin, for eksempel til at drive basserne i et sæt højttalere med bi-amping mulighed, imens den indbyggede effektdel i 740A trækker mellemtone og diskant.

Citat slut.

Og det kan alså ikke blive nemmere med din Cambridge og din NAD, sæt kablet i pre-out på din Cambridge, før det over i Main-in på din NAD, og så styre du begge forstærkere fra din Cambridge volume knap, husk at sætte kablet fra din CD-afspiller, Ipod eller hvad det nu er du bruger over i Cambridgen, da det er den der nu er forforstærker.

Angående højtalere, så nøjes med et sæt på hver forstærker.

Nymse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Super!

tak for alle indlæg :)

Jeg tror jeg vil forsøge mig med bi-amping, altså "sætte kablet i pre-out på din Cambridge, før det over i Main-in på din NAD"..

Men kan det gå udover effekten? kan det komme til at lyde dårligere eller lavere af at jeg sætter de 2 forstærkere sammen?

noget jeg ikke har forstået er.. Kommer Cambridge til at fungere som Forstærker, og den anden gør ikke? det nermest bare en udvej for at få flere højtalere på ? eller hvad? :)

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 06:19 | IP-adresse registreret  

Nymse skrev:
Super!

Jeg tror jeg vil forsøge mig med bi-amping, altså "sætte kablet i pre-out på din Cambridge, før det over i Main-in på din NAD"..

Men kan det gå udover effekten? kan det komme til at lyde dårligere eller lavere af at jeg sætter de 2 forstærkere sammen?

noget jeg ikke har forstået er.. Kommer Cambridge til at fungere som Forstærker, og den anden gør ikke? det nermest bare en udvej for at få flere højtalere på ? eller hvad? :)

Din Cambridge kommer til at fungere som den hele tiden har gjort, og også som forforstærker til din NAD, alså at den nu også kan styre effektdelen fra din NAD C320.

Når du først har pillet bøjlerne ud fra pre-out/main-in på din NAD, så fungere NADén som ren effektforstærker som det er sat op nu, du kan skrue og dreje lige så meget du vil på volumen på NADén, den reagere ikke da du har pillet bøjlerne fra Pre-out/main-in, den styres nu fra din Cambridge.

Så vidt jeg har forstået så vil du gerne have et sæt højtalere på hver forstærker, bare for at gøre det lidt mere forvirret, så kalder man ikke det for Bi-amping.

Bi-amping er hvis du feks bruger NADén til at driver bas-enhederne på ET sæt højtalere, og du så bruger Cambridgen til at drive diskant/mellemtone på det SAMME SÆT HØJTALERE, alså ved Bi-amping bruger du begge forstærkere på ET SÆT HØJTALERE.

Jeg tror du skal holde dig fra at bruge Bi-amping, du kan komme galt afsted hvis du ikke husker at flytte de bøjler der forbinder, skal vi sige Bas og diskant/mellemtone bag på din højtaler, hvis du alså har sådan nogle højtalere.

Så rod lidt mere til du bliver lidt mere lige med hifi, og læs lidt om Biamping, søg her på hifi4all der er masser af tråde med det, og masser af billeder der viser hvordan man gør.

Lad være med at lave nogle førsøg med et eller andet, det kan gå så galt at du brænder begge forstærkere af.

Og effekten forbliver den samme, om det bliver lavere ved du  jo ikke før du har prøvet det, skulle NADén spille lavt i forhold til Cambridgen, så er det det signal Cambridgen sender over til NADén som ikke er kraftigt nok.

Men nu skulle du nok lige prøve at sætte det samme og så komme med en melding om hvor det gik,  du skal jo igang.

mvh. PE

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 December 2009 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Nymse skrev:
Super!

Din Cambridge kommer til at fungere som den hele tiden har gjort, og også som forforstærker til din NAD, alså at den nu også kan styre effektdelen fra din NAD C320.

Når du først har pillet bøjlerne ud fra pre-out/main-in på din NAD, så fungere NADén som ren effektforstærker som det er sat op nu, du kan skrue og dreje lige så meget du vil på volumen på NADén, den reagere ikke da du har pillet bøjlerne fra Pre-out/main-in, den styres nu fra din Cambridge.

Så vidt jeg har forstået så vil du gerne have et sæt højtalere på hver forstærker, bare for at gøre det lidt mere forvirret, så kalder man ikke det for Bi-amping.

Bi-amping er hvis du feks bruger NADén til at driver bas-enhederne på ET sæt højtalere, og du så bruger Cambridgen til at drive diskant/mellemtone på det SAMME SÆT HØJTALERE, alså ved Bi-amping bruger du begge forstærkere på ET SÆT HØJTALERE.

Jeg tror du skal holde dig fra at bruge Bi-amping, du kan komme galt afsted hvis du ikke husker at flytte de bøjler der forbinder, skal vi sige Bas og diskant/mellemtone bag på din højtaler, hvis du alså har sådan nogle højtalere.

Så rod lidt mere til du bliver lidt mere lige med hifi, og læs lidt om Biamping, søg her på hifi4all der er masser af tråde med det, og masser af billeder der viser hvordan man gør.

Lad være med at lave nogle førsøg med et eller andet, det kan gå så galt at du brænder begge forstærkere af.

Og effekten forbliver den samme, om det bliver lavere ved du  jo ikke før du har prøvet det, skulle NADén spille lavt i forhold til Cambridgen, så er det det signal Cambridgen sender over til NADén som ikke er kraftigt nok.

Men nu skulle du nok lige prøve at sætte det samme og så komme med en melding om hvor det gik,  du skal jo igang.

mvh. PE

Undskyld mig, men det er altså noget misforstået sludder poul-erik!!!

Den eneste måde det du beskriver kommer til at fungere på er hvis NAD'en tilfældigvis har precist samme indgangsfølsomhed som cambridgen. Ellers vil enten diskant-mellemtone spillere højere elller lavere end bassen.

Men du kan jo bare bruge cambridgen som integreret og smide tape-out ind i NAD'en og så volumenregulere dig frem på begge forstærkere.

Men som en tidligere skribent vil jeg mene du bør sælge din nad og købe et tilsvarende cambridge effekttrin.

mvh. M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Nymse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Så har jeg også lært det, det lyder som om nogle af jer har rigtig godt styr på det.

Jeg vil følge PE's råd -> Pre-out/main-in!
Det lyder ganske fornuftigt :)

Skal så bare have købt mig et sæt højtalere til, det bliver nok noget DALI LEKTOR 2, eller noget lignende.

Er der plads til 4 højtalere i min Cambridge?
Umidbart kan jeg se der kan sættes 2 sæt højtalere på, 1 sæt 4 OHM.. 1 sæt 8 OHM..
er det korrekt ?

Fedt at i kan hjælpe mig (:

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Du kunne også bare sælge dine 2 forstærkere og købe dig en surroundforstærker istedet .
Hvorfor vil du have flere højttalere sat sammen?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 December 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Nymse skrev:
Så har jeg også lært det, det lyder som om nogle af jer har rigtig godt styr på det.

Jeg vil følge PE's råd -> Pre-out/main-in!
Det lyder ganske fornuftigt :)

Skal så bare have købt mig et sæt højtalere til, det bliver nok noget DALI LEKTOR 2, eller noget lignende.

Er der plads til 4 højtalere i min Cambridge?
Umidbart kan jeg se der kan sættes 2 sæt højtalere på, 1 sæt 4 OHM.. 1 sæt 8 OHM..
er det korrekt ?

Fedt at i kan hjælpe mig (:

Jeg tror du skal begynde med at fortælle hvad du gerne vil opnå. Så undgår vi måske misforståelser og uenighed.

Hvis du vil have flere højttalere i samme rum duer det efter min mening ikke. 2 forskellige sæt højttalere med forskellig lyd vil næppe lyde godt og du opnår ikke noget ekstra effekt ved at koble det sammen på den måde. Så inden du køber noget forkert synes jeg at du skal skrive lidt mere om hvad du vil opnå.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Jeg tror du skal begynde med at fortælle hvad du gerne vil opnå. Så undgår vi måske misforståelser og uenighed.

Hvis du vil have flere højttalere i samme rum duer det efter min mening ikke. 2 forskellige sæt højttalere med forskellig lyd vil næppe lyde godt og du opnår ikke noget ekstra effekt ved at koble det sammen på den måde. Så inden du køber noget forkert synes jeg at du skal skrive lidt mere om hvad du vil opnå.

[/QUOTE]

Gad jeg også godt og vide...??

Skal du have højttalerne i samme rum eller to forskellige rum i f.eks. stuen og køkken...?? Hvis du skal have dem i samme rum, ser jeg ingen grund til at have 4 højttalere, da 2 vil være fint... 

Er det fordi du vil have suround...?

Var det mig solgte jeg nad'en og købte en effektforstærker, og købte 4 ens højttalere og satte til...

Nymse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Yes okay..

Altså, vil gerne have dem i samme rum, men jeg vil have at lyden er rundt i hele rummet.

Jeg har en stue der er ret stor, og det er som om Højtalerne ikke fylder rummet ud med lyd, hvis man kan sige det.

Så tænkte jeg på at smide nogle flere højtalere rundt omkring, og det skal ikke være surround, men bare til at spille god høj musik :)

Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jamen det kan man sikkert også godt... Men ville mene at højttalerne gerne skulle være de samme for at du for det bedste resultat...

Hvor stor er stuen...??

Nymse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jeg mener den er ca. 50 m2 og så er der meget højt til loftet :S

Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Det er også en stor stue...:-)

Jeg ved ikke lige hvilken løsnimg der er bedst, men tror ikke at det er at sætte nad'en og cambridgen sammen, og så sætte nogle jamo og mentor højttalere til... Man burde kunne få et anlæg der kan spille 50kvm2 op...

Går ud fra at målet er at få et godt anlæg der kan spille din dtue op, er det ikke rigtigt...??

hvad har du af budget...??

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum