Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 12:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega arm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tønning
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juli 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 07 December 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Spørgsmål armen på rega p3:

Armen "kører" fejlfrit vandret (hen over pladen) men lodret (op og ned) kører den lidt træg. Dette gør mig i tvivl om, hvorvidt jeg kan indstille tracking force korrekt.

Jeg har svært ved at finde "nulpunktet" - der hvor armen svæver frit uden at søge op eller ned. Mit bud på en diagnose er, at der er lejet ikke glider godt nok. Men:

1: Har jeg ret i min diagnose?
2: Hvordan gør jeg noget ved det?
3: Kan jeg selv fikse det?


Til top Vis Tønning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tønning
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 07 December 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være en smule tricky på en P3 arm, men hvis du gør det efter forskrifterne burde det kunne lade sig gøre hvis den er i orden.

1: Stil skalaerne for vægt og antiskating på 0.

2: Udbalancer armen.

3: Hvis det ikke er muligt under overholdelse af de to ovenstående instrukser er den ikke i orden.

4: Så skal den til service.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
Tønning
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juli 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 07 December 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke selv (forsigtigt) skrue armen løs - ikke af selve plinten men der, hvor den "kører op og ned" - og rense/smøre lidt?

jeg har været lige ved at gøre det af og til, men har så fået kolde fødder
Til top Vis Tønning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tønning
 
MJohansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 07 December 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Hej Tønning,

Jeg vil ikke anbefale at adskille armen selv. Lejerne er samlet og spændt med præcision og bør ej heller smøres.

Hvis armen er træg, kan det skyldes defekte lejer, stram kabelføring inde i armen og formentlig masser af andre ting.

Hvis armen ikke kan udbalanceres vil jeg bestemt foreslå at du kontakter inportøren eller et værksted der kan servicere den.

Vh

/M

Til top Vis MJohansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MJohansen
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 08 December 2009 kl. 05:33 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart kan du sagtens med forsigtighed udføre opgaven, men du er nok nød til at afmontere litsekabel i armen, de helt vildt fantastisk justeret lejer, som vist kun kan udføres af en engelsk adelig med blåt blod,  kanfaktisk godt vis du virkelig tager dig sammen og har lidt forstand på teknik lade sig gøre, for den almindelige mandligeså det med kablet, det originale rega er meget blødt, genbrug det, monter det så det hele kan arbejde helt frit, det skal virkelig ligge helt som en enlænder ville ha gjort det.

Jeg har gjort det, og det er lykkedes for mig, jeg er kun maskinarbejder



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 683
Sendt: 08 December 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan blot sige, at R.P talenter ufortalt, så er det umuligt, uden det rigtige værktøj og måleudstyr, at justere lejerne optimalt. Det betyder ikke, at armen ikke vil fungere efter en "tur i sløjdbænken" det betyder, i bedste fald kun, at den ikke vil fungere optimalt.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 08 December 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Lejerne kan justeres slupfrie, som fra ny ganske nemt, med et par fastnøjler.

Lejerne kommer aldrig til at køre rundt, maks en tienedel omgang, det værste er nok fjederjusteringen, og litzen.

Men som Bent siger, skal man nok holde sig fra det, og lade en autoriseret klare jobbet.

Med venlig hilsen



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 683
Sendt: 08 December 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Hej RP

Det tror jeg er en god idè.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Tønning
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juli 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 10 December 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Jeg takker ydmygt for svarene!

Kan man finde en autoriseret i eller omkring Århus?

Hvad er en rimelig pris for det nævnte problem med P3'erens arm?

Til top Vis Tønning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tønning
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes