Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til rumklang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rakmo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 December 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest - undskyld, hvis det er forkert forumkategori, jeg var ikke helt sikker på, hvor det passede ind.

Jeg oplever, når jeg afspiller musik, at jeg har en enorm rumklang på bestemte frekvenser. Den er så kraftig, at numre der bruger den meget, faktisk er umulige at lytte til.
Jeg fandt et program ved navn Tone Generator, og har lyttet mig frem til, at det faktisk sker i mindre omfang på mange forskellige frekvenser - men det største problem er omkring frekvens 195, hvor tonen er langt kraftigere end alle andre. Dette ødelægger musikoplevelsen fuldstændig, og jeg søger derfor en løsning.
Mit setup er (ved ikke om det har nogen betydning):

• 2x DLS r66 højttalere. To 6" membraner hver, og en diskantenhed hver
  • 1 Nad C325BEE forstærker
  • Gammel CD-afspiller af mærket Technics (ragelse fra forældrenes kælder )
  • Creative SoundBlaster fatal1ty X-Fi Titanium PCI-e lydkort (sig det hurtigt)
Anlægget står i et forholdsvis lille rum. Størrelsen er ca. 2,5m x 4,4m. De korte vægge er dog skråvægge i en 45 graders vinkel. Højttalerne står langs den ene af de lange vægge, og spiller derfor på den korte led af værelset.

Nu spørger jeg: hvad kan jeg gøre for at fjerne denne rumklang omkring frekvens 195? Hvis der skal indkøbes nogen form for lydisolering, ville jeg være meget glad, hvis det kunne gøres så billigt som muligt, da jeg er studerende, og derfor ikke har de store midler.

Edit: Jeg glemte at sige, at midlertidige løsninger, som at lægge dyner ud ikke er det jeg leder efter. Jeg lytter stort set altid til musik når jeg er i rummet, og løsningen skal derfor være noget, som ikke kræver at jeg flytter rundt på et eller andet hver gang der skal høres musik.

Til top Vis Rakmo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rakmo

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 08 December 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke meget forstand på det, men vil lige indskyde at der kan laves meget billigt...

Der er nogle stykker der har lavet forskelligt til at optimere lytterummet med herinde...

Der skal nok være mange der ved lige hvad du skal!

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 December 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

har du et link til  Tone Generator, hvordan fandt du rent praktisk frem til dit resultat?
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

Rakmo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
har du et link til  Tone Generator, hvordan fandt du rent praktisk frem til dit resultat?

Det er så vidt jeg kan se freeware, og kan downloades her:
http://www.world-voices.com/software/nchtone.html

Jeg startede med at lave et "wave sweep", for at finde ud af cirka hvor problemet lå, og derefter indstillede jeg manuelt tonen til den rungede så meget som muligt, hvilket var ved 195 hz.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 December 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Er det noget du har målt?

Dine øre ikke ikke lineære!

Du kan ikke sammenligne amplituden for forskellige frekvenser på baggrund af hvad du hører, selv ved forskellige lydtryk, vil
der være forskellige ulineariteter.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Rakmo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Du påstår, at når lyden er dobbelt så høj ved 195 som ved 180, er det fordi mine øre ikke er lineære? Jeg ser din pointe, men det her er altså ekstremt.
Jeg lyttede forleden til et nummer som jeg mange gange har hørt andre steder. Da det gik over i b-stykket, blev det pludselig ulideligt at høre på, da én enkelt tone stod ud, og ødelage hele lydbilledet; præcis samme tone som jeg hørte, da jeg afspillede en sinustone ved 195 hz.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 08 December 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Du har stående bølger i dit rum. En anden placering kan måske hjælpe, eller bass traps der virker under 200 Hz. Det er et meget almindeligt og udbredt fænomen, men naturligvis ikke lige slemt i alle rum.

Her kan du se hvordan

http://www.youtube.com/watch?v=iyYUpkpL0gw

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Rakmo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Du har stående bølger i dit rum. En anden placering kan måske hjælpe, eller bass traps der virker under 200 Hz. Det er et meget almindeligt og udbredt fænomen, men naturligvis ikke lige slemt i alle rum.

Her kan du se hvordan

http://www.youtube.com/watch?v=iyYUpkpL0gw

Tusind tak for linket, det ser lovende ud
Jeg kigger på det..

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 08 December 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Det her er ikke en hifi rigtig løsning, men når du har kraftig forstærkning i bestemte tone-områder skal der kraftige virkemidler til. Find en gammel equalizer og dæmp de områder du har problemer med eller down-load en.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Rakmo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det her er ikke en hifi rigtig løsning, men når du har kraftig forstærkning i bestemte tone-områder skal der kraftige virkemidler til. Find en gammel equalizer og dæmp de områder du har problemer med eller down-load en.

mvh

Ja, jeg overvejede en software-dæmpning, men det ville ikke virke til CD-afspilleren, og generelt hælder jeg mere til Basstrappen. Er der nogen der har forslag til materialevalg til isoleringsmaterialet?

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 December 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Nu sidder jeg selv på et værelse, med en del efterklang i basområdet, så jeg tror lidt jeg har samme problem som dig. Jeg vil ikke tro at du får
meget ud af at smide en EQ på, da stående bølger ikke altid kun er en tone der er kraftigere end de andre, den bliver også hængende i luften meget
længere end de andre toner, pga rumforstærkningen. Det kan altså godt være du ikke kan høre tonen så kraftigt ved at dæmpe den med EQ, men
den vil stadig hænge væsentligt længere i luften end resten af lydbilledet. Derfor vil jeg tro at en basstrap eller andet materiale der tager
basområdet, vil være den bedste løsning.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 December 2009 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

Jeg synes den her her noget bedre til at forklare hvor meget egentlig skal til, både at mindske tidlig refleksion og bas absorbering..

Ethan tells a story

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Rakmo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Ham Ethan der er vidst en meget klog mand 
Jeg har tænkt mig at forsøge mig med noget selvbyg. Har læst lidt rundt omkring, men det er svært at støve de kolde facts op (eller også er jeg bare dårlig til at google)
Mit værelse er med nogle lange skråvægge, og jeg har tænkt mig at hænge en basstrap op i loftet der hvor de to skrå vægge mødes. Men jeg mangler at finde ud af to ting: Hvilket materiale skal jeg bruge? Jeg har læst, at rockwool er godt, og det er det jeg hælder mest til. Er der nogen der har inputs på denne beslutning?
For det andet skal jeg finde ud af, hvor tyk basstrap'en skal være. Det er noget med, at jo tykkere den er, jo lavere frekvenser fanger den, ikke? Så jeg har vel ikke brug for særlig tykke, da mit hovedmål er 195 hz, eller hvad?

Alle inputs og kommentarer er værdsat!

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hej Rekmo

Er det overalt i rummet de 195 Hz lyder kraftigere. Hvis du skal have et mere præcist billed af hvor du har problemer med med bassen, skal man lave 5-10 målinger rundt omkring i rummet. Hos mig har der ved de fleste målinger så vist sig at være et mønster i hvilke frekvenser der går igen. Så har du et udgangspunkt i hvor du skal starte.

Det kan godt være dit største problem er ved de 195 Hz, og i det tilfælde ville du sikkert også have en peak omkring de 98 Hz (det havle af 195Hz), så jeg tror at du også har problemer langt længere nede, så det ville måske være en ide at få fat i noget billigt måle udstyr og så prøve måle dig frem hvor den er gal.

Du kan jo selvfølgelig bare sætte nogen bass traps op rundt omkring i rummet, men du skal passe på ikke at dæmpe rummet for meget så toppen forsvidner, med med for mange absoberende traps.

Akustik er noget jeg har brugt rigtig mange timer på, og nok har jeg lært en del, men det er hos mig alligevel endt med at jeg har måtte bruge en EQ sammen de basstraps og andre akustik ting jeg har fået bygget gennen tiderne.

Lige en ting til. I stedet for at bygge basstraps som der er linket til i tråden her, kan man også bygge en Helmholtz resonator, som er en kasse med et hul i. Med sådan en kan man efter hullets og kassens størelse tune den til at hjlæpe med at dæmpe et frekvenser område meget effektivt.

Kig på linket, hvor du kan se de forskællige måder at dæmpe på, og hvordan du kan berænge hvordan de enkelte traps og resonator skal demensioneres. Du kan også lave en beregning af dit rum, hvor du taster rummet størelse ind og så berægner den hvor der normalt vil være peeks i rummet. Det har hos mig passet meget godt med det jeg selv målte mig frem til.

http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp#

Nå må hellere stoppe.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Rakmo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Nå må hellere stoppe.

Nej nej, det er der da ingen grund til.

Jeg tror, at min første undersøgelse af frekvenserne var lidt på galt spor. At 195 er den værste var rigtig nok, men jeg lyttede kun fra positionen foran min computer. Jeg har nu gentaget mit forsøg, også med andre frekvenser, og gået rundt i rummet for at høre forskellen. Og den er enorm. Jeg kan finde punkter i rummet, hvor det slet ikke runger over hovedet. Til gengæld har jeg opdaget, at den rungende lyd kommer direkte fra de fire hjørner og fra dér hvor skråvæggene møder hinanden i loftet. Her er der en enormt stærk rungen. Den findes også, lidt mindre, på andre frekvenser, så jeg tror, at jeg skal have fat i en mere bredfrekvent løsning end det der er beskrevet i dit link.

Jeg er til gengæld meget interesseret i, hvordan du måler de forskellige frekvenser, som du beskriver?

Desuden leder jeg stadig efter nogen, som ved, hvilket materiale, der er bedst at lave basstraps af

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Det er helt normalt at visse frekvenser forsvinder totalt forskellige steder i rummet. Sådan er det, og det kan du ikke gøre så meget ved. Det er også helt normalt at det runger og kan lyde ganske forfærdeligt i hjørnerne bag højtalerne.

Hvis man skal starte et sted så er hjørnerne bag ved højtalerne ofte der man vil starte. Du kan evt. prøve at fylde begge hjørner op med hvad du nu har af dyner puder bamser osv. og se om det hjælper lidt, og ellers flytte højtalerne lægere væk fra bagvæggen.

Det tager tid at flytte rundt på højtlaerne og ofte er det mm. der kan gøre den store forskel. Hvis højtalerne står dårligt placeret så lyden bliver dårlig, vil du alligevel ikke rigtig kunne dæmpe dig ud af det med basstrapas osv. Så brug masser af tid på at tune flytte rundt på højtalerne først. Du kunne evt. så lave nogen målinger fra de forskællige steder høtalerne er placeret. Måle mikrofonen skal jo så være på samme sted hele tiden under forløbet.

Mit rum et et firkantet rum på 3.60 x 5.80. Jeg får det bedste resultat når højtalerne står fuldstædig ens fra side og bagvæg i begge sider. Så hvis du har mulighed for det, så prøv det.

Jeg bruger Room EQ Wizard (gratis program) til at måle med sammen med en Radioshark målemikrofon

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

http://www.tapeconnection.dk/Tilbehoer.aspx?id_category=40&a mp;product_number=9040511

Men de to ting er du godt i gang.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Rakmo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu reduceret problemet betragteligt ved at flytte lidt rundt på højttalerne. Det skulle jeg nok have tænkt på inden jeg spildte jeres tid på det 
Jeg har stadig noget rumklang, men jeg tror ikke, at bass-traps bliver nødvendige. Jeg vil til gengæld gerne prøve noget andet. Jeg bruger, som skrevet i første post, et par DLS r66 højttalere, som ser således ud:

Her er et uddrag af DLS' "Owners guide":

"Floor standing models are also equipped with an internal sub-cavity, intended to be filled with sand with a grain size of more than 1mm.  The increased mass will enhance contact with the floor, further reduce resonances and increase stability and focus of the soundstage."

Jeg har ikke hørt om dette før, og jeg kan ikke umiddelbart finde noget hul til påfyldning på mine højttalere. Er det noget i har erfaringer med at gøre?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes