Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Beatles remasters på USB (æblet). (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er godt klar over, at der allerede findes en tråd om Beatles Remasters, men den er allerede 23 sider lang, med kun en eller to poster om USB-æblet (af gode grunde, naturligvis).

Derfor vil jeg mene at det er lettere at diskutere æblet i en separat tråd, så kommentarer til æblet ikke bliver blandet sammen med kommentarer om de to cd-bokse.
Det skyldes især at der jo opstår særlige problemer og spørgsmål om den optimale afspilning af æblet, som slet ikke vedrører cd-versionerne.
Jeg håber, at I er enige.

Når dette er sagt, så fik jeg mit æble med bud her den 7. december, samme dag som det var annonceret til at blive udgivet. Det var en fin overraskelse!
Jeg havde egentlig ikke tænkt over, hvordan jeg skulle afspille musikken, for jeg blev fyr og flamme over at opdage at det hele ville blive udgivet på denne måde. Jeg bestilte bare lige med det samme, den 5. november. Det viste sig altså at være tidsnok til at få et æble. Hvor mange, selskabet har fået fremstillet ekstra, kan jeg ikke lige se nogen steder. Det var vel de 30.000, som der stod først, og så et antal ekstra. Der er ikke noget nummer på, som jeg har kunnet finde. Det er altså ikke som Mobile Fidelity UHQR-albummene i sin tid, som havde håndskrevne serienumre. Om det ændrer på, hvor attraktivt æblet er som samlerobjekt er vel ikke til at sige, men jeg har heller ikke købt det for at sælge det igen.

Æblet er meget flot udført, ikke så stort, men en helt massiv klump metal, med The Beatles støbt ind i siden. Der er kun lige lavet plads til at USB-sticken kan sættes på plads. Det er meget gedigent og lækkert at sidde med i hånden.
Jeg var til at begynde med bekymret over stilken, som man trækker i for at få USB-sticken ud. Den virker lidt skrøbelig, for sticken sidder ret godt fast. Men det ser ud til at være OK, for den er da ikke knækket endnu.

Der opstår nogle spørgsmål omkring afspilningen, især af 24-bit versionen.
Jeg kan få øje på tre metoder:
1) Sæt USB-en i computeren og afspil den vej, enten via digital ud og en ekstern D/A konverter, eller direkte fra analog ud til stereosystemet (hvis lydkortet er godt)
2) Brug USB-indgangen i en nyere DVD eller Blu-ray afspiller. Mon de kan afspille 24 bit? Og hvor godt lyder de?
3) Brug en nyere D/A konverter med USB-indgang. Music Hall, Ayre, Cambridge eller lign.

Jeg vil tro at metode 3 kunne være den bedste, men hvordan finder man så ud af, hvad man spiller? Der er jo ingen skærm at kigge på, og der er 14 albums på sticken. Det er en hel masse numre, og hvordan vælger man dem?

En helt anden sag er så, om man kan høre forskel på 16-bit versionen fra cd-skiverne og 24-bit versionen fra sticken. Jeg vil forsøge at få lejlighed til at sammenligne, men de to udgaver skal jo afspilles gennem så ens afspillekæder som muligt. I andre må meget gerne fortælle om jeres erfaringer.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 December 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Metode 3 duer ikke.

USB interfacet på DAC'en (her kender jeg til Cambridge DacMagic; men det er sikkert det samme for de øvrige) er en USB Slave Device, hvilket betyder at USB forbindelsen er en slave enhed, som kan levere en eller anden form for service til en USB Host enhed (f. eks. en PC). D.v.s. det samme interface, som Æblet er udstyret med.

Så du skal have fat i en USB Host Devise, for at afspille Æblet - metode 1 eller 2 (hvis ellers den anvendte afspiller understøtter 24 bit), alternativt den nye Squeezebox Touch.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hej Klogensen
Jeg har også et æble på vej. Det var lidt af et impulskøb for mig også, jeg forestillede mig egentlig at man kunne tage filerne
fra æblet og smide over på sin harddisk. Er det rigtigt forstået at det kan man ikke?
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Til erlingt:
Tak for det oplysende svar. men det var da lidt ærgerligt. Jeg har ingen erfaring med disse konvertere med USB ind, men jeg troede faktisk at de fungerede på den måde at man kunne sætte en stick direkte i dem.

Betyder det at der egentlig ikke er nogen særlig forskel på metode 3 og så metode 1 med en ekstern konverter, født via TOSlink eller RCA digitaludgange på min pc? Hvorfor har disse løse konvertere så egentlig USB indgang? Det forstår jeg ikke rigtig? Er det at foretrække for almindelig digital udgang fra en pc?

Til Encore:
Jo, det kan man vel egentlig godt, det tænkte jeg ikke på. Jeg vil forsøge med det. Hvis du får dit æble og prøver det først, må du endelig sige hvad du finder ud af. Jeg har nok ladet mig låse fast til ideen om at spille direkte fra USB-sticken, men det behøver man jo så ikke at gøre. Er der så slet ingen forskel på at lægge cd-pladerne ind på harddisken og at lægge sticken ind? Altså måske bortset fra en mulig forskel i lyd på 16 og 24 bit?

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Alt efter dit anlæg kan der være mærkbar forskel på 16 og 24 bit. På mit anlæg kan jeg høre bedre rum og udklingning på 24-
bit-udgaven af Messias fra Linn Records (da jeg bruger Sq.box får jeg endnu ikke noget ud af de 88,2 kHz, som 24-
bitoptagelsen er i). Forskellen er ikke voldsom i hifi-mæssige termer, men i musikmæssige gør det en stor forskel - musikken
er simpelthen mere medrivende og, ja, musikalsk.

Mht. at overføre filerne til disk, så vil jeg lige være sikker på at det er muligt inden jeg åbner pakken. Har du åbnet din? Hvis ja,
kan du så ikke prøve at se om du kan kopiere 24-bit-filerne over?   

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Det lyder jo godt, Encore.

Jeg kan spille filerne, og det hele starter fint med et flot æble. Men når jeg vælger MUSIC og får alle albums i en lang række, kan jeg ikke se om det er MP3 eller FLAC jeg får ud af højttalerne på pc'en. Jeg har bare brugt mine almindelige pc-højttalere her til at begynde med, og indtil jeg får lært det hele lidt bedre at kende. Der åbnes en Adobe Flash Player, og i menuerne til den kan man vælge tre kvalitetstrin. Men om en af dem er FLAC kan jeg ikke se. Inden i vinduet er der en knap, som hedder Add Album to Library, men den åbner bare for et forklarende vindue, hvor der står en masse om filtyper og at man skal have en FLAC dekompressor installeret for at spille disse. Der anbefales installation af Winamp, som har denne dekompressor med i sig. Jeg har så prøvet at finde filerne på min stifinder, og her er der en mappe til MP3 og en til FLAC. Foruden en del andre mapper. Jeg kan så åbne Winamp og hente filerne derind, og den skriver så at det er FLAC format. Der er nævnt om MP3 at man skal trække filerne ind i sin afspiller for at lægge dem på harddisken, men der står ikke noget lignende om FLAC filerne.

Nå, nu har jeg simpelt hen trukket A Hard Days Night mappen fra L-drevet, hvor sticken sidder, over i C: My Music. Det virker fint, og hvis jeg højreklikker på mappen og vælger Play in Winamp, så går den lige så fint i gang i Winamp, hvor der står at det er FLAC. Dette skifter mellem at vise år og vise dekoder.

Håber, det hjælper lidt.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Hej klogesen
Jeg har fået bekræftet på computeraudiophile.com at man kan hive alle filerne over på sin harddisk. Det du ikke må gøre if.
rådene fra computeraudiophile er at benytte den feature i æblet der heder "Add to iTunes library" - det bevirker at det er
MP3-filerne der bliver kopieret over.

Mht. de beskeder du får om FLAC-dekompressor, så er den korte udgave at du skal have et program der kan afspille FLAC-
filer. Jeg bruger en Sq.box, så det er ikke et problem for mig, og jeg har ikke er faringer med Winamp. Du kan også
konvertere filerne til WAV-filer. Det gør jeg med dbPowerAmp Music Converter, men det er ikke et gratisprogram. De har
dog en 30-dages afprøvningsperiode, så vidt jeg husker, så det kunne være en løsning for dig. Jeg ved dog ikke om
Windows Media Player kan afspille 24 bit - det kan den vist ikke. Så er der et program som Foobar, men det er vist ikke helt
nemt at gå til. I det hele taget er problemet at det kræver en del at få Windows til at blande sig uden om lyden - Windows
har det med at ændre på bit'ene, specielt XP så vidt jeg har forstået. Du kan evt. prøve at checke dette link:
http://daw.kickassproject.com/give-me-bit-accuracy-or-give-m e-a-beer/
Det blev anbefalet af en bruger på computeraudiophile.   

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Tak, Encore, godt med detaljer. Filerne spilles fint gennem Winamp på min pc, så det er vel den vej, jeg vil gå fremover, enten fra sticken eller direkte fra harddisken, når de er kopieret over. Den angiver også både FLAC og 24 bit.

Så må jeg have fundet min D/A konverter frem og sat det hele til stereoen. Problemet er nok at konverteren ikke kan håndtere andet end 16 bit, og så duer det jo ikke. Puh, det er ikke let! Måske er det derfor, de nyere Music Hall, Ayre etc. D/A konvertere har USB indgang, fordi de kan håndtere flere bitrates?

I øvrigt faldt stilken af mit æble i dag! Jeg så godt at en af de andre købere havde oplevet det samme på beatles-shoppens kommentarfelt. Men den virker solid, lavet af metal, så det er bare limen, som ikke er stærk nok. Lidt tyndt, måske, men det kan vist godt limes igen. Sticken kan sagtens lirkes ud med en negl alligevel.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes