Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sonus Faber Cremona M vs. B&W 803D? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 December 2009 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

I halvt års tid har jeg kigget efter flotte højttaler, der skal erstatte mine B&W XT4, som jeg har været rigtig glade for i snart 3 år, men savner større lyd og dynamik, så denne gang skal det være high-end modeller. Her har jeg kigget meget på Sonus Faber Cremona og B&W 803D, som jeg synes har et smukt finish.

Det bliver dog først aktuel engang i 2010, hvor jeg selv vil ud og lytte til dem i starten af året, men så kan jeg heller ikke lade være med at tænke på, om jeg får det forkerte indtryk af dem, hvis de ikke er spændt fast med de rigtige forstærkere ved forhandleren. Så derfor kunne jeg godt tænke mig at høre Jeres mening, som enten har hørt en af højttalerne eller haft muligheden for at sammenligne dem

Af musik lytter jeg meget til det, der er In på diskotekerne og høre også lidt klassisker sange engang imellem, men er slet ikke Jazz typen eller lign. Dog har jeg en stor passion for dance, trance - ja generalt elektronisk musik som Tiesto, Infected Mushroom osv, så bassen skal kunne følge med der og der er jeg lidt i tvivl med Sonus Faber Cremona?

Af udstyr har jeg Thule PR350BV og Thule PA350B, som de skal spændes fast til i stereo som en midlertidig løsning, da jeg så vil opgradere hen af vejs til nogle bedre forstærkere og måske udvide til surround.

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har lyttet til dem begge og Cremonaen så sent som i dag. I mit hoved er der slet ikke nogen tvivl om hvad jeg ville vælge, det ville blive Sonus Faber. Men som du beskriver din musiksmag ville jeg helt klart vælge B&W.

Jeg mener der er meget stor forskel på disse 2 højttalere og de har hver deres klare præferencer. Souns Faberen spiller utroligt åbent og gennemsigtigt. Det lyder overdrevet godt hvis man kan lide en god klaverkoncert eller jazz, som du så ikke er til . Men hvis jeg var til den slags musik som bliver spillet en alm hverdag på P3 ville jeg vælge 803D. Jeg hører alt slags musik men jeg bruger mine højttalere til at sætte mig ned og slappe af, derfor prioritere jeg den åbne lyd.

Jeg synes at 802'eren er den bedste allroundhøjttaler jeg har hørt. Den kan det meste. Men synes at bassen er for pumpet i 803'eren, men det er jo fedt nok hvis man høre diskoteksmusik.

Det var vist hvad jeg kunne byde ind med... Held og lykke med dem du nu vælger

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2010 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Hvad er det, der gør B&W 803D bedre end Sonus Faber Cremona til den slags musik, jeg hører?

Ville virkelig gerne kunne lide Cremona'en bedre end 803D, da de ikke er så krævende med hensyn til forstærkere som B&W 803D, der kræver flere kræfter. Men har en aftale med en, som jeg har fået lov til at kigge forbi og høre Cremona og Densen sammen, og det er jeg lidt spændt på  

Ellers skal jeg også have et lyt til den nye B&W 800 serie og hvis det bliver B&W, så kunne jeg godt overveje og spare de sidste op og købe 802D'eren.

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Hej Angel. Jeg var selv ude at lytte på Cremona da jeg skiftede højttalere, de spillede alt for afslappet, kan se dukommer fra Nordjylland, så prøv at besøge Gert fra High end Sound i Vodskov, han har Opera, som er en rigtig flot model og den gamle Callas Divina lød bedre end Cremona.

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2010 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:

Hvad er det, der gør B&W 803D bedre end Sonus Faber Cremona til den slags musik, jeg hører?

Ville virkelig gerne kunne lide Cremona'en bedre end 803D, da de ikke er så krævende med hensyn til forstærkere som B&W 803D, der kræver flere kræfter. Men har en aftale med en, som jeg har fået lov til at kigge forbi og høre Cremona og Densen sammen, og det er jeg lidt spændt på  

Ellers skal jeg også have et lyt til den nye B&W 800 serie og hvis det bliver B&W, så kunne jeg godt overveje og spare de sidste op og købe 802D'eren.

Jeg tænker bare på at hvis man er til diskoteksmusik vil man gerne have nogen bund i musikken og der mener jeg at 803 er bedre en SF. Det var såmen det eneste.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Angel, må jeg henlede din opmærksomhed på Xavian 360, som vist befinder sig i samme prisniveau som B&W. Jeg har lyttet på dem et par gange, og de er utrolig "åbne" samtidig med at de har en dyb & kontrolleret bund - ud fra dine musikpreferancer, tror jeg bestemt at de matcher disse.

MVH

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Hej Angel.

For 1½ år siden da jeg selv var på udkig, prøvede jeg også både Cremona og B&W. Endte så selv med 803D (og du skal være velkommen til at komme forbi til en lytter).

Cremona M lyder fantastisk. Som Niko skriver, så er det meget åbne.
Mit valg faldt efterfølgende på B&W af 2 grunde.

Ved en del af min test-musik, var det som om diskanten var lige lidt for skarp på Cremona. Der var på ingen måde forvrænging, den var bare lidt for hård til mine ører. Om det er diamanten i 803D der gør forskellen skal jeg ikke kunne sige. Jeg synes bare den giver mig lyst til at lytte i længere tid.

Den anden ting, er at bassen i Cremona (synes jeg) manglede lidt punch i de aller dybeste frekvenser. De kan sagtens spille dybt og præcist. Men jeg følte bare den lige manglede lidt helt nede i bunden.
Alt dette kan selvfølgelig skyldes mange faktorer, ikke mindst forstærkeren. Men for mig og mit NAD setup, endte det med B&W.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 03:24 | IP-adresse registreret  

Janop: Den nævnte højttaler du foreslår falder desværre ikke i min smag. Har kigget grundig efter mange højttaler og der falder B&W 800 serie og Sonus Faber Cremona efter min smag.

Jesper Andersen: Takker for foreslået men de er heller ikke lige min kop te.

StefanR: Takker for tilbuddet. Det vil jeg da overveje

Men det kunne godt lyde som om at B&W 803D eller 802D måske, er det rigtige for mig, når jeg samtidig skal tage højde for designet.

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:
Men det kunne godt lyde som om at B&W 803D eller 802D måske, er det rigtige for mig, når jeg samtidig skal tage højde for designet.

Hvis du lytter til dem begge ender du med 2'eren :)

kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

damn et sæt 803D er dyrt men helt klart det vær de bruger dem enda i lydstudioer når der bliver lavet film ;)

Til top Vis kazze27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kazze27

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Har du tjekket Wilson Benesch?

Sirper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Har hørt begge højtalere og begge er super højtalere men jeg valgte sonus faber da jeg synes de spiller musik som den er, det vil sige lyder et instrument skinger bliver det også gengivet sådan så for mig blev det sonus faber.

Men det er korrekt at det ikke er lige meget hvad man sætter dem sammen med har man, f.eks en forstærker, der er til den lyse side, kan de godt virke en smule for skinger.  Men  har man, der imod noget der lyder lidt hen efter rørgrej, så spiller de super. 

hilsen

Per

Til top Vis Sirper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sirper

jesper ø j
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Har i hørt dem på det samme udstyr.

For som i beskriver lyden på de SF, den kender jeg ikke, og har hørt på dem mange gange.

Til top Vis jesper ø j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper ø j

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hey.

Hvor har i lyttet til SF cremona i landet?

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du hører meget elektronisk musik, så ville jeg ikke vælge Cremona. Jeg har selv haft et sæt Cremona Auditor (standermodellen) og de egner sig ikke specielt godt til elektronisk musik. De er ikke neutrale nok og er lidt for tilbagelænede. Nogle vil måske kalde dem for "romantiske".

Et alternativ kunne være et sæt GamuT L5.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Hey.

Jeg har hørt dem hos Morten der har High-Performance Audio i Bagsværd. Det er nogle meget kompetente lytterum og et sted hvor man får lov til at lytte til musikken (hvilket man kan være i tvivl om er hensigten andre steder). Rigtigt hyggeligt sted, kan klart anbefales.

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Hey.

Jeg havde fornøjelse hos Sun Audio i Aalborg. De var forbundet op til en Roksan forstærker

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

I bagsværd har han Plinius at lege med

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lyttet på det meste der findes på markedet. Langt de fleste højttalere producenter køber standard enheder ved vifa/scanspeak. Så putter de dem i en kasse og laver et filter. Der hvor de fleste begår fejlen over alle fejl er at vende basporten bagud på kabinettet. Det er tydligt beskrevet og vist i div. selvbyggerbøger at en basport skal vende samme vej som basenhederne eller nedenud. Ellers får man faseproblemer. Problemet i langt de fleste af den slags standard konstruktioner er, at lyden ikke hænger sammen lydmæssigt.

Nogle af de få som går skridtet videre og løser en række kendte problemer i højttalerkonstruktioner er B&W. 802D er efter min mening den mest sammenhængende og helstøbte højttaler på markedet af dem jeg har hørt. 803S gør det samme mht. sammenhæng.

Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

Henrik.E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2006
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

hvorfor skal det være en af de 2 højttaler du kunne jo prøve nogle Pioneer S-1EX der er der super go lyd og masser af bas 
Til top Vis Henrik.E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik.E

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes